Van verwaarloosde hoeven naar nette voetjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Van verwaarloosde hoeven naar nette voetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-19 12:50

Mijn pony Ranger is verwaarloosd geweest.
Veel details heb ik hierover echter niet gehad, maar de stand van de hoeven zegt eigenlijk wel voldoende.

Samen met mijn smid besproken hoe we deze hoeven gaan aanpakken zodat Ranger terug netjes op zijn voeten staat.

Ondanks dat hij niet kreupel loopt en gewoon gezellig meedraaft en galoppeert door de wei wil ik dit probleem wel goed en met kundige hulp aanpakken.
Smid waarschuwde me wel dat het best prijzig gaat worden. Maar wat moet ... dat moet!

Om te beginnen komt de smid volgende week dinsdag de 17e december na mijn werk. Hij gaat dan een wig ijzer plaatsen, zooltje en opvullen om de hoef beter te ondersteunen.
Daarna komt hij elke 6 weken terug.

Het betreft enkel de voorste hoeven.
Hierbij de foto's van hoe de voorhoeven er momenteel uitzien.
(Heb enkel foto's van de Linkervoorhoef maar beide zien er hetzelfde uit)

In dit topic wil ik de vorderingen en de gemaakte/geplande stappen ook bijhouden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Sidenota: ik ga uiteraard niet meer longeren of rijden met deze pony zolang de hoeven geen normale stand hebben.

Omany

Berichten: 694
Geregistreerd: 06-10-13

Re: Van verwaarloosde hoeven naar nette voetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 12:52

Oh jeetje, tips ofzo heb ik niet maar ik wil wel zeker volgen :)

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Van verwaarloosde hoeven naar nette voetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 12:55

Van de onderkant vind ik ze er nog best oké uitzien, maar van de zijkant is het inderdaad niet zoals het moet *understatement*. Hopelijk reageert paardje er goed op!

BigOne
Berichten: 38231
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 12:55

Let je wel even op dat er niet meteen van alles gecorrigeerd word want dan heb je straks mooie hoeven en een kreupel dier. Deze hoeven kunnen door goed bijwerken en vooral hele kleine beetjes per keer ook flink verbeteren zonder meteen ijzers er onder . Zou toch even verder zoeken en kijken en de foto’s ook nog naar wat andere smeden sturen.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 12:58

Is dat paardje bij jou dan nooit bekapt geweest ?
Je hebt 'm toch al een poosje staan dacht ik. Of ben ik verkeerd ?

Ik zou hier ook geen ijzers onderzetten. Beetje regelmatig onderhoud doet al wonderen.
En vooral die kringen in de hoeven in de gaten houden.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 13:03

Dit paard heeft behoorlijk ondergeschoven verzenen en een lange teen. Dat loopt inderdaad niet fijn.
Hier staat meer informatie:
http://hoofcare.nl/hoefproblemen/lange- ... -verzenen/

Van belang er echt een goede smid bij te hebben. Dat is lastig. Maar met info en aanwijzingen van bovenstaande heren kun je je iig zelf al behoorlijk inlezen.

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 13:07

Ik kom ook graag volgen.

Wiggen kunnen ook een averechts effect hebben, begreep ik, dus misschien goed om dat in gedachten te houden, als je weinig verbetering ziet.

Caira
Berichten: 26062
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 13:11

Lees je aub in, dit dier heeft te lange hielen die ondergeschoven zijn, hier moet mijns inziens geen ijzer onder maar gewoon goed bekapt worden. Hier een mooie fotorij met exact jouw verhaal.

Afbeelding



http://Www.paardenhoeven.info kent een schat aan informatie waar je zoveel van kunt opsteken!
Laatst bijgewerkt door Caira op 09-12-19 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 13:12

Oh nee wat jammer zeg gelijk wiggen en zooltjes en allerlei zooi er onder..
Dit zijn ondergeschoven hoeven en die kun je corrigeren zonder ijzers en zolen etc. Nog geldverspilling ook! Desnoods als hij gevoelig gaat lopen zou je hoefschoenen kunnen kopen maar kan zijn dat dat niet eens nodig is.

Die van mijn paard, erger nog dan de jouwe denk ik, en ging hier gelijk van de ijzers af ook nog eens:

Dec 2018

Afbeelding

Bovenste dec 2018 onderste nov 2019.
Afbeelding

Gewoon door goed regelmatig te bekappen
Laatst bijgewerkt door Summerdreams op 09-12-19 13:34, in het totaal 3 keer bewerkt

Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Re: Van verwaarloosde hoeven naar nette voetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 13:19

Sta je nog steeds op de wei waar ze 24/7 buiten staan? Zo ja, dan zou ik te bang zijn dat het ijzer in de modder er af getrapt wordt. Dan ben je verder van huis. Misschien kan je eerst bekappen een kans geven?

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 14:51

WesternWay schreef:
Oh nee wat jammer zeg gelijk wiggen en zooltjes en allerlei zooi er onder..
Dit zijn ondergeschoven hoeven en die kun je corrigeren zonder ijzers en zolen etc.

Zo mee eens. Gewoon heel rustig de ondergeschoven verzenen terugbrengen, vaak en goed bekappen en dat is meer dan genoeg. Wiggen eronder, brr, dat kan zomaar problemen geven zo'n standverandering ineens.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 14:53

Art_Ificious schreef:
Mijn pony Ranger is verwaarloosd geweest.
Veel details heb ik hierover echter niet gehad, maar de stand van de hoeven zegt eigenlijk wel voldoende.

Samen met mijn smid besproken hoe we deze hoeven gaan aanpakken zodat Ranger terug netjes op zijn voeten staat.

Om te beginnen komt de smid volgende week dinsdag de 17e december na mijn werk.

Maar je hebt het dier volgende week al twee maanden, wat is er dan in die twee maanden met zijn hoeven gedaan eigenlijk?

Shorks

Berichten: 408
Geregistreerd: 14-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 15:07

Denk er alsjeblieft nog even over na voor jullie met ijzers met wiggen en zooltjes gaan werken! Ik heb echt meer gevallen gezien waarbij dit voor véél meer problemen zorgde (erge rotstraal, nog meer ondergeschoven hielen, uiteindelijk zelfs inslapen van paarden). Er valt met regelmatig goed bekappen - en met regelmatig bedoel ik eens in de 3 a 4 weken - zó veel meer winst te behalen dan met ijzers, zooltjes en wiggen.

O ja, TS: denk niet meteen 'daar is de barefoot brigade weer', maar lees je eens in en kijk vooral naar een hele berg voor- en na foto's! Er zijn superveel gevallen zoals jouw paardje mega opgeknapt door goed regelmatig bekappen, goede voeding en goede huisvesting.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Van verwaarloosde hoeven naar nette voetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-19 15:54

Ik ben sowieso geen voorstander van ijzers. Maar ik vertrouw op deze smid. Hij is altijd eerlijk en heeft mij nog nooit zomaar iets "aan mijn laars gelapt".

Ik heb hem nog geen volle 2 maanden. En toen smid er was voor andere paard kon hij nog niks doen want hij was recent bekapt bij de instantie waar ik hem vandaan heb.

Ik kan de dingen nog wel bespreken als de smid er is. Hij staat wel voor alles open :)

BigOne
Berichten: 38231
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Van verwaarloosde hoeven naar nette voetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 15:57

Ja natuurlijk maar zelf heb je er geen verstand van dus ga je af op wat je verteld word. Er zijn mensen die nogal vraagtekens bij het beslaan hebben, luister daar ook naar want anders hebben zo meteen weer een topic over een paard dat kapot is. Vertrouwen is prima maar meteen ijzers en wiggen?? Dan is hij niet goed bezig.

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Van verwaarloosde hoeven naar nette voetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 16:12


SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 16:23

Tegen 17 december gaat het over minstens 8 weken, dat is dus net niet wat je wil met zo'n hoeven. Het gaat je niet zozeer geld kosten als tijd en moeite om deze hoeven weer mooi te krijgen, door héél regelmatig bekappen.

Zorg ook dat niet enkel jij weet of hij kreupel loopt, maar laat er een professional even naar kijken. Soms kunnen ze het erg goed verbergen als ze last hebben van de voeten.

Tieneke

Berichten: 21679
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Van verwaarloosde hoeven naar nette voetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 16:33

TS, als ik lees dat je een Pessoa gekocht hebt in de tijd dat je hem hebt, ipv de smid al eerder te laten komen, dan stel ik me daar toch vragen bij.

Je foto's in een ander topic lijken stills uit filmpjes. Ik ben wel benieuwd naar een filmpje om te zien hoe hij loopt.

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 16:35

Ik zou eerder aanraden om er geen ijzers onder te plaatsen en met kortere intervallen te werken, dus bv. om de 2 weken te laten bekappen. Om de 6 weken is een te groot gat om deze hoeven goed te krijgen, want dat betekent dus dat de hoefsmid gelijk ingrijpend gaat bekappen en dat moet je juist niet willen als je geen (pees)blessures en/of een kreupel paard wilt hebben. Hier hebben de nieuwe paarden die slecht op hun hoeven staan zelf telkens binnen de week de hoefsmid gezien, met intervallen van 2 weken. Ja het kost wat, maar alles voor de dieren hun welzijn.

imaudy
Berichten: 5039
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Van verwaarloosde hoeven naar nette voetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 17:04

Dacht dat met wiggen de buigpezen korter worden. Lijkt mij dat je dan weer andere problemen krijgt. Met een gewoon ijzer is niks mis, maar de hoef moet wel in balans bekapt worden. En met wiggen en andere dure dingen bereik je dat niet. Een natual balance smid zou ook een goed idee zijn.

Lindsey_99
Berichten: 2485
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Van verwaarloosde hoeven naar nette voetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 17:20

Loopt de pony nu gevoelig? Zo niet; dan gewoon een aantal keren bekappen met een week of 3 a 4 max. ertussen. Nergens voor nodig om gelijk met wiggen en dergelijke te beginnen, daar wordt het niet beter van.

Amado
Berichten: 1328
Geregistreerd: 22-01-15

Re: Van verwaarloosde hoeven naar nette voetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 17:29

Met enkel goede bekapping kom je al een heel eind, geen ijzers nodig. Heb zo veel verhalen langs zien komen waarin dat juist fout is gegaan

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 17:33

Vooral wiggen zijn zooo ouderwets en achterhaald.
Het is goed dat je wat aan zojn vervormde hoeven wil doen! Maar dit is de verkeerde manier.

Sommige hoeven brokkelen en scheuren als ze te lang worden. Sommige gaan vervormen onder het gewicht van het paard. Deze hoeven zijn vervormd, naar voren gegroeid. Wat moet gebeuren is de teen constant kort houden (liefst elke week even de vijl erover!) en zorgen dat hij goed kan gaan afrollen. Verder zorgen dat de zijkanten iets ontlast worden door boogjes zodat de hiel naar beneden kan groeien ipv naar voren getrokken word.

Dit is allemaal met bekappen heel makkelijk te realiseren! Je zou ook zelf een cursus kunnen doen zodat ze het zelf een beetje bij kunt houden.
Jij gaat nu honderden euro’s betalen voor iets wat totaal niet nodig is en je paard niet ten goede komt :)

Als je perse deze smid wil houden zou ik er heeel erg op aandringen dat hij hem bekapt, zonder ijzers. En hopen dat hij er een beetje kaas van gegeten heeft!

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 17:44

jammer dat je van uit gaat dat je smid met de beste oplossing komt.
zelf veel lezen en de reactie's hier op je berichtje meenemen in je beslissing zou ik zeker doen!
ik zou dit paard gewoon goed bekappen en dan iedere 3 weken bijhouden. heb zelf 1 jaar geleden een pony overgenomen met minstens zo'n hoeven. ik houd normaal de hoeven van onze pony's zelf bij, maar voor deze pony een bekapper gevraagd die iedere 4 weken kwam bekappen. na 2 keer was het al stukken beter en na 4 keer stond ze gewoon netjes op haar hoeven.
wiggen geven juist meer druk en dat werkt bijna altijd averechts. en gelijk ijzers. opvullen enz......probeer het eerst op de gezondste manier voor de hoeven van je paard en dat is toch gewoon goed bekappen!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 19:03

WesternWay schreef:
Vooral wiggen zijn zooo ouderwets en achterhaald.


Inderdaad, het is alsof de arts aanraadt om bij probleemvoeten dan maar op naaldhakken te gaan lopen :+