Rotstraal "hoe te fixen"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Welke middeltjes werken voor jou

Poll eindigt op

Hypozin Rotstraal
71 (46%)
Frey Hipposol hoefspray
7 (4%)
Excellent Hoof & Sole Hardener
6 (3%)
Absorbine Hoeflotion Hooflex Frog&sole Care
9 (5%)
Betadine Scrub
4 (2%)
Tandpasta
Geen stemmen
Vette Plantolie
Geen stemmen
Kevin Bacon's Hoofsolution
16 (10%)
CTC spray
18 (11%)
Ecostyle Klausan spray (blauw spray)
14 (9%)
Betadine Oplossing
7 (4%)

Totaal aantal stemmen: 152


fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 22:13

Een gezonde hoef en een gezonde paard kunnen wel wat vuil en vocht aan.
Zo min mogelijk krachtvoer, goede balancer erbij en heel veel ruwvoer. Goed gekapt en zorgen voor een straal die de grond raakt.

Als er eenmaal rotstraal is dit behandeld met een middel wat niet afsluit. Iets wat goed diep in de groeve komt daar waar de bacterie zit te broeien.

Edit: hoofclear en equisolid zijn middelen waarbij je met de tuit makkelijk in de groeve kunt komen.

mavantos

Berichten: 3593
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: Rotstraal "hoe te fixen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 22:22

100% Dry Feet van Cavalor. Werk echt fantastisch, maar je moet wel zorgen dat het niet op de huid komt. Super makkelijk aan te brengen met de spray.

Als ze redelijke rotstraal hebben met een echt 'gleufje' in de straal dan doe ik met betadine wassen. Daarna goed drogen en Dry Feet sprayen. Dan een klein watje erin met een hoevenkrabber/hoefnagel (dus zo diep mogelijk) en dan weer een beetje Dry Feet sprayen. Daarna doe ik dan iedere dag het watje vervangen voor een schone en op dezelfde manier met Dry Feet sprayen. Als het dan weer een beetje vies wordt was ik het weer een keer met betadine (ongeveer 1 à 2 keer per week).

Meestal ben ik er dan binnen no time vanaf!

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 22:25

Mijne had heel licht wat rot straal.
Aan 1 voorbeen.
Mijn hoefsmid gaf aan dat we simpel moesten beginnen met behandelen.
Ik moest er elke dag even een watje met jodium in proppen. Eerst even jodium in de straal, dan watje en nogmaals jodium erop.
Na 1,5 week kon er al geen watje meer in blijven zitten dus nu dep ik het een beetje met jodium maar ik verwacht dat het prima hersteld.
Dus wij behandelen met jodium en watjes.

Gabrielletje
Berichten: 126
Geregistreerd: 03-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 22:47

In de acute fase heb ik 2x met CTC-spray behandeld (met antibiotica) om de bacterie aan te pakken. Het was wel een ernstige vorm, vandaar. De spray zie je er echt inzakken / borrelen. Daarna heb ik de hoeven schoon en vooral droog gehouden met Hypozin, wat alleen een indrogende werking heeft en dus geen AB bevat, en heb ik er watjes in gedrukt zodat de spleten / holtes mooi open blijven en er lucht bij kan.

Toen het herstel wat leek te stagneren ben ik begonnen met Kevin Bacons Hoofsolution (met kopersulfaat) en dat werkt super. Dat hoeft niet elke dag, maar ongeveer 3x per week.

Helaas moet je wel een lange adem hebben, want met name de spleet tussen de hoefballen is niet zomaar van de ene op de andere dag dichtgegroeid ;)

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 08:41

tengeltje11 schreef:
Bleekwater met borsteltje erin doen. Spotgoedkoop en werkt als een tierelier(droogt enorm uit)


Is dat niet heel agressief en pijnlijk? Mijn paard reageert echt gevoelig rondom die straal dus om daar nog chloor te gebruiken???

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Re: Rotstraal "hoe te fixen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 09:07

Hier ook al veel geprobeerd. Tot nu toe werkt Kevin's Bacon het beste. Daarvoor Silverlinde hoefspray, Hypozin, Jodiumtinctuur, Excellent hoof sole hardener geprobeerd met allen vrij weinig resultaat behalve Hypozin...

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 09:26

Ik kom even volgen.
Mijne hadden het ineens beide, tijdens de hittegolf gekrege dus de enige natte plek die zij tegenkwamen was een plekje modder aan de waterbak (die ik soms liet overlopen).
Staan niet op stal en staan 24/7 buiten dus gebrek aan beweging lijkt me ook niet de oorzaak.
Weet nog steeds niet waardoor het komt, maar heb ook hypozin gebruikt. Vond ik weinig verschil maken.

Heb dan een blauw flesje gehaald bij welkoop en geprobeerd, het lijkt nu minder maar ondertussen zijn ze ook van weide veranderd dus ik weet niet of het door het flesje komt.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 09:38

DatBenIkNou schreef:
tengeltje11 schreef:
Bleekwater met borsteltje erin doen. Spotgoedkoop en werkt als een tierelier(droogt enorm uit)


Is dat niet heel agressief en pijnlijk? Mijn paard reageert echt gevoelig rondom die straal dus om daar nog chloor te gebruiken???


Lijkt me wel !

JameyDL

Berichten: 202
Geregistreerd: 07-02-19
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-19 09:54

]Wat ik nu doe voor mijn paard is haar uit de stal halen haar voeten zorgvuldig schoonmaken. Haar rijden en na het rijden haar voeten uitspoelen 1 a 2 keer in de week ook met betadine scrub (zorg dat je zo veel mogelijk zand verwijderd). Ik laat het drogen/uitlekken en in de tussentijd ga ik al mijn spullen opruimen zadel enzo. Ik pak de handdoek en de hipozen tube en begin met het extra droogdeppen van haar hoef met de handdoek. Op het einde smeer ik de hipozen uit met mijn vinger en zorg ik dat het de straal en de achterkant van hoef en de bal goed bedekt zijn.

Hoop dat jullie hier iets aan hebben ik zou graag foto's willen toevoegen maar lukt me niet echt _/-\o_ :(


Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 10:45

Super. Houd in gedachten dat als het werkt je al binnen een paar weken verschil moet gaan zien !

Mando

Berichten: 15692
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Rotstraal "hoe te fixen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 10:53

100% Dry Feet van Cavalor.
Werkt super.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 11:01

Mando schreef:
100% Dry Feet van Cavalor.
Werkt super.


Eigenlijk is het niet mogelijk om advies te geven voor een ander paard. Wat voor het ene paard werkt, doet niets/weinig voor het andere paard.
Zo heb ik ook dry feet geprobeerd. Droogde idd perfect de straal uit, maar de middelste straalgroeve bleef diep.

mavantos

Berichten: 3593
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 11:50

Maris schreef:
Mando schreef:
100% Dry Feet van Cavalor.
Werkt super.


Eigenlijk is het niet mogelijk om advies te geven voor een ander paard. Wat voor het ene paard werkt, doet niets/weinig voor het andere paard.
Zo heb ik ook dry feet geprobeerd. Droogde idd perfect de straal uit, maar de middelste straalgroeve bleef diep.


Dat kan kloppen, maar dat heeft echt lang de tijd nodig om te herstellen. De stralen worden er wel echt goed droog van.

SjonnieZ

Berichten: 2317
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Rotstraal "hoe te fixen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 12:03

Heb het topic niet helemaal gelezen

Maar uit de oude doos:
Maar bij erge rotstraal. Hoefteer en indien het in de diepe gaten zit deze een week vullen met hennep (doe het zelf zaak) gedrenkt in teer, gerold als een sigaret en in het gat steken.

Voor onderhoud hoefteer spray

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Rotstraal "hoe te fixen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 12:10

Nattige voeten insprayen met Cavalor Dry Feet.

Beginnende rotstraal behandelen we met Hypozin.

Gevorderde rotstraal word behandelt met speciaal spul van de dierenarts.

En verder schoon houden, schoon houden schoon houden. Stal schoon, hoeven schoon, anders kom je er nooit van af.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 12:10

Heel eerlijk toen mijn paard nog in Nederland stond en op stal winter ongeveer 20 uur, zomer max 12 uur heb ik de rotstraal nooit volledig onder controle gekregen. Sinds we verhuisd zijn, we minder aan zijn hoeven doen en hij 24/7 buiten staat op afwisselende ondergrond zijn zijn hoeven keihard en kan ik al in geen 5,5 jaar meer rotstraal meer bekennen ondanks dat hij in de winter toch echt gewoon in de blub bij de hooiruif staat. Voor mij is er dus toch echt wel een connectie dus de twee. Wij zijn in ieder geval blij dat hij er van af is.

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 12:39

Hier ook verhuisd en ook 24/7 buiten etc. Maar ik moet zeggen dat het zeker niet slechter is geworden, maar mijn paarden zijn ook niet van de rotstraal af. Al heb ik natuurlijk ook mijn opaatje er tussen zitten van 29 jaar, dus ook zijn hoeven zijn niet meer in topvorm op deze leeftijd.

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Rotstraal "hoe te fixen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 12:51

Droogzetters voor koeien! werkt perfect, kleine tubetjes en je spuit het in de straalgroeven en plek waar de rotstraal zit.

Libiris

Berichten: 1672
Geregistreerd: 07-05-05
Woonplaats: Groesbeek

Re: Rotstraal "hoe te fixen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 13:06

Ik heb erg goede ervaring met Dryfeet

Leo

Berichten: 50125
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Rotstraal "hoe te fixen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 17:05

Vooral inderdaad kijken naar interne en externe factoren, zowel voor herstel als preventie van herhaling.
Verder heb ik goede ervaringen met Red Horse. Ik spuit preventief de hoeven eens per week in met Sole Cleanse antibacteriële spray. Vooral in de winter smeer ik Artimud, antibacteriële hoefklei, langs de stralen en eventuele probleem zones. Toen er sprake was van droge rotstraal vulde ik de spleet op met Artimud. Dit bleef zo dagenlang zitten en heeft de stralen echt heel mooi hersteld.

Bij ons is de bodem niet helemaal optimaal dus preventief houd ik de hoeven schoon en bij. Ze zijn wel mooi hard en sterker geworden sinds hij niet meer op stal staat.

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 17:16


beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 18:28


DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 08:29

Nicky1963 schreef:
tengeltje11 schreef:
Bleekwater met borsteltje erin doen. Spotgoedkoop en werkt als een tierelier(droogt enorm uit)


Nooit doen! http://paardenhoeven.info/blog/2012/11/ ... n-de-hoef/



Zeker een goed stuk, dankjewel.
Bij ons werkt de Taf antibioticaspray van dierenarts gelukkig! Maanden getobt en nu in 2 weken een enorme verbetering hiermee.

Bodiwi
Berichten: 142
Geregistreerd: 22-09-19

Re: Rotstraal "hoe te fixen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 09:22


Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 09:54

Die van mij is verder kerngezond en happy maar heeft dus wel een aardige aanleg of gevoeligheid voor hoefstraalrot. Om het te voorkomen spoel ik om de twee dagen haar hoeven met schoon water, zodat ze minder troep vanuit het water in de paddock of stallen opnemen. Haar droge hoeven nemen water op uit de bodem, met dus ook bacteriën en allerlei stroep (vertelde mijn hoefsmid toen.) Twee keer in de maand was ik ze met de groene Biotex om te ontsmetten. De bovenkant van de hoeven doe ik ook daarmee, zodat ook daar geen troep blijft liggen. (En ze er ook wat netter uit blijven zien..)

Als ik zelf opkomende hoefstraalrot vermoed pak ik eerst de Frog&Sole.
Als het er al is grijp ik naar een wat sterkere desinfectiespray met een blauwe kleurstof. Dan is het mer een weekje minder en ga ik terug naar Frog&Sole. Alles op aanraden van onze hoefsmid die het met ons nauwlettend in de gaten houd en regelmatig, vaste data komt.

Zo lang ik zorg dat de hoeven niet te droog worden en schoon water opnemen in plaats van mest-urine-bagger uit de paddock of stal heeft die van mij nergens meer last van. Daarnaast houden we haar stal in de gaten, maar houd ze die zelf vrij netjes. Nu de winter komt ben ik wel weer benieuwd hoe dit jaar zal gaan. Vorig jaar hadden we het aardig in handen en geen gekke dingen gehad, maar het blijft duimen draaien. Ik vraag mij vaak af of ik niet bezig ben met symptoom bestrijding, omdat het in de paddocks zit (op de wei 'zomers merk je niks..) maar qua verdere faciliteiten e.d. staat ze daar perfect. Het is alleen dit.. Ik heb een andere stal op het oog, maar die is verder weg en duurder..

Ik lees ondertussen even mee, want wie weet vind ik hier nieuwe tips om te overleggen. :D