Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Wie kan er mee denken?

 
Profiel   

Het gaat om mijn inmiddels 9 jarige barock Pinto ruin.
Liep vorige zomer op Z1 niveau, maar we zijn inmiddels al bijna anderhalf jaar aan het rommelen met blessures.

Vorig voorjaar verdraaide hij zijn kogel doordat hij heel vrolijk en blij was in de wei, resultaat was 5 weken stappen en daarna weer opbouwen. Na 3 maanden waren we weer up and running.
Eind oktober vond ik hem pijnlijk in zijn rug, ik reed met een tijdelijk zadel want was aan het wachten op mijn nieuwe zadel. Controle bij de DA, zwelling in zijn rug, flinke ontsteking en lichte vorm van KS. Dat laatste had waarschijnlijk niets te maken met de ontsteking.
Revalidatie van 2 maanden, en daarna er weer op.

Na een paar weken gingen we het bos in, en onderweg was hij ineens onregelmatig/kreupel in draf.
Kortste weg terug naar de trailer, en een week later stonden we weer bij de DA.
Overbelaste tussenpezen, maar het viel gelukkig mee.
6 weken stappen en daarna weer opbouwen.
Met opbouwen had ik al mijn twijfels, want ik vond hem nog steeds onregelmatig lopen aan de longe, maar onder het zadel ging hij weer als van ouds.
Toch bleef het knagen, en ik vond hem steeds minder goed lopen.
Terug naar de DA, daar kwam uit dat hij bewegingskreupel was aan beide voorbenen. Aanhechting tussenpezen met voorknie beschadigd. Ik denk dat dit een blessure was die over het hoofd gezien was.

DA riep, revalidatie van 2 tot 3 maanden (het was namelijk wederom niet heel ernstig) waarbij ik besloten heb om hem 3 maanden op het land te doen. Als ik 3 maanden alleen maar kon stappen dan was dat echt niet iets wat goed voor mijn paard zou zijn. Hij wordt namelijk nogal explosief.
Hij stond rondom op ijzers, die heb ik eraf laten halen.
Waardoor hij direct super gevoelig was, maar dat is niet gek als je al 6 jaar rondom op ijzers staat.

Ik heb hem vorige week opgehaald, en bij het longeren op harde en zachte volte leek er niets te zien.
Omdat we volgende week controle hebben, (we zijn dan bijna 4 maanden verder) heb ik hem gisteren toch nog even op het zachte laten draven, en nu lijkt hij toch weer onregelmatig, met name rechtsvoor.
Zelf heb ik het idee dat hij nog steeds gevoelige voeten heeft. zodra hij op een steentje of iets staat dan zie je dat het hem pijn doet.
mijn idee is dat hij rechtsvoor zijn voorbeen (met name onderbeen) niet volledig wil uitrollen.
(de discussie wel of geen ijzers wil ik vooral NIET voeren, het was destijds een bewuste keuze)
Rechtdoor draven op het harde zie ik helemaal niets, en ook een snelle buigproef liet geen kreupelheid zien.

Het lange niets doen, doet hem sowieso geen goed. Hij is vreselijk dik en lijkt een slappe doek. (twijfel is dan ook of het daar niet vandaan komt.....)
We hebben dan ook een lange weg te gaan om hem weer op zijn oude niveau te krijgen.

Omdat ik al zolang bezig ben, ben ik bang dat ik dingen ga zien die er niet zijn.
Maarja, inmiddels ben ik zover dat ik bang ben dat het noooooooit meer goed komt.

Zijn er mensen die iets vergelijkbaars hebben gehad met hun paard?
Ben benieuwd naar ervaringen en hoe daarmee gehandeld is.

Mijn DA blijft trouwens elke keer super positief en blijft ook zeggen dat het allemaal goed komt en dat hij straks gewoon weer als rijpaard kan functioneren.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-20 09:50 



 
Profiel   

Zou m een jaar vakantie geven. Daarna kijken of de boel geheeld is. Peesjes zijn een geduld kwestie.
Mijn verzorgpaard heeft een jaar gerevalideerd. En die is een stukje ouder.
Wat betreft een vet. Tja het is zijn werk. Ben daarom een beetje terughoudend bij zulke opmerkingen.
Ken er een die tegen de eigenaar van een Friese merrie met gebroken bekken zei dat het wel goed kwam.
Dus niet, kan alleen maar lateraal voortbewegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-20 09:57 



 
Profiel   

Kan je misschien kort opsommen wat je paard precies aan onderzoeken heeft gehad? Röntgen, echo, etc.

Heb je evt. standfoto's en/of foto's van zijn hoeven?

Er van uitgaande dat het alleen in de pezen zit vind ik 3 maanden trouwens wel een redelijk korte revalidatieperiode, maargoed ik ben uiteraard geen DA..

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-20 09:58 



 
Profiel   

Ik zou eea op foto willen hebben. Bij mijn ruin had ik al jaren het idee dat het niet helemaal lekker ging. Hij was top totdat hij in de rijbak in een konijnenhol terecht kwam die niet goed dichtgemaakt was. Dat is 4 jaar geleden en sindsdien ging hij af en aan goed en slecht. Ik heb meerdere keren gevraagd of hij op de foto kon. Maar bij twee verschillende dierenartsen die aangaven dat het niet nodig was en het allemaal wel prima was. Paar maanden geleden stond hij ineens stokkreupel. Zweer was het eerste dat iedereen dacht. Maar na 2 weken geen enkele verbetering en geen zweer te vinden. Na een dag op de wei met rennen en gek doen kwam hij letterlijk op 3 benen de wei uit. Snel naar de kliniek gegaan. Dachten ze toch nog aan een zweer. En wilden ze hem niet gelijk op de foto zetten. Na 5 dagen geen zweer eruit gekomen en toch maar op de foto. Overhoef kwam eruit. Dat hij dus af en aan goed en slecht liep was achteraf gezien logisch.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-20 10:15 



 
Profiel   

Voor het laatste is alleen röntgen gedaan waarop wat onregelmatigheden te zien waren bij de aanhechting.
Het was niet een zware blessure, wat ook te zien was op de foto.

Bij de andere blessures zijn ook foto's gemaakt en echo's. Botstructuren zijn altijd prima geweest (gelukkig)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-20 10:17 



 
Profiel   

Onderschat het gevolg van ks niet. Ik heb al vaker gezien dat paarden met ks vaak wisselend kreupel zijn doordat ze toch op een bepaalde manier ontzien. Het bewegingsapparaat klopt niet, dat geeft gevolgen. Ik zou nog eens naar de bovenlijn kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-20 10:23 



 
Profiel   

Ik ben benieuwd naar bewegings- en rijfoto's en filmpjes. Heb je die?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-20 10:24 



 
Profiel   

Earth schreef
Onderschat het gevolg van ks niet. Ik heb al vaker gezien dat paarden met ks vaak wisselend kreupel zijn doordat ze toch op een bepaalde manier ontzien. Het bewegingsapparaat klopt niet, dat geeft gevolgen. Ik zou nog eens naar de bovenlijn kijken.


De rug is de afgelopen maanden meerdere keren na gekeken. Nadat de ontsteking genezen was, was zijn rug net zo bewegelijk als een paard zonder KS. Hij gaf ook absoluut geen pijn aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-20 12:30 



 
Profiel   

Agossie schreef
Ik ben benieuwd naar bewegings- en rijfoto's en filmpjes. Heb je die?


Video heb ik wel, maar geen idee hoe ik dat hier moet plaatsen :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-20 12:35 



 
Profiel   

Je kan eens kijken of een holistische dierenarts een optie is? Die heeft verstand van de reguliere geneeskunde maar ook van andere alternatieve behandelmethoden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-20 23:08 



 
Profiel   

Ik neem aan dat je paard wel eens is bekapt de afgelopen vier maanden?
Wat zegt hoefsmid/bekappen over de hoeven?
Al eens geprobeerd of hij met Hoef schoenen niet meer gevoelig loopt?

Qua voer zou je wellicht een kuur (1 emmer) Hoef en pees van Ecostyle kunnen proberen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-20 08:43 



 
Profiel   

Ik denk dat je te ongeduldig bent, ik zou hem ook minimaal een half jaar op het land gooien en alleen stappen aan de hand of ohz daarna voor een hele poos. Pezen hebben inderdaad veel tijd nodig om te herstellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-20 08:59 



 
Profiel   

Pezen hebben idd vaak tijd nodig om te genezen..wat dat betreft is 4 maanden kort..

Maar als je nu op korte termijn iets wil..
Er vanuit gaande dat de hoeven gewoon onderhoud hebben gehad laatste maanden..zou ik ook eerst hoefschoenen proberen als je denkt dat het gevoelig lopen daar vandaan komt...dan heb je een oorzaak of kan je dat uitsluiten..

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-20 09:07 



 
Profiel   

Ik volg advies van mijn Da, die doet de uitspraak nav de uitslag van het onderzoek.
Wel neem ik dit mee, moeten morgen voor controle.

Hoefsmid is paar keer geweest, heeft hem laten zakken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-20 11:28 



 
Profiel   

Vandaag controle gehad, en zoals ik al verwachte, hij was rechtsvoor niet goed.
Wat ik alleen niet verwachte is dat we te horen kregen dat hij niet meer geschikt is voor de sport, en dat we hem nu gaan revalideren zodat hij wellicht nog een recreatie paard kan zijn.

We zijn 22 april naar de DA geweest omdat hij kreupel liep. Toen was het advies, 2 tot 3 maanden niets doen en dan terug komen. DA was heel positief. Nu zijn we bijna 4 maanden verder, en is de DA niet meer positief.
De pees doet er te lang over om te herstellen, vandaar de twijfel of mijn paard überhaupt in de toekomst nog belastbaar is.

We moeten nu 10 weken revalideren, waarbij we over 10 weken op een kwartiertje draven zitten.
Dan weer terug komen voor controle.

Ik ben er echt kapot van.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-20 13:44 



 
Profiel   

Niet fijn om te lezen dat het geen sport meer wordt maar recreatie.
Zou je paard een jaartje vakantie geven. Gezien zijn leeftijd moet dat geen probleem zijn.
Daarna nog maar eens keer op de foto zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-20 14:08 



 
Profiel   

Wat naar voor jullie!

Ik vind 4 maanden hersteltijd voor een pees best kort.

Mijn 6 jarige heeft een tussenpeesblessure en daar staat wel 9 tot 12 maanden voor.

Eerste advies van dierenarts was 6 maanden boxrust. Maar, ze staat niet rustig en ik wil dat niet.
Dus in overleg met de dierenarts nu 1 jaar lang 24/7 op de wei.

Ja, ze is inmiddels dik, nee echt vet! En haar spieren zijn weg. Van de andere kant, ze oogt happy en loopt soepel.

Haar pees was heel erg dik en ze heeft in aanvang 14 laserbehandelingen gehad. En nu is het een kwestie van tijd geven. De pees oogt nu mooi dun.

Ik zou dat in jouw geval ook doen. Mooie vlakke wei en lekker buiten laten.
Even geen verwachtingen en volgend jaar verder kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-20 14:42 



 
Profiel   

Ja ik hoor het meer om mij heen, dat mensen roepen dat een tussenpees blessure veel langer duurt.

Ik heb inmiddels ook her en der wat mailtjes rond gestuurd, om te kijken wat andere deskundigen ervan zeggen.
Vertrouwen heb ik nog steeds 100% in mijn DA, maar misschien dat er ook nog andere ingangen zijn waar we wat mee kunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-20 15:01 



 
Profiel   

ivy_power89 schreef
Earth schreef
Onderschat het gevolg van ks niet. Ik heb al vaker gezien dat paarden met ks vaak wisselend kreupel zijn doordat ze toch op een bepaalde manier ontzien. Het bewegingsapparaat klopt niet, dat geeft gevolgen. Ik zou nog eens naar de bovenlijn kijken.


De rug is de afgelopen maanden meerdere keren na gekeken. Nadat de ontsteking genezen was, was zijn rug net zo bewegelijk als een paard zonder KS. Hij gaf ook absoluut geen pijn aan.


Dit verhaal heb ik vaker gehoord, paard met lichte ks, geen last van de rug maar wel regelmatig een (tussen)peesblessure. Dus ik zou durven zeggen dat er mogelijk een link zit, het bewegingsapparaat functioneert toch minder goed vanuit de rug. Dus ik zou dat ook zeker in je achterhoofd houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-20 20:58 



 
Profiel   

Tussenpeesblessures zijn over het algemeen niet de meest ernstige maar hebben echt veel tijd nodig! Echt na een jaar weiderust kun je pas beoordelen hoe het genezen is.

Paard van mijn vader was door twee dierenartsen opgegeven, ernstige peesblessure aan de diepe buiger achter. Met 1.5 jaar, ascal voor bloedverdunning zodat de genezing beter ging, MSM voor het bindweefsel, 8 maanden in een postzegelstukje staan voor de rust is dit paard helemaal genezen en kan ook gewoon nog recreatief bereden worden.

Geef het de tijd! de rug kun je nog trainen dmv stapwerk..er zijn vele wegen die naar Rome leiden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-20 12:59 



 
Profiel   

We hebben inmiddels over 3 weken een afspraak bij de Raaphorst kliniek.
Ik wil graag een UTC scan laten maken en eens de blik van iemand anders erbij hebben.

Tot die tijd houden we het schema aan van mijn eigen dierenarts.
Volgende week komt de ice vibe binnen en heb ik van phytonics de tendo comp besteld.
Baat het niet, dan schaad het ook niet :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-20 15:25 



 
Profiel   

Even een kleine update.

Bij de raaphorst hebben we een echo en een utc scan laten maken.

Daar kwam uit, lichte littekenweefsel, veel gezond weefsel, een gaatje met rustig weefsel erom heen en 1 trauma die wel onrustig was.

Het gaatje gaat waarschijnlijk niet meer dicht maar daar gaat hij ook geen last van hebben.

Er is gekozen voor shockwave therapie, dit is inmiddels 2x gebeurd.
Verder stappen we en koelen we.

Verwachting is dat als de aangedane plek genezen is, hij weer volledig belastbaar is. Totaal ander bericht dan wat we eerder te horen hebben gekregen.

Nu zijn we ruim een week verder na de 2e shockwave behandeling en valt me op dat zn rechter voorbeen warm is. We koelen nog steeds elke dag, maar heb er toch de kriebels van.
Straks is het toch niet goed.....


Nog 2 weken en dan controle

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-20 21:47 



 
Profiel   

Goed dat je een second opinion hebt laten doen.

Je hoeft niet zo bang te zijn dat het gebied warm wordt na de behandeling, het roept een plaatselijke ontsteking op die het herstelproces versnelt. Gewoon blijven doen wat je doet.

En super fijn deze positievere diagnose!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-20 09:07 



 
Profiel   

Ik schop het topic toch nog even omhoog.

Na de 2e shockwave was het eind oktober tijd voor de tussentijdse controle.
Helaas was hij net niet helemaal goed tijdens klinisch onderzoek en gevoelig op de pees.
De scan liet zien dat er wel herstel was maar niet de hoeveelheid die verwacht was.
Gevolg, nog een shockwave behandeling en nog eens 6 weken stappen.
En dat stappen werd inmiddels een uitdaging want hij werd gewoon gevaarlijk.

Ik heb het stappen met een dolle 5 weken vol gehouden en heb de laatste week er toch nog muisjes in gestopt. Het ging tegen mijn gevoel in om een paard alleen te kunnen stappen als deze gesedeerd was. Maar hij ontplofte inmiddels om elk ritseltje of paard dat langs kwam.

Gisteren zijn we weer voor controle geweest, en nu was gelukkig alles goed.
Ook de scan gaf aan dat zijn blessure zover genezen was dat het niet meer onrustig was.
Wel is er littekenweefsel in de pees te zien, wat normaal is, en de vraag is nu hoe die pees zich gaat houden als we het gaan belasten.

Komende 3 weken 3x 2 minuten draven en daarna nog eens 3 weken 4x 3 minuten draven.
Dan terugkomen voor controle. Ziet de pees er onveranderd uit of zelfs nog iets verbeterd dan is het allemaal heel positief.

Toch ben ik echt bang dat het terug komt, vooral omdat ik niet echt goed weet waarom die tussenpees zo beschadigd is. Mijn paard is er niet 1 die 7 dagen per week een uur langs vol gereden wordt.
en de kans dat het terug kan komen is aanwezig, maar dat schijnt met iedere blessure te zijn omdat het toch een zwakke plek is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-20 14:07 



 
Profiel   

De oorzaak is niet altijd te achterhalen, maar zoals ik eerder al zei zou ik ks niet hierin onderschatten.
Nu is het gewoon trial and error. Rustig opbouwen en het in de gaten houden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-20 14:57 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen