Micro Blue en rotstraal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pareltjes
Berichten: 2215
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 23:18

Als je er een slecht gevoel bij hebt gewoon niet gebruiken.

Rotstraal is een kwestie van goed ontsmetten en droog houden. Schone stal zonder urine en mest. Geen natte modderdrap overdag, weghouden bij mest van andere paarden. Smid losse delen laten wegsnijden en ontsmetten, ontsmetten, ontsmetten. Je kunt na het ontsmetten ook wat ouderwetse stalkalk over de hoefzool poederen of door je stalstrooisel doen. Droogt goed in.

Allemaal niet duur, niets vaags.

Enige nadeel? Je DA verdient minder...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 23:32

Pareltjes schreef:
Als je er een slecht gevoel bij hebt gewoon niet gebruiken.

Rotstraal is een kwestie van goed ontsmetten en droog houden. Schone stal zonder urine en mest. Geen natte modderdrap overdag, weghouden bij mest van andere paarden. Smid losse delen laten wegsnijden en ontsmetten, ontsmetten, ontsmetten. Je kunt na het ontsmetten ook wat ouderwetse stalkalk over de hoefzool poederen of door je stalstrooisel doen. Droogt goed in.

Allemaal niet duur, niets vaags.

Enige nadeel? Je DA verdient minder...


Potje staat nog onaangeroerd. We kunnen eigenlijk geen rare plekken ontdekken, dus morgen komt er andere hoefsmid bij een andere stalgenoot en laten we er nog even naar kijken of hij de rotstraal aan ons kan aanwijzen. We willen wel gericht smeren vanzelf :)

xLiez

Berichten: 1893
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: Micro Blue en rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 00:04

Ik gebruik ook micro blue. Mijn pony had een bacterie waardoor hij een scheur had die steeds verder ging. Tijdje micro blue gesmeerd in de scheur en nu zijn de hoeven weer helemaal mooi. Gebruik het nu ook omdat mijn pony rotstraal heeft in 1 hoef. Wessel is een kundige smid dus ik vertrouw er op dat hij me niet zomaar iets aansmeert

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 00:24

xLiez schreef:
Ik gebruik ook micro blue. Mijn pony had een bacterie waardoor hij een scheur had die steeds verder ging. Tijdje micro blue gesmeerd in de scheur en nu zijn de hoeven weer helemaal mooi. Gebruik het nu ook omdat mijn pony rotstraal heeft in 1 hoef. Wessel is een kundige smid dus ik vertrouw er op dat hij me niet zomaar iets aansmeert

Ik wil niet beweren dat het niet helpt hoor, begrijp me niet verkeerd. Enige kennis omtrent geneesmiddelen is echter nooit verkeerd. Weten wat je gebruikt lijkt me heel normaal.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Micro Blue en rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 00:43

Als er kopersulfaat in zit dan is dit zeer zeker een geschikt middel tegen rotstraal, niet alleen dr poll heeft die mening hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 00:54

Maartje1990 schreef:
Als er kopersulfaat in zit dan is dit zeer zeker een geschikt middel tegen rotstraal, niet alleen dr poll heeft die mening hoor.

Ik weet het. Alleen zit dat er dan ook wel in. Daarom is het handig als het geregistreerd staat en het gecheckt is. Vandaar ook mijn vraag.
Op de verpakking wordt helemaal niets vermeld.

Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 15:57

Goed, kleine screening gedaan: ik kan het product micro blue, noch de ingedienten terugvinden in de database van CBG of CTGB voor respectievelijk geregistreerde diergeneesmiddelen en geneesmiddelen.

MAAR, ter check heb ik ook naar drie producten die ook tegen rotstraal gebruikt worden gezocht (hypozin, EJ straal- en hoefspray en excellent hoof&sole hardener), en ook die vind ik niet terug. Mocht iemand een flesje hebben staan met een registratienummer erop, dan zoek ik graag nog een keer. Mij staat bij dat verschillende producten een aantal jaar geleden wel als diergeneesmiddel geregistreerd waren.

Volgens mij zit de crux in het verschil tussen diergeneesmiddelen- en verzorgingsproducten regelgeving en kiezen fabrikanten ervoor om hun product als verzorgingsproduct op de markt te brengen. Dat scheelt een hoop regels en financiële lasten voor de fabrikant, maar geeft consumenten minder inzicht in- en garantie op veiligheid van het product.
Zie bijvoorbeeld deze beschrijving: "Hypozin ondersteunt en beschermt het behoud van een sterke gezonde hoefstraal. Zeer geschikt om te gebruiken als opvolging van de behandeling van een hoefsmid", of deze "Het ideale product voor de verzorging van zachte hoeven". Die laatste doet mij wel fronsen, omdat het actieve ingredient van excellent hoof&sole hardener formaldehyde is, niet bepaald een fijne stof die je vooral onnodig of te vaak wilt gebruiken.

Overigens staat er bij de eerdere link die ik gaf voor Micro Blue wél een claim voor het behandelen van een gezondheidsprobleem "Pakt rotstraal tot in de kern aan. En zelfs wanneer het al tegen straalkanker aan zit kan het je paard helpen. Tevens te gebruiken bij White Line disease.", daarmee zou het volgens mij als niet-jurist waarschijnlijk onder de diergeneesmiddelen wetgeving vallen. TS, aan jou of je er verder mee wilt. Als je dat doet blijf ik graag op de hoogte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 17:26

@Lon, dank je wel!!

Ik kan van Hypozin idd ook niets vinden, alleen geven die wel de hoofdbestanddelen op de verpakking aan, fabrikant, batch number en wordt het via meerdere groothandels verkocht. Het beweert ook niet rotstraal op te lossen "ondersteunt het behoud van een sterke gezonde hoefstraal" , ze zeggen niet dat het de rotstraal geneest, enkel als ondersteuning te gebruiken.

Ik vind het reuze interessant, in het europa met zijn strenge regels, dat men gewoon zo een middel zonder info in de handel mag brengen.

We gaan er even over denken of we dit aan de kaak gaan stellen. Dat was namelijk de opzet helemaal niet en waarschijnlijk laten we het ook zitten.

Het is wel weer 45 euro over de balk, aangezien hoefsmid nummer 2 de hoeven vandaag heeft gecheckt en geen rotstraal heeft kunnen ontdekken, "mooie gezonde stralen" was zijn bevinding. Dus ik heb over het algemeen wat bedenkingen >;)

Zorro_

Berichten: 1886
Geregistreerd: 26-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 13:48

Ik ben eens benieuwd of er inmiddels meer ervaring is met dit product?
Het werd mij aangeraden voor mijn paard met een milde vorm van straalkanker, ik ken het product niet, kan weinig vinden..

Dit topic wekt mijn interesse. Is er inmiddels iemand verder mee gegaan? Of gebruikservaringen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 18:29

Zorro_ schreef:
Ik ben eens benieuwd of er inmiddels meer ervaring is met dit product?
Het werd mij aangeraden voor mijn paard met een milde vorm van straalkanker, ik ken het product niet, kan weinig vinden..

Dit topic wekt mijn interesse. Is er inmiddels iemand verder mee gegaan? Of gebruikservaringen?

Wie raadde je het product aan?

Zorro_

Berichten: 1886
Geregistreerd: 26-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 19:16

Mindim schreef:
Zorro_ schreef:
Ik ben eens benieuwd of er inmiddels meer ervaring is met dit product?
Het werd mij aangeraden voor mijn paard met een milde vorm van straalkanker, ik ken het product niet, kan weinig vinden..

Dit topic wekt mijn interesse. Is er inmiddels iemand verder mee gegaan? Of gebruikservaringen?

Wie raadde je het product aan?


Ook de hoefsmid! Heb nog niks gekocht, wilde eerst even research doen :=

Karlijn_dv

Berichten: 380
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Meppel

Re: Micro Blue en rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 10:33

Ik ben er toevallig gister mee begonnen, zal laten weten hoe het bevalt!

Zorro_

Berichten: 1886
Geregistreerd: 26-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 16:39

Karlijn_dv schreef:
Ik ben er toevallig gister mee begonnen, zal laten weten hoe het bevalt!


Ben erg benieuwd naar je ervaring. Loopt dit ook via je hoefsmid? :)

Karlijn_dv

Berichten: 380
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 20:57

Zorro_ schreef:
Karlijn_dv schreef:
Ik ben er toevallig gister mee begonnen, zal laten weten hoe het bevalt!


Ben erg benieuwd naar je ervaring. Loopt dit ook via je hoefsmid? :)


Via Wessel zelf haha dus nog meer gebiased :p is de smid van mijn stalgenootje, heb van alles al geprobeerd, hypozin kevin bacon dry feet red horse, en niks werkt echt 100% blijft sluimeren. Dus misschien ook wat minder kritisch daardoor. Ziet er goed chemisch uit dus wie weet :+

Zorro_

Berichten: 1886
Geregistreerd: 26-09-10

Re: Micro Blue en rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 22:32

Ik ben benieuwd! Laat het vooral even weten, succes!

Karlijn_dv

Berichten: 380
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 10:05

Zorro_ schreef:
Ik ben benieuwd! Laat het vooral even weten, succes!


Ik gebruik het nu 3 weken om de dag, vandaag is de smid weer geweest om bij te snijden. Straal word er echt mooi hard van. Het is nog niet over dus zeker geen wondermiddel maar het word wel beter. Komt het door dit spul of omdat het droger weer is geen idee maar blijf er nog even mee doorgaan.

Lees trouwens terug dat het voorjou meer voor straalkanker is, ik gebruik het voor rotstraal straalkanker (gelukkig) geen ervaringen mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 10:41

Karlijn_dv schreef:
Zorro_ schreef:
Ik ben benieuwd! Laat het vooral even weten, succes!


Ik gebruik het nu 3 weken om de dag, vandaag is de smid weer geweest om bij te snijden. Straal word er echt mooi hard van. Het is nog niet over dus zeker geen wondermiddel maar het word wel beter. Komt het door dit spul of omdat het droger weer is geen idee maar blijf er nog even mee doorgaan.

Lees trouwens terug dat het voorjou meer voor straalkanker is, ik gebruik het voor rotstraal straalkanker (gelukkig) geen ervaringen mee.


Als je smid Wessel is, gaat hij zijn eigen middel ook niet afkraken vanzelf!

Staan er inmiddels ingrediënten op de pot of dat het ergens is geregistreerd?

Karlijn_dv

Berichten: 380
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 10:45

Ik gebruik het nu 3 weken om de dag, vandaag is de smid weer geweest om bij te snijden. Straal word er echt mooi hard van. Het is nog niet over dus zeker geen wondermiddel maar het word wel beter. Komt het door dit spul of omdat het droger weer is geen idee maar blijf er nog even mee doorgaan.

Lees trouwens terug dat het voorjou meer voor straalkanker is, ik gebruik het voor rotstraal straalkanker (gelukkig) geen ervaringen mee.[/quote]

Als je smid Wessel is, gaat hij zijn eigen middel ook niet afkraken vanzelf!

Staan er inmiddels ingrediënten op de pot of dat het ergens is geregistreerd?[/quote]

Ik heb een andere smid ;) spul alleen van wessel zelf gekocht. Staan ingredienten op registratie heb ik me niet verdiept.

xLiez

Berichten: 1893
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: Micro Blue en rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 20:20

Is je smid toevallig Hylke? Die heeft samen met Wessel gewerkt, was zijn stagaire meende ik. Heb micro blue ook wel eens van Wessel gehad, maar ik had hetzelfde effect met hypozin. Was ook nog stukken goedkoper := . Heb nu een natuurlijk bekapper waar ik heel tevreden over ben.

Karlijn_dv

Berichten: 380
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 20:41

xLiez schreef:
Is je smid toevallig Hylke? Die heeft samen met Wessel gewerkt, was zijn stagaire meende ik. Heb micro blue ook wel eens van Wessel gehad, maar ik had hetzelfde effect met hypozin. Was ook nog stukken goedkoper := . Heb nu een natuurlijk bekapper waar ik heel tevreden over ben.


Haha nee mijn smid kent hem niet eens, die adviseerde kopersulfaat omdat verder niks werkt en andere contact met paardrnkliniek. Kopersulfaat zit in microblue, ben zelf hierbij gekomen viavia. Smid heeft echt niks opgedrongen.