Achterbenen niet 100%

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KuilderR

Berichten: 374
Geregistreerd: 19-06-16
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-19 18:26

Tessebes schreef:
Zodra je paard kreupel is naar een kliniek brengen om het uit te laten zoeken. Hier kun je jaren mee aan modderen, terwijl je nu misschien gericht iets kunt doen dmv training of bekappen.


Ben niet zo'n iemand die direct en onmiddellijk een dierenarts er bij haalt. Kliniek ga ik alleen naar toe als dierenarts en/of osteopaat niets kan vinden.

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 23:00

Het belangrijkste advies is al gegeven. Veel rechtuit en zeker niet longeren! Toen mijn paard 4,5 was en bijna 1,75 was het advies van de keuringsarts ook longeren maar ik heb mijn fysio gebeld en haar advies was veel rechtuit het bos in en zeker niet longeren. Uiteindelijk heeft mijn paard best wat tijd nodig gehad. Nu is hij 7 en kan ik zeggen dat hij sterker wordt en dat ik blij ben dat ik rustig aan gedaan heb en het advies van mijn fysio opgevolgd heb en niet het advies van de keuringsarts!
En dan krijg je nog mensen die zeggen laat hem inspuiten, dit op advies van de fysio ook niet gedaan en het is met tijd geven vanzelf goed gekomen.

KuilderR

Berichten: 374
Geregistreerd: 19-06-16
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-19 13:46

UPATE:
Het ging een hele poos goed, ze liep zuiver, haar knie ging niet meer op slot en ze kon fatsoenlijk draven. Helaas is het vorige week weer verslechterd. Haar knie gaat vaak op slot, ze struikelt soms en de stand van haar achterbenen veranderd langzaam. Aanstaande donderdag gaat ze toch naar een kliniek en worden er waarschijnlijk röntgen foto's gemaakt. Hoop goed nieuws te krijgen.

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 14:14

IsabelleN schreef:
Meestal bespaar je juist geld door eerst naar een goede paardenkliniek te gaan. In de praktijk zie ik eigenaren vaak eerst fysio's/osteo's/zadelpassers/bitfitters/ etc erbij halen en daar geld aan uitgeven terwijl volgens mij de volgorde omgekeerd moet zijn. Eerst een gedegen diagnose en dan pas behandelen door voornoemde personen als de paardenarts dat voorschrijft.


...veel mensen weten niet wat de verschillende vaklieden kunnen.

Bij een dier van 2 of 3 lijken zadel en bit mij niet aan de orde.

Dier fysiotherapeuten en osteopaten /da zijn getraind in goed bewegingen waarnemen en dit combineren met het verhaal van de eigenaar/ verzorger en dat combineren met gericht en geschoold tastonderzoek.
Soms komt hier geen diagnose uit en is beeldvorming op de kliniek aan de orde.
In mijn ervaring kan er veel op stal.

Dus meteen maar opladen ivm te weinig bespiering rond de knie lijkt mij niet per se noodzakelijk.

KuilderR

Berichten: 374
Geregistreerd: 19-06-16
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-19 14:19

Janneke2 schreef:
IsabelleN schreef:
Meestal bespaar je juist geld door eerst naar een goede paardenkliniek te gaan. In de praktijk zie ik eigenaren vaak eerst fysio's/osteo's/zadelpassers/bitfitters/ etc erbij halen en daar geld aan uitgeven terwijl volgens mij de volgorde omgekeerd moet zijn. Eerst een gedegen diagnose en dan pas behandelen door voornoemde personen als de paardenarts dat voorschrijft.



...veel mensen weten niet wat de verschillende vaklieden kunnen.

Bij een dier van 2 of 3 lijken zadel en bit mij niet aan de orde.

Dier fysiotherapeuten en osteopaten /da zijn getraind in goed bewegingen waarnemen en dit combineren met het verhaal van de eigenaar/ verzorger en dat combineren met gericht en geschoold tastonderzoek.
Soms komt hier geen diagnose uit en is beeldvorming op de kliniek aan de orde.
In mijn ervaring kan er veel op stal.

Dus meteen maar opladen ivm te weinig bespiering rond de knie lijkt mij niet per se noodzakelijk.


Inderdaad, zo kijk ik er dus ook naar. Osteo vond veel plekken waar ze vast zat, dus dacht iedereen dat dat het was. Nu ga ik pas kijken naar de wat serieuze zaken.

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Achterbenen niet 100%

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 14:27

@Kuilder: op zich is dat het werk van een osteopaat: 'zit er iets vast'.

Volgende vraag: wat betekent dit?
In principe is het doorgaans compensatie: spier 1 werkt niet goed, spier 2 neemt het over (= compenseren)
maar spier 2 is niet gebouwd om langdurig die functie op zich te nemen en zo ontstaat een kettingreactie.

Dus: wat zat er vast? Welke compensaties? Waar wist dit op...?
Aan de hand van die vragen kun je een plan maken. (Dat anderen "iedereen" denkt 'dat dit het was' - tja... Ik ken een paard dat eerst 4x door mevrouw 1 werd gemasseerd, het dier ontspande, genoot, bewoog een tijdje beter en zat daarna weer vast. Daarna 1x het bekken rechtgezet door een manuele behandeling: stijfheid bleef weg.)

KuilderR

Berichten: 374
Geregistreerd: 19-06-16
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-19 15:07

Janneke2 schreef:
@Kuilder: op zich is dat het werk van een osteopaat: 'zit er iets vast'.

Volgende vraag: wat betekent dit?
In principe is het doorgaans compensatie: spier 1 werkt niet goed, spier 2 neemt het over (= compenseren)
maar spier 2 is niet gebouwd om langdurig die functie op zich te nemen en zo ontstaat een kettingreactie.

Dus: wat zat er vast? Welke compensaties? Waar wist dit op...?
Aan de hand van die vragen kun je een plan maken. (Dat anderen "iedereen" denkt 'dat dit het was' - tja... Ik ken een paard dat eerst 4x door mevrouw 1 werd gemasseerd, het dier ontspande, genoot, bewoog een tijdje beter en zat daarna weer vast. Daarna 1x het bekken rechtgezet door een manuele behandeling: stijfheid bleef weg.)


Haar nek, rug en bekken zaten vast. Daardoor ging ze een compensatie houding aannemen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 16:00

KuilderR schreef:
Janneke2 schreef:
@Kuilder: op zich is dat het werk van een osteopaat: 'zit er iets vast'.

Volgende vraag: wat betekent dit?
In principe is het doorgaans compensatie: spier 1 werkt niet goed, spier 2 neemt het over (= compenseren)
maar spier 2 is niet gebouwd om langdurig die functie op zich te nemen en zo ontstaat een kettingreactie.

Dus: wat zat er vast? Welke compensaties? Waar wist dit op...?
Aan de hand van die vragen kun je een plan maken. (Dat anderen "iedereen" denkt 'dat dit het was' - tja... Ik ken een paard dat eerst 4x door mevrouw 1 werd gemasseerd, het dier ontspande, genoot, bewoog een tijdje beter en zat daarna weer vast. Daarna 1x het bekken rechtgezet door een manuele behandeling: stijfheid bleef weg.)


Haar nek, rug en bekken zaten vast. Daardoor ging ze een compensatie houding aannemen.


Ik denk dat dit verkeerd om geredeneerd is. Ze compenseert en hierdoor gaat nek, rug en bekken vastzitten. De vraag blijft, wat is de oorspronkelijke oorzaak en daar moet je mee aan de slag.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Re: Achterbenen niet 100%

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 16:03

Als ze last van slappe knieën heeft zou je ook de hoefsmid kunnen vragen om haar binnendoor te bekappen achter. Dan zet de smid hem aan de binnenzijde iets korter dan aan de buitenzijde. Heeft bij mijn fries destijds heel goed geholpen. Met oefeningen erbij heeft ze er nu een stuk minder last van.

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Achterbenen niet 100%

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 16:08

Maak eens een filmpje zodat we mee kunnen kijken. Wie weet heeft iemand het vaker meegemaakt en komt er goed advies voor je paardje.

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Re: Achterbenen niet 100%

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 17:03

Ik snap eerlijk gezegd het hele geklooi met eerst osteo/fysio/wat voor therapeut dan ook niet, voordat je foto's en/of echo hebt gemaakt. Zo weet je toch helemaal niet wat er aan de hand is? En alles leuk en wel maar een therapeut kan met zijn of haar handen echt niet voelen wat er van binnen stuk is hoor, maar ze kunnen het wel stukker maken met diezelfde handen.

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 20:43

KuilderR schreef:
Janneke2 schreef:

Volgende vraag: wat betekent dit?
In principe is het doorgaans compensatie: spier 1 werkt niet goed, spier 2 neemt het over (= compenseren)
maar spier 2 is niet gebouwd om langdurig die functie op zich te nemen en zo ontstaat een kettingreactie.

Dus: wat zat er vast? Welke compensaties? Waar wijst dit op...?
Aan de hand van die vragen kun je een plan maken. (Dat anderen "iedereen" denkt 'dat dit het was' - tja... Ik ken een paard dat eerst 4x door mevrouw 1 werd gemasseerd, het dier ontspande, genoot, bewoog een tijdje beter en zat daarna weer vast. Daarna 1x het bekken rechtgezet door een manuele behandeling: stijfheid bleef weg.)


Haar nek, rug en bekken zaten vast. Daardoor ging ze een compensatie houding aannemen.


Accoord - daarna de vraag 'waar wijst dit op?'
Om welke reden ging ze compenseren...?
En kun jij er wellicht iets aan veranderen...?

(Anders wordt het zo'n kwestie van telkens 'los laten maken' en na een tijdje is het weer terug.)

KuilderR

Berichten: 374
Geregistreerd: 19-06-16
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-19 21:20

Storm schreef:
Maak eens een filmpje zodat we mee kunnen kijken. Wie weet heeft iemand het vaker meegemaakt en komt er goed advies voor je paardje.

Doe ik morgen. Vergeet het steeds, schrijf het nu gewoon op.

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 09:18

Ga geheel mee met Neetochs redenatie. Niet de symptomen, maar de oorzaak eerst goed achterhalen. De osteopaat/fysio en andere therapeuten kunnen op aanwijzen van een goede paardenarts daarNA eventueel aan de slag.
De talloze misdiagnoses door dergelijke therapeuten kun je op Bokt ook vinden.

KuilderR

Berichten: 374
Geregistreerd: 19-06-16
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-19 09:57

Weet niet hoe ik een filmpje moet plaatsen, dus kan zijn dat het niet lukt.



Let op! Het achteruit laten lopen doe ik normaal NOOIT zonder reden! Dit was alleen om te laten zien hoeveel moeite ze ermee heeft!

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Achterbenen niet 100%

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 10:21

Bij het weg stappen in de box schiet zijn knie duidelijk even op slot en weer los.
Voor mij zou voor zo'n paard de eerste stappen zijn 24/7 naar buiten (krap draaien en veel stilstaan zijn echt niet goed, en dat zijn precies de dingen die ze binnen doen) en met de smid overleggen, die zal hem waarschijnlijk netjes binnendoor bekappen.

KuilderR

Berichten: 374
Geregistreerd: 19-06-16
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-19 10:42

Dennis schreef:
Bij het weg stappen in de box schiet zijn knie duidelijk even op slot en weer los.
Voor mij zou voor zo'n paard de eerste stappen zijn 24/7 naar buiten (krap draaien en veel stilstaan zijn echt niet goed, en dat zijn precies de dingen die ze binnen doen) en met de smid overleggen, die zal hem waarschijnlijk netjes binnendoor bekappen.

Helaas is het om verschillende redenen niet mogelijk om haar 24/7 buiten te laten. Het bekappen gaan we zeker achteraan! Bij de kliniek gaan ze ook tot in de puntjes bekijken hoe ze loopt en dan gaan ze een heel plan maken hoe ze precies bekapt moet worden.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 10:55

Ik zou deze nog een jaar of 2 op een opfokstal brengen. Dan staan ze doorgaans in grote groepsstallingen en hoeven ze niet zo kort te draaien.
Of inderdaad ergens waar ze inderdaad 24/7 buiten kunnen zoals de Eifel(nog beter maar schaars)

Ik las ergens dat deze 1,5 is toch?

Die moet je nog niet individueel huisvesten. Die moeten veel bewegen en spelen.

KuilderR

Berichten: 374
Geregistreerd: 19-06-16
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-19 11:07

NatasjavE schreef:
Ik zou deze nog een jaar of 2 op een opfokstal brengen. Dan staan ze doorgaans in grote groepsstallingen en hoeven ze niet zo kort te draaien.
Of inderdaad ergens waar ze inderdaad 24/7 buiten kunnen zoals de Eifel(nog beter maar schaars)

Ik las ergens dat deze 1,5 is toch?

Die moet je nog niet individueel huisvesten. Die moeten veel bewegen en spelen.


We hadden haar gekocht als een 1,5 jarige kwpn'er. Toen we de DA er bij haalden, had hij vastgesteld dat ze 2,5 a 3 jaar oud is. Er is overigens niet echt een plek hier in de buurt waar ze 24/7 buiten kan staan, enige plek waar dat wel kan zou ze alleen staan met prikkeldraad, dat ga ik dus niet doen.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Achterbenen niet 100%

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 13:47

Ohhh dat maakt het al weer een beetje anders.
Dacht dat ze jonger was.

Dan inderdaad eerst maar eens een foto van de achterknie. Dat kost echt geen hinderde euro’s.

KuilderR

Berichten: 374
Geregistreerd: 19-06-16
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-19 18:03

NatasjavE schreef:
Ohhh dat maakt het al weer een beetje anders.
Dacht dat ze jonger was.

Dan inderdaad eerst maar eens een foto van de achterknie. Dat kost echt geen hinderde euro’s.


Wij dachten eerst ook dat ze jonger was, maar voor wat we voor haar betaald hebben hoeven we niet te klagen.
We zullen zeker vragen naar röntgenfoto's van haar knieën!

KuilderR

Berichten: 374
Geregistreerd: 19-06-16
Woonplaats: Overijssel

Re: Achterbenen niet 100%

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-19 17:47

Nieuw topic: slecht Nieuws.
Staat onder "medisch"