Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 7 [ 152 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Om de hoeveel tijd bekap jij je pony/paard?

 
Profiel   

Hey,

Ik vroeg mij af wat een beetje het gemiddelde is bij de paarden die bekapt dus niet beslagen worden.

Ik heb een rond gebouwde new forest pony met erg sterke hoeven en mijn pony hoeft maar èèn keer in de 4 maanden bekapt te worden. Februari juni oktober is hij geweest. Tussendoor laat ik hem controleren of hij moet. Mijn pony staat in pension op een manege en de hoefsmid is er elke dinsdag.

Ik hoor heel vaak om de 8 weken en zo heb ik het ook een beetje aangeleerd maar is dit echt zo bijzonder dat hij zulke sterke hoeven heeft of zitten er hier meer tussen waarvan de paarden om de 4 maanden maar hoeven?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 01:26 



 
Profiel   

Die van mij gaat ongeveer 2 keer per jaar. Voor ik dr kreeg is ze geweest en toen een half jaar later heb ik toch maar de smid laten komen. Die lachte want eigenlijk hoefde ze nog niet dus er kon maar een inie minie beetje af. Dat is ondertussen 5 maanden geleden maar ze hoeft nog niet

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 01:59 



 
Profiel   

Al mijn paarden en ponies worden om de 6 à 8 weken bekapt.
Bij de ene kan er wel wat meer af dan bij de anderen. Maar anders beginnen sommige scheef te groeien/ platvoeten. Ook 1tje met een bokhoefje dus die moet sowieso regelmatig onderhouden worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 02:08 



 
Profiel   

Mijn paarden gaan om de 5 a 6 weken. Voorheen zat er 8 weken (soms meer door een bekapper die steeds last minute afzegde waardoor we al gauw op 9 a 10 weken kwamen). Dat was eigenlijk net te lang want hij moest er steeds vrij veel afhalen om het als het ware "in te halen" waardoor 1 van mijn paarden constant gevoelig was na het bekappen.

Ik ben ontzettend tevreden met hoe de hoeven van alle 4 mijn paarden erbij staan! Zijn echt in superconditie en geen problemen meer zoals scheurtjes of brokkelen. En de paarden lopen 24/7 buiten zowel op verhard (beton) als gras en zand. De kortere bekapinval heeft ze in ieder geval goed gedaan!

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 03:02 



 
Profiel   

1 van mijn paarden zou af kunnen met 2 keer per jaar. Zijn hoeven groeien niet hard genoeg maar zijn ook knijterhard en stevig. Mijn andere (zelfde ras) gaat nu elke 6 tot max 8 weken. Zijn hoeven groeien echt super hard. Dus hoe vaak een paard bekapt moet verschilt echt per paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 03:05 



 

Mijn pony gaat om de 6 weken. Voorheen om de 8 maar dat was net te lang. Nu sinds een jaar om de 6 en de hoeven zien er super uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 05:22 



 
Profiel   

Dat verschilt natuurlijk per jaargetijde. In het voorjaar en de zomer bekap ik om de week want de hoeven groeien dan als een malle! In het najaar en in de winter ongeveer om de vier weken. Ik bekap dus zelf. Ik begrijp echt niet hoe mensen in het voorjaar en in de zomer slechts eens per zes weken of langer kunnen bekappen. Dat is echt veel te weinig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 06:02 



 
Profiel   

Verschilt natuurlijk per paard. Mijn ponys gaan hooguit 2 x per jaar en dan is het nog niet eens vreselijk nodig.
Mijn paard loopt er een half jaar en in het begin heb ik haar door de apk gestuurd dus ook naar de smid en was amper nodig. Half jaar later nog steeds niet....

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 06:09 



 
Profiel   

Mijn shet gaat met m'n grote mee die voor wordt beslagen, elke 7 weken. Tot jaar terug werd ze ene keer bekapt en andere keer alleen een veil erover. Dus om de 14 weken. Dit jaar is ze elke 4 weken gegaan ivm hoefbevangenheid. Nu zitten we weer op de 7.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 06:15 



 
Profiel   

LukieBradley schreef
Verschilt natuurlijk per paard. Mijn ponys gaan hooguit 2 x per jaar en dan is het nog niet eens vreselijk nodig.
Mijn paard loopt er een half jaar en in het begin heb ik haar door de apk gestuurd dus ook naar de smid en was amper nodig. Half jaar later nog steeds niet....

Ik kan me niet voorstellen dat de steunsels dan niet onwijs lang worden en in de hoef gaan prikken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 06:35 



 
Profiel   

Mijn ponys worden 2 a 3x per jaar gekapt. Als het nodig is vaker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 06:41 



 
Profiel   

Hier tussen de 8 a 10 weken. Afhankelijk van hoe snel mijn smid tijd heeft en ik bel. En er gaat dan genoeg af. Mijn shetje met hoefbevangenheid wordt op de kliniek bekapt. Bij haar iedere 8 weken en ik houd het tussendoor zelf bij.

Bij mensen die maar een paar keer pr jaar de smid hebben. Groeien de hoeven zo traag? Slijten ze hard?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 06:51 



 
Profiel   

AnnoNiemand schreef
Dat verschilt natuurlijk per jaargetijde. In het voorjaar en de zomer bekap ik om de week want de hoeven groeien dan als een malle! In het najaar en in de winter ongeveer om de vier weken. Ik bekap dus zelf. Ik begrijp echt niet hoe mensen in het voorjaar en in de zomer slechts eens per zes weken of langer kunnen bekappen. Dat is echt veel te weinig.


Voor jouw paarden is dat echt veel te weinig. Dat wil niet zeggen dat dat voor anderen ook zo is. Het verschilt heel erg per paard/pony, ook per ras en met de ondergrond waar ze de hele dag lopen...

On topic: Hier gaan ze tussen de vijf en zeven weken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 07:23 



 
Profiel   

Zelda_Link schreef
AnnoNiemand schreef
Dat verschilt natuurlijk per jaargetijde. In het voorjaar en de zomer bekap ik om de week want de hoeven groeien dan als een malle! In het najaar en in de winter ongeveer om de vier weken. Ik bekap dus zelf. Ik begrijp echt niet hoe mensen in het voorjaar en in de zomer slechts eens per zes weken of langer kunnen bekappen. Dat is echt veel te weinig.


Voor jouw paarden is dat echt veel te weinig. Dat wil niet zeggen dat dat voor anderen ook zo is. Het verschilt heel erg per paard/pony, ook per ras en met de ondergrond waar ze de hele dag lopen...

On topic: Hier gaan ze tussen de vijf en zeven weken.


Inderdaad, wat Zelda zegt: mijne gaat zo'n beetje elke 5 a 6 weken. Tussendoor wil ik best wat 'mini-onderhoud' zelf doen indien nodig, maar eigenlijk is dat niet echt nodig. Hoeft na 5 / 6 weken ook echt nog niet veel af, dat is milimeter werk. Hoefgroei is goed, maar ze slijt blijkbaar ook echt wel genoeg.
Mijn vorige kon 7 a 8 weken vooruit met een bekapbeurt, en dan hoefde er echt weinig af, zijn hoefgroei was minder snel.

Merrie daarvoor: ging maar 2/3 keer per jaar. Liep 24/7 buiten, veel op straat en veel op zand. Die deed haar 'eigen' hoefonderhoud op die manier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 07:27 



 
Profiel   

Ik denk 3 of 4 keer per jaar, als ze op de wei staan relatief sneller maar bij de paddock hebben ze een fijn verhard stuk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 07:28 



 
Profiel   

De mijne worden elke 6 weken gedaan (ondertussen zit er ook een mooie regelmaat in, gewoon standaard woensdag om de 6 weken, makkelijk voor mij en de bekapper :) Ben 1,5j geleden overgestapt op natuurlijk bekappen en heb er nog geen moment spijt van gehad!

Voorheen werden ze om de 12 weken gedaan door een traditionele smid (die ook enkel bekapte). Het verschil tussen daartussen is gewoon heel groot. Ik zou niet meer terug willen naar een traditionele bekapper/smid. Hoeven van alle 3 de paardjes zijn zo verbeterd ondertussen, heel fijn !

Edit; van de tenten hoeft hier ook nooit veel af, maar er wordt meer gedaan dan enkel tenen geknipt en stralen bijgesneden bij wijze van spreken (wil niet zeggen dat elke traditionele smid zo werkt hoor, maar mijn vorige in grote lijnen wel helaas, die was ook met een kwartiertje per paard klaar, terwijl er nu toch gemiddeld 30-45 min met paard gewerkt wordt).

Ze lopen hier overigens ook 24/7 buiten, op vrij gevarieerde ondergrond, 't zijn 2 shetjes en een fjrod en ze staan momenteel niet in het werk :)


Laatst bijgewerkt door s_v op 31-10-19 07:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 07:29 



 
Profiel   

mijne tussen de 6 en 8 weken maar meestal 6. hij kwam net onder zn ijzers vandaan en hij heeft altijd onder ijzers gelopen dus nu gaan de hoeven een beetje afbrokkelen als het ware. wij hebben het geluk dat de hoefsmid op stal staat. dus ik kan altijd even vragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 07:30 



 
Profiel   

dat verschilt heel erg per pony.
Ik heb er een gehad die maar 1x per jaar ging maar die liep heel veel buiten aan de fiets en voor de wagen.
Voor de pony die ik nu nog heb kijk ik wanneer het nodig is, als de smid komt voor de anderen dan kijkt ze altijd even mee of het nodig is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 07:32 



 
Profiel   

Verschilt per jaargetijde. :) Voorheen zat ik op eens per drie maanden of sneller indien nodig. Inmiddels een andere weg in geslagen en moet hij in de zomer iedere 4 weken en nu in principe 6 weken. Inmiddels ben ik zelf begonnen met regelmatig rondvijlen (iedere week) wat goede resultaten geeft. Uiteindelijk wil ik leren zelf de steunsels bij te snijden en basis onderhoud te doen zodat ik met iets grotere intervallen een bekapper kan laten komen.

Hoeven zijn in alles enorm vooruit gegaan sinds hij op deze manier gedaan wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 07:34 



 
Profiel   

VRoetgering schreef
mijne tussen de 6 en 8 weken maar meestal 6. hij kwam net onder zn ijzers vandaan en hij heeft altijd onder ijzers gelopen dus nu gaan de hoeven een beetje afbrokkelen als het ware. wij hebben het geluk dat de hoefsmid op stal staat. dus ik kan altijd even vragen.

Die van mij liep ook vorig jaar april op voorijzers. Smid wordt echt niet rijk van me maar zijn gelukkig wel eerlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 07:40 



 
Profiel   

Ene shet om de 8-10 weken ligt aan het jaargetijde maar hij staat vrijwel altijd te kort op zn verzenen maar hij moet gewoon altijd weer netjes recht gezet worden.
Andere zou iets vaker kunnen die groeit harder maar ze gaan tegelijk omdat het wel zo makkelijk is voor zowel mij als smid en ze heeft geen abnormale hoefgroei dus ze komt er goed mee weg anders zou ik het anders doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 07:41 



 
Profiel   

Hier ook 3/4 x per jaar. Het groeit niet hard, wordt niet scheef en slijt ook vrij weinig. Staat nooit op steen en ik rij nooit op de straat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 07:42 



 
Profiel   

1 pony gaat op de 3 a 4 maand
De andere elke 8 a 10 week
En 1 voor het moment elke 4 week, wordt uitgebreid naar 6 week

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 08:11 



 
Profiel   

capopjekop schreef
Hier tussen de 8 a 10 weken. Afhankelijk van hoe snel mijn smid tijd heeft en ik bel. En er gaat dan genoeg af. Mijn shetje met hoefbevangenheid wordt op de kliniek bekapt. Bij haar iedere 8 weken en ik houd het tussendoor zelf bij.

Bij mensen die maar een paar keer pr jaar de smid hebben. Groeien de hoeven zo traag? Slijten ze hard?

Hier komt de smid ook maar een paar keer per jaar. Ze hebben een verhard stuk naast de paddock en lopen ook voor de kar op blote voeten. Volgens mijn smid hoeven ze in mijn geval ook echt niet vaker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 08:11 



 
Profiel   

Onze hoefsmid was er laatst en had gezegd dat hij voor niets was gekomen. Daarvoor was hij ruim een jaar niet geweest. Het verschilt denk ik ook heel erg per pony/paard en in wat voor omstandigheden hij gehouden wordt (staat hij op gras, zand, uitloop, veel over de weg, verharde uitloop)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 08:23 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 7 [ 152 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen