[VOLG] Pechpaard Kane

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

[VOLG] Pechpaard Kane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 11:57

Allereerst: als het verkeerd staat excuses, kan me voorstellen dat een volgtopic meer bij paardenpraat hoort maar aangezien het om iets medisch gaat toch maar voor hier gekozen.

Met kerst is Kane in een schroef gaan staan. Net voor oud en nieuw is hij geopereerd waarbij ze de ontsteking die was veroorzaakt door de hoef eruit hebben gesneden. De schroef was bij de straal naar binnen gegaan en heeft net niet de weke delen geraakt. Hij bleef een tijd lang op 3 benen staan maar langzaamaan ging hij zijn voet weer meer belasten.


Hierna heeft hij nog 3 weken op de kliniek gestaan om te zorgen dat alles goed dicht groeide en toen mocht hij weer naar huis. Toen stond hij ook goed op zijn voet.
Hij moest op boxrust en had een verbandijzer waarbij ik om de paar dagen de watjes moest vervangen.

Een van de eerste dagen haalde hij zijn hoofd open, net onder de voorpluk. Met wat nietjes is dit weer vastgezet


Uiteindelijk duurde het nog 4 weken voor we eindelijk het verlossende nieuwtje kregen: Het was netjes dichtgegroeid en hij mocht weer naar buiten.

Goed nieuws gekregen:

Afbeelding


Voetje:

Afbeelding


Wel kreeg hij een ijzer met zooltje en silliconen om de dunne zool wat te beschermen. De dierenarts vroeg of we zijn andere voorvoet ook op een ijzer wilde zodat we gelijk weer aan de slag konden. Niet heb ik maar niet gedaan, want door de 8 weken boxrust was Kane ontzettend afgevallen en had hij wat verkrampte spieren.

Na 8 weken boxrust:

Afbeelding



Eenmaal terug in de wei deed hij niet eens heel raar. Een sprongetje en een rustig galopje, je kon duidelijk zien dat hij toch echt last had van zijn spieren. Erg soepel liep hij dan ook niet. Hij was vooral erg geïnteresseerd in het gras.

Lekker grazen:

Afbeelding


Na enkele dagen merkte we dat hij toch heel duidelijk begon te kreupelen op een been, precies ook het 'schroef incident' been. Kliniek gebeld en die adviseerde mij om het rustig aan te kijken tot na het weekend, want waarschijnlijk had hij alleen iets verrekt.

Na het weekend was het niet beter, zelf wat slechter, dus weer naar de kliniek. Ik was bang voor een nieuwe ontsteking in zijn voet aangezien hij wel die symptomen liet zien (warme voet, pols voelen in kootholte en op zijn teen staan).
Op de viseertang reageerde hij echter niet, ze konden helemaal niks vinden. Ook de röntgen foto's lieten niks zien. Uiteindelijk een echo gemaakt en toen werd het duidelijk, Kane had een irritatie van het hoefbandje. Ook vonden ze een hoop bindweefsel waardoor dat deel wat dikker was dan normaal, waarschijnlijk door een oude blessure. Het rare is dat ik nooit iets gemerkt heb van een dikkere voet of van een blessure aan zijn been. De DA kon mij helaas ook niet vertellen hoe oud het was.
Nu moet hij weer 10 dagen op boxrust (we zitten vandaag op dag 6), maar omdat hij zo ontzettend druk doet op stal wordt het niet echt beter. Tijdens de 2 dagen op de kliniek werd het beter omdat hij daar veel rustiger stond, maar hier staat hij weer te springen omdat hij nu weer denkt dat hij naar buiten mag. We proberen dus wat manieren te bedenken om te zorgen dat hij echt zijn rust neemt.

Hij is in elk geval wel alweer iets aangekomen:

Afbeelding


En zijn 'Shrek' voet:

Afbeelding


In dit topic wil ik bijhouden hoe het (hopelijke) herstel van Kane gaat en tegen welke problemen we aanlopen. Hopelijk hebben mensen wat ervaringen om te delen.

n_love_qwert

Berichten: 529
Geregistreerd: 05-03-18
Woonplaats: S & G

Re: [VOLG] Pechpaard Kane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 12:16

Ach arme kane. Ik hoop dat hij snel helemaal herstelt! Wat een pech. Ik volg :(:)

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: [VOLG] Pechpaard Kane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 12:23

Arm beest!
En hij heeft juist zo'n lieve uitstraling :(:)

Dat die boxrust hem thuis harder valt dan op de kliniek, geloof ik graag, daar bleef iedereen natuurlijk braaf binnen...

Kun je geen klein paddockje voor hem maken, zodat hij toch buiten kan staan en zijn kameraden op "bezoek" kunnen komen?

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: [VOLG] Pechpaard Kane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 12:26


Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 12:38

Ik had dat topic inderdaad gelezen, heftig. En ik maar blij zijn dat Kane eigenlijk niks over heeft gehouden van de schroef, krijgen we dit op ons dak.

Gisteren hadden we een klein stukje van zijn wei afgezet terwijl zijn twee vriendinnen aan de andere kant van het terrein (uit het zicht) stonden. Toen heeft hij eigenlijk de hele dag braaf buiten gestaan. Helaas konden zijn vriendinnen daar niet blijven staan dus die stonden vandaag weer naast hem, maar zij kunnen wel helemaal naar achteren. Dus hij bleef niet zo braaf en rustig in dat kleine stukje en ging bijna door de draad -O-.

Morgen overleggen of hij toch niet zelf op het kleine stukje aan de andere kant van het terrein kan....

De dames gaan wel naar buiten en hij kan ze zien vanuit zijn luikje (buitenstal). Dit zorgt helaas ook voor de onrust maar is wel fijn voor de frisse lucht. Hij heeft een enorm hooinet, maar wilgentakken is inderdaad een goed plan!

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: [VOLG] Pechpaard Kane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 13:19

Goede rust zou idd belangrijk zijn, maar vaak zo lastig. Hier het geluk dat toen er 1 op stalrust moest ik 2 shetten heb die ik dan bij hem kon zetten als de andere buiten waren. En idd wilgentakken ophangen geeft wat extra afleiding.
Toch vreemd dat zijn hoef warm is en je ook pulsatie voelt.
Ook na de rust zou ik het heel rustig opbouwen, liefst ad hand stappen op het hard, een hoefbandje is best een lastige blessure. Ik duim voor jullie!!

Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 13:32

Van die voet die warm was vond ik ook vreemd, maar het was ook maar een beetje warmer en het echte stukje blessure zit er natuurlijk maar net boven.

De dierenarts vond het qua blessure wel meevallen, licht geïrriteerd en geen gaten of scheuren. Waar ik banger voor ben is voor dat bindweefsel, geen flauw idee hoelang dat er dan zit (misschien is het ook nog wel van het schroefincident?) en of dat dan uiteindelijk misschien een rede is voor de irritatie. Ik probeer nu ook steeds op oude foto's te kijken of het daar ook al dikker is (volgens de DA was het voornamelijk dikker door het bindweefsel) maar dat is natuurlijk lastig te zien (zeker met zo'n laag haar eroverheen).

Wel heb ik het idee dat het ook al dikker is op de foto waarop hij zo mager is.

Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-18 14:11

Nou, vandaag dus geprobeerd of hij dan rustiger zou zijn op het kleine stukje vooraan op het terrein... Helaas. Hij bleef maar draaien, gillen en springen en was in een paar minuten aanzienlijk kreupeler. De wilgentakken, het gras en het hooi konden hem ook niet afleiden.

Uiteindelijk maar de beslissing genomen om hem gewoon in zijn eigen grote wei te zetten. Hij ging er in een rustig kreupel drafje doorheen en is gaan grazen met totale rust.

Ik hoop heel erg dat ik hiermee de goede beslissing maak, maar hij was zo druk op stal dat mij dat ook niet goed leek. Daarbij heeft hij dit toch deels opgelopen omdat hij na 8 weken boxrust weer naar buiten mocht, straks moet hij weer weken binnen staan voor dit over is en krijgt hij weer iets nieuws zodra hij weer naar buiten mag. Ik heb verder ook geen haast, laat maar lekker staan en hopelijk zorgt dit voor meer rust en een beter herstel.....

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 14:39

Ik geef je groot gelijk!
Ben zelf totaal geen voorstander van opsluiten...die kleine kringetjes draaien en al die stress is voor niemand goed, maar ja...zo tegen het advies van je dierenarts ingaan is ook weer zo wat, hè? :o

Ik ben nog gemener: zet ze rustig zonder pijnstilling zolang ze maar bljven eten.
Dan ontzien ze zichzelf heus wel ;)

Hopelijk houdt hij zich rustig, succes!

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 16:18

Jeetje Ilse, wat een vreselijke pech nu weer. Balen ook dat hij zich niet rustig houdt. Voor Lou was het enige dat werkte als ze boxrust moest ( zoals na de koliekoperatie), tijdelijk verhuizen naar een andere stal waar meerdere paarden op stal stonden. Op haar eigen stal was ze de routine zo gewend van binnen staan, naar buiten gaan met de anderen en weer naar binnen gaan, dat binnen blijven echt geen doen was. OP een andere stal maakte het haar niet uit of de helft van de paarden naar buiten gingen, zolang de andere helft maar binnen bij haar bleef. Zo heb ik op drie verschillende stallen gestaan na operaties en dat is me bij haar goed bevallen. Met haar peesblessures heb ik haar overigens altijd wel weer bij de anderen van haar groepje gezet, dan was ze ook betrekkelijk rustig en dat heeft de genezing nooit in de weg gestaan.

Shirley, helaas werkt dat niet voor ieder paard. Lou was er eentje die altijd fris en fruitig was, hoe ziek ze ook was. Zelfs met haar heftige koliek deed ze nog drafjes tussen het liggen door. Voor haar was het echt geen optie om haar buiten te zetten als ze zich echt heel rustig moest houden ( wat je wel wil na een koliekoperatie).

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: [VOLG] Pechpaard Kane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 17:03

Dat begrijp ik, Jet.

Ieder dier en iedere situatie is anders en vergt een eigen aanpak!

Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-18 12:34

Van stal verhuizen heb ik aan zitten denken, alleen hij staat hier pas net... Ik hou het wel in gedachten als het allemaal echt niet beter wordt.
Elke situatie is inderdaad anders.

Hij is nu op de wei in ieder geval rustig dus dat bevalt wel. Er is ook een kleine schimmer van hoop... Het zou kunnen zijn dat het komt door het ijzer. Het kan zijn dat hij door het ijzer net wat veranderingen in het lopen heeft waardoor dat irritaties geeft aan het hoefbandje. Alleen nog even overleggen of het ijzer eronderuit mag van de dierenarts.

Hij was in elk geval vrolijk vanochtend (met zn koelkousje om):

Afbeelding


En een foto van het verschil tussen de hoeven:

Afbeelding

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: [VOLG] Pechpaard Kane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 12:39

Hij ziet er opgewekt uit +:)+

Dat zou fijn zijn...hopen maar dat dat verlichting biedt!

judithM
Berichten: 1494
Geregistreerd: 17-02-01

Re: [VOLG] Pechpaard Kane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 17:49

Rare vraag hoor maar waarom op 1 voorijzer? Dan krijg je toch ongelijkheid? Hij staat een cm hoger met de ene voet....

Little_Gift
Berichten: 1778
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Pechpaard Kane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 13:23

Inderdaad!
Altijd per twee werken, nu creëer je een totale ongelijkheid vooraan en dit hoef je daarom nu nog niet te zien maar kan in later stadium wel zorgen voor overbelasting links (ijzerloze voet)

Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-18 21:27

Ongelijkheid was ik ook bang voor, maar beide klinieken hebben mij verzekerd dat het niet uitmaakt omdat hij op zachte ondergrond staat. Zelf heb ik ook liever snel dat ijzer eraf. Dat kan over ongeveer 10 dagen.
Een extra ijzer erbij durf ik niet zo goed omdat dit probleem is ontstaan sinds er een ijzer onder zit... misschien door ongelijkheid, misschien door het ijzer op zich of misschien heeft het er niks mee te maken, maar ik durf niet zo goed nog een ijzer eronder te slaan als de DA zegt dat het niet nodig is.

Momenteel is hij erg rustig. Hij scharrelt lekker op de wei en is gelukkig ook weer braaf en vrolijk.
In stap rechtdoor is hij helemaal rad, alleen als hij een bochtje maakt zie je dat hij er nog wel last van heeft. Ik heb wel het idee dat het beter is geworden sinds hij op de wei staat.

driebergen
Berichten: 1588
Geregistreerd: 22-09-06
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 21:37

jeetje, wat een pech zeg!
hopelijk loopt dit goed af.

eerlijk gezegd vind ik het wel heel raar dat een dierenarts adviseert een paard op 1 ijzer te zetten.
ga zelf maar eens met 1 schoen lopen en 1 sok... ook op ongelijke bodem voel je dat echt!!

heel veel succes met het herstel.

Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-18 10:11

Kleine update:

Met Kane gaat het nog steeds stabiel. Hij is in ieder geval erg rustig, gelukkig ook toen hij voor de vorst wat langer op stal moest blijven (ongelijke harde bodem is wel heel erg slecht voor het hoefbandje dus toen wel besloten hem binnen te laten tot smiddags de grond zachter was).

Dit is een foto van zijn voet een paar dagen geleden, ik heb echt het idee dat het wat minder dik is.


Afbeelding

Voor de vergelijking, dit was 8 maart:


Afbeelding




Stappen gaat nog steeds goed, galopperen ook (foei Kane), maar in de korte stukjes draf die hij soms laat zien is hij wel nog echt kreupel.

Begin volgende week gaat het ijzer eronder uit en ik ben heel erg benieuwd of er dan verbetering komt.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: [VOLG] Pechpaard Kane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 13:04

De afgelopen periode was ook voor paarden met vier normale voeten vaak geen pretje, maar gelukkig lijkt de vorst nu weer even voorbij!

Vond de dierenarts het geen goed idee om het ijzer eraf te halen?
Omdat je het daar een paar weken geleden al over had?

Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-18 13:24

Nee die vond het verstandiger om nog even te wachten aangezien de zool nog niet zo dik is.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: [VOLG] Pechpaard Kane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 13:26

Op die manier.
Ben ook benieuwd hoe het volgende week is!

Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-18 17:30

Hoefsmid komt morgenavond het ijzer eraf halen *\o/*.

Hij is ook flink in de rui nu, elk jaar valt hij daardoor ook wat af. Normaal komt hij best wel dik uit de winter en is dat niet zo'n probleem, maar nu is hij toch weer wat schraler dan een paar weken geleden.
Nu hij weer de hele dag op de wei staat zit hij wel weer een stuk beter in z'n spieren, alleen is dat op de foto niet echt te zien :').

Afbeelding

Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-18 22:32

Even een update, ook omdat het dan voor mij makkelijker is om terug te kijken.
Sinds het ijzer eraf is is er namelijk toch wel het een en ander gebeurd.

Binnen enkele dagen liep Kane al een stuk beter. Eerst melde mijn pensionhoudster het al, maar ik durfde het niet helemaal te geloven, maar toen zag ik hem een paar dagen later redelijk door de wei draven. Nog wel echt kreupel, maar niet meer super kreupel. Echt ongeloofelijk hoe snel er verbetering was.

Ondertussen is zijn ijzer er dus al weer een paar weken vanaf. Het gaat een beetje wisselend, vooral als hij een nachtje op stal heeft gestaan is hij sochtends nog niet zo best. Van de week leek het niet zo goed, maar toen was hij van de poetstplaatst ontsnapt (tja) en heb ik hem het hele terrein mogen najagen waarbij hij vrolijk dravend het terrein op ging, daarbij was ineens bijna niks meer te zien.
We zijn ook begonnen met wandelen, dat vindt hij erg leuk. Hij stapt met behoorlijk tempo en ook erg goed, dus dat is fijn.

Al met al dus een positieve update, hij gaat de goede kant op, al moet ik wel zeggen dat hij nog steeds echt niet goed is en nog wel echt slecht draaft (maar minder slecht).

Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-18 17:04

Oopsie, was ik dit topic helemaal vergeten.

Ondertussen is er een hoop nieuws. Niet slecht, maar ook niet goed.

- Om te beginnen is die rare bobbel achter op de hoef er helemaal uitgegroeid.
- Hij is ook weer netjes op gewicht
- Ijzer is er vrij snel onderuit gehaald, dit gaf wel wat verbetering
- In stap is hij weer helemaal rad, in draf blijft hij helaas onregelmatig

Aangezien hij wat ongeregelmatig blijft is hij vandaag naar smdc in Heesch geweest. Hele fijne kliniek. Ze namen goed de tijd en we zijn zo'n 1,5 uur bezig geweest met draven, heuveltjes stappen en heen en weer lopen.

Het probleem is duidelijk nog steeds in de hoef. Probleem is alleen dat ze niet zeker kunnen zeggen of het het collateraal bandje, ligament, slijmbeurs of de diepe buiger is. Een behandeling is goed mogelijk, maar dan moeten ze natuurlijk wel weten wat het is. Om erachter te komen wat het precies is moeten ze eigenlijk een mri maken. Dat is behoorlijk prijzig.
Op de wei heeft hij geen pijn (hoogstens wat ongemak) en vandaar dat ik ervoor kies om hem toch nog langer te laten staan (hij blijft tenslotte verbeteren) en dan volgend jaar als het nodig is alsnog extra stappen te ondernemen. Dan kan ik nu mooi sparen.
Het kan ook zijn dat hij gewoon geneest met lang op de wei blijven, al is het maar de vraag wat er gebeurd zodra hij weer aan het werk kan.

Om te zorgen dat hij zich niet helemaal verveeld mag hij wel een beetje stappen onder het zadel (rechtdoor en op een egale, zachte bodem). Dat vindt hij erg leuk en gelukkig is hij dan ook braaf.

Dus tja, we gaan ergens naartoe, maar opschieten doet het voorlopig nog niet :') .




Afbeelding

Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-18 14:10

Ik schop het toch gewoon omhoog, want ik heb ervaringen van anderen nodig.

Kane gaat nog steeds prima. Hij is ondertussen ook in draf rad.


Tot ik erop ging zitten. Een aantal dingen viel me op tijdens het stappen met mij erop:
- Overgang lekker zachte rijbak naar stenen = paar passen kreupelen
- Na het stappen verplaatst hij zijn gewicht wat meer op zijn andere been
- Ineens struikelen met de slechte voet
- In de wei na het stappen soms weer ‘op rust’ met de slechte voet
- Hij schoot een keer weg in draf, stokkreupel. Terwijl hij daarvoor en daarna onbelast vrolijk en zonder problemen door de wei draafde

Het stappen doen we dus voorlopig maar niet.
Kennelijk is het extra gewicht dus wel echt iets wat effect heeft. Zou dit iets kunnen veranderen aan de diagnose? Zelf neig ik nu heel erg naar een lichte slijmbeursontsteking van het hoefkatrol. Ik ga hem in elk geval glucasomine en MSM erbij geven.

Wat zouden jullie doen? Verder gaan met geduld hebben of toch nog even aankloppen?