Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 6 [ 150 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hoefijzers vs Hoefschoenen

 
Profiel   

Ninx, ik vind mijn paard ook lomp met schoenen. Normaal rij ik zonder bescherming maar met schoenen zet ik haar rondom in de beschermers nadat ze zichzelf al een keer geraakt heeft.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-20 17:58 



 
Profiel   

nessinator schreef
Maar let op dat je de flex boots niet te los doet bovenaan (snug but not tight staat in de handleiding, dus ik doe ze altijd met vinger ertussen strak, zodat ze zonder die vinger goed aansluiten maar niet strak zitten), ik had een keer de schoen niet zo heel strak en die schoot uit bij versnellen op asfalt (weg oversteken). Op de foto's hierboven ziet het er goed uit!

Oh ja, als er iemand geïnteresseerd is in maat 2 scoot boots, ik heb er nog een stel nauwelijks gebruikte staan O:)

OH jammer mijn pony heeft maat 1 rond van scootboots :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-20 19:29 



 
Profiel   

Art_Ificious schreef
nessinator schreef
Maar let op dat je de flex boots niet te los doet bovenaan (snug but not tight staat in de handleiding, dus ik doe ze altijd met vinger ertussen strak, zodat ze zonder die vinger goed aansluiten maar niet strak zitten), ik had een keer de schoen niet zo heel strak en die schoot uit bij versnellen op asfalt (weg oversteken). Op de foto's hierboven ziet het er goed uit!

Oh ja, als er iemand geïnteresseerd is in maat 2 scoot boots, ik heb er nog een stel nauwelijks gebruikte staan O:)

OH jammer mijn pony heeft maat 1 rond van scootboots :')

Bij de flexboots gaat het erom dat de riempjes vanuit de achterzijde goed maar niet te strak gaan zitten. Maar die helemaal bovenaan vastzitten kunnen en hoeven niet strak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-20 20:21 



 
Profiel   

Hier ook enkel nog hoefschoenen. Ijzers schuiven meer is mijn ervaring en in de winter met sneeuw ook niet zo handig...
Onze shet heeft equine fusions , enkel vooraan en onze quarter heeft floating boots, vallen ook super mee. Mijn eerste keuze voor de quarter waren ook equine fusions maar daar viel ze net tussen de maten in helaas.
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-20 19:09 



 
Profiel   

Gisteren de scootboots 5 slim binnengekregen om te testen, en ik merk echt verschil met zijn Equine Fusions. Hij loopt er lichter mee, en struikelt niet. Met de EF's toch wel een paar keer op een rit.
We hebben heerlijk gereden, keihard gegaloppeerd, en ze zaten nog goed toen we terugkwamen op stal. Ook in de schoen zag ik aan de afdruk (hij had iets vochtige hoeven van het land toen ik ze aan deed) dat ze niet gedraaid of geschoven hebben.
Ik zal binnenkort even foto's maken, want nu heb ik die alleen van de passchaal zonder straps. Het is toch wel een verschil, al sluit de schoen boven nog steeds niet goed aan. Maar ik hoor ze tijdens het rijden niet klapperen of wat dan ook, dus ik vind het moeilijk om te beoordelen of dat dan echt zo erg is, als ze op alle andere punten goed passen... Hij liep er in ieder geval zo op weg! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-20 07:14 



 
Profiel   

Ik ben sinds kort met mij paard overgestapt van ijzers naar hoefschoenen. Echt super fijn gegaan ondanks dat hij zo slecht loopt zonder ijzers.

Ik heb flexboots en ze zitte perfect. Draaien niet, geen wondjes, vallen niet uit in galop. Kortom. Erg tevreden.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-20 07:46 



 
Profiel   

Ik gebruik voor mijn paard op buitenritten de cavallo schoenen, gewoon bij de Epplejeck gekocht, in combinatie met de hoefblad bescherming en de gelpads. Ze bevallen heel goed. Passen mooi, en paard loopt er zo op weg. Een wereld van verschil, anders merkte ik af en toe echt ongemak op bv een pad met steentjes o.i.d, net alsof jezelf een steentje in je schoen voelt.

Enige is dat er een gat ontstaat in de gelpads. Is dit herkenbaar? Het gat zit echt onder de bal van de voet zeg maar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-20 11:15 



 
Profiel   

Ik heb een nieuw paard en ik wil daar straks lekker het bos mee in.
Hopelijk zal dat meestal blootvoets zijn, maar voor het geval ze toch te hard slijt of ik toch vaker over de weg ga, wil ik voor de zekerheid schoenen klaar hebben staan.

Weet iemand een goede bekapper / passervice in de buurt van Amerongen (Utrechtse Heuvelrug) ?
In het verleden heb ik Renegades gehad voor een ander paard die vond ik wel heel erg fijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-20 15:20 



 
Profiel   

Wat voor hoefschoenen zouden jullie adviseren bij hoefbevangen paarden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-20 14:20 



 
Profiel   

Ik zou gaan voor een soort die ze dag en nacht aan kunnen houden, en waar van die zachte pads in kunnen.

Je kunt de vraag bijvoorbeeld bij hoofwear.com neerleggen of contact opnemen met een hoefschoen passer. Naast de soort is goed passend toch nog belangrijker. Mijn paard paste de soorten die dag en nacht aan kunnen blijven jammer genoeg niet (was niet bevangen maar het lijkt er qua pijn wel op)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-20 14:23 



 
Profiel   

Stal_Fiore schreef
Wat voor hoefschoenen zouden jullie adviseren bij hoefbevangen paarden?

Ik heb voor mijn merrie Equine Fusion Active. Die heeft ze ook een keer een hele nacht omgehad. Op zich ben ik tevreden over die schoenen, maar ze sluiten wel erg op en pony had de dag erna zweetvoetjes en licht ingedeukte hoefballen. Er bestaan ook plakvarianten van.

Mocht je in de gelegenheid zijn is het wellicht een optie om contact op te nemen met de kliniek in Utrecht. Zij hebben imprints, die heeft mijn merrie nu:

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-20 18:54 



 
Profiel   

Hallo iedereen, ik heb het topic even snel doorgenomen maar kon niet direct een antwoord vinden op mijn vraag.

Een van mijn paarden trapt de laatste maanden erg vaak een ijzer af. Ze staat voor op ijzers ivm gevoeligheid op steentjes en we rijden enkel buiten.

Ze tikt soms de voorvoet aan met een achtervoet (beide kanten) en daarbij loopt het soms mis. Zowel in de wei als tijdens het rijden trapt ze ijzers af de laatste tijd.

Nu is de vraag, hoe zou dit met hoefschoenen zijn... Trapt ze dan de schoen uit of is er kans op lelijke blessures?

Komende week komt de smid, uiteraard ga ik dit met hem ook bespreken want zo kan het niet verder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-20 18:53 



 
Profiel   

Als dat ineens gekomen is zou ik eerst maar eens kritisch naar de voeten kijken. Waarschijnlijk kan je paard gewoon niet snel genoeg weg aan de voorkant (afwikkelen).

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-20 18:58 



 
Profiel   

Het aftrappen van de ijzers is idd ineens gekomen, het aantikken deed ze zonder ijzers ook al.
Overigens heel tevreden van de smid, het zou me verbazen dat het daaraan ligt.

We rijden niet zo vaak meer, nog een reden om van ijzers af te stappen maar ik wil het wel veilig houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-20 19:05 



 
Profiel   

Als je paard van de ijzers af gaat zal de voet sowieso eerst nog sterk veranderen dus het is niet echt te voorspellen wat het effect gaat zijn op het aantikken. Ik zou dan eerst voor goedkope hoefschoenen gaan want de kans bestaat anders dat ze na een paar keer bekappen niet meer in je schoenen past.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-20 19:10 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Als je paard van de ijzers af gaat zal de voet sowieso eerst nog sterk veranderen dus het is niet echt te voorspellen wat het effect gaat zijn op het aantikken. Ik zou dan eerst voor goedkope hoefschoenen gaan want de kans bestaat anders dat ze na een paar keer bekappen niet meer in je schoenen past.


Hoe lang duurt het voordat de hoef een beetje stabiel is daarin, qua vorm? Mijn paard staat nu sinds 18 juli niet meer op ijzers. Ik wil graag hoefschoenen gaan kopen na de volgende bekapbeurt. Zou dat al kunnen of verandert de hoef dan nog te veel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-20 22:14 



 
Profiel   

Dat valt zo niet te zeggen, dat ligt aan de kwaliteit van je voormalig hoefsmid, maar een hoef vervangt zich ongeveer in een half jaar. Gewoon aan je bekapper vragen die kan dat vast wel inschatten.

Ik heb een keer gehad dat ik net schoenen gekocht had en vervolgens van stal wisselde met totaal andere ondergrond (van steen naar klei-achtig) dat leverde helaas ook een andere voet op na een paar maanden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-20 22:24 



 
Profiel   

Dus eigenlijk kan je niet in 1 keer omschakelen van ijzers naar schoenen maar moet er een rustpauze tussen zitten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-20 23:19 



 
Profiel   

Thomas5 schreef
Dus eigenlijk kan je niet in 1 keer omschakelen van ijzers naar schoenen maar moet er een rustpauze tussen zitten?


Jawel hoor dat kan prima, maar ik zou voor de zekerheid niet gelijk voor de duurste gaan als je paard bijvoorbeeld van een lange teen stand komt.
Als je paard sowieso met ijzer ook al een mooie ronde compacte voet had dan zal het niet veel uitmaken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-20 07:37 



 
Profiel   

Thomas5 schreef
Hallo iedereen, ik heb het topic even snel doorgenomen maar kon niet direct een antwoord vinden op mijn vraag.

Een van mijn paarden trapt de laatste maanden erg vaak een ijzer af. Ze staat voor op ijzers ivm gevoeligheid op steentjes en we rijden enkel buiten.

Ze tikt soms de voorvoet aan met een achtervoet (beide kanten) en daarbij loopt het soms mis. Zowel in de wei als tijdens het rijden trapt ze ijzers af de laatste tijd.

Nu is de vraag, hoe zou dit met hoefschoenen zijn... Trapt ze dan de schoen uit of is er kans op lelijke blessures?

Komende week komt de smid, uiteraard ga ik dit met hem ook bespreken want zo kan het niet verder.

Hoefschoenen beschermen juist tegen aftrappen is mijn ervaring. De mijne hebben nooit op ijzers gestaan, maar de hoefschoenen hebben wel aantiksporen en mijn paarden hebben dus juist geen wondjes in de koten meer.
Verder eens met Sizzle dat je toch ook even naar het aantrappen op zich moet kijken. Mijn paarden doen het incidenteel, uit enthousiasme.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-20 10:55 



 
Profiel   

Die van mij tikt wel de hoefschoenen aan als ze ze alleen voor om heeft (bij wat extremere dingen dan, niet in gewoon stap enzo), maar niet als ze ze ook achter om heeft. Dus dat kan ook nog een tip zijn.

Grote voordeel van ijzerloos is dat je de afronding van de voorhoeven makkelijk bij kunt houden, dat helpt ook een stuk. Helpt meer dan een opzet op een ijzer

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-20 11:02 



 
Profiel   

Donderdag komt de smid, en als ik me niet vergis heeft hij wel eens verteld dat hij ook hoefschoenen maakt/aanpast. Als het effectief geen kwaad kan voor het aantikken wil ik het zeker een kans geven :j

Het aantikken doet ze vooral in stap, zowel tijdens het rijden als in de wei. Ijzers aftrappen gebeurt ohz meestal in draf maar evengoed gebeurt het gewoon in de wei. De oorzaak hiervan is nog onduidelijk, het paard in kwestie heeft jarenlang niets gedaan en blootvoets gras gemaaid. Sinds april 2019 is ze bij ons en gaat ze af en toe op buitenrit. Misschien treedt ze meer onder met het achterbeen om het gewicht van de ruiter te dragen?

Tot over enkele maanden gebeurde het nooit, en nu ineens vaak achter elkaar. Je zou denken dat het uit enthousiasme komt maar het is net omgekeerd wanneer ze slomer wordt en even niet lijkt op te letten :O

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-20 20:26 



 
Profiel   

Stal_Fiore schreef
Wat voor hoefschoenen zouden jullie adviseren bij hoefbevangen paarden?


Soft rides. Daar heb ik mijn shet een hele tijd op laten lopen en mijn smid die geen fan is van hoefschoenen vond dit wel goede schoenen. Ze had er echt baat bij.

Ze zijn alleen zo duur. Dus toen ze er een kwijt was een paar equi fusion gehaald maar daar liep ze minder goed op en kreeg ze wondjes van

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-20 20:30 



 
Profiel   

hey,
mijn paard heeft niet de beste hoeven en deze zijn snel gehavend na een klein ronde over het asfalt. Nu ben ik er over na aan het om hoefschoen te kopen maar ik kan niet zelf de hoeven bij houden kan het dan ook of passen ze dan snel niet meer. Mijn paard gaat ongeveer om de 7 weken naar de hoefsmid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-20 20:46 



 
Profiel   

Het is niet ideaal. Als je de schoen aanmeet als de hoef net bekapt is past hij sowieso niet meer na 7 weken. Als je hem aanmeet op een onbekapte hoef dan zit je met een te grote schoen als je paard net bekapt is.

Als je echt niet zelf kan (leren) vijlen (het is niet zo moeilijk) zou ik voor de tweede optie gaan. De schoen aanmeten op 6/7 weken na het bekappen en een goede dikke pad (of verschillende diktes) aanschaffen die de schoen opvult als je paard net bekapt is.

Het zal ook nog afhangen van het merk dat je kiest. Met Flexboots heb je wat meer speling aangezien het materiaal erg soepel is. Maar met Renegades bijvoorbeeld zal te klein ook echt te klein zijn.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-20 19:21 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 6 [ 150 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen