Morgen op ijzers, maar liever niet.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hwn
Berichten: 4693
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 21:01

Ik vind t ook gek dat amper 3 dagen al voldoende is om kreupel te zijn, zou toch ook s kijken of er geen ander probleem is.

Plakijzers vind ik idd een betere optie, en eventueel een deel van de paddock afdekken met tapijt of rubber matten.

Katyatje

Berichten: 1861
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 21:56

Ik denk dat je er met alle verschillende adviezen hier moeilijk uit zal raken TS.

Als je gevoel zegt nu ijzers om het ongemak van je paard te verlichten, zeker doen. Maar dan zou ik me in jouw plek ook wel gaan inlezen over hoeven en kijken wat er nog te verbeteren valt. Ik zou dit namelijk niet normaal vinden als het mijn paard was.
Wie weet kan ze wel weer van de ijzers met wat aanpassingen, zoals beter hoefonderhoud (op het eerste zicht zie ik ruimte voor verbetering), andere voeding, andere huisvesting (24/7 op steen is ook niet bevorderlijk), etc...

Ineke2

Berichten: 33105
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Morgen op ijzers, maar liever niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 22:29

Mijn paard staat op duplo beslag ( kunststof) dat is met gladheid door regen of sneeuw / ijs ook ideaal want ze glijden er niet mee uit zoals met ijzers :)

Popstra
Berichten: 13725
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Morgen op ijzers, maar liever niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 10:32

Zonder ijzers is natuurlijk erg fijn. Je bespaart een hoop kosten. Maar......het is niet altijd het beste!! Zoveel paarden zien opknappen met ijzertjes onder.

Anoniem

Re: Morgen op ijzers, maar liever niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 18:41

In welke omgeving sta je ts?

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Morgen op ijzers, maar liever niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 06:51

Ts hoe (wat voor ondergrond) stond je paard voorheen? Hoeveel kwam j
Die op het harde? Want van weinig tot geen verharding naar 24/7 op het harde lopen zal menig paard gevoelig van gaan lopen

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 07:04

Ineke2 schreef:
Mijn paard staat op duplo beslag ( kunststof) dat is met gladheid door regen of sneeuw / ijs ook ideaal want ze glijden er niet mee uit zoals met ijzers :)


Dat lijkt me nog eens geen slecht idee eigenlijk... als je dan toch een 'ijzer' eronder moet, dan dempt kunststof vele malen beter dan ijzer. Ik ben met ijzer enorm huiverig voor artrose, peesproblemen etc. Die klappen die je dan steeds moet opvangen zonder demping... Ik heb zelf artritis en ik moet er niet aan denken dat ik op een houten zool moet lopen, laat staan op een metalen... Maar kunststof/ rubber/ leer: prima.

kiki1976

Berichten: 16849
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Morgen op ijzers, maar liever niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 07:26

Hier helaas 2 jaar etrug mijn paardje ook op ijzers moeten zetten omdat haar hoeven te hard sleten.
Al jaren en jaren hadden ze in de paddock naast zand een stuk bestraat (met hooibak erop) en nooit geen problemen. De pensionstal verhuisde. Principe paddock bleef hetzelfde, deels bestraat. Alleen het bestrate deel was ruwer waardoor haar hoeven harder afsleten.
Bij haar was een ijzer eronder de oplossing. Daarna is ze er weer afgegaan, zonder problemen.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 08:58

Ineke2 schreef:
Mijn paard staat op duplo beslag ( kunststof) dat is met gladheid door regen of sneeuw / ijs ook ideaal want ze glijden er niet mee uit zoals met ijzers :)

Hoe haal je dat er onderuit als het opnieuw moet gedaan worden?

Ineke2

Berichten: 33105
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 09:01

Sclimpre schreef:
Ineke2 schreef:
Mijn paard staat op duplo beslag ( kunststof) dat is met gladheid door regen of sneeuw / ijs ook ideaal want ze glijden er niet mee uit zoals met ijzers :)

Hoe haal je dat er onderuit als het opnieuw moet gedaan worden?

Gewoon het zelfde als met ijzers.

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 09:05

Ik ben niet perse anti ijzer maar als hoefschoenen de gevoeligheid niet wegnemen vraag ik me af of ijzers dat wel gaan doen? Ik zou denk ik eerst kijken waardoor ze gevoelig is. Zool? Wand? Straal? En dan verder kijken

Heb je misschien een foto van de zijkant en onderkant van de hoef?

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 09:11

Ineke2 schreef:
Sclimpre schreef:
Hoe haal je dat er onderuit als het opnieuw moet gedaan worden?

Gewoon het zelfde als met ijzers.

Dat is dan ook gewoon genageld en niet gekleefd?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 09:12

Sclimpre schreef:
Dat is dan ook gewoon genageld en niet gekleefd?


Duplo beslag is inderdaad genageld.
Er is ook plakbeslag. Dat is bij bijv Hoofwear te bestellen.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 09:12

Duplo’s kun je plakken en nagelen :) Mijn ervaring met plakken is dat je ze bij een beetje modder terugvindt in die modder.

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 09:13

Er is ook kunstof beslag wat er met een soort van purspuit onder en om hoef heen gedaan wordt. Dat zou ik een mooie oplossing vinden

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 09:13

Hilary schreef:
Duplo’s kun je plakken en nagelen :) Mijn ervaring met plakken is dat je ze bij een beetje modder terugvindt in die modder.


Ah, weer wat geleerd, ik ken ze alleen genageld en dan plakbeslag dat er echt weer anders uitziet.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 09:14

Equine Fusion heeft een type hoefschoen die je kunt plakken.

En verder heb je in Utrecht op de kliniek Imprints. Daarbij worden er aan beide kanten van de hoef drie kleine gaatjes geboord in de hoefwand en daarna met lijm de imprint eronder en omheen geplakt.
Dit is de medische variant:

Afbeelding

Afbeelding

Er is ook een grijze variant, die is wat steviger en beter bestand tegen slijten dan de witte. De witte is wat zachter en dempt meer, wat je bijv wil bij acute bevangenheid.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 09:22

Je zegt dat de hoefsmid nooit teveel straal doet? En na 3 dagen op stenen paddock is ze gevoelig? Misschien is de hoefwand rondom precies genoeg afgesleten in die 3 dagen waardoor de straal wat meer uitsteekt boven de wand en er iets teveel druk/gewicht op de straal staat. Sommige paarden kunnen dat niet aan.

Jessol

Berichten: 1985
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Gavere, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 09:23

Ik heb glushus voor mijn pony, na 3 jaar hebben we eindelijk zijn hoeven terug onder controle, met ijzers was het continue brokkelen en zonder ijzers sleten ze veel te snel af. Het is wel aan de prijs maar ponylief heeft er heel veel baat bij!

Anoniem

Re: Morgen op ijzers, maar liever niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 09:38

Hoe gaat het nu eigenlijk met desbetreffende pony?

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 09:41

Skippy01 schreef:
Sclimpre schreef:
Dat is dan ook gewoon genageld en niet gekleefd?


Duplo beslag is inderdaad genageld.
Er is ook plakbeslag. Dat is bij bijv Hoofwear te bestellen.


Ha, als het genageld is snap ik het.
Blijf ik nog met de vraag zitten hoe je plakbeslag van de hoef afkrijgt? Ik neem aan dat het heel sterke lijm is om te zorgen dat het blijft zitten maar dat het dan weer lastig te verwijderen is.
Laatst bijgewerkt door Sclimpre op 04-10-19 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 09:48

Sclimpre schreef:
Ha, als het genageld is snap ik het.
Blijf ik nog met de vraag zitten hoe je plakbeslag van de hoef afkrijgt? Ik neem aan dat het heel sterke lijm is om te zorgen dat het blijft zitten maar da thet dan weer lastig te verwijderen is.


Van sommige merken weet ik dat je er een mesje/ beiteltje tussen zet en dan los tikt van de hoef met een hamertje, maar of dat bij allemaal is? Géén idee.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 10:00

woepsie90 schreef:
Je zegt dat de hoefsmid nooit teveel straal doet? En na 3 dagen op stenen paddock is ze gevoelig? Misschien is de hoefwand rondom precies genoeg afgesleten in die 3 dagen waardoor de straal wat meer uitsteekt boven de wand en er iets teveel druk/gewicht op de straal staat. Sommige paarden kunnen dat niet aan.


Ze horen op de straal te lopen, maar bij rotstraal kan dat idd zeer doen. En roep nou niet dat heeft de mijne niet, want dat gleufje middenin de straal? Hoort er niet, is rotstraal.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 10:28

Gypsy schreef:
woepsie90 schreef:
Je zegt dat de hoefsmid nooit teveel straal doet? En na 3 dagen op stenen paddock is ze gevoelig? Misschien is de hoefwand rondom precies genoeg afgesleten in die 3 dagen waardoor de straal wat meer uitsteekt boven de wand en er iets teveel druk/gewicht op de straal staat. Sommige paarden kunnen dat niet aan.


Ze horen op de straal te lopen, maar bij rotstraal kan dat idd zeer doen. En roep nou niet dat heeft de mijne niet, want dat gleufje middenin de straal? Hoort er niet, is rotstraal.


Ook een (teveel) uitstekende straal kan zeer doen hoor, hoeven ze geen rotstraal voor te hebben

speurneusc

Berichten: 5368
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 10:45

stuk tapijt neerleggen op je verharde stuk