Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 79 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Morgen op ijzers, maar liever niet.

 
Profiel   

Ik heb mijn pony sinds begin mei. Altijd blootsvoets gestaan, ze is nu 5 jaar. Ze heeft altijd 24/7 op wei mogen staan met schuilstalletje (daar stenen vloer).

Nu in het winterseizoen gaat ze op een (hele grote) stenen paddock. En nu na 3 dagen staat ze zéér gevoelig met enórm korte hoeven.

Ze is tot nu toe 2x door een goeie, zeer ervaren hoefsmid bekapt. Nooit teveel van de straal weggesneden, haar hoeven waren altijd al erg kort maar wel gezond. Ik heb de hoefsmid vaker laten kijken omdat de hoef zo langzaam groeit. En hij gaf al aan dat er waarschijnlijk binnenkort een ijzertje onder zou moeten omdat de hoef zeer langzaam groeit, ondanks goede, natuurlijke bekapping.

En nu staat ze zo kort dat ik wel iets moet. Vandaag hoefschoenen geprobeerd maar ook hier blijft ze zeer gevoelig mee. Ik heb de hoefsmid gebeld en deze adviseerde z.s.m. haar te beslaan. Morgen staat ze op de planning.

Maar nu begin ik te twijfelen. Vond mijn pony blootsvoets erg fijn. Maar haar hoeven groeien echt erg langzaam en ook wat scheef. En ik ben van plan komend voorjaar lekker veel naar buiten te gaan met haar, waarbij de eerste en laatste 500m over asfalt gaat.


Doe ik er goed aan ijzers onder te zetten nu? Of zijn er toch andere opties?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-19 13:58 



 
Profiel   

misschien een simpele vraag maar zeker gezien je plannen met haar, waarom zou je er GEEN ijzer onder willen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-19 14:02 



 
Profiel   

Ik denk dat je hier over je eigen voorkeur heen moet stappen voor het welzijn van het paard. Ik heb ook een paard dat niet zonder ijzers voor kan, dat vond ik op het begin ook niet fijn, want ik ben voorstander van blote voetjes. Maar als ik dan zie hoe goed het voor haar geweest is, hoeveel minder pijn en last ze van haar eigen voeten heeft, dan zet ik mijn eigen ideeën met plezier aan de kant.
Niet ieder paard is gezegend met goede genen als het aankomt op hoeven. Ik zou de ijzers dus een kans geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-19 14:09 



 
Profiel   

Polly schreef
misschien een simpele vraag maar zeker gezien je plannen met haar, waarom zou je er GEEN ijzer onder willen?


Omdat ik overal hoor en lees dat ijzers niet goed zijn voor paardenbenen/hoeven. Dat altijd de voorkeur is voor blootsvoets. Als ijzers écht beter zijn voor mijn pony ga ik er 100% voor. Maar ik ben bang dat ik achteraf spijt krijgt omdat er toch nog een andere optie was. (M.a.w. dat ik te snel op ijzers over ga nu).

Gini schreef
Ik denk dat je hier over je eigen voorkeur heen moet stappen voor het welzijn van het paard. Ik heb ook een paard dat niet zonder ijzers voor kan, dat vond ik op het begin ook niet fijn, want ik ben voorstander van blote voetjes. Maar als ik dan zie hoe goed het voor haar geweest is, hoeveel minder pijn en last ze van haar eigen voeten heeft, dan zet ik mijn eigen ideeën met plezier aan de kant.
Niet ieder paard is gezegend met goede genen als het aankomt op hoeven. Ik zou de ijzers dus een kans geven.


Fijn te lezen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-19 14:15 



 
Profiel   

Kun je eens foto's van de hoeven laten zien? Dan kun je veel gerichter een antwoord op je vraag geven

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-19 14:18 



 
Profiel   

Een ijzer is geen levenslange keus he.
De winter op het harde op ijzers en dan van het voorjaar het land in weer zonder is ook een optie.

Een ijzer kan een noodzakelijk kwaad zijn. Dat blote voeten de standaard en het streven is is prima. Maar niet ten koste van je paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-19 14:19 



 
Profiel   

Ik denk dat je moet kiezen tussen de ijzers of de stenen :)
De 2 samen is blijkbaar voor jouw paard niet te verteren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-19 14:20 



 
Profiel   

Tja, voor mij zou een paddock in de winter bestaand uit alleen stenen een absolute no go zijn!
Ik zou kijken of ik een andere plek kon vinden waar dat anders geregeld is.
Opzich zijn ijzers niet het einde van de wereld.
Mijn menpony heeft ze alleen in de zomer omdat ze slijten op de weg.
Maar in een paddock moet een paard juist kunnen rennen, zich uitleven en lekker rollen.
Alleen maar stenen lijkt me helemaal niks

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-19 14:24 



 
Profiel   

Er is een enorm idealistisch anti-ijzer lobby. Ik ben het in theorie ook echt met ze eens maar er bestaat geen theorie zonder praktijk. Maw kijk en luister naar je paard. Als die met zere voeten staat en je kan er makkelijk wat aan doen dan zou je toch wel gek zijn om het te laten? En als het niet werkt dan laat je ze er toch weer afhalen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-19 14:27 



 
Profiel   

Ik heb ze altijd in de winter op stenen gehad, we zitten hier op klei en het alternatief was tot hun oksels in de prut.
Ijzertje eronder en na de winter evalueren

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-19 14:27 



 
Profiel   

Even ongeacht het ijzerdebat dat hier wel zal uitbreken - als ze zo kort zijn, is er dan nog wel ruimte om er een ijzer onder te slaan? Dan moet je volgens mij al een heel erg kundige hoefsmid hebben, en het risico dat je dingen beschadigt binnen de hoef is groot. Waarom geen plakijzers oid? Ik heb zelf gemerkt dat hoefschoenen een dikke miserie is (maar dat heb je wel met een paard met overzetboten van hoeven, voor koudbloeden maken ze blijkbaar geen goede hoefschoenen, enkel cavallo's) maar plakijzers of plakschoenen lijken me wel een optie als die hoeven zo kort zijn. Dan geef je ze ook net iets meer kans om te groeien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-19 14:33 



 
Profiel   

Eerste vraag is eigenlijk waarom ze zo langzaam groeien/zo snel slijten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-19 14:40 



 
Profiel   

Waarom zet je 'm op een stenen paddock? Lekker dik opgestrooide stal in combinatie met weide/zandpaddock is 'n stuk beter voor de hoeven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-19 14:48 



 
Profiel   

pommetje1 schreef
Kun je eens foto's van de hoeven laten zien? Dan kun je veel gerichter een antwoord op je vraag geven


[ img ]
Hier een foto van eind april. De hoefsmid heeft ze 2 weken hierna bekapt waarmee haar hoef er goed uit zag, niet zo assymetrisch als hier.

[ img ]
Beetje lastig te zien, maar hier een recente foto


troi schreef
Er is een enorm idealistisch anti-ijzer lobby. Ik ben het in theorie ook echt met ze eens maar er bestaat geen theorie zonder praktijk. Maw kijk en luister naar je paard. Als die met zere voeten staat en je kan er makkelijk wat aan doen dan zou je toch wel gek zijn om het te laten? En als het niet werkt dan laat je ze er toch weer afhalen?


Ja dat idee had ik al. Als ik google kom ik bijna alleen maar items over natuurlijk bekappen tegen.


Polly schreef
Ik heb ze altijd in de winter op stenen gehad, we zitten hier op klei en het alternatief was tot hun oksels in de prut.
Ijzertje eronder en na de winter evalueren

Hier ook enkel kleigrond. Natuurlijk wil ik liever geen stenen paddock, maar hier in de omgeving echt niks anders te vinden.
Ik dacht dat paarden eenmaal mét ijzers niet zomaar zonder meer konden. Maar eventueel zou het kunnen winter-ijzers / zomer-blootstvoets dus?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-19 14:48 



 
Profiel   

Moeilijk maar ik zou toch voorlopig voor ijzers kiezen. En dan kan je altijd verder kijken/zoeken naar iets anders. Mijn paard staat ook op ijzers. Ze staat vrij veel op het hard blijkbaar. Zie ze ook liever zonder. Is iets leuker voor de portemonnee en op de langere termijn wellicht ook voor het paard. Maar dat laatste ben ik minder bezig. Geloof wel dat zonder beter is. Maar dat het zo slecht is als sommige beweren ben ik niet van overtuigd. Zeker niet als ik weet hoe mijn paard zonder loopt op het verhard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-19 15:01 



 
Profiel   

Je zegt dat je paard goed natuurlijk bekapt is. Een natuurlijk bekapper zou nooit ineens ijzers gaan slaan :P

Heb je fotos van de onderkant van de hoef?
Aan de vorm van de hoeven zou ik persoonlijk eerder denken dat de hoefwand te lang gelaten is voor een lange tijd, ze zijn zo aan het flaren gegaan dat de hele vorm raar is van voren.

Dat ze gevoelig lopen is niet heel apart, dat zal straks waarschijnlijk niet anders zijn als je de ijzers eronder weghaalt. Is plakbeslag niet wat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-19 15:02 



 
Profiel   

Ik wil geen ijzers meer dus ik snap waar je vandaan komt.

Maar als ze op een hoefschoen nog steeds niet lekker loopt, waarom denk je dan dat een ijzer beter gaat? Een hoefschoen is veel zachter dan een ijzer.

Welke hoefschoen heb je gebruikt? En heb ik goed gelezen dat je paard natuurlijk bekapt is?

Ik vind de hoeven zo op het eerste gezicht niet extreem kort, wel breed (ze lijken mij te laang aan de zijkant).

Als je betere hoeffoto's kunt maken kunnen we er meer over zeggen. Denk hierbij aan een duidelijke foto van de hoef voor en zij, een foto van de onderkant en een foto vanaf de ballen van de hoef genomen die vlak over de onderkant heen kijkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-19 15:07 



 
Profiel   

Ik vind de hoeven ook te lang lijken aan de zijkant. Het is ook allemaal een beetje afhankelijk van de smid. Mijn pony heeft voor ijzers en achter niet. De vorige smid liet de achterhoeven wat langer, toch sleten ze toen sneller dan nu. De huidige smid bekapt korter, maar beter in balans.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-19 15:17 



 
Profiel   

ik had ooit een haf met brokkelhoeven en dat was geen pretje maar in de winter op de paddok en in de zomer als de grond keihard is deed ik het wel dat ijzertje, ik had het idee dat het hem ook deugd deed. de over gang van ijzer deed ik met hoefschoenen zo ook het men werk op het harde. dat werkte voor ons goed. Verder gaf ik hem goldmix van secutin, biotine en nog homeopatische granulaat...weet het recept niet meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-19 15:18 



 
Profiel   

Molfre schreef
Ik wil geen ijzers meer dus ik snap waar je vandaan komt.

Maar als ze op een hoefschoen nog steeds niet lekker loopt, waarom denk je dan dat een ijzer beter gaat? Een hoefschoen is veel zachter dan een ijzer.

Welke hoefschoen heb je gebruikt? En heb ik goed gelezen dat je paard natuurlijk bekapt is?

Ik vind de hoeven zo op het eerste gezicht niet extreem kort, wel breed (ze lijken mij te laang aan de zijkant).

Als je betere hoeffoto's kunt maken kunnen we er meer over zeggen. Denk hierbij aan een duidelijke foto van de hoef voor en zij, een foto van de onderkant en een foto vanaf de ballen van de hoef genomen die vlak over de onderkant heen kijkt.

met een ijzer zijn ze wel van de zool af, met een schoen niet. en als ze al te kort staat kan het wel zijn dat die zool nu erg gevoelig is.


ik ben niet tegen ijzers, heb mijn paard zonder ijzers geprobeerd en ik had een ongelukkig hoopje paard dat niet meer wilde lopen.

met ijzers is de kwaliteit van zijn hoef en 100x beter geworden. hoefwand is hard (dat leek eerst wel karton), flares zijn weg en afwikkeling is beter.

ik denk dat je per paard moet bekijken.
begin er aan en evalueer. blijf kritisch kijken. je kunt ze er altijd weer af halen

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-19 15:23 



 
Profiel   

Kims schreef
Hier ook enkel kleigrond. Natuurlijk wil ik liever geen stenen paddock, maar hier in de omgeving echt niks anders te vinden.
Ik dacht dat paarden eenmaal mét ijzers niet zomaar zonder meer konden. Maar eventueel zou het kunnen winter-ijzers / zomer-blootstvoets dus?

Kan ie niet ergens lekker binnen op stal staan en alleen voor z'n beweging een paar uurtjes buiten los?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-19 15:23 



 
Profiel   

Mijn (al wat oudere) merrie met snel slijtende hoeven is al heel lang gebaat met ijzers. Eerst met alleen ijzers voor, nu al jaren met rondom beslag. Voor ons is dit de ideale oplossing, maar dit verschilt natuurlijk per paard en situatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-19 15:25 



 
Profiel   

elnienjo schreef
Kims schreef
Hier ook enkel kleigrond. Natuurlijk wil ik liever geen stenen paddock, maar hier in de omgeving echt niks anders te vinden.
Ik dacht dat paarden eenmaal mét ijzers niet zomaar zonder meer konden. Maar eventueel zou het kunnen winter-ijzers / zomer-blootstvoets dus?

Kan ie niet ergens lekker binnen op stal staan en alleen voor z'n beweging een paar uurtjes buiten los?

Heel eerlijk ben ik niet voor ijzers maar zeker liever ijzers dan "een paar uurtjes" eruit.

Mijn paard kon van dag en nacht zachte wei prima naar bijna alleen nog stoeptegels zonder ijzers en loopt nu hele buitenritten inclusief galop op het asfalt. Maar die heeft dan ook oersterke voeten, als ze er pijn aan hebben zal er toch iets moeten gebeuren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-19 15:27 



 
Profiel   

Azmay schreef
Heel eerlijk ben ik niet voor ijzers maar zeker liever ijzers dan "een paar uurtjes" eruit.

Ik heb de paarden ook het liefst winter en zomer minstens 12u/dag op de weide.
Maar als ik moet kiezen tussen het paard enkel op een verharde paddock en met pijnlijke voeten, of op stal en een paar uurtjes naar buiten op de weide en geen pijnlijke voeten, dan lijkt het laatste voor het paard toch nog wel de betere keuze.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-19 15:32 



 
Profiel   

Sclimpre schreef
Azmay schreef
Heel eerlijk ben ik niet voor ijzers maar zeker liever ijzers dan "een paar uurtjes" eruit.

Ik heb de paarden ook het liefst winter en zomer minstens 12u/dag op de weide.
Maar als ik moet kiezen tussen het paard enkel op een verharde paddock en met pijnlijke voeten, of op stal en een paar uurtjes naar buiten op de weide en geen pijnlijke voeten, dan lijkt het laatste voor het paard toch nog wel de betere keuze.

Precies, ik vind het zo troosteloos zo'n harde paddock. Vraag me af of een paard daar nu serieus blijer van wordt dan in 'n lekker warme stal op 'n dikke laag stro.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-19 15:37 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 79 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen