Ervaringen met een sincker?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Ervaringen met een sincker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-20 08:10

Mijn paard heeft vorig jaar in mei een heftige hoefzweer gehad die er via de kroonrand uitgekomen is. Dit heeft vrij lang geduurd tegen dat ze niet meer mank was, maar in juli stond ze opnieuw in het werk.
Tot oktober afgelopen jaar geen probleem, dan echter was het gat van de hoefzweer zo laag dat ik ze op winterrust op zachte bodem gezet heb zodat de rest netjes kon uitgroeien zonder risico van uitbreken.
Dit jaar half februari was de hoef zo goed als uitgegroeid, osteo is gekomen en heeft haar losgemaakt, bekapper heeft haar netjes bekapt, en hoefje zag er weer redelijk goed uit, behalve een grote deuk nog in deze regio.
Vanaf 20 februari mocht ik stappen op het harde en bleek ze gevoelig te lopen. Even een paar weekjes aangezien (misschien net iets te kort bekapt ?), maar dit verbeterde niet.

Overleg gehad met de kliniek, en gisteren langs gegaan voor foto's.

Conclusie: Verbening van het hoefkraakbeen, lichte artrose in het hoefbeen en een sincker van +- 1 cm. De zool is op die voet nog 13 mm dik (haar andere voet is op foto prima, behalve ook lichte artrose, maar dit is niet ongewoon voor een 11 jarig trekpaard. Daar heeft ze een zool van 20-21 mm).
Het lijkt erop dat de sincker niet (meer) acuut is, er is maar hele lichte pulsatie en warmte in die voet. Op het zachte loopt ze eigenlijk vrij goed, beide kanten. Op het harde heeft ze rechtsom een lichte kreupelheid, linksom is ze heel erg kreupel.
Geen idee of de hoefzweer vorig jaar een sincker veroorzaakt heeft (indien wel zou ze niet per definitie kreupel zijn door de sincker, maar wel door de hoefwand die aan de buitenkant nog niet ok is) of dat deze pas in de afgelopen maanden tot uiting gekomen is (hoe dan?) (en dan weten we niet of de sincker oorzaak is van het kreupel zijn, of toch die buitenwand.)

Paard is nooit hoefbevangen geweest, staat 24/7 buiten, heeft onbeperkt grofstengelig hooi in een slowfeeder en krijgt 100 gram bietenpulp met een vitaminebrokje per dag (in de zomer enkel vitaminebrok.)

Advies van de kliniek is een ijzer eronder die voldoende hoog is en de druk van de zool erafhaalt alsook de laterale druk. Of eventueel kan een plakijzer / hoefschoen met dezelfde kwaliteiten ook werken.

Ik ben nu in overleg met mijn bekappers, maar ben ook op zoek naar ervaringen, alles van tips zijn welkom.

Ik zou het bij voorkeur zonder ijzers willen proberen. Paard heeft sowieso geen denderende kwaliteit van hoefwand, dus ik vrees dat nagelen op termijn nog meer problemen zal veroorzaken. Daarnaast is het ook niet evident om een hoefsmid met kennis van deze zaken te vinden die zal willen komen voor een trekpaard uit de hand te beslaan. Ik haal deze week wel mijn hoefstal op die nog op mijn vorige stal staat, maar daar kreeg ik haar laatst niet meer in ,dus dat is nog even afwachten of dit nu wel weer lukt of niet.

janouk
Blogger

Berichten: 17865
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 08:23

Ik zou het advies van de kliniek volgen. Zij hebben de hoef gezien, gevoeld en de foto's en je paard beoordeeld. Het lijkt me niet slim om nu op bokt advies te vragen aan mensen die jouw paard zijn situatie niet kennen en uitgaan van hun eigen ervaring met een ander paard. Ieder geval is anders. Bel een ervaren hoefsmid en laat hem met de kliniek overleggen. In mijn ogen nu niet het moment om te experimenteren.

Is de hoefwand overal vast? Of zijn er stukken los? Kan je trouwens zelf ook goed horen als je tegen de hoef rondom tikt.

Mijn verhaal met mijn paard met ontstoken hoefbeen en daardoor gekanteld. Door een goed ijzer liep ze vele malen beter.
http://hoofcare.nl/hoefproblemen/ostiti ... ood-gered/

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Ervaringen met een sincker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-20 08:30

Dankjewel voor de link, ik neem die even door.

Advies van de kliniek is het omhoog brengen van de hoefwand zodat er geen druk op de zool en laterale kant komt. Uiteraard heb ik ook overlegd of die persé via een ijzer moet, of dit ook kan opgevangen worden door een plakijzer of een hoefschoen. Volgens hun kunnen de laatste opties ook werken dus het is niet uitgesloten.

Laat duidelijk zijn dat ik uiteraard kies voor de beste optie voor mijn paard. Als dit via een alternatieve manier kan, graag, als een ijzer noodzaak is, dan komt er een ijzer onder.
Ik wil echter wel alle paden goed bekijken en overleggen met de kliniek, bekappers en hoefsmeden om zo tot het beste behandelplan te komen.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 08:31

Ik heb ooit ook een trekpaard gekend met ongeveer het zelfde, daar werd niets aangedaan behalve dat ze de zomer er op is geëuthanaseerd. hoefschoenen werden toen wel aangemeten maar die hielpen beperkt, en het dier had echt veel pijn met of zonder schoenen /beslag.

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Ervaringen met een sincker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-20 08:41

Er niet aan doen is zeker niet de bedoeling :+ . Euthanasie bij voorkeur ook niet.

Paard is momenteel ook niet erg pijnlijk (als in: op het zand en op de rubbermatten loopt ze zelfs niet onregelmatig, op de hardere weidegrond valt het ook goed mee, op beton / kiezels / harde ongelijkmatige grond is ze uiteraard wel onregelmatig.) Daar het lijkt dat de sincker niet meer acuut is heeft de kliniek goede hoop dat ze niet hoeft ingeslapen te worden, of ze ooit nog hersteld tot gebruikspaard is uiteraard afwachten.

Elisa2

Berichten: 37114
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 08:42

Ik heb ervaring met medisch beslag bij een sincker, paard knapte daar heel erg van op! Mijn voorkeur is ook zonder ijzers maar na dit gezien te hebben zou ik dit toch gewoon doen.

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-20 08:44

Elisa2 schreef:
Ik heb ervaring met medisch beslag bij een sincker, paard knapte daar heel erg van op! Mijn voorkeur is ook zonder ijzers maar na dit gezien te hebben zou ik dit toch gewoon doen.

Heb je een idee hoe dat beslag precies was?
Is de sincker met behulp van het beslag "genezen" of zorgde het beslag er enkel voor dat het paard pijnvrij was?

Zijn er toevallig voor en na rx foto's gemaakt?

Elisa2

Berichten: 37114
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ervaringen met een sincker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 08:55

Er zijn wel voor rx foto's gemaakt waar de sincker uit kwam, paard was ernstig hoefbevangen geweest door cushing. Het beslag zorgde er voor dat het paard pijnvrij was, het waren ijzers met zooltjes om de druk er af te halen.

Er zijn nooit meer foto's gemaakt van daarna omdat het dier dus al vrij ernstige cushing had en op een gegeven moment bleef hij daardoor maar hoefbevangen worden ondanks dieet etc dus is het dier ingeslapen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Ervaringen met een sincker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 12:12

Wij hadden 22jr geleden een paard met een sincker. Dat is in Utrecht ontdekt na meerdere malen hoefzweren en steeds stokkreupel lopen met goede tussen periodes.

Destijds waren de behandelingen echt totaal anders dan nu en in onze ogen niet paard waardig, dus dat verder gezonde paard van 8 is toen ingeslapen. Zij gaven ondanks de behandelingen die te volgen waren ook niet veel hoop en een 8jr paard dan lang laten staan die vol energie zat, was geen optie in het totaal plaatje.

Nu een paard die hb is geweest en er tegenaan zat. Hij heeft speciaal beslag gehad waar hij even beter mee liep, maar zonder was hij gewoon kreupel.
Toen anders gaan bekappen en (weer ) zelf gaan bekappen. Als ik naar het gewenste ideaal beeld bekap loopt hij erg gevoelig en best rot. Laat ik de hoeven meer in hun waarde, loopt hij al een tijd heel vrolijk rond.
In de tijd dat hij echt rot liep, met pads van de veearts gewerkt. Kreeg daar speciale tape bij, maar die was vreselijk, dus daarna ducktape gebruikt. De eerste keren na bekappen de pads nog gebruikt omdat ons water toen ook op het harde was bijv en hij wel moest kunnen lopen.

Of je nou met ijzers werkt of met bekappen, het gaat erom waar je naartoe werkt. Een slecht bekapte hoef met ijzers wordt niet beter. Met alleen bekappen kan je veel bereiken, maar kost tijd. Dan moet je dus wel schoenen met demping hebben of pads.

Ik vind veel klinieken nog te beperkt en ouderwets in hun werk en denkwijze, dus snap goed dat je verder kijkt en denkt.

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Ervaringen met een sincker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-20 15:03

Dank je voor je reactie Superpony!

Heb jij eventueel foto's van de hoeven? Ik ben heel erg benieuwd hoe je ze bekapt. Dit mag uiteraard ook per pb of per mail als dat je voorkeur heeft.

Ik heb ondertussen mij al rot gezocht, ook een aantal mensen met ervaringen, zelfs iemand gevonden met een verloop die praktisch exact hetzelfde is als van mijn paard, en aan de hand daarvan wil ik het ook bij voorkeur ijzerloos proberen. Met de bedoeling om de hoef weer zo te krijgen dat hij zich kan herstellen uiteraard.
Ik ben in overleg met meerdere bekappers en vakmensen, dit zal verder ook in overleg gaan met de dierenartsen betreft eventuele medicijnen, en ik ben me momenteel aan het inlezen over geschikte hoefschoenen en eventuele verbanden.
Nu scheelt het dat ze op het zachte eigenlijk praktisch rad loopt en op een weide met gras ook. Gelukkig heb ik rond de ruif 2 zachte plaatsen (een rubber, een met bedding van oud hooi/stro) en twee verharde plaatsen, dus ze kan altijd comfortabel staan om te eten en te gaan drinken (sterker, ze hoeft geen pas over het harde om van het zand naar de ruif naar de waterbak te gaan).

Lindsey_99
Berichten: 2484
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 15:32

Als de kwaliteit van de hoefwand al niet al te best is, en daar moeten dan ook nog nagels door... Er zijn hoefschoenen XXL voor de grote maat, en het kost wel wat maar die proberen kost in elk geval geen hoefkwaliteit. Er zijn ook extra inlegzolen mocht er meer demping voor de zool nodig zijn. Daarnaast zou je (langere termijn) biotine kunnen supplementeren, of Twm horsemix waar Vit B in zit in de vorm van bierbostel. Je zou op FB in de hoefschoenengroepen een oproepje kunnen plaatsen. Wellicht heeft iemand nog een paar liggen voor the big ones.

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Ervaringen met een sincker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-20 15:49

Dankje lindsey! Ik zoek de fb groep op.
Heb jij linkjes waar dergelijke hoefschoenen nieuw verkocht worden?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Ervaringen met een sincker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 17:07

Hoi, ik heb geen foto's van zijn hoeven, dus zal ze even moeten maken.

Ik heb wel een link naar de pads die ik van de veearts kreeg. Hij gaf er alleen vreselijk klevende tape bij en die heb ik na 1e keer niet meer gebruikt. Daarna gewoon vetwrap en ducktape.

https://www.dierapotheker.nl/bitz-thera ... umber=6543

Maar gebruikte die dus alleen bij gevoeligheid.

Of bedoelde je rontgen foto's? Die heb ik niet meer opgevraagd. Van mn huidige ruin dus. Van Utrecht is echt te lang geleden.

Het zal ook wel erg per paard verschillen, maar vaak wordt met bekappen toch naar een ideaal bekapt en dat doe ik niet meer.
Je kan Heleen Davis op fb of Wesley de Candt heel veel info vragen. Zij hebben beiden wel mooie foto series van hoeven van voor tot na. Van beiden meerdere hele goede resultaten gezien.

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Ervaringen met een sincker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-20 17:11

Wesley is mijn bekapper, dus ik heb 100 % vertrouwen in hem.
Enige nadeel is dat hij van de andere kant van België komt eens in de 8 weken, en die interval wordt wss net te lang. Dus als hij tussendoor niet kan komen overweeg ik om zelf bij te houden (doe ik nu al in lichte mate, maar dat is niet zo evident bij een trekpaard :D ).

ik bedoelde inderdaad foto's van de buitenkant van de hoeven. Met dat je aangaf niet te bekappen volgens het het "ideaalbeeld" maar meer in hun waarde, ben ik benieuwd hoe je dat precies bedoelt :) .

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 17:32

Duhelo schreef:
Wesley is mijn bekapper, dus ik heb 100 % vertrouwen in hem.
Enige nadeel is dat hij van de andere kant van België komt eens in de 8 weken, en die interval wordt wss net te lang. Dus als hij tussendoor niet kan komen overweeg ik om zelf bij te houden (doe ik nu al in lichte mate, maar dat is niet zo evident bij een trekpaard :D ).

ik bedoelde inderdaad foto's van de buitenkant van de hoeven. Met dat je aangaf niet te bekappen volgens het het "ideaalbeeld" maar meer in hun waarde, ben ik benieuwd hoe je dat precies bedoelt :) .


Ow, dat is fijn. Ik weet zeker dat Wesley je ook vanaf een afstand wil helpen als je foto's stuurt. Het is even een dubbele rot tijd voor hem, maar hij wil echt wel helpen. Als je nu je hoeven goed schoonmaakt en goede foto's maakt, stuur je die en kan hij ze bewerken met lijntjes waar je iets mag vijlen bijv.

Oke, ik snap het. Ik heb niet zo een super smartphone, dus zal vd week overdag even kijken om nette foto's te maken. Moet er even aan herinnert worden misschien, vanwege grote bouwput hier :)

Maar als Wesley jouw bekapper is, heeft hij zeker ook respect voor de hoeven. Je hebt bijv het plaatje hoe men wilt hoe de hoeven eruit zien en hoe de hoeven door de jaren heen zijn.
Mijn ruin is 22 en heeft bij 1 achterhoef bijv zijn straal wat scheef. Dat laat ik zo. Ik ga niet dusdanig veel snijden en vaak bij vijlen in de hoop dat hij verandert.

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Ervaringen met een sincker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-20 17:37

Ja, Wesley is top!
Hij kan zelfs mijn oude, ietswat gevaarlijke, trekpaardmerrie uit de hand bekappen (zaak is om enkel haar hoeven aan te raken en niet haar benen!). Die ging vroeger in de hoefstal en brak de boel af, laatste keer lag ze er uiteindelijk ondersteboven in en kwam ze er op 3 benen uit. Daarna wilde mijn smid er niet meer aankomen. En dan kwam Wesley to the rescue :D
Ondertussen staat ze er vrij relaxed bij.

Maar ik stalk hem geregeld met hoevenfoto's inderdaad :+.
Maar nu idd alle begrip voor de situatie. En het geval is nu ook niet super dringend acuut, dus het zal nu niet op een paar dagen extra komen voor we verder gaan (normaal was de normale bekapbeurt afgelopen zaterdag, dus het zal heus geen 3 weken verlengd worden).

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 17:44

Duhelo schreef:
Ja, Wesley is top!
Hij kan zelfs mijn oude, ietswat gevaarlijke, trekpaardmerrie uit de hand bekappen (zaak is om enkel haar hoeven aan te raken en niet haar benen!). Die ging vroeger in de hoefstal en brak de boel af, laatste keer lag ze er uiteindelijk ondersteboven in en kwam ze er op 3 benen uit. Daarna wilde mijn smid er niet meer aankomen. En dan kwam Wesley to the rescue :D
Ondertussen staat ze er vrij relaxed bij.

Maar ik stalk hem geregeld met hoevenfoto's inderdaad :+.
Maar nu idd alle begrip voor de situatie. En het geval is nu ook niet super dringend acuut, dus het zal nu niet op een paar dagen extra komen voor we verder gaan (normaal was de normale bekapbeurt afgelopen zaterdag, dus het zal heus geen 3 weken verlengd worden).


Ow, dan heb ik jouw paarden gezien op de foto!! :) Hartstikke fijn zoals hij werkt. Zeker met die grote paarden en alle vooroordelen, alle respect!

Ik denk eerlijk gezegd als ik alles zo lees dat Wesley heel graag afleiding heeft momenteel. Ik las dat hij wel graag bezig is, maar voor bekappen wel even afstand neemt om koppie op orde te krijgen. Je mag niet afgeleid zijn.
Maar foto's zou ik zeker met 8 weken nu even vragen.

Lindsey_99
Berichten: 2484
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Ervaringen met een sincker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 22:03


Juul08
Berichten: 40
Geregistreerd: 05-11-11

Re: Ervaringen met een sincker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 22:25

Bij mijn arabier is vorige maand ontdekt dat hij een sincker heeft. Dit komt door zijn ziekte en vrijwel zeker ook door de prednisolon die hij voor zijn ziekte kreeg. Hij krijgt nu geen pred meer en staat op speciaal beslag. Moet zeggen dat hij het er echt heel goed op doet. Hij staat 24/7 buiten met schuilstal en verharding en kan een grote zandpaddock in. Op het zand rent hij regelmatig heerlijk rond. Dat deed hij eerst niet meer. Op internet lees ik vervelende berichten over een sincker, maar mijn paardje lijkt er nu nagenoeg geen last meer van te hebben en volgens mijn hoefsmid kan hij met de juiste verzorging nog lang mee, zolang het stabiel blijft natuurlijk.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 22:38

Juul08 schreef:
Bij mijn arabier is vorige maand ontdekt dat hij een sincker heeft. Dit komt door zijn ziekte en vrijwel zeker ook door de prednisolon die hij voor zijn ziekte kreeg. Hij krijgt nu geen pred meer en staat op speciaal beslag. Moet zeggen dat hij het er echt heel goed op doet. Hij staat 24/7 buiten met schuilstal en verharding en kan een grote zandpaddock in. Op het zand rent hij regelmatig heerlijk rond. Dat deed hij eerst niet meer. Op internet lees ik vervelende berichten over een sincker, maar mijn paardje lijkt er nu nagenoeg geen last meer van te hebben en volgens mijn hoefsmid kan hij met de juiste verzorging nog lang mee, zolang het stabiel blijft natuurlijk.


Ow balen. Mijn ruin is ex hb, ir en staat nu op de pred hoge dosis.

Het nadeel van ijzers is dat de hoef kwaliteit zelf niet verbeterd. Je brengt verlichting, maar zonder ijzers zijn ze weer stokkreupel. Door dusdanig bekappen ( en voeding en wat je al doet 24/7 bewegen ) kan je nog veel verbeteren en kan er meer herstellen dan men denkt, omdat de hoef natuurlijk blijft groeien en als dat onder begeleiding gebeurt, de nieuwe hoef veel beter kan zijn.

MikeyB

Berichten: 64
Geregistreerd: 18-08-15
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 22:45

Ik volg graag even.

Je verhaal klinkt heel bekend. Mijn paard (KWPN ruin) heeft ook zo’n nare hoefzweer gehad. Deze is toen uiteindelijk zowel via de kroonrand als via (een door de da gemaakt gat in) de zool in de witte lijn uitgebroken. Als je er bovenin wat inspoot kwam dat er onderin uit en andersom. Dit was kerst 2017. Vanaf het moment dat het gat van de kroonrand naar benden is gegroeid heeft hij daar een scheur. Het verbetert nog steeds, maar het duurt dus wel heeeel erg lang voordat die scheur eruit is.

Vanwege de scheur (zit aan de voorkant) is het verband ook wat uit de hoef. Bovendien heeft hij voor hele zachte zolen. Het helpt allemaal niet mee zeg maar.

Net zoals jij schrijft heeft mijn paard ook een slechte kwaliteit hoef(wand), ik wil er daarom ook absoluut geen ijzers meer onder. De problemen zijn namelijk al maanden voor de genoemde hoefzweer begonnen. Toen kregen we de diagnose hoefbeenkanteling aan beide voorbenen. Ook mijn paard is niet hoefbevangen geweest, dus onze aanname is dat dit sluipend is ontstaan door heel veel jaren op ijzers in een hele slechte stand (onderuit geschoven met een veel te lange teen). Moet wel bijgezegd dat hij van zichzelf zijn hele leven al beroerde en gevoelige voeten heeft, vandaar dat hij ook al die jaren op ijzers heeft gestaan.

Het advies van de kliniek na de diagnose hoefbeenkanteling was voor ons ook (omgekeerde) ijzers. Maar de kwaliteit van zijn hoeven was toen al zo slecht dat je de nagels er met je duim zo in kon duwen. Die ijzers vielen er dus ook zo weer onderuit.

Toen heb ik na heel veel onderzoek besloten hem blootsvoets te doen en het bekappen radicaal om te gooien. Ook heb ik zijn voerbeleid opnieuw onder de loep genomen, oa krijgt hij nu al bijna drie jaar Biotine bij. 24/7 buiten had ik al een tijd daarvoor goed voor hem voor elkaar. Het is een hele weg geweest, maar mijn paard is er nog en de kwaliteit van zijn hoeven is wel echt aanzienlijk verbeterd tov hoe het was. Hier ben ik heel dankbaar voor.

Een jaar geleden heb ik opnieuw röntgenfoto’s laten maken en daarop zag het er ook een stuk beter uit (buitenkant hoef tov hoef binnenkant klopt een stuk beter en er kon nog maar amper van een kanteling gesproken worden)

De aanloop naar de hoef zweer is dus een beetje anders, maar voor de rest klinkt jouw verhaal mij heel bekend in de oren.
Sinds een maand of twee zie ik namelijk weer achteruitgang en dat baart me wel zorgen. Hij loopt zeer gevoelig. Een stukje van zijn zool is ook zachter dan eerder, wij (en de da) dachten aan een hoefkneuzing. Maar dan heeft hij hier al twee van achter elkaar gehad en dat vind ik dan bijna te toevallig. Op hoefschoenen loopt hij rechtsom goed en linksom af en toe een lichte storing.

Plak ijzers ben ik ook wel nieuwsgierig naar. Ben heel geïnteresseerd in ervaringen hiermee. Met name gerelateerd aan slechte kwaliteit hoeven en hoeven met een scheur. Hoe groot is bijvoorbeeld de kans dat er een stuk hoef mee afbreekt als het ijzer losraakt?

Juul08
Berichten: 40
Geregistreerd: 05-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 22:51

superpony schreef:
Juul08 schreef:
Bij mijn arabier is vorige maand ontdekt dat hij een sincker heeft. Dit komt door zijn ziekte en vrijwel zeker ook door de prednisolon die hij voor zijn ziekte kreeg. Hij krijgt nu geen pred meer en staat op speciaal beslag. Moet zeggen dat hij het er echt heel goed op doet. Hij staat 24/7 buiten met schuilstal en verharding en kan een grote zandpaddock in. Op het zand rent hij regelmatig heerlijk rond. Dat deed hij eerst niet meer. Op internet lees ik vervelende berichten over een sincker, maar mijn paardje lijkt er nu nagenoeg geen last meer van te hebben en volgens mijn hoefsmid kan hij met de juiste verzorging nog lang mee, zolang het stabiel blijft natuurlijk.


Ow balen. Mijn ruin is ex hb, ir en staat nu op de pred hoge dosis.

Het nadeel van ijzers is dat de hoef kwaliteit zelf niet verbeterd. Je brengt verlichting, maar zonder ijzers zijn ze weer stokkreupel. Door dusdanig bekappen ( en voeding en wat je al doet 24/7 bewegen ) kan je nog veel verbeteren en kan er meer herstellen dan men denkt, omdat de hoef natuurlijk blijft groeien en als dat onder begeleiding gebeurt, de nieuwe hoef veel beter kan zijn.

Ik had hem eerst ook zonder ijzers staan, omdat ik dat beter vond voor zijn hoeven. Maar nu heeft hij ze wel echt nodig. Door zijn ziekte is de kwaliteit van één van zijn hoeven heel slecht. Dat kan zelfs met de beste manier van bekappen en supplementen etc nooit meer beter worden. Enige wat ik nog kan doen is het leven voor hem zo comfortabel mogelijk maken en hopen dat hij dan nog lang mee gaat.

Wat balen dat jouw paard op pred staat. Advies dat ik je mee kan geven: Probeer als het kan af te bouwen en probeer of hij/zij uiteindelijk ook weer zonder kan. Ik heb ook vaak geprobeerd af te bouwen en dat is uiteindelijk gelukt. Alleen toch net te laat.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Ervaringen met een sincker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 00:59

Juul08, maar dat ligt toch ook aan welke weg je volgt. Ik voer geen supplementen in principe. Maar heb inmiddels toch wel een grote kring bekappers die ik volg en zie teveel goede resultaten om er niet in te geloven dat je onwijs veel kan bereiken en ijzers vooral nadelen hebben.
En het moment waarop je stopt ligt natuurlijk ook voor iedereen ergens anders.

Hij heeft al jaren luchtwegklachten met ups and downs. Nu hielp even niks en kreeg hij ( 450kg ) 4 schepjes. Dat deed niks, dus is na ruim een week naar 6 schepjes gegaan. Leek wat te doen, toen een dip en toen werkte het. Toen naar 5 en nu toch weer wat hoesten, dus heel lastig. Zeker omdat we echt al alles hebben gedaan en ook al jaren vernevelen.

Maar hij is daarnaast wel echt fit gek genoeg. En dus ook al langere tijd niet kreupel.

Maar goed, prednison blijft een risico bij dergelijke paarden. We hebben al vaak op het punt van stoppen gestaan, maar hij is dan altijd weer goed. We leven dus per dag.

Juul08
Berichten: 40
Geregistreerd: 05-11-11

Re: Ervaringen met een sincker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 07:43

Het blijft inderdaad met de dag bekijken. Was bij mijn paard ook zo. Ene keer ging afbouwen goed, maar dan kreeg hij weer een opflikkering en moest ik weer meer pred geven. Dus ik snap goed de positie waar jij je in bevindt. Wel fijn dat je paard verder nog fit is. Hopelijk blijft dat nog heel lang zo :-)

Mijn paard heeft overigens geen hoefbevangenheid of luchtwegproblemen. Maar een zeldzame auto imuunziekte. Vandaar dat zijn situatie qua management net even anders is.

Elisa2

Berichten: 37114
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ervaringen met een sincker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:04

Wij hebben toendertijd ook eerst geprobeerd de sincker op te lossen met natuurlijk bekappen omdat ik ook niet zo'n voorstander ben van ijzers. Helaas werd dat hier toen erger ipv beter..kan natuurlijk met de rest van de omstandigheden te maken hebben gehad (cushing). Maar ik denk dat het belangrijk is om goed naar je paard te kijken en wat het beste is qua behandeling.