pony blijft slechte hoeven houden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 18:35

Dat zelf vijlen is niet zo gemakkelijk.Ik heb eens een vijl gekocht om inderdaad het zelf wat bij te houden. Nou had die pony wel heel harde hoeven denk ik, want ik kreeg er haast niets af. Binnen de kortste keren had ik erge pijn in mijn rug en heel veel respect voor het werk van een smid!

AnnoNiemand

Berichten: 888
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 18:49

anjali schreef:
Dat zelf vijlen is niet zo gemakkelijk.Ik heb eens een vijl gekocht om inderdaad het zelf wat bij te houden. Nou had die pony wel heel harde hoeven denk ik, want ik kreeg er haast niets af. Binnen de kortste keren had ik erge pijn in mijn rug en heel veel respect voor het werk van een smid!

Je moet ook geen droge hoeven gaan vijlen. Dat vijl je je inderdaad een ongeluk. :')

Katyatje

Berichten: 1862
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 18:53

Jammer van de ijzers. Dat vind ik toch altijd een laatste optie. Leek me op basis van de foto's niet nodig.

De hoeven zo lang mogelijk laten groeien op ijzers is trouwens niet iets wat je moet willen. Je wilt een kort interval om deze hoeven te corrigeren. Te lang op ijzers zonder de nodige correcties en je bent weer bij af.
Laatst bijgewerkt door Katyatje op 12-11-19 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

dioni

Berichten: 826
Geregistreerd: 05-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 18:54

Ik heb ook een tinker merrie met een tendens tot flares en afbrokkelende randen.
Haar hoeven groeien niet zo hard, dus de smid komt om de 12 weken. Tussendoor vijl ik de rand van de hoef rond zodat ze niet gaan brokkelen. Werkt heel goed! Ik doe het pm de twee weken.

Naast een gewone rechte vijl gebruik ik zo'n blokrasp van fra, ik vind de rode het fijnst.

Ik gebruik ook een hoefsteun, scheelt rugklachten.

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: pony blijft slechte hoeven houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 19:06

Zou echt mijn advies zijn ga je verdiepen in de hoef. Die ijzers waren echt niet nodig geweest.
Eerder goede bekap beurt en vaker en korter op elkaar.

Popstra
Berichten: 13752
Geregistreerd: 21-06-08

Re: pony blijft slechte hoeven houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 19:37

Meid laat je niet gek maken hier over dat ijzers slecht zijn want dat is niet zo. Veel paarden zijn nog altijd gebaad bij een ijzer.

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 19:39

Oh jemig wat zonde van die ijzers...... Dat is zon mooi verkooppraatje van hoefsmeden bij mensen die zelf weinig kennis hebben. Laat een goede barefoot bekapper komen die het weer opknapt... Het is niet veel te kort want anders liep die hoefwand niet helemaal naar buiten, dat gebeurt juist als het te lang gelaten wordt. Zou op basis van de eerste fotos die je plaatste ook de hielen inkorten en goed laten afronden.

denk dat je jezelf nu alleen maar in de vingers snijdt. Hoeven worden nooit echt beter van ijzers, en al helemaal niet sterker.

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 19:55

anjali schreef:
Dat zelf vijlen is niet zo gemakkelijk.Ik heb eens een vijl gekocht om inderdaad het zelf wat bij te houden. Nou had die pony wel heel harde hoeven denk ik, want ik kreeg er haast niets af. Binnen de kortste keren had ik erge pijn in mijn rug en heel veel respect voor het werk van een smid!


De meeste smeden hebben een kapmes of knippen.
Investeren in een goede vijl, eentje van Bassoli bijvoorbeeld, en de hoef zo goed mogelijk zandvrij maken (zand slijt) scheelt enorm. Dan doe je héél snel handschoenen aan als je die nog niet aan hebt. :D Die zijn retescherp en vijlen als een malle. Die van de bekende paardenwinkels zijn prut.
Als de hoefwand te lang is en het vijlen is wel erg veel werk, dan had het onderhoud wat eerder gemoeten. Soms als het erg droog is, hoogzomer, dan wil de wand ook wel eens hard zijn; even een kwartiertje in wat vochtig zand rondom de waterbak of zo, of afspoelen helpt.

Waarom zijn ijzers niet slecht Popstra? Voor de werking van de gezonde paardenvoet zie ik nl. geen voordelen.
Paarden zijn nooit gebaat bij ijzers, dan waren ze wel met andere functioneler voeten geëvolueerd; mensen zijn er wel bij gebaat, die willen wat van het paard... ;) Maar goed TS heeft naar beste geweten gehandeld. Hopelijk leest ze zich in de komende weken in over het functioneren van een hoef, en het juiste onderhoud ervan.

Lillian__

Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 19:56

zelf vijlen is indd niet zo makkelijk echter heb ik deze voor mijn shetlander, hij heeft schoenen op de weg aan en als hij brokkels heeft is het gewoon moeilijker om ze aan te krijgen.

Afbeelding
ik heb daar deze voor, die trek ik in een x om de hoef een, sommige stukjes moet ik wat meer bijvijlen en dan ben ik klaar.

dit gebruik ik samen met een goeie vitamine korrel en duohoef van duo protection.

madoliefje

Berichten: 159
Geregistreerd: 13-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-19 19:58

Popstra schreef:
Meid laat je niet gek maken hier over dat ijzers slecht zijn want dat is niet zo. Veel paarden zijn nog altijd gebaad bij een ijzer.


dankuwel!

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 20:06

Zolang iedereen hier alleen maar kan beoordelen over hoe de staat van de hoef was n.a.v een paar foto's en niet de hoeven in het echt heeft gezien lijken mij al die opmerkingen over wel of geen ijzers nutteloos.
Het is echt niet zo dat door nu ijzers te plaatsen alles helemaal verkeerd gaat.

Laat je niet gek maken ts, kijk goed hoe je pony het nu doet. Maak voor jezelf foto's van de hoeven om bij te kunnen houden hoe deze zich ontwikkelen. Soms is een ijzer inderdaad even nodig en kunnen ze daarna probleemloos met goed bekappen blootvoets verder.
Zolang wij als mensen een paard niet kunnen houden zoals in het wild zal je af en toe zo een oplossing als ijzers nodig hebben.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 20:13

Jammer dat sommige mensen het weer nodig vinden om hun mening op te dringen aan anderen, en daarmee het topic van één persoon te verzieken.
De discussie is al honderd keer gevoerd.
Open je eigen topic. Redt de wereld, begin bij jezelf. :+

madoliefje

Berichten: 159
Geregistreerd: 13-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-19 20:16

nuscaniels schreef:
Zolang iedereen hier alleen maar kan beoordelen over hoe de staat van de hoef was n.a.v een paar foto's en niet de hoeven in het echt heeft gezien lijken mij al die opmerkingen over wel of geen ijzers nutteloos.
Het is echt niet zo dat door nu ijzers te plaatsen alles helemaal verkeerd gaat.

Laat je niet gek maken ts, kijk goed hoe je pony het nu doet. Maak voor jezelf foto's van de hoeven om bij te kunnen houden hoe deze zich ontwikkelen. Soms is een ijzer inderdaad even nodig en kunnen ze daarna probleemloos met goed bekappen blootvoets verder.
Zolang wij als mensen een paard niet kunnen houden zoals in het wild zal je af en toe zo een oplossing als ijzers nodig hebben.



dankuwel !

madoliefje

Berichten: 159
Geregistreerd: 13-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-19 20:16

senna21 schreef:
Jammer dat sommige mensen het weer nodig vinden om hun mening op te dringen aan anderen, en daarmee het topic van één persoon te verzieken.
De discussie is al honderd keer gevoerd.
Open je eigen topic. Redt de wereld, begin bij jezelf. :+


dankuwel !

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 20:21

Er is geen man overboord met die pony op ijzers te zetten, toch? :+
Misschien niet nodig, misschien wel. De toekomst zal het uitwijzen.

Ben benieuwd naar de voetjes met de nieuwe smid :j

AnnoNiemand

Berichten: 888
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 20:41

senna21 schreef:
Jammer dat sommige mensen het weer nodig vinden om hun mening op te dringen aan anderen, en daarmee het topic van één persoon te verzieken.
De discussie is al honderd keer gevoerd.
Open je eigen topic. Redt de wereld, begin bij jezelf. :+

Nee, het is jammer dat er vaak zo snel naar conservatieve symptoombestrijding wordt gegrepen omdat veel paardeneigenaren zich niet verdiepen in paardenhoeven.

Dat is jammer, omdat dit gewoon op wetenschap is gebaseerd. :)

Ik veroordeel niemand. Maar ik geniet er wél van als iemand een mooie weg in slaat met gezonde hoeven tot gevolg.

Het hele hoevengebeuren is écht niet zó moeilijk. Als je je en klein beetje verdiept in de anatomie en fysiologie van de hoef wordt e.e.a. al snel heel logisch. :)

Katyatje

Berichten: 1862
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 21:05

senna21 schreef:
Jammer dat sommige mensen het weer nodig vinden om hun mening op te dringen aan anderen, en daarmee het topic van één persoon te verzieken.
De discussie is al honderd keer gevoerd.
Open je eigen topic. Redt de wereld, begin bij jezelf. :+


Ik vind het wel meevallen met meningen opdringen en het topic verzieken. :)

TS vroeg om hulp, ze heeft veel advies gekregen en heeft al goede stappen ondernomen. Dat sommige mensen het anders zouden doen en daarvoor uitkomen kan toch geen kwaad? Het kan TS alleen maar meer stof tot nadenken bieden.

madoliefje

Berichten: 159
Geregistreerd: 13-09-18

Re: pony blijft slechte hoeven houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-19 21:16

ik heb me wel degelijk verdiept in de paardenhoef, sterker nog ben er gister avond heel de avond / nacht mee bezig geweest.

maar, mijn pony liep na het vijlen, er is namelijk niks afgeknipt, alleen gevijld, dus al zo dusdanig gevoellig en slecht, dat ik toen samen met de hoefsmid besloten heb toch ijzers te proberen.

ik snap dat iedereen het anders had gedaan, maar ik heb naar gevoel gehandeld en hij liep gelijk beduidend beter.

het is zeker niet de planning om hem voor altijd op ijzers te houden.

vind het jammer dat er nu op deze manier gereageerd wordt, ik ben vanaf het begin af aan open geweest en heb dus ook heel veel reseach gedaan.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: pony blijft slechte hoeven houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 21:20

Doen waar jij je prettig bij voelt TS! Je smid heeft de pony gezien wij niet.

Misschien is hij gebaad bij ijzers, misschien ook niet. Als pony gevoelig loopt kan een ijzer zeker een tijdelijke oplossing zijn!

Houdt je ons op de hoogte? Ik denk dat deze hoeven er straks weer prima uit zien!!

VanHuisUit

Berichten: 6680
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 21:22

Je doet het hartstikke goed hoor petje af. Het is niet niets om een andere hoefsmid erbij te vragen en meid neem van mij aan van een goede hoefsmid en een goed ijzer is een hoef nooit slechter geworden. Let wel een GOED ijzer en een GOEDE smid. En zo te horen heb je daar alles voor gedaan.

Het zag er echt niet goed uit.
Denk na een week of 8 ijzertje er onder weg. Boel weer wat bijvijlen. Helemaal toppie wordt het dan. En kan het ijzertje er niet onderweg laat je het er gewoon onder. Ik ben geen voor of tegenstander van beslaan, bekijk het gewoon per dier.

En het is jouw paard. Mochten meer paarden wensen dat ze zo'n baas hadden. Trek je er niets van aan is net zoiets als bitloos, boomloos, ijzerloos, die discussies of de manier waarop daar soms over gepraat wordt werkelijk.

Dus top hoor!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 23:55

madoliefje schreef:
ik heb me wel degelijk verdiept in de paardenhoef, sterker nog ben er gister avond heel de avond / nacht mee bezig geweest.

maar, mijn pony liep na het vijlen, er is namelijk niks afgeknipt, alleen gevijld, dus al zo dusdanig gevoellig en slecht, dat ik toen samen met de hoefsmid besloten heb toch ijzers te proberen.

ik snap dat iedereen het anders had gedaan, maar ik heb naar gevoel gehandeld en hij liep gelijk beduidend beter.

het is zeker niet de planning om hem voor altijd op ijzers te houden.

vind het jammer dat er nu op deze manier gereageerd wordt, ik ben vanaf het begin af aan open geweest en heb dus ook heel veel reseach gedaan.

Laat je niet gek maken door die koekwausen met zelf bekappen. Er is maar een handjevol die dat goed kan en meest van de tijd ga je gewoon huilen als je de hoeven ziet die ze mishandeld hebben. Zij zijn echt in staat om van een goede voet een probleemvoet te maken dus van een probleemvoet een goede voet maken is dan helemaal onbegonnen werk.

Jij bent een prima weg ingeslagen. Soms moeten ze gewoon (tijdelijk) een ijzertje. Niets mis mee.

Katyatje

Berichten: 1862
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 00:32

janderegelaa schreef:
madoliefje schreef:
ik heb me wel degelijk verdiept in de paardenhoef, sterker nog ben er gister avond heel de avond / nacht mee bezig geweest.

maar, mijn pony liep na het vijlen, er is namelijk niks afgeknipt, alleen gevijld, dus al zo dusdanig gevoellig en slecht, dat ik toen samen met de hoefsmid besloten heb toch ijzers te proberen.

ik snap dat iedereen het anders had gedaan, maar ik heb naar gevoel gehandeld en hij liep gelijk beduidend beter.

het is zeker niet de planning om hem voor altijd op ijzers te houden.

vind het jammer dat er nu op deze manier gereageerd wordt, ik ben vanaf het begin af aan open geweest en heb dus ook heel veel reseach gedaan.

Laat je niet gek maken door die koekwausen met zelf bekappen. Er is maar een handjevol die dat goed kan en meest van de tijd ga je gewoon huilen als je de hoeven ziet die ze mishandeld hebben. Zij zijn echt in staat om van een goede voet een probleemvoet te maken dus van een probleemvoet een goede voet maken is dan helemaal onbegonnen werk.

Jij bent een prima weg ingeslagen. Soms moeten ze gewoon (tijdelijk) een ijzertje. Niets mis mee.


Beetje jammer dit.
Je hoeft geen verwijten te gooien naar mensen die er een andere mening op nahouden. Enkel omdat dit een forum is dat redelijk anoniem is betekent niet dat er achter de goedbedoelde adviezen geen goede bekappers zitten ;)

TS heeft goed gehandeld naar haar kennis. Paard zal zeker niet dood gaan van ijzers. Er zijn alleen meerdere wegen die naar Rome leiden. En dat mag gezegd worden.

Fijn dat je paard nu terug vlotter gaat TS.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 01:59

Beetje jammer dat het topic deze kant opgaat. Kan niet voor ts spreken maar ik vond de reacties op het plaatsen van een ijzer vervelend lezen. Misschien lees ik wel heel wat anders dan bedoelt maar vond juist al die reacties overkomen alsof ijzerloos de enige waarheid is en ga je daar tegen in dan val je ineens diegene aan.

Kunnen degene die het zo prediken niet eens ook een keer bedenken dat er zoals door iemand zelf zo mooi aangegeven er meerdere wegen naar Rome leiden.
Of er achter een advies een goede bekapper zit zou ik niet weten, de natuurlijk bekappers en de traditionele die ik ken beoordelen iets niet enkel op een foto maar doen dat pas met het paard bewegend voor zich en geven daarop een advies.

madoliefje

Berichten: 159
Geregistreerd: 13-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-19 09:16

VanHuisUit schreef:
Je doet het hartstikke goed hoor petje af. Het is niet niets om een andere hoefsmid erbij te vragen en meid neem van mij aan van een goede hoefsmid en een goed ijzer is een hoef nooit slechter geworden. Let wel een GOED ijzer en een GOEDE smid. En zo te horen heb je daar alles voor gedaan.

Het zag er echt niet goed uit.
Denk na een week of 8 ijzertje er onder weg. Boel weer wat bijvijlen. Helemaal toppie wordt het dan. En kan het ijzertje er niet onderweg laat je het er gewoon onder. Ik ben geen voor of tegenstander van beslaan, bekijk het gewoon per dier.

En het is jouw paard. Mochten meer paarden wensen dat ze zo'n baas hadden. Trek je er niets van aan is net zoiets als bitloos, boomloos, ijzerloos, die discussies of de manier waarop daar soms over gepraat wordt werkelijk.

Dus top hoor!


het zag er idd niet goed uit, en dat is deels ook mijn fout, eigenlijk voor een heel groot deel, ontwetendheid. ik heb me er heel erg op ingelezen en denk dat dit voor dreamer het beste is. hij lijkt er nu iniedergeval heel veel baat bij te hebben

madoliefje

Berichten: 159
Geregistreerd: 13-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-19 09:18

janderegelaa schreef:
ook op het zelf bijvijlen heb ik me ingelezen, ik durf dit gewoon niet aan. dit heb ik ook bij de smid aangegeven en hij zij dat er idd maar weinig zijn
Laat je niet gek maken door die koekwausen met zelf bekappen. Er is maar een handjevol die dat goed kan en meest van de tijd ga je gewoon huilen als je de hoeven ziet die ze mishandeld hebben. Zij zijn echt in staat om van een goede voet een probleemvoet te maken dus van een probleemvoet een goede voet maken is dan helemaal onbegonnen werk.

Jij bent een prima weg ingeslagen. Soms moeten ze gewoon (tijdelijk) een ijzertje. Niets mis mee.


ook op het zelf bijvijlen heb ik me ingelezen, ik durf dit gewoon niet aan. dit heb ik ook bij de smid aangegeven en hij zij dat er idd maar weinig zijn die dat echt goed zelf bij kunnen houden.
ik zie mezelf dat gewoon niet doen