Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 47 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Achterbenen niet 100%

 
Profiel   

Hallo,
Sinds ik mijn paardje heb, loopt ze al vreemd met haar achterbenen.
De 1e keer loopt ze kreupel, de andere keer sleept ze. Ze heeft ook moeite met achteruit lopen (vooral links achter heeft ze moeite mee).
De veearts is ook al wezen kijken, hij had het over de pezen en knieën? Dat de gewrichten niet goed vast zitten, het zou met een beetje extra spieropbouw wel goed komen (dus trainen). Maar het maakt volgensmij niet echt verschil.

Iemand hier ervaring mee? Ze heeft geen pijn, maar het is wel vervelend.
Zal wel een keer een filmpje plaatsen, ze is nu naar mijn mening te stijf en kreupel om te longeren.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-19 16:28 



 
Profiel   

KuilderR schreef
Hallo,
Sinds ik mijn paardje heb, loopt ze al vreemd met haar achterbenen.
De 1e keer loopt ze kreupel, de andere keer sleept ze. Ze heeft ook moeite met achteruit lopen (vooral links achter heeft ze moeite mee).
De veearts is ook al wezen kijken, hij had het over de pezen en knieën? Dat de gewrichten niet goed vast zitten, het zou met een beetje extra spieropbouw wel goed komen (dus trainen). Maar het maakt volgensmij niet echt verschil.

Iemand hier ervaring mee? Ze heeft geen pijn, maar het is wel vervelend.
Zal wel een keer een filmpje plaatsen, ze is nu naar mijn mening te stijf en kreupel om te longeren.


Heb je al gericht laten kijken door de veearts dmv foto's en scans? Zo lang je dat niet hebt gedaan weet je nooit zeker wat er mis is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-19 16:30 



 
Profiel   

Het klinkt als 'losse knieën', dan schiet het gewricht als het ware uit de kom. Dat kan bij jonge paarden idd overgaan, maar het hoeft niet. Een goede paardenarts kan je adviseren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-19 16:34 



 
Profiel   

Weet je dan ook hoe je moet trainen. Het is niet dat langer rijden dan werkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-19 16:46 



 
Profiel   

belle_boef schreef
Weet je dan ook hoe je moet trainen. Het is niet dat langer rijden dan werkt.

Longeren, grote cirkels en nog een paar andere tips die ik van de veearts heb gekregen. Rijden is een no-go. Dachten eerst dat ze een jaarling was, maar ze is 2 a 3, naar mijn mening nog te jong voor onder het zadel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-19 17:17 



 
Profiel   

Hoe word ze gehouden? Komt ze veel buiten of staat ze op stal?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-19 17:19 



 
Profiel   

Gulpje schreef
KuilderR schreef
Hallo,
Sinds ik mijn paardje heb, loopt ze al vreemd met haar achterbenen.
De 1e keer loopt ze kreupel, de andere keer sleept ze. Ze heeft ook moeite met achteruit lopen (vooral links achter heeft ze moeite mee).
De veearts is ook al wezen kijken, hij had het over de pezen en knieën? Dat de gewrichten niet goed vast zitten, het zou met een beetje extra spieropbouw wel goed komen (dus trainen). Maar het maakt volgensmij niet echt verschil.

Iemand hier ervaring mee? Ze heeft geen pijn, maar het is wel vervelend.
Zal wel een keer een filmpje plaatsen, ze is nu naar mijn mening te stijf en kreupel om te longeren.


Heb je al gericht laten kijken door de veearts dmv foto's en scans? Zo lang je dat niet hebt gedaan weet je nooit zeker wat er mis is.


Nog niet, wil eerst even de simpele dingen uitsluiten voordat we er honderden euro's in gaan steken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-19 17:25 



 
Profiel   

Newallure schreef
Hoe word ze gehouden? Komt ze veel buiten of staat ze op stal?

Zo veel mogelijk buiten, maar omdat het kouder word is ze nu op de warmste tijden buiten (van 8 tot 4). Toen het nog warmer was ging ze van half 8 tot ongeveer half 5 buiten. Toen had ze er ook last van.


Laatst bijgewerkt door KuilderR op 30-10-19 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-19 17:28 



 
Profiel   

Wat wel vreemd is, is dat ze ook dagen heeft dat ze gewoon de weide door rent, bokt en springt. Dan is er niks aan de hand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-19 17:31 



 
Profiel   

Klinkt inderdaad als losse knieën/op slot..
Ik zou gewoon het advies van je da volgen. Mijn shet had dit ook en het hielp heel goed om haar dag en nacht buiten te laten. Dan kon ze zoveel lopen als ze wilde en ging t heel goed met dr knieën

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-19 17:40 



 
Profiel   

annibel schreef
Klinkt inderdaad als losse knieën/op slot..
Ik zou gewoon het advies van je da volgen. Mijn shet had dit ook en het hielp heel goed om haar dag en nacht buiten te laten. Dan kon ze zoveel lopen als ze wilde en ging t heel goed met dr knieën


Oké, helaas kan ik haar niet 24/7 buiten laten staan. Maar hoe zit dat nou als ze kreupel is? Neem niet aan dat het dan verstandig is om dan te gaan longeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-19 18:10 



 
Profiel   

Met zo'n jong dier zou ik gaan wandelen, rechtlijnige beweging op het harde. Wordt ie ook mooi verkeersmak. Dat heeft mijn toen jonge paard geholpen, naast dat ik hem kon rijden (hij was 4-5 jaar).
Zo koud is het nog niet voor paarden, die hebben het bij deze temperatuur weer net een beetje lekker. Lekker lang buiten laten dus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-19 22:05 



 
Profiel   

Zo een jong paard niet longeren,ga er mee naar een kliniek die er verstand van heeft.Knieen of pezen vind ik ietwat vaag.Om dit te trainen om je wel weten wat er precies aan de hand is

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-19 22:20 



 
Profiel   

Losse knieen houd eigenlijk in dat de spieren die over de knie lopen, te elastisch zijn en daarom het gewricht niet netjes in zijn kapsel houden. Ze zijn niet sterk genoeg.
Hierdoor komt het voor dat de knie op slot schiet. Dan kan achteruit lopen een middel zijn om de pezen terug te laten schieten.
Mijne heeft het ook altijd gehad en altijd tips gehad als balkjes lopen, heuveltje of heuveltjes af (ook aan de hand, want ik kon de mijne toen ook nog rijden nog) en zijgangen waarbij de achterhand eronder moet treden.
Nu issie 5 en ik kan zeggen.. Met juiste begeleiding in dressuurles en veel oefenen merk ik nu dat hih minder snel zn knie op slot heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-19 22:54 



 
Profiel   

Het is ook van belang om een deskundige hoefsmid erbij te halen. De stand van de benen is hierbij erg belangrijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-19 23:07 



 
Profiel   

Laat de smid aan de buitenkant de hoeven iets lager zetten en geen voltes maar rechtuit en heuveltjes stappen voorlopig. De knieën schieten op slot en dat kan door juist bekappen en gerichte trainen beter worden en zo niet is er nog een operatie mogelijk waarbij het buitenste peesje word doorgehaald. Nadeel is dat ze de knie niet meer op slot kunnen zetten wanneer ze op rust staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-19 23:13 



 
Profiel   

Oke. Buiten rechtuit lopen, ga ik doen! Moet ze maar over haar watervrees heen komen :P
Pees doorsnijden ben ik geen fan van. Iets wat je wegsnijd kun je niet meer terugzetten.
Dinsdag komt er iemand die specifiek verstand heeft van gewrichten, spieren, pezen. Etc. Misschien dat zij kan helpen.
Zit wel te denken aan een kliniek, maar dat gaat dan behoorlijk wat kosten terwijl ik dat geld ook nodig kan zijn als ze iets heeft wat heftiger is...

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-19 09:12 



 

Met een jong paard inderdaad lange afstanden rechtuit. Naast de fiets, bergje op en af om zo de spieren sterker te maken. Als ze jong zijn kan er nog wel eea aan verbeteren. Wellicht dat een juiste bekapping ook nog kan helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-19 13:03 



 
Profiel   

Meestal bespaar je juist geld door eerst naar een goede paardenkliniek te gaan. In de praktijk zie ik eigenaren vaak eerst fysio's/osteo's/zadelpassers/bitfitters/ etc erbij halen en daar geld aan uitgeven terwijl volgens mij de volgorde omgekeerd moet zijn. Eerst een gedegen diagnose en dan pas behandelen door voornoemde personen als de paardenarts dat voorschrijft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-19 15:19 



 
Profiel   

IsabelleN schreef
Meestal bespaar je juist geld door eerst naar een goede paardenkliniek te gaan. In de praktijk zie ik eigenaren vaak eerst fysio's/osteo's/zadelpassers/bitfitters/ etc erbij halen en daar geld aan uitgeven terwijl volgens mij de volgorde omgekeerd moet zijn. Eerst een gedegen diagnose en dan pas behandelen door voornoemde personen als de paardenarts dat voorschrijft.



Zo zie ik dat ook...

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-19 15:31 



 
Profiel   

Advies van veearts om te longeren bij een jong paard met losse knieën is echt een slecht advies.
Longeren is bij deze kwaal juiste slechtste wat je kan doen.
Rechtuit kilometers maken is het beste.
Nou ja het beste is eigenlijk nog 1,5 jaar de heuvels ergens in daar worden ze echt sterk van.
En wat ook al genoemd is regelmatig laten kappen door een Smid die hier ervaring mee heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-19 16:12 



 
Profiel   

Hoe jonger je paard goed behandeld wordt, hoe groter de kans op herstel.
Ga niet zelf aanmodderen, maar vraag advies van deskundige. (Bijv. ervaren hoefsmid en paarden-DA)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-19 00:37 



 
Profiel   

Zodra je paard kreupel is naar een kliniek brengen om het uit te laten zoeken. Hier kun je jaren mee aan modderen, terwijl je nu misschien gericht iets kunt doen dmv training of bekappen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-19 16:01 



 
Profiel   

Nou heb ik nog geen filmpje gezien, maar al aan ataxie gedacht? Omdat je over onregelmatig onregelmatig schrijft. Kreupel is namelijk eigenlijk regelmatig onregelmatig zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-19 16:11 



 
Profiel   

neetoch schreef
Nou heb ik nog geen filmpje gezien, maar al aan ataxie gedacht? Omdat je over onregelmatig onregelmatig schrijft. Kreupel is namelijk eigenlijk regelmatig onregelmatig zijn.

Heb al aan ataxie gedacht, maar in de galop heeft ze nergens last van, dus de symptomen kloppen niet helemaal. Vergeet steeds om een filmpje te maken.
Osteopaat is er bij geweest, ze zat blijkbaar overal vast, toen ze met zo'n plaatje en hamertje een tik op de ruggengraat gaf begon haar hele lichaam te kraken.
Moet nu 3X daags masseren en 1x daags op een specifieke manier ongeveer een uur met haar lopen. Het gaat al wat beter!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 17:22 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 47 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen