Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 39 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Mijn paard heeft een acute Sweeney schouder

 
Profiel   

Hallo allemaal,

Aangezien er in het Nederlands weinig over te vinden is zoek ik advies of mensen die hetzelfde hebben meegemaakt.

Mijn paard is onlangs verhuisd naar een prachtige paddock Paradise, hier kan hij kiezen of hij buiten of binnen wil staan en staat hij bij allemaal verschillende paarden. Dit was hij vanaf veulens aan ook altijd gewend maar sinds ik ben verhuisd, en hij mee is verhuisd, heeft hij korte tijd op een stal gestaan waar ze 2-6 uur per dag buiten kwamen en verder in z’n eigen box. Opzich niks mis mee maar omdat hij buiten staan gewend was ben ik toch naar een paddock paradise verhuisd.

Hij vond het zo leuk al die paarden dat hij (wel 4 keer) over de draden/het hek is gesprongen tijdens de ‘wen’ periode. Dus is hij uiteindelijk snel in de groep geïntegreerd. Geen enkel probleem uiteinde (op wat schrammetjes na). Tot de 4e keer dat hij over het draad sprong. Ik kreeg bericht dat hij kreupel liep maar niemand had precies gezien hoe of wat dus ik dacht hij is verkeerd geland oid.

Kom ik aan, dit was 12 juni, is hij zo vreselijk kreupel net alsof zijn schouder uit de kom is. En omdat hij het zo druk was van zijn spring avontuur heeft hij er nog flink mee lopen rennen ook voordat iemand hem kon vangen! Dus toen ik er was, was hij helemaal uitgeput en stond hij op 3 benen bijna niet van zijn plek te krijgen.

Ik kon het niet aanzien echt zo vreselijk zag het eruit! Dus gelijk de dierenarts gebeld en nadat hij wat had gerust zijn we de stenen opgelopen de schaduw in. Hij leek wel dronken met rechtsvoor dus dit ging stapje voor stapje heel voorzichtig.

Elke stap die hij zette vooral als hij wat te snel ging, draaide zijn schouder heel naar weg en kon hij de stap niet afmaken. Net alsof de schouder ontwricht was of uit de kom, nu wist ik dat dat niet echt kan. Dus ik had alle horror scenario’s al in mijn hoofd.

De dierenarts heeft gekeken, gevoeld en wat testjes gedaan en hij kon niet iets heel ergs vinden, zoals een breuk ofzo. Dus ontstekingsremmers en pijnstilling gegeven en rust was het advies. Het was immers vrijdag eind van de dag dus hadden we afgesproken na het weekend weer te contacten.

ik het bijna niet aanzien dus maandag ochtend gelijk afgesproken met de dierenarts en een collega van hem kwam om foto’s te maken. Gelukkig niks gebroken! En hij zij bijna direct dat hij dit al eens eerder had gezien en wist wat het is, namelijk een Sweeney. Dit is een kneuzing van een zenuw in de schouder die ervoor zorgt dat hij zijn spieren niet meer naar behoren kan gebruiken. Dit ziet er heel naar uit maar Ivy zou er niet veel pijn van hebben, alleen ongemak en spierpijn.

Een uitleg gevonden in het Engels:
“Shoulder Sweeney refers to an injury of the suprascapular nerve, which runs over the front part of the scapula and provides the nerve supply to two major muscles that support the shoulder joint,” Watkins said. “When the nerve is injured, these muscles are unable to function normally and will undergo atrophy, which can occur very rapidly.”

This condition presents in two forms, chronic and acute, according to Watkins.

Ivy heeft dus een acute vorm en het herstel hiervan staat op 6-8 maand. De kans op herstel is groot en hij kan helemaal weer de oude worden. Van dit nieuws was ik zo blij!

Intussen zijn we 2 weken verder, Ivy loopt nog steeds erg ongemakkelijk en het ziet er heel naar uit. Gelukkig zie ik lichte vooruitgang! Vandaag konden we naar de waterplas van de paddock paradise lopen/strompelen en heeft Ivy even lekker kunnen zwemmen, wat vond hij dat fijn!

Sinds het ongeluk staat hij apart op een klein stukje paddock/stal waar hij niet echt kan rennen maar wel genoeg ruimte heeft om te lopen. Hoe hij het uiteindelijk precies heeft opgelopen weten we niet maar hij is ergens met zijn schouder tegen aan gekomen, een paal of een paard oid.

De bespiering rondom de schouder wordt steeds minder, hier heeft de dierenarts voor gewaarschuwd dit kan er heel naar uit gaan zien ook omdat hij juist heel gespierd was. Hij heeft vitaminen en eventueel een soort een soort shockwave therapie aangeraden die zouden het herstel kunnen bespoedigen en de spieren kunnen hiermee intact worden gehouden. Gezien mijn budget is de therapie eigenlijk te prijzig. Ik ben wel wat rond aan het kijken en ga het misschien toch wel doen maar ik weet het nog niet.

Het zwemmen was dus heel fijn voor hem omdat hij dan niet al zijn gewicht hoeft te dragen, wel wordt hij hier enorm druk van omdat hij zo graag wil rennen. Hij doet dat dan ook als ik even niet oplet aan het touw. Ook vindt hij het heerlijk als ik zijn schouder/nek masseer of borstel.

Ook wordt hij snel dun van bijvoorbeeld stress. Nu is hij ook wat aan de dunne kant. Ik voer hem 18+ slobber van de welkoop. Tegen eventuele verveling heeft hij zo’n bal waar snoepjes of brokjes in zitten dat vindt hij helemaal geweldig en andere paarden komen zo nu en dan even neuzen.

Hebben jullie tips of ideeën over hoe ik het herstel kan bevorderen en wat ik met hem zou kunnen doen, bijvoorbeeld massage technieken? Of tips over een fysio of shockwave therapie? Of is er iemand die dit ook heeft meegemaakt met zijn of haar paard?

Ik ga straks foto’s en filmpjes uploaden als het lukt, zodat jullie kunnen zien hoe het er uit ziet.

Ik ben zo blij dat hij niks heeft gebroken ❤️ Hij is echt mijn maatje en ik wil nog super lang van hem kunnen genieten!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-20 16:43 



 
Profiel   

Wat vreselijk schrikken zeg. Heb er zelf geen ervaring mee!.
Maar als hij snel dun wordt zou de fibrebeet van pavo mischien een uitkomst zijn. Dit vinden ze vaak heel lekker en komen ze goed van aan.
Mischien kun je wat vrijheidsdressuur met hem doen. Waarbij je alleen "kunstjes" doet wat hij met zn hoofd kan doen. Zoals flehmen etc. Zodat hij zich niet teveel hoeft te vervelen en toch mentaal een beetje wordt uit gedaagd..

Heel erg veel sterkte en beterschap

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-20 17:43 



 
Profiel   

Zelf geen ervaring met de sweeney schouder, maar vond het wel interessant dus heb even lopen opzoeken, waarschijnlijk heb je deze info zelf al :o

Volgens mij lijk je al op het juiste spoor door de beweging te beperken.

Over elektrotherapie of manuele (bewegings)therapie lees ik de beste resultaten. Misschien kan je een revalidatieschema opstellen met een fysiotherapeut voor manuele therapie waardoor het iets minder prijzig is dan bvb de shockwave methode. zo kan je zelf oefeningen aanleren en hoeft de fysio ook minder vaak langs te komen. zolang die spieren maar in beweging blijven op de juiste manier, zonder overbelasting.

hopelijk is hier iemand die je nog verder op weg kan helpen.

Veel succes :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-20 17:47 



 
Profiel   

Wij hebben ooit een paard met een sweeney gehad. Dat is al wel járen geleden hoor. Het is helemaal goed gekomen en het paard loopt nog steeds maar ik herinner me dat het maanden (7?) heeft geduurd vooraleer hij niet meer kreupel was. De DA gaf toen aan dat de tijdsduur van de genezing afhankelijk was van de ernst van de beschadiging van de zenuw en lastig vooraf te voorspellen was.
Wij hebben toen niets speciaals met hem gedaan maar wel weidegang gegeven. Maar dus geen shock wave of fysio of zo.

In ieder geval veel beterschap met je paard!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-20 17:52 



 
Profiel   

Mijn merrie heeft ongeveer hetzelfde-denk ik-opgelopen tijdens een raceparty in de wei met
haar kudde.Ze is op haar linker schouder gevallen en stond acuut op 3 benen,linksvoor kon ze niet
meer gebruiken,sleepte ze mee.
We hebben haar zo rustig mogelijk gehouden-niet in de groep-en zijn nu zo'n 7 weken verder.
Als ze langzaam en voorzichtig loopt kan ze inmiddels een paar passen lopen.

Hoelang het gaat duren weten we niet.Geduld lijkt het toverwoord,

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-20 18:02 



 
Profiel   

https://youtu.be/-vEeXd-3ObU

https://youtu.be/rZ0xs_44rW4

Hierbij nog filmpjes van dag 2 en dag 3

Inmiddels is het iets beter dan op deze filmpjes is te zien

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-20 18:32 



 
Profiel   

Bedankt voor de reacties!
Vrijheidsdressuur zat ik inderdaad ook aan te denken dat lijkt me leuk om te doen :)

Billy J Dankje super goede tip daar ga ik eens wat over opzoeken, ik had dat nog niet gevonden over manuele therapie.

Lukasje oh dat geeft mij hoop dankjewel

Laj1 jeetje wat naar zeg! Schrok je niet enorm? Ivy sleept ook en soort alleen dan bij het afmaken van de pas, heel raar en idd het herstel zoals het nu lijkt gaat hier ook langzaam maar hij kan wel iets lopen gelukkig. De eerste dag verzette hij alleen geen stap, denk vanwege zijn spring en racepartijtje. Maar vanaf dag 2 loopt hij minimaal wat door zijn paddockje. Vandaag kon hij zelfs naar de waterplas lopen zo’n 30 meter! Maar hij wil dus wel heel graag rennen en gek doen alleen dat lukt dus niet, dat is wel heel sneu. Sterkte met je merrie! Hopen op een goed herstel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-20 18:41 



 
Profiel   

https://youtu.be/HZIsxOL3dOc

https://youtu.be/f0GDcfJmInM

Laatste filmpje is van het ‘zwemmen’ vandaag

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-20 18:59 



 
Profiel   

Ik kende deze blessure niet maar wil je heel veel geluken beterschap wensen...wat ziet dat er naar en bizar uit..

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-20 10:31 



 
Profiel   

Ooh, ik vind het er al heel veel beter uitzien!
Dat geeft hoop :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-20 10:49 



 
Profiel   

Hoi TS, ik zie je topic nu net, wat een verhaal! Gelukkig is het niet gebroken, dan was je verder van huis geweest.
Misschien had je dit al gelezen, maar ik vond het wel een interessante blog: https://jessicaeblack.org/recognize-and ... -shoulder/ .

Ik denk dat het heel belangrijk is om zo min mogelijk atrofie te krijgen en ik denk dat acupunctuur of Advanced Photonic Therapy en het goed gebruiken van Sure Foot kussens er heel goed aan kunnen bijdragen om dat te voorkomen/minder te laten zijn dan zonder het gebruik daarvan.
Zij gebruikt ook nog TENS, dat wordt in Nederland ook wel bij paarden gebruikt.
Als je FaceBook hebt kan je hier meer informatie over APT vinden: https://www.facebook.com/aphotonictherapy/ .
En hier meer info over Sure Foot: https://www.facebook.com/mindbodyhorse/ .

Sterkte ermee hoor!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-20 14:03 



 
Profiel   

wat een akelig gezicht idd. Bij het filmpje van het zwemmen zie je als hij over de kant loopt echt een nare bult zelfs. Bizar, nog nooit van gehoord. Dank dat je dit deelt. Heel leerzaam. Hoop dat hij er snel bovenop komt! Succes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-20 23:13 



 
Profiel   

Mijn tinker heeft dit ook gehad een aantal jaar geleden. Bij ons was het een gevolg van een ongeluk met de menwagen. Als je bij mijn berichten kijkt, kan je mijn topic nog vinden.

Wij zijn toentertijd naar Utrecht gegaan voor een zenuwonderzoek en hebben daarna dagelijks elektrostimulatie gedaan in samenspraak met een fysio. Uiteindelijk zijn wij een jaar bezig geweest en is er ondertussen niks meer te zien!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-20 23:24 



 
Profiel   

Ik weet niet waar je woont maar we hebben nog niet zo lang geleden exact dezelfde blessure laten behandelen door een DA met laser en dat was eigenlijk zo voorbij. Denk een week of 3. Nog van een bekend iemand ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-20 07:32 



 
Profiel   

ik heb er twee gekend, waarvan eentje erg goed (voormalig bijrijdpaard). Beide zijn goed hersteld, heeft wel tijd nodig gehad, en wel veel atrofie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-20 07:37 



 
Profiel   

Over tips: het eerste waar ik aan denk ik véél traumeel druppels geven.
Je zou ook kunnen overleggen met een holistisch dierenarts, naast dat wat hierboven ook al genoemd word als opties.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-20 07:38 



 
Profiel   

Ja voor traumeel druppels maar zwaar nee tegen veel. Gewoon dosering voor mens aanhouden en niet verdubbelen of erger. Ze zijn al heftig genoeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-20 10:57 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
Ik weet niet waar je woont maar we hebben nog niet zo lang geleden exact dezelfde blessure laten behandelen door een DA met laser en dat was eigenlijk zo voorbij. Denk een week of 3. Nog van een bekend iemand ook.


Okay interessant!
Welke dierenarts was dat dan? In Biddinghuizen staat mijn paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-20 21:53 



 
Profiel   

Je zou nog kunnen overwegen om aquatherapie in te zetten. Misschien dat hij zijn schouder dan wel normaal kan gebruiken? Ik zou dit wel in overleg doen met een dierenarts. Hij lijkt namelijk te bezwijken onder de druk van zijn lijf, misschien kan je de spieren ondersteunen/iets meer behouden door echt te zwemmen. Uiteraard kan dit ook alleen als hij zich staande kan houden in een trailer.
https://ak-equine.com

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-20 22:13 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
Ik weet niet waar je woont maar we hebben nog niet zo lang geleden exact dezelfde blessure laten behandelen door een DA met laser en dat was eigenlijk zo voorbij. Denk een week of 3. Nog van een bekend iemand ook.


Ook het eerste wat bij mij naar boven kwam. Misschien laser therapie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-20 22:19 



 
Profiel   

anietd94 schreef
janderegelaa schreef
Ik weet niet waar je woont maar we hebben nog niet zo lang geleden exact dezelfde blessure laten behandelen door een DA met laser en dat was eigenlijk zo voorbij. Denk een week of 3. Nog van een bekend iemand ook.


Okay interessant!
Welke dierenarts was dat dan? In Biddinghuizen staat mijn paard.

De dierenarts was Aldo Doveren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-20 23:08 



 
Profiel   

Ik behandel sinds 2 weken een paardje met een sweeney . met de Niagara equissage pulse.
Vandaag de 2de behandeling gedaan, morgen gaat er een filmpje gemaakt worden welke naar de kliniek zal worden verstuurt. Na de eerste behandeling was er al een grote verandering merkbaar. Mocht je interesse hebben wil ik je wel wat info sturen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-20 18:56 



 
Profiel   

Tessa_2015 schreef
Ik behandel sinds 2 weken een paardje met een sweeney . met de Niagara equissage pulse.
Vandaag de 2de behandeling gedaan, morgen gaat er een filmpje gemaakt worden welke naar de kliniek zal worden verstuurt. Na de eerste behandeling was er al een grote verandering merkbaar. Mocht je interesse hebben wil ik je wel wat info sturen.


Erg interessant! Hoe werkt dat? Loopt dat paard ook zo naar?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-20 06:47 



 
Profiel   

Wij hadden vorig jaar een veulen met ongeveer hetzelfde. We hebben dan via de dierenarts en apparaatje gekocht voor elektrotherapie en hebben hem enkele maanden 3 keer per dag 10 minuten behandeld. We dachten niet dat het nog volledig zou genezen maar het heeft toch heel goed gewerkt, na een half jaar zie je er nu helemaal niet meer van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-20 11:32 



 
Profiel   

Goh, ik had er nooit van gehoord. Iets heel anders, maar ik vermoed dat een van onze geiten dat heeft gehad. Ineens erg kreupel voor. Na een paar dagen toch dierenarts erbij gehaald, heeft alles onderzocht en kon niets vinden. Pijnstillers en aankijken. Pijnstillers leken helemaal geen effect te hebben. Na drie weken was het nog steeds zo, weer dierenarts erbij, een andere van dezelfde kliniek. Kon ook echt helemaal niets vinden. Heeft al met al ruim drie maanden geduurd, werd wel langzaamaan steeds beter. Toen was het helemaal weg.
Een half jaar later toch weer een paar dagen licht kreupel aan die kant, is nu allang weer over.

Ik hoop dat het met jouw paard snel beter gaat!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-20 10:01 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 39 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen