pony blijft slechte hoeven houden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VanHuisUit

Berichten: 6680
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 18:40

Hoef laat hij nu behoorlijk uitlopen aan de zijkanten en op de 'punt' zie je geen rol, maar het lijkt een soort van afgeknipt. Het moet juist rond lopen.
Je kunt ook vragen of hij aan de 'punt', dus het voorste stuk van de hoef, dat dat netjes wordt rondgevijld (dat is die mustangrol) en de zijkanten kunnen gewoon iets minder breed lijkt me. ANders heeft je paard een heel apart gevormde hoef...

Vragen aan je stalgenoten die wel paarden hebben met nette hoeven?
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 10-11-19 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

madoliefje

Berichten: 159
Geregistreerd: 13-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-19 18:41

VanHuisUit schreef:
Hoef laat hij nu behoorlijk uitlopen aan de zijkanten en op de 'punt' zie je geen rol, maar het lijkt een soort van afgeknipt. Het moet juist rond lopen.


dat viel mij dus ook op hij heeft een hele gekke vorm , vooraan lijkt het gewoon plat te lopen

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 18:42

madoliefje schreef:
Kinke schreef:
enorme flares en zo te zien een hoefwand die niet afgerond wordt.
Ik denk dat de hoeven in zeer korte tijd prima zullen zijn als je een andere smid of bekapper neemt


en waar zou ik op moeten letten bij het uitzoeken van een nieuwe smid ? vind dit een heel moeilijk iets


Lees je eerst eens in op internet. Een paar uur info verzamelen en je hebt vast een veel beter beeld wat je van een smid wilt. Ik zou deze smid eerst vragen de hoeven meer af te ronden. Doet ie dat niet kan je altijd nog een ander zoeken.

Elke 6 weken hoeft wrs niet meer als je het zelf rond houd.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: pony blijft slechte hoeven houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 18:45

Als je goed kijkt naar mijn foto dan zie je dat de hoefwand ook is afgerond. Die van mij hebben echt nooit scheurtjes etc. Maar de hoeven van jouw paard moeten sowieso aangepakt worden, die flares daar moet je ook van af. In welke regio zit je TS?

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 18:45

@madoliefje ik heb gewoon een goedkope plastic pot kokosolie en ik smeer met een kwast met een lang handvat.Zo kan ik er goed bij.

madoliefje

Berichten: 159
Geregistreerd: 13-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-19 18:47

Kinke schreef:
Als je goed kijkt naar mijn foto dan zie je dat de hoefwand ook is afgerond. Die van mij hebben echt nooit scheurtjes etc. Maar de hoeven van jouw paard moeten sowieso aangepakt worden, die flares daar moet je ook van af. In welke regio zit je TS?


ik zit in regio voorne putten ! ik wil dus ook echt dat er wat gaat veranderen,

is dit dan het resultaat van foute bekapping ?

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 18:48

madoliefje schreef:


Hoeven zien er prima uit op de foto's. Alleen bovenstaande foto zie ik wel echt een rare vorm in hoor.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 18:50

Ik weet niet hoe lang hij al flares heeft, maar dat kan toch echt zonder problemen opgelost worden. Dus of het een foute bekapping is weet ik niet, ik vind het in ieder geval wel slordig.
In jouw regio ken ik niemand maar er zijn vast Bokkers die een goede bekapper of smid kunnen aanraden

madoliefje

Berichten: 159
Geregistreerd: 13-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-19 18:51

Kinke schreef:
Ik weet niet hoe lang ze al flares heeft, maar dat kan toch echt zonder problemen opgelost worden. Dus of het een foute bekapping is weet ik niet, ik vind het in ieder geval wel slordig.
In jouw regio ken ik niemand maar er zijn vast Bokkers die een goede bekapper of smid kunnen aanraden



hij heeft het altijd klein beetje gehad, het is sinds de laatste keer wel echt verslechterd
ik ga even een oproep plaatsen dan !

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 18:58

Ladyson schreef:
madoliefje schreef:


Hoeven zien er prima uit op de foto's. Alleen bovenstaande foto zie ik wel echt een rare vorm in hoor.

Zoals ik het kan zien lijkt die linker op een slecht gecorrigeerde bokvoet. Ik zou daar alleen iemand bijlaten die weet wat hij doet.

Marie111
Berichten: 4671
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 19:00


Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: pony blijft slechte hoeven houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 19:24

Je kunt voeren en sprayen wat je wilt, maar te lang is te lang en daar doet een spray of voer niets aan. Alleen goed bekappen en bijhouden gaan in dit geval al een heel stuk verbeteren.

MirandaDvG

Berichten: 758
Geregistreerd: 12-10-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: pony blijft slechte hoeven houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 19:29

Ik vind de hoeven er slecht uit zien hoor. Zou zeker op zoek gaan naar een adere smid. Ik ben benieuwd welke smid je nu hebt.
Zelf ben ik ook van voorne putten, en ik ken wel een aantal goede hoefsmeden. PB me maar als je info wilt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 20:16

Ga op zoek naar een natural balance smid (iets anders dus dan natuurlijk bekapper). En verdiep je inderdaad zelf goed in hoeven en ga een cursus doen :).
Goed dat je verder zoekt als je twijfels voelt +:)+

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 20:24

Vanwege de bokvoet zou ik op zoek gaan naar een deskundige smid, geen bekapper die een paar cursusjes heeft gedaan.
Een bokvoet bij een volwassen paard verander je niet zomaar in een goede hoef, maar heeft wel een goede aanpak nodig.

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: pony blijft slechte hoeven houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 22:19

Heb je ook foto van de onderkant. Uitgekrabd en schoon ?
Ik denk echt dat de hoeven veel te lang gelaten worden. Flare ontstaat door verkeerde druk.
Ik weet zo geen bekapper in jou omgeving. Op fb is hier meer over te vinden.

Katyatje

Berichten: 1862
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 22:50

Ik vind de hoeven er ook niet zo super uit zien... Als je al zo lang bezig bent met 'corrigeren' verwacht ik toch iets anders te zien. Smeermiddeltjes en biotine zullen dan ook niet helpen.
Andere smid en inderdaad zelf leren vijlen.

alysha92
Berichten: 279
Geregistreerd: 19-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 23:00

Andere smid erbij vragen?
Heb ik ook gedaan en wou dat ik dat eerder had gedaan....

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: pony blijft slechte hoeven houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 23:33

Ik denk dat je smid ze toch echt te lang laat, mijn paard had ook echt brokkel hoeven, kon toen speciale olie krijgen van de hoefsmid, hielp geen donder, heb toen een andere smid erbij gehaald en die zij simpelweg dat ik de portomonee van zijn voorganger aan het spekken was met al die olie, hij heeft haar bekapt en nooit meer brokkel hoeven gehad.

madoliefje

Berichten: 159
Geregistreerd: 13-09-18

Re: pony blijft slechte hoeven houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-19 23:39

ik ga van de week een andere smid laten komen om inderdaad te kijken wat hij er van vind, heel erg bedankt voor de reacties !

hoe denken jullie over hoefijzers ? ik zie dit op het moment nog niet als optie maar ben toch benieuwd naar de meningen

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: pony blijft slechte hoeven houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 23:42

Als het niet nodig is zou ik het niet doen, wordt de hoef echt niet beter op.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 23:43

Heel simpel, er zijn mensen voor en tegen.
Ik denk dat je vooral goed moet overleggen met de hoefsmid. Ik denk trouwens dat de ene voet te kort is voor ijzers, mogelijk wel een plakijzer.
Een bokvoet is sowieso niet te vergelijken met een gezonde hoef.

madoliefje

Berichten: 159
Geregistreerd: 13-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-19 23:48

senna21 schreef:
Heel simpel, er zijn mensen voor en tegen.
Ik denk dat je vooral goed moet overleggen met de hoefsmid.
Een bokvoet is sowieso niet te vergelijken met een gezonde hoef.


nee precies, daar heb je ook zeker gelijk in , ik was er tot op nu ook nooit door hem over geattendeerd dat dreamer een bokhoefje heeft, ik schaam me dus echt heel erg.
ik ben zelf pas 19 dus heb ook helemaal geen ervaring, had dit graag allemaal eerder willen weten, ik baal echt.

heb alles voor mijn ventje over en ben jullie enorm dankbaar voor alle tips, ideen , meningen en vooral inzicht en eigen ervaringen.

ik hoop dat de nieuwe hoefsmid dreamer beter kan helpen en dat hij mij ook kan vertellen hoe ik hem moet ondersteunen hierin

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 00:16

madoliefje schreef:
senna21 schreef:
Heel simpel, er zijn mensen voor en tegen.
Ik denk dat je vooral goed moet overleggen met de hoefsmid.
Een bokvoet is sowieso niet te vergelijken met een gezonde hoef.


nee precies, daar heb je ook zeker gelijk in , ik was er tot op nu ook nooit door hem over geattendeerd dat dreamer een bokhoefje heeft, ik schaam me dus echt heel erg.
ik ben zelf pas 19 dus heb ook helemaal geen ervaring, had dit graag allemaal eerder willen weten, ik baal echt.

heb alles voor mijn ventje over en ben jullie enorm dankbaar voor alle tips, ideen , meningen en vooral inzicht en eigen ervaringen.

ik hoop dat de nieuwe hoefsmid dreamer beter kan helpen en dat hij mij ook kan vertellen hoe ik hem moet ondersteunen hierin


Ik zeg niet dat hij een bokhoef/graasvoet heeft. Ik zeg dat het lijkt alsof het een slecht gecorrigeerde bokvoet is. Je zou dat met de smid moeten overleggen.

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Re: pony blijft slechte hoeven houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 00:54

Je paard heeft goede hoeven maar is niet zo goed bekapt, en daardoor zit er enorme flare aan de hoeven en splijt de hele boel snel. Flare is helemaal niet nodig met correct bekappen en is snel te corrigeren. Op de site www.paardenhoeven.info kun je al veel lezen en er worden regelmatig bekapcursussen gegeven waar je leert hoe een goed onderhouden hoef eruit hoort te zien. Er zijn genoeg mensen jonger dan jij die cursus doen ;) Deze smid zou ik in elk geval gedag zeggen en snel een andere zoeken.