Ervaringen met hoof armor?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Ervaringen met hoof armor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 14:57

Het blijft een heel bijzondere hoef. Durf er niet zoveel van te zeggen.. Zonder de rest van het verhaal zou ik ook denken aan een schimmel, maar misschien is er iets anders waardoor die lagen niet goed aan elkaar verbonden zitten? Geen idee :o hopelijk helpt de hoof armor!

Ik heb het vandaag binnen gekregen, meteen zin om het erop te doen. Hopelijk is de paddock straks droog.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Ervaringen met hoof armor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 15:20

Vraag eens advies aan Klaas Feuth. Mijn ruin heeft wel iets waar hierop lijkt.

Ik ben wel overal geweest, en op zich ben ik bij Nassau goed geholpen... maar ook dat werd na verloop van tijd weer slechter.
Blootsvoets gaat het toch het beste.

Ik heb nu toch weer wat nieuwe inzichten van Klaas Feuth gehad over de voeten van mijn ruin en begrijp weer wat beter hoe we het het beste kunnen aanpakken.

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Ervaringen met hoof armor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 20:31

Klaas heeft toen ook geholpen met het uitzoeken van hoefschoenen voor mel (samen met een passer). Is inderdaad een goede denk ik!

Ik heb de voeten van mel behandeld.. Was nog best lastig want de zolen slurpten het echt op := vooral van haar gevoeligste hoef dus dat is wel typisch

Tuittuit

Berichten: 516
Geregistreerd: 24-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 16:04

Ik kom net bij de kliniek vandaan en hij heeft geen schimmel in zijn voet.
Hij heeft een aandoening aan zijn voet dat de haartjes in zijn voet zich niet inmekaar vast grijpen waardoor zijn voet open gaat staan.

Helaas valt hier niks aan te doen behalve goed bijhouden. Eventueel zou je hem op ijzers kunnen zetten, wat zou helpen indien ze ze niet aftrappen 8)7

Verder kun je ze zelf steeds bijveilen, dit is het belangrijkste zij die, zodra er ook maar een klein hoekje aan zit weer rond maken, want daar breekt het af.

Hij heeft nu ook een klein scheurtje, hier heeft ie een krammetje opgezet zodat die niet verder kan, want aan de onderkant zit die al stiekem door zijn witte lijn. Zijn voeten zijn kort waardoor die hem er niet even uit kon snijden

Afbeelding

Verder stonden zijn voeten in een goede stand, zelfs links voor want zo is zijn stand zij die. Dit zag hij liever dan een lange teen.

Doordat de voet op een gegeven moment gaat splijten komt er zand in en dit oefend weer druk op de wand uit waardoor die juist ook weer verder open gaat staan, dus het is dan zo'n visueel cirkeltje. Ijzer ga ik voorlopig niet doen, waar hij het wel mee eens was aangezien ik nu zo al 2 jaar het aardig onder controle heb. Dus nu hopen dat de hoofarmer gaat werken bij hem
Had ook gevraagd of ie hier ervaring mee had en dit had ie inderdaad zowel positief als negatief. Bij de een werkt het wel een de andere niet zij die, je moet er zoviezo niet kilometers over de weg mee gaan zegt want het slijt wel, hij heeft paarden gezien die bijna op het leven zaten, maar goed dan kunnen dat ook mensen zijn die denken dat ze er 150 km mee over de weg kunnen en er de ballen verstand van hebben denk ik dan, want je kan wel zien of een voet slijt of niet

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 16:06

Wat waren de negatieve dan?
Want de hoeven gaan heus niet harder slijten, dat lijkt me erg onlogisch :P

Mel had het gisteren trouwens zeker door dat er wat op zat, maar was niet meteen overtuigd.
Aan het gemorste spul op mijn hand (in de handschoen, want: ik heb talent) te merken blijft het ook wel een tijdje doorwerken /uitharden dus hopelijk zie ik straks meer verschil.

Btw, fantastisch spul op je handen,ziet eruit alsof ik het laatste jaar geen een keer mijn handen heb gewassen maar het voelt als een stevige eeltlaag :D

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Ervaringen met hoof armor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 13:57

Vandaag klein beetje slijtage , nou moet ik zeggen dat een stukje weg bij ons net nieuw asvalt heeft en met steentjes bedekt is. Dus echt schuurpapier en een drukke pony die niet normaal wou stappen. Zondag langere rit over de weg smeer ik er wel een extra laagje op.

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 19:20

Ik ben een sukkel, echt waar.
Ik wist dat mel al begintekenen had van retracted sole. Ik weet dat de hoof armor intrekt, ik weet dat het plakt.

Volgende keer moet ik haar een stuk langer op stevige grond laten lopen ipv op de paddock zetten :(
Dr zolen zien er nu uit alsof ze in de meest verschrikkelijke modder heeft gelopen de laatste dagen, compleet teruggetrokken. Maar ze loopt er lang niet zó pijnlijk op als normaal. Alleen zeker niet goed

rien10
Berichten: 14664
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 19:40

:')
Sintara schreef:
Ik ben een sukkel, echt waar.
Ik wist dat mel al begintekenen had van retracted sole. Ik weet dat de hoof armor intrekt, ik weet dat het plakt.

Volgende keer moet ik haar een stuk langer op stevige grond laten lopen ipv op de paddock zetten :(
Dr zolen zien er nu uit alsof ze in de meest verschrikkelijke modder heeft gelopen de laatste dagen, compleet teruggetrokken. Maar ze loopt er lang niet zó pijnlijk op als normaal. Alleen zeker niet goed

Ik snap niet heel veel van je verhaal. Je hebt hoof armor gebruikt bij je paard en het plakt?

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 19:54

Ja als je het er net op doet plakt het..
Maar de meesten zullen nooit last krijgen van wat mel heeft. Het is iets dat bijna alleen bij evs voorkomt en alsnog zeldzaam is

rien10
Berichten: 14664
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Ervaringen met hoof armor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 21:08

Het plakt bij ieder paard, dus niet allen bij jouw paard. Er staat ook in de gebruiksaanwijzing hoe je daar mee om moet gaan.
Wat gebeurt er dan wel bij jouw paard wat bij anderen niet gebeurt?

Dennis

Berichten: 31467
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Ervaringen met hoof armor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 21:10

Ik heb het vanavond ook onder mijn pony's gesmeerd.
Hier plakte het ook. Had er babypoeder op gedaan, maar ook stro en andere rommel wat er nog lag plakte er onder. Ben benieuwd hoe het morgen ochtend is.

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 08:44

rien10 schreef:
Het plakt bij ieder paard, dus niet allen bij jouw paard. Er staat ook in de gebruiksaanwijzing hoe je daar mee om moet gaan.
Wat gebeurt er dan wel bij jouw paard wat bij anderen niet gebeurt?

De zool is aan het hoefbeen geplakt op een paar stukjes. Dat heet retracted sole.
Ik denk dat, doordat ik haar na het behandelen te snel op mul zand heb gezet dat de hoof armor dat erger heeft gemaakt

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 08:44

Ik heb het bij de mijne op een verhard stuk op gedaan, daarna zand erover en dan voet neergezet. En haar even laten staan terwijl ze at. Het plakkerige was er hier nog best snel af, ik denk met 15 minuten ofzo. Ik heb gewoon het randje hoef wat je meepakt gevoeld, toen dat niet meer plakte heb ik haar weer terug gezet. Dat ging prima!

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Ervaringen met hoof armor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 08:55

Ja dat had ik ook moeten doen, nog een kwartier wachten.. Dan was er waarschijnlijk niks aan de hand geweest.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Ervaringen met hoof armor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 10:46

Als het goed is staat dat ook aangegeven in de gebruiksaanwijzing? Ik heb ze iig wel een kwartiertje op het harde laten staan

MikeyB

Berichten: 64
Geregistreerd: 18-08-15
Woonplaats: Groningen

Re: Ervaringen met hoof armor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 11:12

Hier doen we het ook met talkpoeder. Gaat echt super. Nog geen plak toestanden gehad!

Wat een super spul is dat Hoof Armor zeg! Mijn paard heeft echt enorm veel hoef-leed achter de rug. Het gaat de goede kant op, maar we zijn er nog niet helemaal. Ik heb echt de indruk dat de Hoof Armor een verschil maakt.

Er zit een scheur in zijn hoef, de antibacteriële werking is dus zeer welkom. Ook dunne zolen heeft mijn paard last van, dus ook alle hulp op dat vlak is heel aangenaam. Bovendien blijven zijn hoeven opmerkelijk goed in droog en warm weer. Waar ik voorheen altijd direct in de weer ging met H2O schoenen en meerdere keren per dag sponzen enzo, is dat dit jaar nog helemaal niet nodig geweest en het was hier al even best droog.

Heel blij mee!

Anoniem

Re: Ervaringen met hoof armor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 10:23

Ik heb zojuist besteld. Ga het eerst bij mijn oudje proberen. Ben erg benieuwd.

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Re: Ervaringen met hoof armor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 16:14

Ik heb het ook besteld, en binnen, voor m'n quarter, ze is snel gevoelig. Heel benieuwd!

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Ervaringen met hoof armor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 19:06

Het neemt hier de gevoeligheid niet weg, sterker nog het lijkt wel of ze er wat gevoeliger door zijn. Maar slijtage lijkt iets minder snel te gaan.

gr_roos
Berichten: 7573
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 20:19

Letsdunit schreef:
Het neemt hier de gevoeligheid niet weg, sterker nog het lijkt wel of ze er wat gevoeliger door zijn. Maar slijtage lijkt iets minder snel te gaan.


Dank je wel voor deze opmerking. Ik twijfel heel erg, maar droog wegzetten en droog aanbrengen is met 24/7 op de wei niet altijd haalbaar. Ik zou het willen aanschaffen voor gevoeligheid, maar als dat niet vermindert dan neem ik het risico niet en ga ik voor schoenen.

Anoniem

Re: Ervaringen met hoof armor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 17:40

Dat vind ik wel interessant Letsdunit. Hoevaak heb jij het nu gebruikt? En zijn er meer mensen die dezelfde ervaring hebben?

Mogelijk verbeterd het na een aantal keer aanbrengen? Ik ben erg benieuwd of er anderen zijn met deze ervaring.

Over het algemeen lees ik ervaringen dat het de gevoeligheid juist zou verminderen.

Dennis

Berichten: 31467
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Ervaringen met hoof armor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 17:46

Ik zou vandaag 20 km op hoofarmor doen, maar heb toch schoenen aan getrokken.
Over 2 weken kampioenschap dus wou eigenlijk geen risico's nemen. Hopelijk komende week op een korter stukje thuis testen.

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Ervaringen met hoof armor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 07:59

Gisteren een Puzzeltocht gereden met mijn jonge D pony. 20KM over de weg was een mooie test. Veel in draf gereden, hoeven zagen er keurig uit bij terug komst. Wel wat gevoelig op de stukjes weg waar de kiezeltjes bovenop lagen.
Ik vind Hoof Armor beter werken bij mijn D pony als mijn C pony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 08:38

Letsdunit schreef:
Gisteren een Puzzeltocht gereden met mijn jonge D pony. 20KM over de weg was een mooie test. Veel in draf gereden, hoeven zagen er keurig uit bij terug komst. Wel wat gevoelig op de stukjes weg waar de kiezeltjes bovenop lagen.
Ik vind Hoof Armor beter werken bij mijn D pony als mijn C pony.

Hoe vaak heb je het nu aangebracht?

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Ervaringen met hoof armor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 13:49

Ik moet zeggen dat er er meer van had gehoopt.
Ook wbt slijtage merk ik geen verschil.. Als iemand iets wil overnemen dan kan dat :o