Hoefijzers vs Hoefschoenen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Hoefijzers vs Hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 20:24

Met Vipers moet ik echt wekeljks bijwerken inderdaad.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Hoefijzers vs Hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 21:13

Ik heb drie paar Vipers. Na het bekappen gebruik ik de 135x135 voor en 135x130 achter. Na twee weken vijl ik voor bij en kan ik nog twee weken met die schoenen door. Twee weken daarna gaan de 140x140 aan de voorvoeten en twee weken daarna de 135x135 naar de achtervoeten. Dan app ik de smid, dan heb ik 2-3-4 weken speling tot niks meer past. Met nog een keer vijlen kan ik nog wel wat redden, maar ik ben gewoon bang dat ik z’n voeten verkloot, dus dan blijf ik er maar af :+

Thomas5

Berichten: 1037
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Wieze

Re: Hoefijzers vs Hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 20:09

De hoefsmid is vandaag geweest. Hij had nog hoefschoenen in voorraad en heeft een paar achtergelaten om te testen. Ze zijn iets aan de grote kant, maar met een soort sokje (bijgeleverd) passen ze wel. We mogen ze uitproberen en indien de maat toch niet goed blijkt te zijn neemt hij ze terug mee :) ben benieuwd!

Celebi
Berichten: 3719
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Hoefijzers vs Hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 22:08

Ik heb mijn pony nu 2 maanden en had ook de ijzers er onder vandaan laten trekken. Zijn voeten waren oersterk en brokkelden eigenlijk amper terwijl iedereen me vertelde dat het echt helemaal zou gaan afbrokkelen. Hij liep er top mee, tot een week of 3 geleden. Hij begon steeds slechter te lopen dus ik wilde toch kijken voor bescherming er onder. Hoefschoenen bleken niet te passen omdat de hoeven voor een centimeter breder zijn dan lang.. In overleg toch maar voor ijzers laten zetten omdat het echt niet meer ging en hij liep er zo mee weg. Eindelijk weer een blije pony zonder pijn. Achter mag hij geen ijzers vanwege de groepspaddock dus daarvoor ga ik wel op zoek naar hoefschoenen. Ben alleen bang dat ze snel niet meer passen omdat ik niet zelf ga vijlen en ik de hoefsmid juist voor de voorhoeven zo lang mogelijk moet uitstellen. Lastig lastig.. :')

nessinator
Berichten: 1792
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 10:33

Ik schop het topic even omhoog.
Mijn paard moet binnenkort ook weer aan de schoenen. Ik heb altijd met Flex Boots gereden (en rij daar de pony's nog steeds mee). Op de langere duur wil ik met hem toch echt wel langere afstanden gaan rijden (denk richting 60 km, mijn droom is 80). Daar zijn flex boots niet meer voor geschikt. Zouden jullie voorlopig nog even doorrijden op Flex Boots of toch meteen overstappen naar Renegade Vipers? (of nog iets anders kan ook natuurlijk)
Hij heeft sowieso nieuwe schoenen nodig overigens. Zijn oude zijn bij nader inzien een maat te klein en worden nu voor onze andere pony gebruikt.

Dennis

Berichten: 31475
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Hoefijzers vs Hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 12:31

Je zou ook kunnen kijken naar scootboots, die zijn erg fijn en worden ook heel regelmatig gebruikt in de endurance. Een super eenvoudige schoen, en daarom ook heel degelijk.

Zowel mijn flexboots als scootboots doen het prima in de klasse 1 afstanden (voor de wagen). Flexboots slijten iets meer, maar het verschil vind ik verwaarloosbaar als de schoen zelf verder past en je paard er prima op loopt.

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 12:46

Misschien dat het nu verandert is maar zo’n 6 jaar geleden waren scootboots zeker niet geschikt voor lange afstanden. Ik heb er 2 paar (kregen gratis nieuwe, service is dus niks op aan te merken) gebruikt. Waren beide binnen 3 maanden kapot. Zool werd erg dun en uiteindelijk gaten erin. Het plastic lijkt dus niet erg hard en slijtbestendig. Dit was overigens niet op nederlandse ruiterpaden, maar ze adverteren (en beweerden ook) dat het zou moeten kunnen. Renegades kan ik geen slecht woord over zeggen, ik denk echt dat dat ver uit de stevigste en meest geschikte schoenen zijn voor lange ritten over ook harde ondergronden. Ook niet zo lomp als veel andere schoenen.

Moonlight17
Berichten: 2347
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 12:50

Zijn er al mensen die binnen de eventing of marathon mennen wedstrijden met hoefschoenen zijn gestart?

Ik zou graag van de ijzers af willen, maar omdat ik graag eventing start en wel veilig wil rijden op ook gras, moet er wel iets ter vervanging komen.

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 12:51

Hoe doen jullie het wennen aanpakken.
Ik zit ook met een dilemma.
Mijn paardje loopt blootsvoets perfect. Bij ons op de accomodatie. Ik wil vanaf dat de grenzen in belgie weer open gaan 1x per maand op buitenrit gaan. Vanuit onze stal kun je niet gaan buitenrijden. 1x maand omdat ik een vrachtwagentje moet huren heb geen vervoer. Ik denk 1x per maand blootvoets gaan rijden gaat geen probleem geven. Echter ik wil ook af en toe een weekend doen op mooie plekken. En dan zijn hoefschoenen misschien wel noodzakelijk. Echter het inlopen geeft mij beren op de weg. Gaat hij geen wondjes krijgen omdat hij zexte weinig aandoet?

Misschien is het dan toch interessanter voor ons wanneer we een weekje weg zullen gaan om dan 3 weken van te voor ijzers te plaatsen de week op buitenrit te rijden en na de week de ijzers er weer onderuit en weer blootsvoets verder. Zo hou ik minimale schade en maximaal wandelcomfort. Want ik ben pro blootvoets.

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Re: Hoefijzers vs Hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 12:56

Ik ben van mening dat er helemaal geen sprake moet zijn van ‘inlopen’. Hoeven zijn hard en als de schoen past hoort er niks te schuren. Nu gebruik ik de schoenen eigenlijk nooit meer, al zeker 1,5 jaar niet meer. Maar ik weet zeker dat ik de renegades morgen aan kan doen en dan 3 uur op pad kan zonder problemen.

Dennis

Berichten: 31475
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:06

Moonlight17 schreef:
Zijn er al mensen die binnen de eventing of marathon mennen wedstrijden met hoefschoenen zijn gestart?

Ik zou graag van de ijzers af willen, maar omdat ik graag eventing start en wel veilig wil rijden op ook gras, moet er wel iets ter vervanging komen.


Ik heb wel (oefen) marathons in enkel en 2span gereden. En mis in een hindernis soms wel wat grip. Wegtraject rij ik vaak op schoenen, hindernis traject juist op blote voeten (wat hier in de buurt vaak ook vooral verhard is, maar ze kunnen echt wel iets op blote voeten de weg op).

Of het in de eventing mag weet ik eigenlijk niet. Volgens mij bij het springen en de dressuur onder het zadel niet.
Bij het mennen in de dressuur, vaardigheid en samengesteld mag het zeker wel.

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 15:45

Rainer schreef:
Ik ben van mening dat er helemaal geen sprake moet zijn van ‘inlopen’. Hoeven zijn hard en als de schoen past hoort er niks te schuren. Nu gebruik ik de schoenen eigenlijk nooit meer, al zeker 1,5 jaar niet meer. Maar ik weet zeker dat ik de renegades morgen aan kan doen en dan 3 uur op pad kan zonder problemen.



Ik denk dan meer aan de hoefballen dat deze niet gevoelig zullen zijn.

Sintara

Berichten: 7424
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hoefijzers vs Hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 17:45

Die van mij heeft heel zere voeten gehad, die kon ze zo een aantal nachten achter elkaar aan houden voor ze kale hoefballen kreeg.
En dat was toch met nattigheid en een Engels volbloed velletje

Doedatje
Berichten: 622
Geregistreerd: 28-06-15
Woonplaats: Groningen

Re: Hoefijzers vs Hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 18:50

Ik denk dat hoefschoenen wel ingelopen moeten worden net als m'n eigen schoenen. Met sommige loop ik gelijk 10 km zonder problemen en bij andere krijg ik blaren. Nadat de wondjes dicht waren en de korstjes eraf kreeg m'n pony geen wondjes meer van de scootboots.

Celebi
Berichten: 3719
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Hoefijzers vs Hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 22:23

Ik heb Scootboots en daar was inderdaad ook het advies om ze in te lopen. Netjes gedaan eerst een kwartiertje, toen een half uurtje en toen een uurtje. Daarna was het wel prima. Nooit wondjes gehad tot nu toe. De schoenen zelf gaan ook echt soepeler aan na verloop van tijd omdat ze flexibeler worden en zich naar de hoeven gaan vormen. In dat opzicht is het dus niet alleen fijn voor de voeten van je paard maar ook voor de schoenen zelf goed om dit op te bouwen tot het soepel is en de huid eraan gewend is.

nessinator
Berichten: 1792
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 09:18

Dennis schreef:
Je zou ook kunnen kijken naar scootboots, die zijn erg fijn en worden ook heel regelmatig gebruikt in de endurance. Een super eenvoudige schoen, en daarom ook heel degelijk.

Zowel mijn flexboots als scootboots doen het prima in de klasse 1 afstanden (voor de wagen). Flexboots slijten iets meer, maar het verschil vind ik verwaarloosbaar als de schoen zelf verder past en je paard er prima op loopt.

Ik ben persoonlijk niet zo'n fan van scoot boots, maar als ik jullie zo lees komt dat omdat ik ze had moeten inlopen. Ponylief heeft er blijvende littekens van, dus die heeft nu flex boots. Ik vind die ook makkelijker aan te doen. Daarnaast zijn scoot boots inderdaad ook minder geschikt voor de echt lange afstanden.

Rainer lijkt te zeggen, meteen renegades, terwijl Dennis juist nog even bij de 'goedkopere' modellen blijft. Zijn er meer mensen met inzicht hierin?

vandeshetjes
Berichten: 46
Geregistreerd: 14-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 09:31

Ik volg dit even, ik heb een minipaardje met Smits schoentjes van wel 10 jaar oud. Die vallen nu bijna uit elkaar. Helaas maakt Smits de voorschoenen totaal anders.En loopt de pony er niet goed op, ik heb hier een nieuw paar liggen, maar dat werkt niet. Anders wist ik het wel, gewoon nieuwe. Heeft iemand ervaring met dit soort kleine hoefjes en welke schoenen gebruik je dan? Bartje loopt voor de sulky.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Hoefijzers vs Hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 21:38

Bij Shetjes zie ik vaak de Equine Fusions, bijvoorbeeld de Active. Mijn merrietje (Welshje) heeft die, vriendin had ze voor haar grote maat Shet, andere vriendin voor haar mini Shet. Lopen er allemaal goed op en ze liepen er allemaal zo op weg.

Voor lange afstanden op een beetje stenige bodem (Utrechtse heuvelrug) werden mij de Renegades aangeraden. Paard loopt daar dan ook op. Ik zou voor hem de fusions nog wel eens willen proberen, in de renegades gaat veel zand en grond zitten, en ik denk dat mijn paard wat extra demping prima zou vinden.

kinel
Berichten: 2189
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Re: Hoefijzers vs Hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 07:48

Flex hoof boots heeft nu ook shetten versie.

marley93

Berichten: 6040
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: Hoefijzers vs Hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 08:08

De fusions wil ik dan juist weer ruilen voor Renegades, als die passen.
Ik vind het heel vervelend dat de fusions lastig schoon te maken zijn en met name in de winter bijna niet drogen op stal. En ik kan ze niet elke keer mee naar huis nemen.
Heb scootboots geprobeerd, maar die pasten niet mooi. Heeft iemand hier ideeën voor welke schoenen goed passen bij een hoef die mooi in de EF past?

vandeshetjes
Berichten: 46
Geregistreerd: 14-08-18

Re: Hoefijzers vs Hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 09:06

Meten jullie zelf op of laten jullie ze dan aanmeten?

kinel
Berichten: 2189
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 12:28

vandeshetjes schreef:
Meten jullie zelf op of laten jullie ze dan aanmeten?

Wij hebben ze dan wel voor onze fjord. Maar omdat er zoveel keuze is hebben wij er een passer bij laten komen en zijn zo bij de flex horse boots uit gekomen.

marley93

Berichten: 6040
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: Hoefijzers vs Hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 12:30

Ik meet zelf en vraag dan per mail advies/overleg met de verkoper welke schoenen waarschijnlijk het beste zitten.

Celebi
Berichten: 3719
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Hoefijzers vs Hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 12:42

Ik heb ook met zelf meten en foto's sturen naar EquiSchoen hulp gekregen. Heb eerst een pas setje gekregen van meerdere maten en schoenen en toen de beste als test schoenen gehuurd voor een week. Daarna een set nieuwe gekocht. Dit werkte voor mij heel fijn omdat ik ze gelijk kon testen met longeren, wandelen en rijden voordat ik een set moest kopen.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Hoefijzers vs Hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 14:11

De renegades kocht ik via een passer die op stal kwam, maar heb al heel snel zelf een maat groter erbij gekocht omdat ik bleef vijlen om ze passend te houden. Beetje vijlen zo hier en daar vind ik niet erg, maar ik wil niet de hoefsmid zijn, daar heb ik nou juist een smid voor.

De fusions heb ik bij Klaas Feuth gekocht, we zijn met de pony’s naar hem toe gegaan om te passen en testen.