Mijn paard heeft een acute Sweeney schouder

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anietd94
Berichten: 13
Geregistreerd: 20-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-20 20:14

Hallo allemaal,

We zijn nu bijna drie maand verder en ivanho gaat langzaam vooruit. Ik heb op YouTube een filmpje geplaatst.

https://youtu.be/j7_qp1XvTsg

Hierin is te zien dat hij een soort van deuk op zijn rug heeft, hier maak ik me wel een beetje zorgen over. Is er iemand die dit herkent? De dierenarts komt binnenkort ook weer kijken. Ik ben benieuwd wat hij gaat zeggen!

Ivanho en ik doen nu vrijheidsdressuur. Dit pakt hij super goed op! Echt heel leuk. Hij kan nu zijn voorbenen om en om optillen als een soort Spaanse pas (alleen niet zo hoog ;) ). Dan is ook goed te zien dat het been van zijn geblesseerde kant een beetje ongecoordineerd/scheef omhoog komt.

Verder heeft hij een behandeling gehad wat goed hielp!

Mocht iemand nog tips hebben dat hij meer aankomt hoor ik het heel graag! Hij wordt snel dun van zichzelf en nu met die 'weggevallen' schouder lijkt het al snel dun.

Groetjes Anita en Ivanho

Earth

Berichten: 7903
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Mijn paard heeft een acute Sweeney schouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 20:55

Die deuk is wel heel apart ja, misschien spieratrofie?
Die rug zou ik me iets meer zorgen over maken, als dat ie misschien toch pijn heeft? Hij heeft een beetje een karperrug, had hij dit altijd al? Het kan natuurlijk van anders belasten komen, maar soms trekken paarden ook een karperrug als ze pijn hebben. Net als wanneer wij pijn hebben, dan gaan we een beetje krom lopen, zo kun je dat bij paarden ook vergelijken.

Riviera87
Berichten: 414
Geregistreerd: 05-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 22:23

Voor wat ik zo zie lijkt hij ook behoorlijk bol te staan op zijn lendelen. Geen idee of een goede osteophaat iets voor hem kan betekenen? Wellicht in voeding richting senior priores? Krijgt hij al onbeperkt hooi?
Wat is de progressie die de dierenarts nu voor hem voorspelt? Het invallen kan ook komen door pijn (naast gebrek aan beweging). Krijgt hij nog een pijnstiller erbij?
Het ziet eruit als een hele nare blessure, heel veel sterkte voor jullie beiden.

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Mijn paard heeft een acute Sweeney schouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 22:52

Bespiering is foetsie en dan zie je eerder vreemde bobbels en deukjes die normaal onder de spieren verstopt zitten. Voer iets als lucerne bij om te zorgen dat hij genoeg aan eiwit en essentiele aminozuren binnen krijgt, eiwitten zijn ook de bouwstenen voor spieren en hij heeft door ander gebruik en aansturing door de blessure zeker meer verbruikt dan normaal. Ik zou mij dus niet meteen zorgen maken, al is een fysio oid geen slecht idee ook omdat hij het lijf zo anders gebruikt dan normaal is.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 23:50

deuk is voor mij herkenbaar, toen mijn Merho afgevallen was zag ik ook die deuk na enkele maanden ineens verschijnen. Hij werd dikker maar daardoor leek het net meer op te vallen.
Heb toen eiwitrijke brok gevoerd (luzernebrok en Hippalgo body builder) en van de deuk is niks meer te zien :)

eerst:
Afbeelding

en meer recente foto, hij heeft nu wel vooral veel vet ipv spieren, maar er wordt met hem ook totaal niet gewerkt, behalve 24/7 gras eten moet hij niks doen.
Afbeelding

Afbeelding

anietd94
Berichten: 13
Geregistreerd: 20-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-20 08:34

Earth schreef:
Die deuk is wel heel apart ja, misschien spieratrofie?
Die rug zou ik me iets meer zorgen over maken, als dat ie misschien toch pijn heeft? Hij heeft een beetje een karperrug, had hij dit altijd al? Het kan natuurlijk van anders belasten komen, maar soms trekken paarden ook een karperrug als ze pijn hebben. Net als wanneer wij pijn hebben, dan gaan we een beetje krom lopen, zo kun je dat bij paarden ook vergelijken.


Nee hij had niet altijd al een kaperrug, wel had hij altijd al een wat zwakkere achterhand en nu loopt hij ook een stuk minder en anders dan daarvoor. Deze week komt de dierenarts kijken, maak me toch wel wat zorgen over zijn rug en ga er denk ik ook een fysio naar laten kijken. Misschien zijn er oefeningen die we kunnen doen waardoor zijn spieren toch wat meer in beweging kunnen blijven.

Ir111

Berichten: 11950
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Mijn paard heeft een acute Sweeney schouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 10:21

Ik zou zeker een fysio contacten om te kijken wat je kunt doen om je paard zo comfortabel mogelijk te houden en om te zorgen dat het herstel zo spoedig mogelijk gaat. Zwemmen is in ieder geval een super goede oefening!

anietd94
Berichten: 13
Geregistreerd: 20-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-21 15:49

Beste allemaal,

Hierbij even een update, Ivanho is in februari verhuisd naar zijn oude stal terug in Drenthe (daar kwamen we ook vandaan) bij mijn ouders omdat ik weer terug verhuisd ben naar Drenthe. Hij staat nu weer bij zijn twee vriendinnen in het land en hij kan weer wat rondrennen.

Helaas heeft hij nog steeds die deuk in zijn schouder waar die spier verlamd is. Ik ben opzoek naar mogelijkheden bij de kliniek in Utrecht. Via Instagram (doornbosanita) en via facebook (Ivanho - the sweeney horse) geef ik updates over hoe het gaat.

Het is nog een lange weg, ik ben ook vaak erg verdrietig omdat de dingen die we graag deden (oefencrossjes, wedstrijden springen en dressuur, buitenritten) nu niet meer kunnen doen en ik dat heel erg mis.

Liefs Anita en Ivanho

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Mijn paard heeft een acute Sweeney schouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 16:15

Das minder nieuws. Hoe is de prognose?

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 21:28

Ja, je hebt een hele lange weg te gaan en je bent al een tijdje onderweg. Heeft Utrecht iets gemeld waarvan ze denken dat ze je kunnen helpen?

Ik zocht even op Facebook of ik Ivanho - the sweeney horse kon vinden, maar er komt niets naar voren dat aan jouw paard te linken is.
Misschien kan het alleen als je me uitnodigt, wil je daar eens naar kijken?
Had je ook nog gekeken naar de links die ik destijds hier had geplaatst?

Heel veel sterkte in elk geval, het is een heel heftig probleem!

anietd94
Berichten: 13
Geregistreerd: 20-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-21 16:00

Hi Allemaal,

We zijn nu alweer een jaar verder. Bij Utrecht zeiden ze dat de kans klein is dat het nog goed komt met zijn schouder, we zouden nog eea kunnen doen. Bijvoorbeeld zijn zenuw meten of daar nog activiteit zit maar er is helaas daarnaast nog iets geconstateerd:

Naast zijn schouderprobleem heeft Ivanho al een tijdje last van hoofdschudden in de wei, vooral in het begin van het jaar en het is heel erg soms. In Utrecht zijn ze er achter gekomen dat hij hele grote cystes heeft in beide ogen, dit moet op korte termijn worden behandeld anders kan het vergroeien met zijn hoornvlies met ernstige infecties tot gevolg.

Nu heeft hij dus niet 1 zeldzame aandoening, maar 2 |(

Omdat de cystes erg groot zijn is het belangrijk dat dit snel gebeurd dus ik heb het direct maar ingepland en over 2 week is het zover dan wordt hij een paar dagen opgenomen en worden zijn ogen gelaserd, super spannend. Nu heb ik helaas niet het budget om en zijn ogen en zijn schouder te laten behandelen, ook omdat ze denken dat de zenuw helemaal kapot is, is de kans heel klein dat dat nog wat uithaalt.

Nu zijn er mensen in mijn omgeving die zeggen dat ik hem moet laten inslapen, dat zo'n paard het niet waard is etc. Ik wordt daar dus best verdrietig van want het is niet zomaar een paard voor mij.

Maar er is ook een beetje goed nieuws, ze vonden dat hij wel uitzonderlijk goed loopt nu ondanks zijn aandoening. Ze zeiden zelfs dat ik wel zou kunnen rijden, maar; hoe harder ik train hoe slechter het is voor hem. Dat betekend dat bijvoorbeeld stapritjes of niet intensieve buitenritjes wel kunnen en weinig belastend zijn voor hem. Daar ben ik dus heel blij mee, en hij heeft geen pijn dat is nog belangrijker. Er is een grote kans dat zijn hoofdschudden van die cystes in zijn ogen komt dus dat dat straks hopelijk ook niet meer zo erg is.


We zijn ons al een tijdje aan het richten op vrijheidsdressuur maar nu ga ik daar toch meer mee doen, Ivanho is wel een heel gevoelig paard dus soms vind ik het nog wat lastig. Dus als er tips zijn over instructie in vrijheidsdressuur in Drenthe hoor ik het heel erg graag!

anietd94
Berichten: 13
Geregistreerd: 20-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-21 16:02

Jet schreef:
Ja, je hebt een hele lange weg te gaan en je bent al een tijdje onderweg. Heeft Utrecht iets gemeld waarvan ze denken dat ze je kunnen helpen?

Ik zocht even op Facebook of ik Ivanho - the sweeney horse kon vinden, maar er komt niets naar voren dat aan jouw paard te linken is.
Misschien kan het alleen als je me uitnodigt, wil je daar eens naar kijken?
Had je ook nog gekeken naar de links die ik destijds hier had geplaatst?

Heel veel sterkte in elk geval, het is een heel heftig probleem!


Dit is hem:
https://www.facebook.com/Ivythedutchhorse
https://www.youtube.com/playlist?list=P ... L-N11RnNnP

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 16:28

Ik duim voor je dat de operatie aan zijn ogen goed helpt en dat je zo nog lang van hem kan genieten!

Ik kan je helaas niet verder helpen met je lessen vrijheidsdressuur, die moeten in Drenthe ongetwijfeld te vinden zijn.

Sterkte ermee hoor en je Facebook pagina had ik al gevonden!

Nicje87

Berichten: 9849
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Mijn paard heeft een acute Sweeney schouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 11:19

Oh jeetje wat een pech. Hopelijk gaat het laseren helpen en kan je daarna genieten van de stapritjes...

Ik snap wel wat jouw omgeving bedoeld, ook al doet het pijn. Wellicht als het iemand anders was in deze situatie had je er ook anders naar gekeken. Maar je moet doen waar jij je goed bij voelt. Ik weet zeker dat hij het heel goed bij jou heeft.