Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 51 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard op 14 jarige leeftijd beslaan, tips, ervaringen

 
Profiel   

Mijn paard heeft dit jaar voor het eerst voorijzers gekregen. Hij is veertien. Dit is nieuw voor hem. Hij reageert vrij angstig en heftig op het beslaan zelf.

Graag hoor ik ervaringen en tips van anderen. Hoe reageerden jullie paarden op het beslaan en het nagelen? Is dit normaal, gaat dit over? Wat hebben jullie er mee gedaan? Alvast bedankt voor het delen van ervaringen en tips!!


Laatst bijgewerkt door fargo op 12-10-19 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-19 11:26 



 
Profiel   

Wat bedoel je precies ?
Is hij angstig tijdens het beslaan of loopt hij nu op ijzers angstig ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-19 11:27 



 
Profiel   

Mijn paard stond ook op zijn 14e voor het eerst op ijzers.

En die vond dat direct prima.



Ik begreep van de smid toen wel dat paarden soms de geur van het warm aanpassen van de ijzers soms eng kunnen vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-19 11:30 



 
Profiel   

mirim schreef
Wat bedoel je precies ?
Is hij angstig tijdens het beslaan of loopt hij nu op ijzers angstig ?

Ik heb mijn verhaal al iets aangevuld. Hij vindt het beslaan zelf eng en spannend. Dus tijdens idd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-19 11:32 



 
Profiel   

Mijn paard is ook een paar weken terug op 14 jarige leeftijd voor het eerst beslagen (speciaal beslag). De hoefsmid wilde wel warm beslaan. Hij vond het echter allemaal dikke prima.

Wat vind je paard precies eng? Het geluid? Het nagelen? Het warm passen?

Als het het geluid is, dan kan je proberen met regelmaat je paard te laten wennen als andere paarden worden beslagen.

Voor het nagelen, koop zelf een klein rubber hamertje en ga oefenen met het 'gevoel' van op de hoef tikken aan de onderkant.

Met het warm passen is het voor een paard makkelijk als je buiten staat met z'n neus in de wind, zodat de rook en geur van hem wegwaait.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-19 11:35 



 
Profiel   

Tja... dan helpt alleen een geduldige en vriendelijke hoefsmid
Wel doorpakken maar vooral rustig blijven tijdens het beslaan.
Het went wel
En koud beslaan zal eerder wennen dan warm beslaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-19 11:37 



 
Profiel   

Geduldige smid doet wonderen, kan je niet als je weet dat er een ander paard op ijzers wordt gezet en deze is braaf en rustig er met jou paard bij gaan staan? Dan kan jouw paard zien dat het niet iets is om angstig van te worden. Eventueel een ander rustig paard bij jouw paard zetten als de smid bezig is wil ook wel eens helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-19 11:40 



 
Profiel   

Paarden met erg dunne zolen of dunne wanden kunnen ook wat meer reageren.

Is net wat gevoeliger dan.

Mijn paard vond eigenlijk alles prima, alleen op het 'aanslaan' trok hij vaak wat terug.
Dus niet het nagelen zelf, maar echt die paar felle tikken om de boel echt vast te zetten.

Toen zijn hoeven weer beter werden (dankzij de ijzers in dit geval) werd dat ook steeds beter.



Ik weet niet waarom jouw paard op deze leeftijd voor het eerst op ijzers gaat?
Is vaak vanwege sportwensen óf medische redenen.

In dat laatste geval kan het dus ook gewoon wat gevoeliger zijn allemaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-19 11:47 



 
Profiel   

Hartelijk dank voor de reacties tot nu toe. Hoop op nog meer ervaringen en tips. Heeft iemand ooit een paard iets verdoofd of iets kalmerends gegeven om door deze fase heen te komen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-19 14:33 



 
Profiel   

Wordt ie op ijzers gezet omdat zn hoeven gevoelig zijn of is er een andere reden? Als zn hoeven gevoelig zijn vanwege te kort of iets dergelijks kan t beslaan m gewoon pijn doen, zou m als ie t branden zo eng vindt de eerste keren koud beslaan en pas als ie daaraan gewend is het branden toevoegen. Alles in 1x is misschien stukje te spannend

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-19 14:47 



 
Profiel   

fargo schreef
Hartelijk dank voor de reacties tot nu toe. Hoop op nog meer ervaringen en tips. Heeft iemand ooit een paard iets verdoofd of iets kalmerends gegeven om door deze fase heen te komen?


Overleg sederen even met je hoefsmid, die weet dat het beste. Het is namelijk niet de bedoeling dat hij zo suf wordt, dat de smid 300 kilo te tillen krijgt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-19 14:53 



 
Profiel   

Ik heb hier geen ervaring mee maar kan me voorstellen dat een paard dit niet super fijn vindt als hij het niet gewoon is.

Afhankelijk van wat je paard eng vindt kan je wel oefenen natuurlijk. Als het gaat om het hameren, dat kan je perfect zelf gaan oefenen. Voeten opheffen en kloppen maar. Gaat het eerder om de geur en de geluiden, dan kan je misschien je paard laten wennen door hem naast een ander paar te zetten dat beslaan wordt. En zoals al aangehaald, een geduldige smid is ook belangrijk.

Lijkt mij alsof je nog wel wat opties hebt voor je aan kalmerende middelen moeten denken. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-19 14:54 



 
Profiel   

Mijn paard was 6 toen ze op ijzers ging ivm dunne zolen. Heb alleen voor, want hoe ze op het nagelen reageerde durfde ik de smid niet aan te doen.
Ik ben wel gewisseld van smid en deze heeft meer rust. Tuurlijk zet ze haar ook op der plaats als ze vervelend is, maar nu we een jaar verder zijn met deze smid zitten we op (meestal) 80% soms zelfs 90% dat ze het accepteert. Inmiddels weten we ook wel voetje het heftigste is en doen we die altijd met een handje biks afleiden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-19 15:22 



 
Profiel   

DumDum hier heeft nog steeds wat opmerkingen over het inslaan van de nagels. Wat voor de mijne hielp was de nagels er echt mm per mm in slaan bij wijze van spreken. Niet zo snel als de smid het normaal doet. Nu betreft dit een paard dat op elk gebied erg gevoelig is. Hij lijkt gewoon niet gediend te zijn van het tikken op zijn hoef. :) Dus dat zachter doen was voor hem de oplossing. Zolang we zijn prikkelbaarheid respecteren staat hij tegenwoordig gewoon aan een los touwtje. :j
De eerste keer is hij gesedeerd omdat hij gevaarlijk werd overigens, maar dit paard sederen is ook nog anders dan andere paarden. Deze vecht zich echt overal doorheen. :) Ook als de DA hem in het bloed verdoofd voor de tanden te doen moet die echt een paar keer bij spuiten. Dus met een roesje valt deze echt niet om. :=

Wij zijn ook begonnen met koud beslaan trouwens. Recent hebben ze hem een keer warm beslaan en daar maakte hij eigenlijk niks meer uit. Het is echt het hameren dat hij irritant vindt. :) Mijn smid beweerd trouwens dat ze voor vaak moeilijker zijn dan achter omdat ze voor eerder de neiging hebben (en je ze het vergemakkelijkt) om omhoog te gaan maar hoe waterdicht die theorie is weet ik niet. :') Als ik moest kiezen zou ik toch eerder geneigd zijn om voor te doen dan achter. _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-19 15:57 



 
Profiel   

Als het echt lastig gaat, kun je koud beslag overwegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-19 16:05 



 
Profiel   

fargo schreef
Hartelijk dank voor de reacties tot nu toe. Hoop op nog meer ervaringen en tips. Heeft iemand ooit een paard iets verdoofd of iets kalmerends gegeven om door deze fase heen te komen?



Deze fase? Beslaan duurt toch geen 3 weken? De ijzers zitten er nu onder? Gewoon doen, niet teveel mutsen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-19 16:16 



 
Profiel   

Onze pony kreeg op haar tiende voor het eerst beslag. Was geen probleem, alsof ze het al gewend was.
Blij dat ze er na verhuizing dichter bij huis weer vanaf ging. ( minder op asfalt, dus ijzers konden er weer af.)
Ze leek wel Bambi op ijzers, ze gleed zo vaak uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-19 16:20 



 
Profiel   

rien10 schreef
fargo schreef
Hartelijk dank voor de reacties tot nu toe. Hoop op nog meer ervaringen en tips. Heeft iemand ooit een paard iets verdoofd of iets kalmerends gegeven om door deze fase heen te komen?



Deze fase? Beslaan duurt toch geen 3 weken? De ijzers zitten er nu onder? Gewoon doen, niet teveel mutsen.

Tja, je weet nog niet veel over wat er wel of niet is voorgevallen en wat dit voor paard is. Dus deze opmerking is een beetje voorbarig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-19 16:43 



 
Profiel   

Niemand op bokt weet dat. Alle antwoorden zijn dan “voorbarig”.
Een goede smid er bij, portie geduld, portie vakmanschap, eventueel een streepje tranquigel. Daarna stopwerk aan de hand. Niet al te veel zorgen over maken, dat geeft alleen maar stres.
Succes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-19 07:39 



 
Profiel   

Die van mij heeft jaren op ijzers gestaan maar bleef het heet aanleggen van het ijzer en dus het roken verschrikkelijk vinden. Soms is het gewoon zo. Had een rustige smid die wel van doorpakken wist en dat werkte voor ons prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-19 07:47 



 
Profiel   

Precies. Ze hoeven het ook niet “leuk” te vinden. Als het maar goed en veilig gaat is het prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-19 07:50 



 
Profiel   

Ik heb toen ik jong was 4 jaar voor mijn toenmalige hoefsmid gewerkt en van alles wel voorbij zijn komen. Het slaan met de hamer vinden ze vaak eng en het warm passen van de ijzers, de geur en het geluid. Het tikken met de hamer kun je zelf oefenen. Probeer dan ook dat zelfde ritme te oefenen wat je hoefsmid heeft bij het inslaan van een nagel. Het warm passen blijft voor veel paarden wat spannend, maar ze raken er wel wat meer aan gewend naar een tijdje. Mijn hoefsmid bewoog altijd gewoon heel makkelijk mee met het paard en kon vlug werken. Dat ging eigenlijk altijd goed.

Met verdoven moet je oppassen. Ineens kunnen ze daar met een heel heftige reactie uitbreken. Dat is niet leuk als je er onderstaat.

Ik zou me nog niet zo druk maken. Komt vast goed met je paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-19 09:22 



 
Profiel   

Het is mij nog steeds niet helemaal duidelijk of het paard van ts alleen bang is tijdens het werk van de hoefsmid, of dat er na het beslaan nog steeds iets aan de hand is?

@TS iets meer duidelijkheid over wat er nu precies is kan wel helpen voor dit topic.

Waarom is het paard op ijzers gegaan? Wanneer is hij bang? En wat doet hij dan precies, hoe uit hij die angst?
Wéét je zéker dat het angst is, of kan er pijn meespelen.

Etcetera.
Dat soort zaken speelt echt mee, als je goede antwoorden wil krijgen.


Nu lijkt het -in ieder geval voor mij- wat vaag.
Paard is bang bij smid geweest, en moet daarom nu (nu de smid dus klaar is) rustgevers krijgen.

Dat is wat ik ervan maakt uit jouw verhaal, maar dat klopt ongetwijfeld niet.
Dus vandaar de vragen die ik stelde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-19 09:26 



 
Profiel   

Paard overlaten aan een stalgenoot en zelf even weggaan tijdens het beslaan. Volgens mij vind jij het enger dan je paard en breng je dat over op hem.
De hoefsmid weet wel wat hij moet doen in deze situaties, maakt hij wel vaker mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-19 09:28 



 
Profiel   

Dank voor alle extra input. Ik heb met opzet in eerste instantie het verhaal kort gehouden omdat ik positieve en negatieve ervaringen wilde horen en er niet al te veel vanuit bepaalde hoek met conclusies of bepaalde bril zou worden gekeken. Ook omdat ik gewoon geïnteresseerd ben hoe het gaat in zijn algemeenheid. Ons andere paard, is even oud maar wordt al jaren beslagen rond om. Het beslaan is me dus bekend, maar wilde weten waar anderen tegen aan lopen om beter in te schatten wat er allemaal bij de mijne speelt of kan spelen.

Zal vanavond meer antwoorden geven.
Ben vandaag hele dag onder weg,
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-19 10:12 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 51 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen