Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 15 [ 355 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[VOLG]Weke rug

 
Profiel   

Hallo,

Ik heb een paard gekocht wetende dat hij een weke rug heeft.
Hij is rontgen goedgekeurd incl rug en hals en is helemaal goed gekeurd!
En hij heeft ook geen pijn aan zn rug.

Ik heb hem nu 3 maanden en ben druk bezig met rugspieren trainen doormiddel van grondwerk en veel longeren met cavaletti etc. En heb 3 maanden geleden een foto gemaakt van zn rug en 1 van afgelopen week. En schrok enorm van het verschil al!. Zou zo'n rug zelfs nog gewoon "normaal" kunnen worden?

Paard is 6 jaar oud. Wordt nog niet veel gereden hooguit 1 x in de week 20 minutjes, aangezien hij 1,68 groot is en ook net 530 kilo weegt + geen spieren.

Hierbij een foto.
Bovenste is nu. Onderste 3 maand geleden.

[ img ]



Laatst bijgewerkt door C_arola op 28-01-20 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Titel aangepast op verzoek TS

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-19 01:52 



 
Profiel   

Oef ik schrok, ik dacht dat die onderste de 'nu' foto was.
Wat een vooruit gang.
Ik heb een ras wat bekend staat om de wat zwakkere ruggen maar met training kun je echt heel veel. Vooral bezig zijn met hoe de achterhand sterk te maken en paard te leren dragen is belangrijk. Been eronder kunnen zetten zodat ze de rug goed gaan gebruiken. Mijn instructrice geeft me daar veel oefeningen voor mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-19 01:55 



 
Profiel   

Hutcherson schreef
Oef ik schrok, ik dacht dat die onderste de 'nu' foto was.
Wat een vooruit gang.
Ik heb een ras wat bekend staat om de wat zwakkere ruggen maar met training kun je echt heel veel. Vooral bezig zijn met hoe de achterhand sterk te maken en paard te leren dragen is belangrijk. Been eronder kunnen zetten zodat ze de rug goed gaan gebruiken. Mijn instructrice geeft me daar veel oefeningen voor mee.
ja idd!. Ik schrok eerst ook best wel. Maar het is een paard met heel erg veel talant en echt enorm goeie gangen!. Dus zonde om weg te gooien zeg maar!. Dus wil er alles aan doen om zn rug sterker te maken en alles uit het paard halen!. Ik probeer momenteel juist veel lang en laag en dus cavalettis.
Doe jij ook nog andere oefeningen?
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-19 02:00 



 
Profiel   

Wow wat een verschil.
Voor mijn nieuwsgierigheid: kan je de röntgenfoto plaatsen? Benieuwd hoe de doornuitstekels verlopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-19 04:14 



 
Profiel   

Dat is een heel veschil.
Ik wist niet dat paarden tegenwoordig met een weke rug, holle rug en karperrug, goedgekeurd worden als sportpaard? Ik hoop dat ie in de toekomst pijnvrij blijft en op latere leeftijd geen vergroeiing krijgt aan de doornuitstekels. Kan je röntgenfoto's plaatsen hoe de doornuitstekels, spinaaluitsteeksels lopen? Ik denk dat je vraag beter bij [MD] Medisch past.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-19 09:18 



 
Profiel   

Ken een paard met een vergelijkbare rug. Heb het paard niet gekend voordat deze getrainde werd, maar paard liep in het M en heeft nooit last gehad van de rug. Inmiddels uit het oog verloren en geen idee hoe het er op oudere leeftijd voor staat. Bij Friezen zie je vaak ook een weke rug, met goede training van de buikspieren kan je zeker een grote verbetering krijgen, maar geloof niet dat het ooit een normale ruglijn kan worden. Heel veel plezier met je paardje!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-19 10:16 



 
Profiel   

Heb met een paard gewerkt die ook zo´n doorgezakte rug had....geen rugspieren er werd veel te weinig mee gedaan....stond maar wat te eten op haar stal of paddock.

Bijna iedere dag er wat mee doen, heel verschillend, van wandelen tot rijden, van longeren tot oefeningen in de bak, zwaar en licht werk afwisselen, conditie en kracht afwisselen, leuk en serieus afwisselen.

Je zag snel de rugspieren eropkomen, de holle rug trok aan.
Wat oefeningen voor de buikspieren, wat oefeningen voor achterbeengebruik.

Het paard bloeide op, werd weer fier, 2 maanden was al een hele verandering, nu wordt ze weer veel bereden en ze is dolblij!

Veel succes en plezier met je project :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-19 10:32 



 
Profiel   

Bedankt voor de reacties al tot nu toe. Zal ff proberen de röntgenfoto erbij up te loaden.

Het is trouwens een ruin van de hengst Apache x Ronaldo. En heb al wel gelezen dat Ronaldo wat weke ruggen na geeft.
Ik train hem nu 4 x in de week. Wil hem nog niet elke dag pakken omdat hij in gewicht nog echt aan moet komen en snel spierpijn heeft. Dus 4 x lijkt mij eerst nog genoeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-19 15:48 



 
Profiel   

Wat een verschil! Ik heb er verder niet zoveel ervaring mee maar wens je wel veel succes verder :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-19 16:03 



 
Profiel   

Jemig, wat een verschil! Knap hoor!
Had je verwacht dat het zo mooi zou opknappen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-19 17:03 



 
Profiel   

Jeetje dit is een behoorlijke afwijking. Zo’n rug zal nooit normaal worden maar je bent qua training wel op de goede weg om de juiste spieren te ontwikkelen. Ik ben onvoldoende onderlegd om aan te kunnen geven in welke mate hij in het werk er last van kan krijgen maar het lijkt me dat zo’n rug altijd blessuregevoeliger is. Goed na laten kijken door een masseur/osteopaat zou ik op regelmatige basis doen ter preventie. En verder lekker doortrainen zoals je nu doet :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-19 17:47 



 
Profiel   

Leuk dier, hoor. Je bent goed bezig door de rugspieren sterker te maken. Ik denk niet dat zijn rug nu veel problemen zal geven. Op oudere leeftijd misschien wel maar tot die tijd gewoon lekker trainen. Mijn paard heeft ook niet de mooiste/beste rug maar ik heb er nooit problemen mee gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-19 20:02 



 
Profiel   

Dovahkiin schreef
Jemig, wat een verschil! Knap hoor!
Had je verwacht dat het zo mooi zou opknappen?

Niet zo snel!. Had verwacht dat dat echt wel een jaar trainen ging kosten. Maar we zijn er nog lang niet!. Hij moet nog erg veel aankomen in gewicht en in spieren.

Dankjewel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-19 01:07 



 
Profiel   

[ img ]

Nog even een foto van zn knappe koppie!. Hebben jullie er ook meer een beeld bij! Haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-19 01:08 



 
Profiel   

Wauw! Complimenten voor de manier waarop je het paard met de juiste training al veel beter hebt kunnen krijgen. Zelf helaas geen ervaring met weke ruggen. Goed dat je in ieder geval foto's hebt laten maken. Ik ben heel benieuwd of je het nog beter gaat krijgen. Wat gaf de dierenarts als advies?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-19 17:34 



 
Profiel   

Mag ik vragen waarom je dit paard hebt gekocht? Is het omdat je die rug als uitdaging ziet? Had je medelijden?
Geen kritiek. Ben oprecht geïnteresseerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-19 17:37 



 
Profiel   

Dat geeft ze zelf al eerder aan, vanwege de goede bewegingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-19 17:43 



 
Profiel   

Wauw die is zeker opgeknapt!!

Op dit moment heb ik mijn paard in revalidatie ivm scheve bekken en vast SI gewricht en slecht gespierde rug door een slecht passend zadel en ben ook bezig met balkjes, cavaletti en werken aan de hand ik doe dan achterwaarts, in stilstand gewicht op de achterhand zetten, wijken, schouder voor, traver, renver, appuyement, en ben dat al meer aan het uitbreiden. Het is erg leuk om te doen en mijn paard wordt er erg mooi gespierd van ook in de bovenlijn.

Misschien een mooie aanvulling voor jou ook op de balkjes. Ik zou wel les nemen bij iemand die er in geschoold is anders heb je grote kans dat je het niet goed doet en dan is het niet zo effectief en kan je verkeerde spieren gaan trainen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-19 19:48 



 
Profiel   

ikkedus schreef
Mag ik vragen waarom je dit paard hebt gekocht? Is het omdat je die rug als uitdaging ziet? Had je medelijden?
Geen kritiek. Ben oprecht geïnteresseerd.
ik trek paarden aan die niemand anders wil. Haha. Ik denk dat als ik hier tijd geduld en heel veel liefde in stop dat het een fantastisch paard gaat worden vooral op dressuur gebied. Dus heb hem gekocht omdat ik een toekomst zie voor hem. En hopelijk weer een paard word wat heel lang bij mij kan blijven!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-19 01:12 



 
Profiel   

Destiny22 schreef
Wauw die is zeker opgeknapt!!

Op dit moment heb ik mijn paard in revalidatie ivm scheve bekken en vast SI gewricht en slecht gespierde rug door een slecht passend zadel en ben ook bezig met balkjes, cavaletti en werken aan de hand ik doe dan achterwaarts, in stilstand gewicht op de achterhand zetten, wijken, schouder voor, traver, renver, appuyement, en ben dat al meer aan het uitbreiden. Het is erg leuk om te doen en mijn paard wordt er erg mooi gespierd van ook in de bovenlijn.

Misschien een mooie aanvulling voor jou ook op de balkjes. Ik zou wel les nemen bij iemand die er in geschoold is anders heb je grote kans dat je het niet goed doet en dan is het niet zo effectief en kan je verkeerde spieren gaan trainen.


Dankjewel!!.
Ja heb mn eerste les met hem gehad en doen nu vooral de schoudervoor oefeningen en gaan dit hopelijk nog uitbreiden ( lesgever woont in Frankrijk en komt zo nu en dan in nederland ) dankjewel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-19 01:14 



 
Profiel   

keeyzie schreef
Wauw! Complimenten voor de manier waarop je het paard met de juiste training al veel beter hebt kunnen krijgen. Zelf helaas geen ervaring met weke ruggen. Goed dat je in ieder geval foto's hebt laten maken. Ik ben heel benieuwd of je het nog beter gaat krijgen. Wat gaf de dierenarts als advies?

Dankjewel!!
Advies was vooral goed voeren en rustig aan de training oppakken en vooral spieren krijgen op de rug en ook de rest van zn lijf! Hij gaat al echt vooruit en merk ook al dat hij meer spieren begint te krijgen!!. Even een foto erbij voor het beeld van nu. Hoofd hals houding mag lager, maar de buitenbak is een beeetje spannend allemaal.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-19 01:17 



 
Profiel   

Wat mooi dat je hem die kans wil geven en volgens mij is hij bij jou daarvoor in goede handen!!!

Ik krijg les van iemand die de opleiding academische rijkunst bij Greetje Hakvoort gevolgd heeft en dat bevalt goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-19 19:45 



 
Profiel   

Wauw wat een verschil! Wat goed! Ik ga je volgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-19 20:06 



 
Profiel   

Je bent goed bezig!! Bij ons is ook een paard gekomen met slappe achterhand en weinig bespiering in de rug. Heb ook veel voorwaarts laten draven onder het zadel en ook wat grondwerk gedaan. Ik heb hem ook flink Krachtvoer gegeven want dat wil ook wel helpen bij een schrale bovenlijn.
Zag er in 2 maanden ook al heel veel beter uit en niet meer zo slap in de achterhand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-19 13:56 



 
Profiel   

Popstra schreef
Je bent goed bezig!! Bij ons is ook een paard gekomen met slappe achterhand en weinig bespiering in de rug. Heb ook veel voorwaarts laten draven onder het zadel en ook wat grondwerk gedaan. Ik heb hem ook flink Krachtvoer gegeven want dat wil ook wel helpen bij een schrale bovenlijn.
Zag er in 2 maanden ook al heel veel beter uit en niet meer zo slap in de achterhand.

Ja klopt, heb het voer langzaam moeten opbouwen aangezien hij niet zo veel kreeg voorheen. Maar staat nu op 2 kilo energy control van Pavo en op 1 kilo fibrebeet met een scheutje lijnzaad. En natuurlijk onbeperkt hooi. Dit krijgt hij nu een maandje ongeveer en begin nu te merken dat hij rustig wat aankomt. Afgelopen maand is hij 30 kilo aangekomen dus het begin is er!. Wel merk ik dat bij veel spanning hij ook snel weer afvalt ( hij is snel gespannen met wat er om zich heen Allemaal gebeurt ). Dus doen nu 3 a 4 x trainen in de week en de spanning gaat gelukkig ook steeds beter!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-19 01:52 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 15 [ 355 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen