struikelen zonder ijzers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koekie73

Berichten: 2674
Geregistreerd: 30-10-16

struikelen zonder ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 14:20

Wij hebben sinds een maand een nieuwe pony; een superbrave, lieve New Forest D pony met humor. Erg genieten.
Hij kwam met 4 ijzertjes onder. De mensen van wie wij hem kochten, daarvan is de man hoefsmid. Pony is niet heel lang bij hen geweest. Zij hebben eigenlijk alleen paarden en zij hebben voor een keer een pony ingeruild omdat ze de pony zo leuk/mooi vonden (is hij ook)

Toen mijn dochter hem 2x proefreed had hij geen ijzers onder overigens. Op filmpjes van eerder (ik vermoed van een keuring toen hij 2 of 3 was) zie ik dat hij eerder ook wel ijzertjes had. Voor een keuring gebeurt dat vaker volgens mij?

Uiteraard heb ik gevraagd of er een reden was dat hij tijdens het klinisch keuren (en toen wij hem meenamen na het positieve advies voor de sport) op ijzertjes stond. Ze vonden het gewoon netjes om hem zo af te leveren, dat zijn zij zo gewend (springstal)

Nu hebben wij sinds een week de ijzers er af, want het heeft voor ons nu geen enkel nut. Als het cross seizoen weer begint, gaan ze er voor wel weer onder, voor de proppen.
Echter begint hij nu sinds een paar dagen af en toe te struikelen? Zowel onder het zadel als aan de longe.
Een keer verstappen kan natuurlijk, maar eergister struikelde hij aan de longe. Daarna opgezadeld en gaan rijden en toen struikelde hij weer en liep hij ook even kort. Beentje gekoeld en na goed uitstappen op stal gezet die avond.
Gister liep hij prima. Maar even met rust gelaten en even los gelaten in de bak. Daar ging hij even lekker gek doen en struikelde hij weer! Liep wel meteen ok daarna.

Heb de verkopers een berichtje gedaan of de keren dat wij kwamen rijden mss een dag even ijzerloos voor hem was en dat hij verder wellicht op ijzers heeft gestaan?

Morgen komt de chiropractor, die ook dierenarts is, dus die laat ik ook wel even kijken. De hoefsmid komt toevallig ook morgen eind vd middag dus hij kan ook meteen even meekijken.

Ik vraag me alleen af of het kan dat hij door ineens zijn ijzertjes te missen zijn voeten niet goed optilt? Zo ziet het er nl wel uit. Alsof hij zijn benen niet goed genoeg optilt. Beetje lompig. Alleen is hij nog jong dus regelmatig struikelen (als hij dat blijft doen) is natuurlijk niet ok.

fique

Berichten: 2503
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: zaanstad

Re: struikelen zonder ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 14:27

Waarschijnlijk kan hij zonder z'n ijzer niet goed afrollen.

Katyatje

Berichten: 1863
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 14:32

Een paard kan lomp zijn, maar erg veel struikelen zal toch eerder van iets anders komen denk ik.
Staat de pony wel netjes op de hoeven? Misschien zijn ze lang en loopt het niet makkelijk. Is de pony gevoelig zonder ijzers? Misschien voelt het als struikelen maar trapt hij eigenlijk op iets wat pijn doet.
De overgang van ijzers naar blootsvoets kan soms wat tijd vragen, maar uit je verhaal maak ik op dat de pony maar 1 keer beslaan is? Dan zou dat eigenlijk niet het geval mogen zijn. Als de pony als heel zijn leven op ijzers liep en nu niet weer, dat is een ander verhaal.

Afrollen kan blootsvoets trouwens ook. Daar kan de smid wel mee helpen.

Koekie73

Berichten: 2674
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 14:45

fique schreef:
Waarschijnlijk kan hij zonder z'n ijzer niet goed afrollen.


Het lijkt voornl zijn rechtervoorbeen.
We hebben een hele kundige hoefsmid, die onze vorige pony ook super bekapt heeft (nadat een ander dat belabberd had gedaan) dus ik ben wel benieuwd wat hij er dinsdag van vindt.

Koekie73

Berichten: 2674
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 14:51

Katyatje schreef:
Een paard kan lomp zijn, maar erg veel struikelen zal toch eerder van iets anders komen denk ik.
Staat de pony wel netjes op de hoeven? Misschien zijn ze lang en loopt het niet makkelijk. Is de pony gevoelig zonder ijzers? Misschien voelt het als struikelen maar trapt hij eigenlijk op iets wat pijn doet.
De overgang van ijzers naar blootsvoets kan soms wat tijd vragen, maar uit je verhaal maak ik op dat de pony maar 1 keer beslaan is? Dan zou dat eigenlijk niet het geval mogen zijn. Als de pony als heel zijn leven op ijzers liep en nu niet weer, dat is een ander verhaal.

Afrollen kan blootsvoets trouwens ook. Daar kan de smid wel mee helpen.


Nee precies, als hij een aantal keren zo struikelt, vind ik dat al geen lompigheid meer. Temeer omdat het hetzelfde beentje lijkt (al heb ik de laatste keer struikelen zelf niet gezien)

Hij lijkt niet gevoelig zonder ijzers. Hij loopt niet op eieren oid, zoals je de eerste dagen wel eens kunt zien. De pony is, vermoed ik (maar weet ik dus niet, heb ik nagevraagd. Al kennen de verkopers ook zijn geschiedenis niet denk ik) vaker beslagen. Hij was i.i.g. niet onder de indruk van heet beslaan dus daar maak ik uit op dat hij het kent.
Het zou zomaar kunnen dat hij langere tijd op ijzers heeft gestaan en dat blootvoets in die zin 'nieuw' voor hem is. Ik ga er vanuit dat de hoefsmid ons wel goed kan adviseren. Het liefst wil ik hem niet weer gelijk op ijzers eigenlijk, of het moet medisch gezien echt noodzakelijk zijn.

Problemen met afrollen blootvoets; is dat iets dat kan komen door het evt. gewend zijn altijd op ijzers te staan?
Krijg zo langzamerhand het idee dat hij wellicht toch niet zomaar op ijzers stond :-(

Heb nog aan de keurende dierenarts gevraagd of het uitmaakte; keuren op ijzers maar dat maakte geen verschil. Dat vraag ik me nu echter wel af.

Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Re: struikelen zonder ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 14:56

Mijn paard had hoefkatrol ontsteking (zonder ijzer), zij begon ook te struikelen. Deze behandeld en voor een ijzertje er onder en ze loopt nog steeds goed.

Goof

Berichten: 28832
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 14:57

Struikelen zou kunnen duiden op hko. Stond hij op speciaal beslag?

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 14:59

Is hij op de foto geweest? Daarom gaan de ijzers er ook vaak af. Struikelen kan ook van lange tenen zijn, je smid kwam pas dinsdag? Of is hij net ook bekapt toen de ijzers er af gingen? Zat er een gewoon ijzer onder, enkele lip vooraan? Of dubbel? Dubbel wijst vaak op problemen met afrollen idd, dan gebruiken ze dubbel zodat ze de ijzers verder naar achter kunnen leggen..

Koekie73

Berichten: 2674
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 15:07

Goof schreef:
Struikelen zou kunnen duiden op hko. Stond hij op speciaal beslag?


Nee gewoon ijzertje, geen speciaal beslag

Koekie73

Berichten: 2674
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 15:10

k_m schreef:
Is hij op de foto geweest? Daarom gaan de ijzers er ook vaak af. Struikelen kan ook van lange tenen zijn, je smid kwam pas dinsdag? Of is hij net ook bekapt toen de ijzers er af gingen? Zat er een gewoon ijzer onder, enkele lip vooraan? Of dubbel? Dubbel wijst vaak op problemen met afrollen idd, dan gebruiken ze dubbel zodat ze de ijzers verder naar achter kunnen leggen..


Nee, heb alleen klinisch laten keuren dus geen foto's. De ijzertjes zijn er vorige week afgehaald door een hoefsmid die toevallig op stal was. Het was glad op het terrein dus om glijpartijen te voorkomen wilde ik ze er erg graag af en mijn eigen smid kon pas a.s. dinsdag.
Het zijn ijzertjes met een enkele lip, niets bijzonders dus.

Suzanne F.

Berichten: 49276
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 15:10

Heb je hem röntgenologisch laten keuren?

Edit: Nee dus, lees ik net. Dan zou daar zomaar wat aan de hand kunnen zijn met het straalbeen zoals hierboven al aangegeven werd.

Gini
Berichten: 17931
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: struikelen zonder ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 15:16

Maar een paard dat zo erg last heeft van HKO had dat dan tijdens het proefrijden of klinische keuring toch ook laten merken?

Koekie73

Berichten: 2674
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 15:18

Suzanne F. schreef:
Heb je hem röntgenologisch laten keuren?

Edit: Nee dus, lees ik net. Dan zou daar zomaar wat aan de hand kunnen zijn met het straalbeen zoals hierboven al aangegeven werd.


Ik zit net te lezen over hoefkatrol problemen ed. Ben blij dat ik dinsdag dan ook al de dierenarts laat komen. Kunnen zo wel de DA als hoefsmid meekijken.

Hij heeft zo op het eerste gezicht geen lange tenen maar ik ben geen hoef-deskundige. In die zin dat toen mijn smid mijn vorige pony bekapt had, ik duidelijk zag dat hij veel beter op de hoeven stond dan bij de andere smid. Ik kan me dus voorstellen dat daar verbetering in kan zitten.
Hij is nu ca. 5 weken geleden bekapt door de verkopers en toen zijn er meteen 4 ijzertjes onder gegaan.

Ik heb het telefoonnr van de fokker van de pony net gekregen en ik begrijp dat hij het heel leuk vindt als wij bellen, dus ik zal morgen eens naar de historie vragen (pony is 4,5jr) Misschien dat dat nog wat licht schijnt hierop.

En maar even wachten op het antwoord van de verkopers. Ik hoop dat we gewoon een eerlijk antwoord krijgen (verwacht ik wel van haar) want dan kan ik er ook wat mee. De keren dat mijn dochter hem reed en hij dus geen ijzertjes onder had, struikelde hij overigens niet.

We gaan hem straks binnen zetten, dus dan kan ik nog wel even foto's maken van de hoefstand?

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: struikelen zonder ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 15:23

Hoeft niet meteen wat dramatisch te zijn hoor. Onze draver stuikelde blootsvoets heeeeell vaak. Toen zelf gaan bekappen (oa goed afronden) n hij struikelt nooit meer. Dus anders/beter bekappen kan ook gewoon de oplossing zijn.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: struikelen zonder ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 15:27

Idd overgang ijzer naar niks is best groot. Teen zal nu niet mooi af gerond zijn als je smid nog niet echt bekapt heeft alleen ijzer eraf gehaald.

imaudy
Berichten: 5067
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 15:33

Hoe is het karakter? Als ze een beetje op de voorhand lopen te sukkelen struikelen ze ook makkelijk. Bakbodem maak ook verschil.

Koekie73

Berichten: 2674
Geregistreerd: 30-10-16

Re: struikelen zonder ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 15:37

Duidelijk, eerst maar eens de hoefsmid laten kijken en laten bekappen dus.

Mja, dat sukkelen hadden we ook al bedacht maar het struikelen gebeurde eigenlijk niet tijdens gesukkel :-)
We zullen het wel in de gaten houden inderdaad!

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 17:54

Bij zomaar struikelen is voor mij stap 1, voor mijn gemoedsrust een foto van de straalbeentjes.
Dat kan gewoon op stal en dan heb je evtl hko vast uitgesloten (of niet). Helaas weet ik uit ervaring dat je soms heel lang niets ziet aan een paard met hko.
Als ze ook nog eens heel erg braaf zijn (als in: eigenlijk verdacht braaf) dan kan dat er ook mee te maken hebben.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 17:57

Sizzle schreef:
Bij zomaar struikelen is voor mij stap 1, voor mijn gemoedsrust een foto van de straalbeentjes.
Dat kan gewoon op stal en dan heb je evtl hko vast uitgesloten (of niet). Helaas weet ik uit ervaring dat je soms heel lang niets ziet aan een paard met hko.
Als ze ook nog eens heel erg braaf zijn (als in: eigenlijk verdacht braaf) dan kan dat er ook mee te maken hebben.


Ja het is het wel waard voor jezelf idd. Ik heb ook eentje gekocht die klinisch helemaal goed was, had klasse 3 op rechts met losse fragmentjes. Niks van gezien tot 1,5 jaar later. Liep ineens mank zonder aanleiding stond toen zelfs stil. Maar struikelen deed ze dan weer niet..

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Re: struikelen zonder ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 18:02

Is het ijzer eraf gehaald zonder de voetjes af te ronden? Dan kan dat het ook zijn.

Koekie73

Berichten: 2674
Geregistreerd: 30-10-16

Re: struikelen zonder ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 18:18

@shae klopt. Omdat het glad is heeft een smid ze de 23e (6 dagen geleden) er af gehaald. Niet bekapt, dat laat ik door mijn eigen smid doen aanstaande dinsdag.

Koekie73

Berichten: 2674
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 19:21

Hierbij een foto van hoe hij er nu bij staat:

Afbeelding

Van de verkopers begrijp ik dat hij ijzertjes onder kreeg omdat zijn hoefjes erg afbrokkelden toen hij bij hen kwam. Verder niets bijzonders. Zoals gezegd is het ook geen bijzonder beslag.
Ik heb ook degene gesproken bij wie hij langer is geweest en daar was ook geen sprake van iets bijzonders.
Grote kans dat het dus toch een kwestie is van goed bekappen, maar we zullen het horen dinsdag. Hoop dat het gewoon meevalt.

MutsAapje

Berichten: 31
Geregistreerd: 03-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 21:25

Als ik dit zo lees en de foto zie, denk ik dat het al een wereld van verschil zal maken als hij bekapt is. Ik vind de vorm van zijn hoeven er op de foto's namelijk niet erg bevorderlijk uitzien. Aardig lang en nogal stijl. Vooral zijn voorhoeven. Persoonlijk denk ik, uitgaande van wat je schrijft, dat het waarschijnlijk goed komt na een bezoekje van een kundige smid. Ik hoop voor jou van harte dat iets dergelijks inderdaad het geval is. Iets als HKO is geen pretje, maar uiteraard zonder foto's niet met zekerheid uit te sluiten. Dus als het na een bekapbeurt niet betert, zou ik er zeker aan denken om hem daarop te laten controleren.

Koekie73

Berichten: 2674
Geregistreerd: 30-10-16

Re: struikelen zonder ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 21:45

@mutsaapje ik verwacht ook dat mijn smid hem iig voor wat steil vindt staan.

Als het struikelen blijft, dan gaat hij zeker op de foto. Hopelijk is het niet nodig.

ikke

Berichten: 37593
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 21:53

Zo vanaf de foto lijken de hoeven niet gelijk (dat kan vertekening zijn). Rechts lijkt stijler.
Ze lijken inderdaad lang en de toon mist het opzetje.

Heb je een foto van opzij? Dan is de hoefas te beoordelen.