Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 6 [ 150 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hoefijzers vs Hoefschoenen

 
Profiel   

Hoefijzers vs Hoefschoenen, wat is in mijn situatie idealer? Ik heb recent een 11 jarige merrie aangekocht. Is zadelmak, nog niet doorgereden. Ik ben een allround ruiter, ik sta aan de rand van de sallandse heuvelrug en rijden hier zo het bos in. Nou ben ik dus van plan om uiteindelijk veel wandelingen en ritjes door het bos te gaan maken. Zo nu en dan ook langs de weg. Maar wat is hierin voor haar hoeven, mochten deze hierdoor teveel gaan slijten, handig zijn? Zijn hoefschoenen niet erg glad voor bossige ondergrond, bieden ze genoeg grip? Ze staat 24/7 buiten gehuisvestigd in de weide. Mijn voorkeur gaat uit naar de hoefschoenen. Die kunnen aan en uit mocht je deze nodig hebben, de hoef word niet onnodig aangetast en geen risico op aftrappen in de weide/beschadigen van zichzelf. Ik vind ze ook qua prijs een stuk voordeliger. De aanschaf is dan wel wat duurder in 1x maar goed, als je bedenkt wat je in een jaar kwijt bent aan de smid dan vind ik dit toch een stuk voordeliger. Ik ben van plan in de toekomst een aantal keer te starten, gewoon voor de lol, we zien wel hoe ver we kunnen komen. Of we dus kalkoenen nodig gaan hebben en dus toch ijzers is dus nog onzeker. Er zijn ook genoeg startende combinaties die zonder ijzers op grasbodem hun "rondje" rijden.

Ik zou graag ervaringen willen mbt
de verschillen tussen hoefijzers en hoefschoenen :o.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-20 08:33 



 
Profiel   

Ik heb altijd blootsvoets in het bos kunnen rijden, bijna alles is zandpad

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-20 08:35 



 
Profiel   

Het is ook even afhankelijk van hoe haar hoeven erop reageren. Bij het ene paard slijt het wel, bij de ander niet. Mochten haar hoeven er prima onder blijven dan gaat er uiteraard niets onder. Of dit nou ijzers zijn of hoefschoenen, dan is het in mijn ogen niet nodig. Ik ben erg benieuwd naar de verschillen zodat ik, mocht het wel nodig zijn, hierin de juiste keuze kan maken.

_Nelleke_ schreef
Ik heb altijd blootsvoets in het bos kunnen rijden, bijna alles is zandpad

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-20 08:39 



 
Profiel   

Wij rijden 20 km per week over straat, zonder problemen. Hoeven worden niet zomaar te kort. Alleen als je paard 24/7 op beton staat én je gaat ook nog eens over de weg rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-20 08:49 



 
Profiel   

Hoefschoenen zijn helemaal niet glad, die hebben een behoorlijk profiel onder de zool zitten. Ik rij juist met hoefschoenen in het bos en dat is voor mijn paarden echt een verademing. Dressuur mag je niet starten met hoefschoenen, mijn paard gleed wel een beetje op gras maar dat was dus totaal niet te zien, en hij had (heeft) ook nog een slechte balans, dus met een goede balans zie ik niet in waarom dressuur op gras zonder ijzers een probleem zou zijn. De pony met wel een goede balans had echt geen moeite met gras.
Ik heb destijds dezelfde overweging gemaakt als jij in de OP doet, TS, en ik heb het zelfs uitgerekend. Alleen voor heb je hoefschoenen (flex boots of scoot boots, €80 per stuk) er in bijna een jaar uit, rondom in 8 maanden (in mijn geval nog sneller omdat ik voor bekappen nu niks betaal, en anders kwamen die kosten er ook nog bij).

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-20 09:08 



 
Profiel   

Mijn dravertje is hier toegekomen op ijzers en schoof werkelijk alle kanten uit...
De ijzers heb ik laten verwijderen en hij loopt meestal blootvoets. Enkel als ik weet dat ik een lange tocht ga maken (bv dagtochtje) dan doe ik zijn schoenen aan. Die schoenen schuiven niet, totaal niet... Bovendien zijn het de schoenen die toch al heel wat jaren meegaan, ik dacht jaarlijks een nieuw paar nodig te hebben, maar ik denk dat deze (marquis) toch al zeker 6 jaar meegaan. (zijn schoenen van mijn eerdere paardjes - ik had geluk ivm de maat).

Hoeven slijten niet als sneeuw in de zon is mijn ervaring, maar ... mijn paardje is wel gezegend met gezonde, sterke, zwarte hoeven. Mijn haflinger heeft minder geluk, die gaat meestal buiten mét schoenen en soms "zonder". (net andersom dus)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-20 09:21 



 
Profiel   

Wij hebben sinds deze winter ook hoefschoenen gekocht, mijn paard haar hoeven groeien zeker in de winter niet snel. Aangezien we 20-30 minuten onderweg zijn naar ruiterpaden moest er iets onder of omheen. Ik wilde ook eerst hoefschoenen testen zodat ze geen 24/7 met ijzers hoeft voor die 1 a 2 keer in de week dat we op buitenrit gaan. Ik heb de cavallo's en die bevallen eigenlijk heel prima, ze blijven netjes zitten. Ook na een rit van 2 uur door water en diep zand. Ze vind het prima om ze aan te hebben, ook niet onbelangrijk. Ik merk wel dat nu in de zomer de schoenen na een week of 4 na de smid krap worden. Dus dan gaan we zonder verder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-20 09:40 



 
Profiel   

Ik heb hoefschoenen. Ik vind het ook niet nodig om voor die paar keer buiten rijden ijzers te nemen. In het begin zijn hoefschoenen een gedoe. Het leek goed te passen, maar toch gaf het wondjes en verloor ik er af en toe 1. Na wat doorzetten heeft hij er geen wondjes meer van en na wat aanpassen is de kans op verliezen een stuk kleiner. Ijzers kan je ook verliezen, maar je krijgt er geen wondjes van en je hoeft ze niet aan en uit te trekken voor/ na de rit. Dat is vooral in de winter soms lastig met koude vingers.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-20 09:45 



 
Profiel   

Ik volg even. M’n dochter wil ook hoefschoenen voor haar fjord. Alleen met buitenritten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-20 09:50 



 
Profiel   

Hier ook hoefschoenen, gebruik ze niet standaard maar als ik bv ergens ga rijden waar het wat stenig is doe ik ze aan. Zijn totaal niet glad hoor, hebben echt een goede grip.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-20 09:50 



 
Profiel   

Hier ervaring met beide (zelfde paard rondom op ijzers gehad, alleen voor ijzers achter schoenen en rondom schoenen). Mijn voorkeur is absoluut rondom schoenen wanneer nodig. Voor een wandeling doe ik geen schoenen aan, want zo hard gaat dat slijten echt niet. Voor rijden in het Reichswald gebruik ik schoenen vanwege de steenachtige / harde ondergrond en dat ik gewoon wil kunnen draven / galopperen waar ik wil ipv dan telkens op de ondergrond te moeten letten.

In een wei (dressuur / crossen) rij ik gewoon zonder kalkoenen (ofwel blootsvoets ofwel met ijzers). Dat glijden valt echt ontzettend mee als je je paard een beetje bij elkaar houdt. Zal misschien ook wel per paard verschillen, maar ik heb alleen met enorm drassig weer kalkoenen ingedraaid met crossen.

Ik vind zelf dat de voordelen van hoefschoenen zeker met mijn recreatieve gebruik gewoon sterker zijn dan de voordelen van ijzers. Het scheelt qua kosten, is fijner qua hoefwerking en je hebt geen stress bij sneeuw / als er een ijzer af gaat. Je kunt ook zelf prima af en toe wat vijlen (in overleg met je smid) als dat nodig is. Het glijden: Tja, ijzers in het bos is gewoon glad als je geen kalkoenen in draait, maar ook dan vooral naar beneden / met bladeren / nat weer. Met hoefschoenen ervaar ik iets meer grip, maar als mijn grote paard gaat glijden, dan gaat ze glijden. Dat ligt dan vooral aan dat de ondergrond kan glijden (blad op blad / modder). Daar helpt niks tegen

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-20 10:02 



 
Profiel   

Bij de fjord komt volgende week zaterdag de smid voor een passessie van hoefschoenen. Ben benieuwd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-20 08:29 



 
Profiel   

Ik heb mijn haflinger sinds een paar weken weer zonder ijzers, en gebruiken hoefschoenen voor op de weg. Tot haar 11e heeft ze zonder ijzers gelopen. Dit beviel prima, maar ze heeft slechte hoeven, slechte hoornkwaliteit, het hoorn brokkelt erg snel waardoor ze op een gegeven moment erg gevoelig ging lopen. Toen 3 jaar op hoefijzers.
Uiteindelijk gingen de hoeven ook erg brokkelen met hoefijzers. Het nadeel vind ik dat ik veel op de harde weg draaf, en dat vind ik fijner met hoefschoenen, betere schokdemping.
Ik ben nog nooit uitgegleden met hoefschoenen, wel met hoefijzers.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-20 19:06 



 
Profiel   

Dankjullie allemaal voor de tips/adviezen/ervaringen, ik denk dat in mijn situatie hoefschoenen inderdaad het voordeligst zijn in zowel financieel aspect als mbt het aantasten van de hoeven. Thanks! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-20 14:51 



 
Profiel   

Ik heb ook beide gehad.

Ijzers ben ik geen voorstander van als je gaat rijden op de weg. Meer omdat de klappen niet goed opgevangen kunnen worden doordat het hoef mechanisme wordt geblokkeert en je eerder kans hebt op blessure. Had wel ijzers onder met sportwedstrijden op het gras zodat je stoten kan draaien. Maar als ik dan ijzers eronder had reed ik zo mij mogelijk op de weg.
En ze glijden heel snel op de weg met ijzers.

Ook wel rondom hoefschoenen gehad. Speciaal laten aanmeten voor mijn paard. Maar ondanks dat gingen ze steeds draaien. Heel vervelend.

Uiteindelijk met goed voer en elke keer beetje meer rijden op de weg, hele harde en goeie hoeven gekregen.
En nu vrijwel elk paard op blote voeten. Tenzij ik dus een springwedstrijd op het gras heb. Maar tegenwoordig is vrijwel alles op zand. Dus geen ijzer meer nodig!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-20 08:19 



 
Profiel   

Hier zijn de hoefschoenen onderweg. Ben echt benieuwd hoe hij erop gaat lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-20 05:43 



 
Profiel   

Ik heb eigenlijk al mijn paarden zonder hoefschoenen gehad, behalve ook een haffie met brokkelhoeven!
zijn voeten knapten er van op, en ik had het idee dat hij het fijner vond met hoefschoenen dan met ijzers.
je kunt er lang mee doen al moeten ze er wel aan wennen eenmaal gewoon kunnen ze er alles mee!

heb het zelfs zo gehad dat ik met een dressuur proef er lopend naar toe was gegaan en ze voor de bak uit deed dat de jury kwam kijken en het een positief iets noemde dat ze zo gemakkelijk konden schakelen,tussen buiten met bescherming en werk zonder die schoenen "binnen"!
Maar dat is al zeker 15jr geleden dus de kwalitijd zal zeker al verbeterd zijn, en is het nodig ik zou het zo weer doen! *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-20 07:00 



 
Profiel   

Ook hier ervaring met beide... ruimschoots.

Ik heb 2 paarden met volstrekt verschillende voeten. Het ene paard heeft harde, meer holle voetjes.
De ander meer platte voetjes met de neiging tot ondergeschoven verzenen. Deze laatste heeft ook dunne wanden. Ik ga met hem naar van Nassau.... maar zelfs daar begint nu toch de voet kapot te gaan, alhoewel het echt heel kundige mensen zijn.

Heel kletsverhaal, maar de moraal: het hangt erg af van het type voet welk type hoefschoen je moet nemen en hoe vaak ze gedragen moeten worden. Mijn voorkeur gaat dus absoluut uit naar schoenen, meer grip, ze kunnen uit wanneer je niet nodig hebt. De hoef kan veel vaker even bijgewerkt worden.

Ik ben laatst samen met het paard onderuit gegaan met de ijzers, zo glad.... Ik merk dat ik met mijn andere paard, met hoefschoenen, dus veel makkelijker rijd op gladdere oppervlakken.
Met haar rijd ik ook wel over de weg naar het bos, doe dan de schoenen in mijn rugzak en dan verder. Zij heeft voor het 'sporten' de Renegade Vipers, en voor 24/7 (ze hebben heel veel bestrating en ze staat nog niet lang blootsvoets) de Equine Fusions. Ze kan inmiddels de schoenen vaker uit dan aan.

De enige reden dat ik nog wacht met de ijzers eraf van het andere paard is het seizoen. Ik rijd zomaar 130/140 km per maand, en wanneer hij van de ijzers gaat zal hij toch een stapje terug moeten doen.... niet handig als hij groeit van de lucht. Dus ik wil dat in het najaar doen.

Heel verhaal... grinnik, maar het illustreert wel waarom ik zou kiezen voor hoefschoenen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-20 07:09 



 
Profiel   

Ik gebruik ze ook (rondom scootboots) en paard loopt er prima mee.

Wel 'probleem'pootjes dus zonder gaat niet. Als ik alleen zandpaden zou hebben dan misschien wel.

Iedereen is altijd enthousiast maar ik loop soms toch best te vloeken.
AAntrekken is best een dingetje, elke keer rondom.
Ik heb scootboots en het vervangen van de voorste bandjes is een drama. Je kan er slecht bij met een schroevendraaier en ik ben laatst uitgeschoten en had een enorme snee in mijn hand. Deze schoen heeft dus nog steeds 1 bandje.

De juiste maat en schoen vinden kan een uitdaging zijn. Bel daarom een schoenpasser.

Je moet zelf de voeten bij houden. Ik moet nu echt elke 2 weken de vijl erlangs halen anders passen ze niet meer.

Soms denk ik 'ik laat er weer ijzers onder zetten al is het alleen maar om mijn rug te besparen voor verdere schade -O- "

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-20 07:39 



 
Profiel   

Hier hebben we ook een passer laten komen en geweldige uitleg en zo gehad. En bij haar ook besteld. Hoeven zelf bijhouden doen we al.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-20 08:35 



 
Profiel   

Ja die schoenpasser... Ik heb contact gehad met Klaas Feuth voor hoefschoenadvies voor mijn beide merries (ene merrie alleen voor, andere rondom). Van de 3 adviezen (2x voor, 1xachter) die hij uitbracht klopte er maar 1, en de schoen die ik op het oog had, die volgens hem niet ging passen waardoor ik die ook in eerste instantie niet besteld heb, zit om alle 4 de andere hoeven prachtig. Het advies voor de alleen-voor-merrie was zelfs 2! maten te groot.
Voor mijn ruin heb ik op goed geluk na zelf opmeten besteld en daar ben ik al een jaar erg tevreden mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-20 08:36 



 
Profiel   

Ik denk wel echt dat advies geven via telefoon / mail / chat echt lastig is qua pasvorm. Sowieso is het opmeten al behoorlijk lastig zelf te doen, want het komt best wel precies. En uiteindelijk zie je als je iets omdoet direct of het wel of niet past. Een passer langs laten komen is dus imo niet hetzelfde als advies vragen online. Je zou misschien zeggen dat Klaas Feuth met al zijn ervaring wel online advies moet kunnen geven, maar nogmaals: ik denk dat het echt lastig is. En ook afhankelijk is van hoe goed je kunt meten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-20 08:58 



 
Profiel   

Daarom hebben wij ook gelijk een passer laten komen, omdat we door de bomen het bis niet meer zagen met maten ed. En ja gelijk goed aanmeten. En als er wat is kunne we gelijk bellen en komt ze ons helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-20 09:45 



 
Profiel   

Jullie hebben helemaal gelijk, en een live passer is altijd beter dan gokken, online met foto's of zelfs telefonisch. Ik wilde gewoon even mijn frustratie kwijt... 2 maten ernaast zitten, en ook nog eens een cm extra zien op de foto's, die ik met de wildste fantasie niet afgelezen krijg...

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-20 13:19 



 
Profiel   

nessinator schreef
Jullie hebben helemaal gelijk, en een live passer is altijd beter dan gokken, online met foto's of zelfs telefonisch. Ik wilde gewoon even mijn frustratie kwijt... 2 maten ernaast zitten, en ook nog eens een cm extra zien op de foto's, die ik met de wildste fantasie niet afgelezen krijg...


Het is misschien steeds een gokje van hem of het gaat passen. Bij mij heeft hij (via mail contact) goed gegokt en de scootboots passen nu heel mooi. Ik heb wel aan de voorkant mudstraps en de pony moest ze goed inlopen, maar nu past het goed.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-20 18:09 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 6 [ 150 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen