Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 7 [ 152 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Om de hoeveel tijd bekap jij je pony/paard?

 
Profiel   

Het ligt ook een beetje aan de hoeven en aan de omgeving. Ik kreeg mijn Lusitano als bijna 3 jarige en die was nog nooit bekapt. Hij had echter perfecte hoeven van op 300 hectaren afwisselend landschap lopen. (veel beweging over rotsachtig gebied)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 18:13 



 
Profiel   

woepsie90 schreef
Ik heb hier een foto van een Frieze merrie die 2 jaar niet bekapt was, ze heeft ook een grote asfalt uitloop tot haar beschikking naast haar weiland.

https://www.instagram.com/p/BzahQpOgMSF ... 9rztkpiu6g

Mijn eigen paard doe ik elke 4 weken. Meeste klanten zie ik elke 4-6 weken. Sommige veeeel minder. Sommige klanten houden tussendoor zelf bij. Maar mijn klanten beginnen vaak met hoeven die wat hulp nodig hebben en 4-6 weken is dan nodig om ze weer goed te krijgen. Na een paar maanden zie je dan verandering komen. Zie deze foto van een van mijn klanten https://www.instagram.com/p/BzP660dg8uX ... 4zdb59oi5o

Ik ben geen Natuurlijk Bekapper. Ik ben gewoon bekapper (barefoot trimmer eigenlijk), en ben ook inderdaad 45min bezig per paard, gemiddeld. Nieuwe paarden wat langer, vaste klanten die regelmatig mij zien wat sneller. Ik begin met een praatje over paard, leefstijl, veranderingen gemerkt, etc. Dan benen en voeten checken, uitkrabben, stap en draf bekijken. Bekappen, op tempo van het paard. Stap en draf daarna en nazorg advies of eventuele veranderingen in management adviseren.


Die eerste voet ziet er inderdaad nog spectaculair goed uit zeg! Intetessant account heb je, ben je gelijk beginnen volgen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 19:11 



 
Profiel   

Ik bekap mijn paarden om de 2a3 weken, ideaal want zou veranderd de stand niet te hard en kan je goed bijhouden

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 19:14 



 
Profiel   

Hier worden de paarden iedere 3 maanden gedaan. Ik zou het liever vaker zien, maar mijn moeder (officieel eigenaar) regelt de hoefsmid.

Nu is het wel zo dat slechts het voor 1 van de 4 echt aan de late kant is, 1 van de shetten moet vaak 8mm af (dat is bij minishetten veel). Maar toch zie ik het liever elke 9 a 10 weken.

Bij de grote paarden wisselt het ontzettend hoeveel er af moet. Deze keer moesten ze alleen iets aangepast worden in de stand, het grootste stuk was 5mm dik (paard van 1.80), maar dat wisselt wel per bekapronde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 19:38 



 
Profiel   

Mizora schreef
Hier worden de paarden iedere 3 maanden gedaan. Ik zou het liever vaker zien, maar mijn moeder (officieel eigenaar) regelt de hoefsmid.

Nu is het wel zo dat slechts het voor 1 van de 4 echt aan de late kant is, 1 van de shetten moet vaak 8mm af (dat is bij minishetten veel). Maar toch zie ik het liever elke 9 a 10 weken.

Bij de grote paarden wisselt het ontzettend hoeveel er af moet. Deze keer moesten ze alleen iets aangepast worden in de stand, het grootste stuk was 5mm dik (paard van 1.80), maar dat wisselt wel per bekapronde.


8mm is inderdaad behoorlijk veel voor een mini shetje, dat is bijna 1cm, zo was het bij de mijne ook voor ze regelmatiger bekapt werd (zij is wel 1m04 en heeft een stuk grotere hoeven dan de een mini, dat wel!). Misschien kan je leren om zelf de hoefwand wat bij te vijlen tussendoor? Dan is de verandering ook wat minder ingrijpend voor zo'n kleintje?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 19:41 



 
Profiel   

Elke week! Maar ik bekap ze zelf.
Elke week even een check en dan hoef ik maar weinig te doen en voor de paarden is het ook fijn, een kleine aanpassing ipv een end er af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 19:44 



 
Profiel   

Het groeit gelukkig heel recht, dus dat scheelt. Zelf doen durf ik eigenlijk bij shetten niet aan, daar is een misknip van 2mm al direct een probleem. De spullen heb ik allemaal liggen. Mijn vorige paard moest wel tussendoor wat bijgevijld worden namelijk, die kwam steeds steiler te staan en als de hoefsmid dat corrigeerde (toen nog wel iedere 9 weken) liep hij 2 weken op eieren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 19:46 



 
Profiel   

Ik rij altijd over het asfalt dus er hoeft eigenlijk nooit wat te gebeuren, alleen even rondvijlen

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 20:07 



 
Profiel   

Nynkster schreef
s_v schreef
Ik ben eigenlijk oprecht benieuwd naar foto's van de hoeven van de paarden die maar 1 of 2 keer per jaar bekapt worden. En dan niet alleen de buitenkant, maar ook hoe ze er onderaan uitzien. Als iemand die heeft, vind ik dat echt wel interessant :j



Ik ook!


Zal morgen fotos proberen te maken.
Pony is in anderhalf jaar 3 a 4 x bekapt. Volgende week komt de smid voor de andere 2, deze kijkt die wel altijd na maar mag meestal direct terug :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 22:36 



 
Profiel   

Mijn kleine ruintje 1 á 2x per jaar en mijn Haf merrie 2x per jaar. De voetjes slijten netjes af door op zowel gras als zand en tegels te lopen dus ik zie geen meerwaarde in vaker.
Toen de merrie nog op ijzers stond ging ze 1x per 10 weken naar de smid.

Gelukkig heb ik paarden die van zichzelf goede hoeven hebben. Het lijkt me echt een drama als je paard zo vaak naar de smid moet of slechte voeten heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 22:55 



 
Profiel   

[ img ]
Beetje zand op zijn hoeven maar dit is geweest op 28 september en hij is voor het laatst toen op 11 juni geweest

De binnenkant smeren we regelmatig in met duo hoef

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-19 00:03 



 
Profiel   

Ik vind dat de voorste hoeven wel aan een bekap beurtje toe zijn eigenlijk. De tenen worden te lang en de hielen schuiven eronder... Hoe is de onderkant? Ook geen last van de steunsels?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-19 00:19 



 
Profiel   

Ik bekap iedere maand, vaker zou mogen maar heb ik zslf de tijd/zin en energie niet voor. Zijn er dan ook 3 die ik moet doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-19 00:43 



 
Profiel   

In de zomer om de 5 a 6 weken en in de winter om de 7 a 8 weken. Paard heeft makkelijke voeten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-19 00:50 



 
Profiel   

Hier wordt om de 8 weken bekapt

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-19 02:00 



 
Profiel   

Mijne red het in de lente, herfst en winter met 8 a 10 weken.
In de zomer moet de smid soms met 4 a 5 weken weer komen. Was echt vreselijk deze zomer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-19 05:15 



 
Profiel   

Jessix schreef
Ik vind dat de voorste hoeven wel aan een bekap beurtje toe zijn eigenlijk. De tenen worden te lang en de hielen schuiven eronder... Hoe is de onderkant? Ook geen last van de steunsels?


Hij is in begin oktober ook geweest dus een week later max. Hoeven van binnen zagen er gewoon goed uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-19 08:34 



 
Profiel   

Ik bekap elke 4 weken. Soms 6 als ik gebrek aan tijd heb.
Ik bekap ze dan zelf. Wat ik ook nog eens kei leuk vind om te doen. Tegenwoordig bekap ik elektrisch omdat wegens werk incident mijn vingers niet zo lekker meer meewerken.

Zelf ben ik wel benieuwd hoe hoeven eruit zien die maar 2 x per jaar gedaan worden. Met name de onderkant (uitgekrabd natuurlijk )

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-19 10:13 



 
Profiel   

Marjo89 schreef
Zelf ben ik wel benieuwd hoe hoeven eruit zien die maar 2 x per jaar gedaan worden. Met name de onderkant (uitgekrabd natuurlijk )

Ik denk dat dit niet de juiste vraag is. Om te beoordelen of de hoeven in orde zijn zou je het paard in beweging moeten zien. De hoeven mogen nog zo mooi zijn, als het paard er niet comfortabel op staat heb je er niets aan.
Imo kijken we bij de paarden (en niet alleen bij paarden) veel te veel naar het uiterlijke en gat dit soms ten koste van wat er echt toe doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-19 10:44 



 
Profiel   

In principe iedere vier weken, soms vaker als ik de tijd ergens vandaan kan halen.
Eens in het halfjaar gaat ze allemaal naar de échte bekapper, de andere keren doe ik het dus zelf. Ik doe dan liever vaker kleine beetjes dan wachten tot het "nodig" is en dan best veel te moeten doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-19 11:12 



 
Profiel   

2 Clydesdales, eentje is nu 3,5 en die moet om de 4-5 weken. De andere is 11 en die kan in principe om de 7-8 weken maar wordt meestal gewoon gelijk gedaan met de kleine.
De jongste gaat heel erg doorhangen op zijn koten als hij te lang staat, al sinds veulen. Dus die moeten we echt bijhouden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-19 11:38 



 
Profiel   

Sclimpre schreef
Marjo89 schreef
Zelf ben ik wel benieuwd hoe hoeven eruit zien die maar 2 x per jaar gedaan worden. Met name de onderkant (uitgekrabd natuurlijk )

Ik denk dat dit niet de juiste vraag is. Om te beoordelen of de hoeven in orde zijn zou je het paard in beweging moeten zien. De hoeven mogen nog zo mooi zijn, als het paard er niet comfortabel op staat heb je er niets aan.
Imo kijken we bij de paarden (en niet alleen bij paarden) veel te veel naar het uiterlijke en gat dit soms ten koste van wat er echt toe doet.


Daar heb je ook gelijk in hoor :j

Toch denk ik dat een foto ook wel een mooie indicatie geven van de algemene conditie van de hoef. Dus ik ben ook nog steeds benieuwd. Met name inderdaad de schone onderkant van de voeten. Dus mochten jullie die willen delen, is dat denk ik wel interessant :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-19 11:41 



 
Profiel   

Mijn vraag is puur nieuwsgierigheid. In stilstand is er al voldoende te zien.
Steunsels. Oa maar ook flare. Als ik soms hier in de buurt hoeven zie. Dan schrik ik echt enorm.
Het blindstaren op een smid (omdat men ervan uit gaat dat zij het allemaal wel weten)
Ik ben het zelf gaan doen omdat super interessant is. Sinds ik het zelf doe zie ik zoveel meer en heb mijn eigen paarden zien opknappen. Hoeven blijven mooier in vorm. Hoef er vrijwel niets aan te doen.
Ik bekap hiermee
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-19 14:17 



 
Profiel   

Ik heb wel foto's van de onderkant


[ img ]
[ img ]
[ img ]

Foto's zijn gemaakt toen het zo warm was volgens mij

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-19 14:26 



 
Profiel   

Amber_anne schreef
Ik heb wel foto's van de onderkant


[ [url=m/i9H295.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/l5oJcz.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/uC0A1U.jpg]Afbeelding[/url] ]

Foto's zijn gemaakt toen het zo warm was volgens mij

Ik zie o.a. enorm overgroeide steunsels. Deze is echt toe aan een bekapbeurt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-19 14:31 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 7 [ 152 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen