Om de hoeveel tijd bekap jij je pony/paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 14:58

AnnoNiemand schreef:
Amber_anne schreef:
Ik heb wel foto's van de onderkant


[ [url=m/i9H295.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/l5oJcz.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/uC0A1U.jpg]Afbeelding[/url] ]

Foto's zijn gemaakt toen het zo warm was volgens mij

Ik zie o.a. enorm overgroeide steunsels. Deze is echt toe aan een bekapbeurt.


Wat zie je o.a. nog meer dan?
Ben benieuwd want in een ander topic werd anders gereageerd op dezelfde foto's

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 15:19

Marjo89 schreef:
Mijn vraag is puur nieuwsgierigheid. In stilstand is er al voldoende te zien.
Steunsels. Oa maar ook flare. Als ik soms hier in de buurt hoeven zie. Dan schrik ik echt enorm.
Het blindstaren op een smid (omdat men ervan uit gaat dat zij het allemaal wel weten)
Ik ben het zelf gaan doen omdat super interessant is. Sinds ik het zelf doe zie ik zoveel meer en heb mijn eigen paarden zien opknappen. Hoeven blijven mooier in vorm. Hoef er vrijwel niets aan te doen.
Ik bekap hiermee
[ [url=m/sGjXkq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat apparaat lijkt me ook wel interessant. Werkt het goed? Ook voor de steunsels?

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 15:21

Elke 8 á 10 weken. :j

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 16:08

AnnoNiemand schreef:
Amber_anne schreef:
Ik heb wel foto's van de onderkant


[ [url=m/i9H295.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/l5oJcz.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/uC0A1U.jpg]Afbeelding[/url] ]

Foto's zijn gemaakt toen het zo warm was volgens mij

Ik zie o.a. enorm overgroeide steunsels. Deze is echt toe aan een bekapbeurt.


Enorm overgroeide steunsels die zie ik echt niet hoor. Ik vind ze zelfs vrij netjes, bekapbeurt mag mijn inziens ook wel weer maar je overdrijft t wel een beetje.

Edit: ff je topic opgezocht zie dat arabesk en gaella gereageerd hebben, die weten waar ze t over hebben hoor.
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 01-11-19 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 16:09

Jessix schreef:
Marjo89 schreef:
Mijn vraag is puur nieuwsgierigheid. In stilstand is er al voldoende te zien.
Steunsels. Oa maar ook flare. Als ik soms hier in de buurt hoeven zie. Dan schrik ik echt enorm.
Het blindstaren op een smid (omdat men ervan uit gaat dat zij het allemaal wel weten)
Ik ben het zelf gaan doen omdat super interessant is. Sinds ik het zelf doe zie ik zoveel meer en heb mijn eigen paarden zien opknappen. Hoeven blijven mooier in vorm. Hoef er vrijwel niets aan te doen.
Ik bekap hiermee
[ [url=m/sGjXkq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat apparaat lijkt me ook wel interessant. Werkt het goed? Ook voor de steunsels?


Op turbohoofsolutions staat een filmpje met dit ding schijnt fantastich te werken op steunsels.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Om de hoeveel tijd bekap jij je pony/paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 17:35

Ja ik had het filmpje gezien, maar kreeg daar niet een goed beeld van. Het leek me daar nogal langzaam gaan. Had meer het idee alsof ze aan het schuren waren.

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: Om de hoeveel tijd bekap jij je pony/paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 18:24

Ik ben echt heel tevreden over dit apparaat.
Hij werkt de steunsels rustig weg. En vooral netjes.
Nadeel is wel dat je bril op moet voor slijpsel wat eraf komt. En je wel 2 accu’s nodig bent voor meerdere paarden.
Er is nu ook een ander schijfje. Deze heb ik nog niet. Die is nog wat grover.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Om de hoeveel tijd bekap jij je pony/paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 19:42

En doe je dan de hoefrand gewoon knippen en dan afwerken met dat apparaat?
(sorry voor de off topic vragen)

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Om de hoeveel tijd bekap jij je pony/paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 20:06

Mijn eigen ponies gaan iedere 3 a 4 weken.

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 20:09

Jessix schreef:
Ja ik had het filmpje gezien, maar kreeg daar niet een goed beeld van. Het leek me daar nogal langzaam gaan. Had meer het idee alsof ze aan het schuren waren.

Het gaat net zo snel, of langzaam, als vijlen. Het is vooral prettig voor je armen :j

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 20:10

Jessix schreef:
En doe je dan de hoefrand gewoon knippen en dan afwerken met dat apparaat?
(sorry voor de off topic vragen)

Ik knip meestal niet. Het is niet alleen afwerken, maar ook inkorten met de slijpmachine.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Om de hoeveel tijd bekap jij je pony/paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 20:43

Ok bedankt voor je antwoord! Misschien toch ook maar aanschaffen dan. :)

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: Om de hoeveel tijd bekap jij je pony/paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 21:26

Wegens eigen fysiek beperking doe ik nu alles met het apparaat.
Op 1 van mijn pony’s na. Haar doe ik met de hand. Ze vind apparaat niet fijn.
De andere 2 zal het een zorg wezen. En staan er relaxt bij. Uitkomst van de eeuw

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 23:53

Sclimpre schreef:
Marjo89 schreef:
Zelf ben ik wel benieuwd hoe hoeven eruit zien die maar 2 x per jaar gedaan worden. Met name de onderkant (uitgekrabd natuurlijk )

Ik denk dat dit niet de juiste vraag is. Om te beoordelen of de hoeven in orde zijn zou je het paard in beweging moeten zien. De hoeven mogen nog zo mooi zijn, als het paard er niet comfortabel op staat heb je er niets aan.
Imo kijken we bij de paarden (en niet alleen bij paarden) veel te veel naar het uiterlijke en gat dit soms ten koste van wat er echt toe doet.


Het is een beetje van beide. Paarden met witte lijn infecties of andere hoefwand infecties, of met rotstraal of met kneuzingen onder overgroeide steunsels, die lopen vaak verbazingwekkend prima :(:)

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 00:53

Eens per 8 weken. Mijn andere kwpn'er heeft zulke degelijke hoeven, daar kan gemakkelijk 14 weken tussen zitten en dan is het nog niet echt nodig maar nu gaat ze gewoon standaard mee met die van 8 weken.
Onze shet wordt wel altijd gecontroleerd maar is meestal maar eens per halfjaar nodig.

rayoow

Berichten: 3456
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Re: Om de hoeveel tijd bekap jij je pony/paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 00:55

Helaas te druk gehad om een foto te maken. Ga morgen eens een paar maken

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 00:56

Toen ze nog op een pensionstal stond, eens in de 8 weken. Nu aan huis met veel meer beweging,ook op harde ondergrond, eens in de 3-4 maanden..

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 00:57

Pinda_Dipje schreef:
Eens per 8 weken. Mijn andere kwpn'er heeft zulke degelijke hoeven, daar kan gemakkelijk 14 weken tussen zitten en dan is het nog niet echt nodig maar nu gaat ze gewoon standaard mee met die van 8 weken.
Onze shet wordt wel altijd gecontroleerd maar is meestal maar eens per halfjaar nodig.


Sorry maar dat kan gewoon echt echt niet. Dan heb je te weinig kennis van hoeven om te zieb dat ze te lang zijn

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 08:28

Maartje1990 schreef:
Pinda_Dipje schreef:
Eens per 8 weken. Mijn andere kwpn'er heeft zulke degelijke hoeven, daar kan gemakkelijk 14 weken tussen zitten en dan is het nog niet echt nodig maar nu gaat ze gewoon standaard mee met die van 8 weken.
Onze shet wordt wel altijd gecontroleerd maar is meestal maar eens per halfjaar nodig.


Sorry maar dat kan gewoon echt echt niet. Dan heb je te weinig kennis van hoeven om te zieb dat ze te lang zijn


Of ze slijten gewoon op het terrein. Onze shetten hoefden op de vorige locatie nooit gekapt te worden. Eens in het half jaar ging er eens een mm af ter correctie en werd de straal zo nodig schoon gesneden (losse flapjes eraf, geen rotstraal oid).

Het grote paard stond op hetzelfde terrein maar ging iedere 9 weken, maar dan moest er een halve cm max af en dan voornamelijk nog stand correctie.

Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Om de hoeveel tijd bekap jij je pony/paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 08:43

Hier plant de hoefsmid ze iedere 8 a 10 weken in. Maar dat komt omdat we met een aardig groepje op stal zijn zijn dezelfde smid. :)

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 08:47

Gemiddeld 8 weken maar dat kan ook 6 of 10 weken zijn.

Ligt beetje aan de stand van hoeven en de tijd van de hoefsmid.

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 09:10

Maartje1990 schreef:
Pinda_Dipje schreef:
Eens per 8 weken. Mijn andere kwpn'er heeft zulke degelijke hoeven, daar kan gemakkelijk 14 weken tussen zitten en dan is het nog niet echt nodig maar nu gaat ze gewoon standaard mee met die van 8 weken.
Onze shet wordt wel altijd gecontroleerd maar is meestal maar eens per halfjaar nodig.


Sorry maar dat kan gewoon echt echt niet. Dan heb je te weinig kennis van hoeven om te zieb dat ze te lang zijn


Onze shetten ook eens per jaar ofzo. We hebben een prima hoefsmid die ze bekijkt als hij hier toch is, en dan aangeeft dat het echt niet nodig is. Ze slijten bij allebei keurig recht af doordat ze netjes recht op hun benen staan en door het lopen op het harde. Onze hoefsmid is heel blij met het feit dat hij zo weinig nodig is. Volgens hem is veel stilstaan in een zachte stal en dan om de 6-8 weken bekappen veel minder goed voor hoeven en benen dan natuurlijke slijtage door lekker bewegen op zand, gras en steen.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 09:33

Maartje1990 schreef:
Pinda_Dipje schreef:
Eens per 8 weken. Mijn andere kwpn'er heeft zulke degelijke hoeven, daar kan gemakkelijk 14 weken tussen zitten en dan is het nog niet echt nodig maar nu gaat ze gewoon standaard mee met die van 8 weken.
Onze shet wordt wel altijd gecontroleerd maar is meestal maar eens per halfjaar nodig.


Sorry maar dat kan gewoon echt echt niet. Dan heb je te weinig kennis van hoeven om te zieb dat ze te lang zijn


Mijn mini appaloosa gaat ook maar twee x per jaar. Eerder ging hij vier x maar volgens de smid was dat zonde van mijn geld want hij hoefde er amper iets af te halen. :))
Pony staat 24/7 buiten in een paddock met betegeld stuk waar hij vrijwel altijd in staat. De schuilstal is ook betegeld onder het stro. Dus dat slijt netjes.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 09:35

Recht afslijten is dus niet voldoende, deze zou afgerond moeten zijn daarnaast zal zeer waarschijnlijnlijk alleen de hoefwand afslijten en niet de steunsels.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 09:46

Maartje1990 schreef:
Recht afslijten is dus niet voldoende, deze zou afgerond moeten zijn daarnaast zal zeer waarschijnlijnlijk alleen de hoefwand afslijten en niet de steunsels.


Vandaag toevallig nog dit topic besproken met mijn hoefsmid. Die geeft toch ook aan dat de tijd tussen bekapbeurten echt heel erg kan verschillen per paard. Steunsels van mijn paard slijten ook gewoon mee, afronding van de hoef gebeurt natuurlijk op de stenen. Zelfs als er een flapje aan zit is die van de ene op de andere dag weg en zelfs ook afgerond.
Ik geloof best dat hoeven die niet vaak bekapt worden misschien niet 100% binnen het ideaal beeld vallen van netjes uitgesneden hoeven maar zolang het funtioneel blijft zie ik geen problemen. (mijn hoefsmidis het daar mee eens iig)