Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 5 [ 125 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

pony blijft slechte hoeven houden

 
Profiel   

lieve bokkers,

mijn pony van 7 jaar heeft al een tijdje slechte hoeven, dit is het afgelopen jaar alleen maar verslechterd,

de hoefsmid komt elke 6 weken en de eerste week gaat het altijd redelijk goed, na de 2e week zie ik al kleine scheurtjes etc verschijnen, ik heb het er uiteraard met mijn hoefsmid over gehad en die verklaard me eigenlijk voor men gevoel een beetje voor gek, hij zegt dat ik elke dag over de weg moet stappen met hem zodat de hoeven blijven slijten, heb hier niet elke dag tijd voor, we gaan 2 a 3x over de weg naar mijn instructrice dan loopt hij dus wel over het asfalt.

hij krijgt momenteel dus ook gen biotine etc door zijn voer en vet ook zijn hoeven niet in omdat ik bang ben dat ik het erger maak

ik ben een beetje radeloos, heeft iemand idee'n wat ik kan doen ?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-19 17:21 



 
Profiel   

Scheurtjes is in mijn ogen een teken van droge hoeven, dus zou ik iets aan doen. Heb goede ervaringen met duohoef en zou zelf wel iets van biotine bijvoeren

Snap de reden waarom je dat nu niet doet eigenlijk niet...

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-19 17:35 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar Beweging en hoefverzorging.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-19 17:44 



 
Profiel   

Joanne1987 schreef
Scheurtjes is in mijn ogen een teken van droge hoeven, dus zou ik iets aan doen. Heb goede ervaringen met duohoef en zou zelf wel iets van biotine bijvoeren

Snap de reden waarom je dat nu niet doet eigenlijk niet...


hoihoi bedankt voor je reactie, de rede dat ik dat nu niet doe is dat ik het dus heb overlegd met de hoefsmid en hij vond het onzin om dat te doen, dus vandaar dat ik het dus niet heb gedaan!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-19 17:46 



 
Profiel   

Mijn paard krijgt scheurtjes als haar hoeven niet netjes afgerond zijn. Elke 2 weken even rondvijlen en ze heeft nette hoeven. En ze gaan brokkelen als ze te lang zijn. Elke dag over asfalt hoeft niet per se als dat niet gaat maar je kunt zelf met een vijl de hoeven wel rond houden en de scherpe hoekjes afvijlen.

Droge hoeven in deze tijd van het jaar lijkt me niet. Tenzij ze niet of heel kort buiten komt. In dat geval zou ik beginnen met meer naar buiten en vrije beweging.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-19 17:49 



 
Profiel   

Hoe ziet zijn rantsoen eruit ?
Slechte hoeven zijn heel vaak een probleem van tekorten aan mineralen en / of sporenelementen.

Ook het metabool syndroom kan op termijn slechte hoeven geven.


Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 10-11-19 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-19 17:49 



 
Profiel   

Ik gebruik kokosolie en dat werkt echt goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-19 17:50 



 
Profiel   

Iedere week zelf bijvijlen en een goede mustang roll maken aan de voorkant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-19 17:52 



 
Profiel   

marleen_usar schreef
Ik gebruik kokosolie en dat werkt echt goed.

hoe gebruik je dat dan ?

Sas_Mon schreef
Mijn paard krijgt scheurtjes als haar hoeven niet netjes afgerond zijn. Elke 2 weken even rondvijlen en ze heeft nette hoeven. En ze gaan brokkelen als ze te lang zijn. Elke dag over asfalt hoeft niet per se als dat niet gaat maar je kunt zelf met een vijl de hoeven wel rond houden en de scherpe hoekjes afvijlen.

Droge hoeven in deze tijd van het jaar lijkt me niet. Tenzij ze niet of heel kort buiten komt. In dat geval zou ik beginnen met meer naar buiten en vrije beweging.



hij staat per dag minimaal 5 uur buiten en dan daarnaast nog trainen !, is dat niet schadelijk voor de paardenhoef om dit zelf rond te veilien aangezien ik er geen ervaring mee heb.


Pandora2 schreef
Hoe ziet zijn rantsoen eruit ?
Slechte hoeven zijn heel vaak een probleem van tekorten aan mineralen en / of sporenelementen.


hij heeft onbeperkt hooi en verder staat hij op een volledige voeding (cavalor endurix) in combinatie met luzerne , heeftmook 24/7 beschrikking tot een zoutblok.


AnnoNiemand schreef
Iedere week zelf bijvijlen en een goede mustang roll maken aan de voorkant.


ik ga daar dan toch eens meer informatie over opzoeken, vind het wel spannend om zelf zijn hoeven bij te gaan vijlen

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-19 17:54 



 
Profiel   

Cavalor endurix bevat relatief lage gehaltes aan mineralen en sporenelementen.
Tenzij je 4 kg per dag geeft, komt je niet aan de nodige hoeveelheden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-19 18:00 



 
Profiel   

Heb je foto's van de hoeven? Er zijn veel verschillende soorten scheurtjes en veel verschillende soorten oorzaken, is enkel van een verhaaltje moeilijk te beoordelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-19 18:01 



 
Profiel   

Als na de 2e week al kleine scheurtjes komen vraag ik me af of je smid de hoef gewoon knipt zonder ze af te ronden. Veel smeden doen het namelijk nog steeds verkeerd eigenlijk.
Heb zo ook ene gehad, knipte de te lange hoefwand af maar vijlde het niet mooi rond. Sneed wel veel bij aan de zool en stralen (is eigenlijk ook totaal niet nodig als je paard blootvoets loopt) Op die manier steunt je paard weer snel op de hoefwand waardoor er teveel druk op de hoefwand komt en er dus scheurtjes/barsten ontstaan.

biotine help bij zwakke hoeven, maar heeft volgens mij geen nut als de hoefwand niet netjes wordt afgerond en dus eigenlijk te snel een enorme druk krijgt.

Bij een natuurlijk bekapper ofzo kan je vaak wel een cursus vijlen volgen.
https://www.hoefnatuurlijk.nl/nl/courses.html


Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 10-11-19 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-19 18:02 



 
Profiel   

ik snap nooit dat er allerlei middeltjes geadviseerd worden terwijl niemand weet hoe die hoeven eruit zien. Misschien is het gewoon een kwestie van even de hoefwand wat afronden. TS, het zou handig zijn als je foto's plaatst, genomen vanaf de grond zodat de hele hoef duidelijk te zien is, zoals dit bijvoorbeeld:
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-19 18:03 



 
Profiel   

Kinke schreef
ik snap nooit dat er allerlei middeltjes geadviseerd worden terwijl niemand weet hoe die hoeven eruit zien. Misschien is het gewoon een kwestie van even de hoefwand wat afronden. TS, het zou handig zijn als je foto's plaatst, genomen vanaf de grond zodat de hele hoef duidelijk te zien is, zoals dit bijvoorbeeld:
[ [url=m/f5thJX.jpg]Afbeelding[/url] ]


ik heb op het moment niet zo'n duidelijke foto
! ik ga even kijken of ik wel een foto heb maar ik zal sowiso morgen even goede foto's maken

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-19 18:05 



 
Profiel   

Art_Ificious schreef
Als na de 2e week al kleine scheurtjes komen vraag ik me af of je smid de hoef gewoon knipt zonder ze af te ronden. Veel smeden doen het namelijk nog steeds verkeerd eigenlijk.
Heb zo ook ene gehad, knipte de te lange hoefwand af maar vijlde het niet mooi rond. Sneed wel veel bij aan de zool en stralen (is eigenlijk ook totaal niet nodig als je paard blootvoets loopt) Op die manier steunt je paard weer snel op de hoefwand waardoor er teveel druk op de hoefwand komt en er dus scheurtjes/barsten ontstaan.

biotine help bij zwakke hoeven, maar heeft volgens mij geen nut als de hoefwand niet netjes wordt afgerond en dus eigenlijk te snel een enorme druk krijgt.

Bij een natuurlijk bekapper ofzo kan je vaak wel een cursus vijlen volgen.
https://www.hoefnatuurlijk.nl/nl/courses.html


ik zie mijn smid sowiso nooit heel veel vijlen ! ik ga me er op in lezen !

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-19 18:05 



 
Profiel   

[ img ]

dit is een week na het bekappen ongeveer

[ img ]

dit 2 tot 3 weken

[ img ]

4 weken

[ img ]

en dit is 6 weken

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-19 18:19 



 
Profiel   

Volgens mij heeft je paard prima voeten die gewoon goed groeien en dat is alleen maar positief.
'nadeel' is dus dat je dan wat sneller scheurtjes krijgt.

Mijn advies: ga een cursus doen om ze zelf bij te kunnen houden ipv al die dure supplementen die alleen maar de kas van de winkel spekken. Ik heb de NB cursus gedaan bij Arabesk.
Hier krijg je een grote dosis theorie en praktijk. Je leert hoe een gezonde hoef eruit moet zien en de basis vaardigheden van het vijlen. Dus GEEN bekappen met een mes en hamer!.

Ik doe mij fjord al jaren zelf en na 2 a 3 weken is het hier ook nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-19 18:27 



 
Profiel   

Ah ik had een ander idee van slechte hoeven toen ik de titel las :P
Valt mij alles nog mee.
Is de pony ooit hoefbevangen geweest ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-19 18:29 



 
Profiel   

Ik zie een paard met prima hoeven die snel flaires heeft. Ik raad ook aan een cursus bekappen of in ieder geval heel veel lezen op internet over bekappen, een vijl kopen en de uitstekende naar buiten groeiende stukken wegvijlen en mooi rond houden. Ik snap dat zelf vijlen spannend is, daarom lees alles wat je kunt vinden en ga een cursus van een dag of een paar dagen doen. Dan zien de hoeven van je paard er voor de rest van zijn leven goed uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-19 18:33 



 
Profiel   

Cowgirl schreef
Volgens mij heeft je paard prima voeten die gewoon goed groeien en dat is alleen maar positief.
'nadeel' is dus dat je dan wat sneller scheurtjes krijgt.

Mijn advies: ga een cursus doen om ze zelf bij te kunnen houden ipv al die dure supplementen die alleen maar de kas van de winkel spekken. Ik heb de NB cursus gedaan bij Arabesk.
Hier krijg je een grote dosis theorie en praktijk. Je leert hoe een gezonde hoef eruit moet zien en de basis vaardigheden van het vijlen. Dus GEEN bekappen met een mes en hamer!.

Ik doe mij fjord al jaren zelf en na 2 a 3 weken is het hier ook nodig.




Sas_Mon schreef
Ik zie een paard met prima hoeven die snel flaires heeft. Ik raad ook aan een cursus bekappen of in ieder geval heel veel lezen op internet over bekappen, een vijl kopen en de uitstekende naar buiten groeiende stukken wegvijlen en mooi rond houden. Ik snap dat zelf vijlen spannend is, daarom lees alles wat je kunt vinden en ga een cursus van een dag of een paar dagen doen. Dan zien de hoeven van je paard er voor de rest van zijn leven goed uit.


heel erg bedankt hier kan ik wat mee ! , ik ga me hier op inlezen en een cusus doen ! vinden julie dat ik de hoefsmid gewoon elke 6 weken moet laten komen of toch eerder

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-19 18:34 



 
Profiel   

Pandora2 schreef
Ah ik had een ander idee van slechte hoeven toen ik de titel las :P
Valt mij alles nog mee.
Is de pony ooit hoefbevangen geweest ?



oh sorry dat de titel een verkeerde indruk gaf ! dit is voor mij allemaal nieuw de andere paarden hebben allemaal zulke nette hoeven hier :)

hij is nooit hoefbevangen geweest nee !

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-19 18:35 



 
Profiel   

enorme flares en zo te zien een hoefwand die niet afgerond wordt.
Ik denk dat de hoeven in zeer korte tijd prima zullen zijn als je een andere smid of bekapper neemt

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-19 18:36 



 
Profiel   

Mijn advies is ook regelmatig vijlen en over de (harde) weg stappen.
Met regelmatig vijlen bedoel ik elke week even de vijl er langs vooral als er klein inkepingen zijn / scheurtjes.
Als je over de harde weg stapt krijg je vaak kleine scheurtjes / flintertjes zeg maar als je dat even eraf vijlt, hoeft maar heel lichtjes, blijft de hoef netjes en kan het netjes doorgroeien.

Ik doe de hoeven overigens ook grotendeels zelf (alleen als ik een paard op ijzers wil komt er een hoefsmid bij en zo af en toe laat ik er een eens naar kijken als ik twijfel over iets) heb ooit basis hoefsmid gevolgd in Barneveld. Geheim van een goede hoefsmid is ook dat ze er niet te veel vanaf halen, zeker niet van de zool, en dat ze een goede rol zetten (dat is dat afronden). Het lijkt erop dat jouw hoefsmid vooral knipt (denk ik zo te zien??), dus met een grote tang eraf haalt? Dan moet je daarna wel goed vijlen anders gaat die hoefwand soort van 'open' staan. .


Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 10-11-19 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-19 18:37 



 
Profiel   

Kinke schreef
enorme flares en zo te zien een hoefwand die niet afgerond wordt.
Ik denk dat de hoeven in zeer korte tijd prima zullen zijn als je een andere smid of bekapper neemt


en waar zou ik op moeten letten bij het uitzoeken van een nieuwe smid ? vind dit een heel moeilijk iets

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-19 18:38 



 
Profiel   

VanHuisUit schreef
Mijn advies is ook regelmatig vijlen en over de (harde) weg stappen.
Met regelmatig vijlen bedoel ik elke week even de vijl er langs vooral als er klein inkepingen zijn / scheurtjes.
Als je over de harde weg stapt krijg je vaak kleine scheurtjes / flintertjes zeg maar als je dat even eraf vijlt, hoeft maar heel lichtjes, blijft de hoef netjes en kan het netjes doorgroeien.

Ik doe de hoeven overigens ook grotendeels zelf (alleen als ik een paard op ijzers wil komt er een hoefsmid bij en zo af en toe laat ik er een eens naar kijken als ik twijfel over iets) heb ooit basis hoefsmid gevolgd in Barneveld. Geheim van een goede hoefsmid is ook dat ze er niet te veel vanaf halen, zeker niet van de zool, en dat ze een goede rol zetten (dat is dat afronden). Het lijkt erop dat jouw hoefsmid vooral knipt (denk ik zo te zien??), dus met een grote tang eraf haalt? Dan moet je daarna wel goed vijlen anders gaat die hoefwand soort van 'open' staan. .


ik ga me inlezen op dat vijlen ! heel erg bedankt,
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-19 18:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 5 [ 125 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen