Paard alleen kreupel onder het zadel..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nadine_Fabi

Berichten: 237
Geregistreerd: 12-01-06
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-19 16:53

Diddykong schreef:
Dan zou je ook verschil verwachten in linksom longeren/rijden en rechtsom of niet? Spierknopen oid lijkt me minder waarschijnlijk. Of althans niet als enige oorzaak. Dan moet er toch iets onderliggends niet goed zijn, anders zou een paard daar geen jaar last van moeten hebben.
Heb je toevallog ook bloedonderzoek gedaan TS? Misschien nog een idee om vitamine E nog eens te bekijken. Mocht je het idee hebben dat het uit de spieren komt. En misschien een filnpje plaatsen? Op welke manier is je paard kreupel? Struikelt hij? Knikt hij zijn hoofd? Zet hij achter minder goed bij? Of anders?


Sorry even uit de lucht geweest..
geen bloedonderzoek, ik heb filmpjes maar dan moet ik even kijken hoe ik dat plaats..
Hij knikt flink met zijn hoofd, struikelt niet.. het is echt aan de voorkant..

horsiegek schreef:
Is er al gedacht aan het maken van een scintiegrafie? Het levert vaak duidelijke aanknopingspunten op in de zoektocht naar veroorzaker van dit alles.
Ik hoop dat de echo van de nek en gebied van de atlas duidelijkheid zal geven. Ook het kaakgebied eens goed laten nakijken en de volgende keer door een paardentandarts die met verdoving werkt.

Is het er sluipend ingekomen of is er een bepaald omslagpunt geweest? Iets gebeurd in die periode?


pfoe goede vraag, hij is in principe van 1 op andere dag kreupel gaan lopen, op beide kanten, waarvan
links erger dan rechtsom.. Ik kan niet bedenken wat er gebeurd zou kunnen zijn in die periode..

De andere antwoorden heb ik gelezen maar het meeste beantwoord in bovenstaande,
ik zal mij ook gaan verdiepen in de genoemde onderzoeken.. Scheef gereden werd juist hard aan gewerkt,
maar zal de mogelijkheid niet uitsluiten..

DreamB

Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 17:38

doet je paard dit ook zonder zadel? het zou namelijk ook kunnen zijn dat de singel scheurt of het zadel toch net niet lekker zit en je zadelmaker zou dit over het hoofd hebben kunnen zien. en eigenlijk denk ik eerlijk gezegd niet dat dit aan het hoofdstel is hoor :)
en heb je al een keer gelongeerd met zadel?

Nadine_Fabi

Berichten: 237
Geregistreerd: 12-01-06
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-19 18:13

Spikeandjax schreef:
doet je paard dit ook zonder zadel? het zou namelijk ook kunnen zijn dat de singel scheurt of het zadel toch net niet lekker zit en je zadelmaker zou dit over het hoofd hebben kunnen zien. en eigenlijk denk ik eerlijk gezegd niet dat dit aan het hoofdstel is hoor :)
en heb je al een keer gelongeerd met zadel?


Al de antwoorden op jouw vragen zijn hierboven al beantwoord,
hoofdstel denk ik ook niet aan.. Dankjewel voor je berichtje!

ikheetesmee

Berichten: 1195
Geregistreerd: 04-08-13

Re: Paard alleen kreupel onder het zadel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 18:46

Ik rij een pony die dit ook had, aan de longe niet kreupel, onder het zadel wel. Bleek dat pony van zichzelf ontzettend scheef over de schouder weg liep en hierbij rechts achter niet onder de massa zette maar er naast. Hierdoor oogde hij onregelmatig. Hier hebben we de training op aangepast en heel veel gefocust op recht richten en juist lichaamsgebruik. In twee weken is het al vrijwel niet meer te zien.

Wellicht is dit iets wat bij jouw paard ook gaande is?
De tip van met pijnstillers rijden is ook een goede, pijn uitsluiten lijkt me hierbij erg belangrijk

Perryx
Berichten: 2503
Geregistreerd: 11-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 19:06

Eerste wat in mij op komt is artrose in bv de hals of benen oid

Nadine_Fabi

Berichten: 237
Geregistreerd: 12-01-06
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-19 19:58

Perryx schreef:
Eerste wat in mij op komt is artrose in bv de hals of benen oid


Moet dat op de rontgen niet te zien zijn?

Ik zal inderdaad eens proberen met pijnstillers!

Rizette
Berichten: 4366
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Paard alleen kreupel onder het zadel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 20:13

Eskadrons peesbeschermers? Pony van de buurjongen was daar kreupel mee, met geen enkele andere beschermer (voorbenen)

Maddy_Paola

Berichten: 1330
Geregistreerd: 19-04-17

Re: Paard alleen kreupel onder het zadel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 20:28

Even iets waar iedereen naar mijn idee overheen leest, hij is onder t zadel kreupel, maar bijgezet aan de longe ONREGELMATIG en STAAKT, je hebt gewoon een paard wat zo opgevoed is om als er iemand op zit niet te gaan staken maar doorloopt met pijn, als ie aan lange teugel of simpel aan een lijntje goed loopt denk ik aan rug of schouder waar je t moet zoeken

Elisa2

Berichten: 37137
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard alleen kreupel onder het zadel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 09:17

Nee hoor, daar word niet overheen gelezen. Dat beeld past heel erg in het plaatje van het scheef gereden paard met verkorte spieren aan de holle kant.

Schouderblessures komen zelden voor, en eerder een gevolg van..dan andersom.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 09:51

Maddy_Paola schreef:
je hebt gewoon een paard wat zo opgevoed is om als er iemand op zit niet te gaan staken maar doorloopt met pijn

...ik heb er niet overheen gelezen en ik denk dat Elisa een waar woord zegt,
maar hoe weet jij dit?
Citaat:
als ie aan lange teugel of simpel aan een lijntje goed loopt denk ik aan rug of schouder waar je t moet zoeken

....?
Volgens mij loopt hij niet "simpel " aan een lijntje maar bijgezet.
Daar kunnen 100x redenen voor zijn.

Er zijn dierenartsen die behalve "gewoon" longeren bij kleine kreupelheden ook longeren in verticale balans.
Daarna heb je 4 opties: de kleine kreupelheid wordt minder of is weg: ga rechtrichten.
De kreupelheid wordt erger: het dier liep 'scheef' om zichzelf pijn te besparen
De kreupelheid verandert niet: 'reguliere orthopedie'.

DreamB

Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 17:22

Nadine_Fabi schreef:
Spikeandjax schreef:
doet je paard dit ook zonder zadel? het zou namelijk ook kunnen zijn dat de singel scheurt of het zadel toch net niet lekker zit en je zadelmaker zou dit over het hoofd hebben kunnen zien. en eigenlijk denk ik eerlijk gezegd niet dat dit aan het hoofdstel is hoor :)
en heb je al een keer gelongeerd met zadel?


Al de antwoorden op jouw vragen zijn hierboven al beantwoord,
hoofdstel denk ik ook niet aan.. Dankjewel voor je berichtje!

oh sorry, had nog niet alles doorgekeken :)

Nadine_Fabi

Berichten: 237
Geregistreerd: 12-01-06
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-19 13:54

Janneke2 schreef:
Maddy_Paola schreef:
je hebt gewoon een paard wat zo opgevoed is om als er iemand op zit niet te gaan staken maar doorloopt met pijn

...ik heb er niet overheen gelezen en ik denk dat Elisa een waar woord zegt,
maar hoe weet jij dit?
Citaat:
als ie aan lange teugel of simpel aan een lijntje goed loopt denk ik aan rug of schouder waar je t moet zoeken

....?
Volgens mij loopt hij niet "simpel " aan een lijntje maar bijgezet.
Daar kunnen 100x redenen voor zijn.

Er zijn dierenartsen die behalve "gewoon" longeren bij kleine kreupelheden ook longeren in verticale balans.
Daarna heb je 4 opties: de kleine kreupelheid wordt minder of is weg: ga rechtrichten.
De kreupelheid wordt erger: het dier liep 'scheef' om zichzelf pijn te besparen
De kreupelheid verandert niet: 'reguliere orthopedie'.



Sorry, even een tijdje alles op een rijtje gezet en even afwezig..

Het is een schat van een paard, maar zeker 1 met een eigen mening en karakter..
Staken doet hij ook zeker als hij het echt nodig vind..

Hij loopt vaker "simpel" aan een lijntje dan bijgezet, echter komt hij met de bijzet in verzet,
en gewoon los aan de longe zie je niks aan hem..

Veel dingen die hier gezegd zijn hebben mij aan het denken gezet, wel rest mij elke keer de vraag,
hoe kom ik erachter, zonder een evt blessure te forceren?

Daarom zal de scan van de nek zsm wel gemaakt worden, en vanaf daar moet er een plan opgesteld worden..

Ik wil iedereen heel erg bedanken voor het meedenken en de berichtjes! soms is een andere mening of ervaring
net wat je nodig hebt!

Nadine_Fabi

Berichten: 237
Geregistreerd: 12-01-06
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-19 13:56

Rizette schreef:
Eskadrons peesbeschermers? Pony van de buurjongen was daar kreupel mee, met geen enkele andere beschermer (voorbenen)


neehoor, gewoon BR dacht ik, maar deze draagt hij ook aan de longe, en dan is er niks aan de hand ;)

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard alleen kreupel onder het zadel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 14:29

Zodra hij in moet buigen in de staak dan is idd hals/nek/ rug probleem het eerste om aan te denken, goed dat je hem op de foto gaat zetten.

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Paard alleen kreupel onder het zadel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 14:38

Ik heb 2 paarden dit zien doen zelfde dingen, 1e had atrose in de hals en 2e KS in de rug.
En vooral bij de 2e dacht de arts ook niet aan rugproblemen, hij was klinisch zelfs helemaal goed gekeurd.

Lukasje
Berichten: 11251
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 15:31

Een foto van hals en rug. Ik sluit me aan bij het voorgaande en denk ook aan bv kissing spines maar nog eerder een halsprobleem zoals artrose in de hals en meestal zit dat dan c5-c6-c7.
Maar ik ben geen arts! Ik denk gewoon aan !

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Paard alleen kreupel onder het zadel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 15:46

Maar ja atrose moeten ze wel kunnen zien op de foto en er zijn al foto's gemaakt van de hals

Lukasje
Berichten: 11251
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 16:04

Silly1972 schreef:
Maar ja atrose moeten ze wel kunnen zien op de foto en er zijn al foto's gemaakt van de hals


Sorry, daar heb ik over gelezen. Inderdaad, artrose zie je zeer zeker op foto!

Elisa2

Berichten: 37137
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 18:21

Citaat:
als ie aan lange teugel of simpel aan een lijntje goed loopt denk ik aan rug of schouder waar je t moet zoeken

....?
Volgens mij loopt hij niet "simpel " aan een lijntje maar bijgezet.
Daar kunnen 100x redenen voor zijn.

Er zijn dierenartsen die behalve "gewoon" longeren bij kleine kreupelheden ook longeren in verticale balans.
Daarna heb je 4 opties: de kleine kreupelheid wordt minder of is weg: ga rechtrichten.
De kreupelheid wordt erger: het dier liep 'scheef' om zichzelf pijn te besparen
De kreupelheid verandert niet: 'reguliere orthopedie'.



Sorry, even een tijdje alles op een rijtje gezet en even afwezig..

Het is een schat van een paard, maar zeker 1 met een eigen mening en karakter..
Staken doet hij ook zeker als hij het echt nodig vind..

Hij loopt vaker "simpel" aan een lijntje dan bijgezet, echter komt hij met de bijzet in verzet,
en gewoon los aan de longe zie je niks aan hem..

Veel dingen die hier gezegd zijn hebben mij aan het denken gezet, wel rest mij elke keer de vraag,
hoe kom ik erachter, zonder een evt blessure te forceren?

Daarom zal de scan van de nek zsm wel gemaakt worden, en vanaf daar moet er een plan opgesteld worden..

Ik wil iedereen heel erg bedanken voor het meedenken en de berichtjes! soms is een andere mening of ervaring
net wat je nodig hebt!


Wat ik denk: eerst alles uitsluiten..is er medisch niets te vinden, dan eens in training zetten bij een goede prof die goed kan rechtrichten. Van daar uit kun je namelijk zowel rijtechnisch als medisch verder gaan uitsluiten.

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 18:47

In de loop der jaren heb ik ook al heel wat van dit soort problemen gezien.
Zelf zou ik met zo'n paard naar een goede revalidatie dierenarts gaan en hem daar een paar dagen neer zetten zodat ze daar met hem aan het werk gaan en dan gericht kunnen uitzoeken of er een echt lichamelijk probleem zit of dat het paard met een bepaalde training zijn lijf beter kan gaan gebruiken.
Mocht er dan niks lichamelijks uitkomen, dan kan je meteen op weg geholpen worden om hem te leren zijn lijf beter te gebruiken.
Ik heb een paard met rugproblemen gehad en dat was natuurlijk niet leuk, maar uiteindelijk heb ik daar zoveel van geleerd en heb ik ook al een aantal lesklanten goed kunnen helpen zodat ze nu weer een regelmatig gaand blij paard onder het zadel hebben, na soms jaren aanmodderen en veel geld te hebben uitgegeven aan onderzoeken en behandelingen.

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Paard alleen kreupel onder het zadel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 19:00

Bedoel je met foto's /echo van de nek, de hals? Ben benieuwd wat daar uitkomt. Was ook het eerste wat in mij opkwam.

Sterkte met je paard, hoop dat je erachter komt en het iets simpels is!

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 05:27

Ben toch benieuwd of er al wat gevonden is?

kiddokids

Berichten: 3084
Geregistreerd: 01-03-11
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 08:40

Ik heb een Haflinger was 2 weken geleden hersteld na 4 weken hoefzweer (rechtsvoor) was overigens ook best een ding om dit uit te sluiten. We hebben hem niet gevonden wel na weken weken was hij open gesprongen.

Me dochter ging het rijden weer opbouwen tijdens het draven liep hij achter zo onregelmatig.
Inmiddels fysio (een die ook kraakt) geweest ze heeft zelfs een naald achter op zijn billen gezet.

Ook de atlas nagekeken en gemasseerd om vlies los te maken, en gisteren kwam ik er achter dat hij minder hoofdschuddende doet dat deed hij altijd bij het halthouden.

Is er bij jou wel eens goeie fysio geweest

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 08:55

Is door een osteopaat of fysiotherapeut wel eens naar het CTO gebied en eventuele blokkades daar gekeken?
Die kunnen overigens wel weer voort komen uit verschillende andere blokkades zoals blokkades in de halswervels.

Nadine_Fabi

Berichten: 237
Geregistreerd: 12-01-06
Woonplaats: Dordrecht

Re: Paard alleen kreupel onder het zadel..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-19 10:13

In de hals is niks te vinden.. röntgenoloog heeft ook alles nog nagekeken..

In de schouder blijkt flink wat littekenweefsel te zitten, maar dit zou het probleem niet
moeten zijn.. wel zijn ze nog eenmaal teruggegaan naar de benen, nu gaf hij wel
onregelmatigheid aan de longe op het harde. Hij heeft vrij dunne zolen en ook nog eens
grote platvoeten, staat dus ondertussen op speciaal beslag..

Ondertussen is hij aantal keer aan de longe geweest, daar zie je niks, en eenmaal onder het zadel.
Daar zie ik verbetering, maar ook flinke stukken “ terugval “ . Heeft veel moeite met op
eigen benen lopen. Kort daarna stond hij met een einschuss been, en stonden we weer stil -O-

Nu dus weer aantal keer aan de longe geweest, daar zie ik nog steeds niets, wel vind ik
hem niet echt zichzelf..