Ervaringen met hoof armor?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lauke

Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Re: Ervaringen met hoof armor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 09:31

Ik ben heel benieuwd naar je ervaring straks kayleigh!
Ik ga het vanmiddag eens met mijn smid bespreken en eens nagaan wat die er van vindt.

Tuittuit

Berichten: 516
Geregistreerd: 24-10-12

Re: Ervaringen met hoof armor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 09:39

Ik heb het gister avond ook besteld dus wordt vervolgt

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Ervaringen met hoof armor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 09:47

Wat betreft de droge hoeven, mijn smid heeft er heel kort even de verf brander op gezet, niet op de hoogste stand hoor. Ik zou dit zelf niet durven hoor maar zij doet dit ook met plak ijzers etc dus wist hoe het moest zegmaar.

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Ervaringen met hoof armor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 11:06

Ik volg hier ook even.
Mijn paard heeft na het uitbreken van een giga blein aan de kroonrand en uitgroeien van het gat, een sincker gekregen. (kanteling + sincker.)
Ruim een jaar verder met bekapinterval van 4 weken is ze nu in de piste rechtsom en rechtdoor zo goed als rad, linksom nog onregelmatig. Op zachte weidegrond ok, als die harder wordt ook onregelmatig, op beton in stap ok, maar in draf belabberd.
Zou hoofarmor hiervoor een oplossing kunnen zijn?

Zamero

Berichten: 2326
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Katwijk

Re: Ervaringen met hoof armor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 12:05

Ik ben ook erg benieuwd naar de ervaringen
De mijne hebben nu hoefschoenen, maar het fijnste voor hun is natuurlijk zonder!

Marjanka11

Berichten: 170
Geregistreerd: 04-09-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 12:07

Duhelo, HoofArmor zal nooit een oplossing zijn voor fysieke schade, het kan slechts bijdragen aan comfort / bescherming wanneer voeding, huisvesting, bekapping etc op orde zijn, maar dat begrijp & weet je vast heel goed. Een sinker levert druk op de zool op; HoofArmor kan het ontstaan daarvan niet herstellen. Het draagt wel bij aan het steviger, stugger maken van de zool en voorkomt daarmee bijvoorbeeld kneuzingen, terwijl HoofArmor op zichzelf flexibeler is dan de hoef zelf. Het dringt ook iets in zool (bereikt de bloedbaan niet, en overigens is HoofArmor non-toxic, zelfs eetbaar hoewel niet aan te raden en zelf iig nooit geprobeerd). Het verbeterd de kwaliteit van het weefsel. Antwoord: Ja, het kan bijdragen, maar zal de sinker niet teniet doen.

Kayleigh__

Berichten: 1072
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 13:00

Letsdunit schreef:
Wat betreft de droge hoeven, mijn smid heeft er heel kort even de verf brander op gezet, niet op de hoogste stand hoor. Ik zou dit zelf niet durven hoor maar zij doet dit ook met plak ijzers etc dus wist hoe het moest zegmaar.

Dit gaf mijn hoefsmid inderdaad ook als tip, of eventueel een föhn, maar die is minder heet.
Ik durfde die brander zelf ook niet aan.

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 15:31

Marjanka11 schreef:
Duhelo, HoofArmor zal nooit een oplossing zijn voor fysieke schade, het kan slechts bijdragen aan comfort / bescherming wanneer voeding, huisvesting, bekapping etc op orde zijn, maar dat begrijp & weet je vast heel goed. Een sinker levert druk op de zool op; HoofArmor kan het ontstaan daarvan niet herstellen. Het draagt wel bij aan het steviger, stugger maken van de zool en voorkomt daarmee bijvoorbeeld kneuzingen, terwijl HoofArmor op zichzelf flexibeler is dan de hoef zelf. Het dringt ook iets in zool (bereikt de bloedbaan niet, en overigens is HoofArmor non-toxic, zelfs eetbaar hoewel niet aan te raden en zelf iig nooit geprobeerd). Het verbeterd de kwaliteit van het weefsel. Antwoord: Ja, het kan bijdragen, maar zal de sinker niet teniet doen.

Mijn vraagstelling was inderdaad een beetje raar.
Ik ben me er inderdaad van bewust dat de sincker er is en niet meer zal weggaan, helaas. Ik vermoed dat we nu op het punt zitten waarop we het "beste" bereikt hebben volgens de manier waarop we bezig zijn. De randfactoren (huisvesting 24/7 buiten, op gras op schraal hooi, geen krachtvoer, wel vitaminebrok, winter soort PP, zomer weidegang, kuddeverband) etc zijn inderdaad in orde.
Ze wordt om de 4 weken bekapt door een goede smid/bekapper, dus daar kunnen we ook niet veel aan verbeteren.

Ze is een stuk beter gekomen dan we ooit verwacht hadden, maar om ze terug rad te krijgen is de enige optie nog ijzers, wat ik liever vermijd (zowel voor het feit van de ijzers zelf, als dat ze in de winter er nooit onder zullen blijven).
Hoefschoenen zijn een succes voor stapritjes op het harde, in draf/galop vliegen ze zo af (ook met gaithers, die heeft ze twee weken geleden in twee stukken gescheurd door erop te trappen.)

Als hoof armor zou bijdragen tot kneuzingen vermijden (want nu doet ze nog regelmatig zweren door op een ministeentje te trappen bv) en zou zorgen dat ze regelmatiger loopt, dan is het wel het proberen waard.

Marjanka11

Berichten: 170
Geregistreerd: 04-09-07
Woonplaats: Groningen

Re: Ervaringen met hoof armor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 21:24

Probeer het; een enduranceruiter nabij Emmen is enthousiast over het gravel gegaan in de bermen (voorheen altijd hoefschoenen; van die grijze steenslag in de berm) en geen schade, putjes of deukjes, beurse plekken of gevoelig lopen; later bij Wolvega (kliniek, controle) over het grint, geen gevoeligheid. Het is dus zeker wel het proberen waard, hoewel een gezakt hoefbeen altijd wel een tricky kwestie blijft.

NB, super happy dat alle randvoorwaarden voor je merrie zo goed zijn ingericht! Er zijn er nog genoeg die een voorbeeld aan je mogen nemen. Complimenten!!!

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 19:01

13 km met de menponies over de weg vooral in draf.
Dit is de c pony bij terugkomst die is dus 2 keer behandeld met Hoof armor. Hoef was keurig bij terugkomst.
Afbeelding
Men pony D pony is 1 keer behandeld en die hoeven zag je toch nog wel kleine slijtage.

Afbeelding

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Ervaringen met hoof armor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 20:03

Ik vind het toch wel lastig om me voor te stellen hoe dit in de praktijk werkt.
Als ik het goed heb is het een soort laklaag? Maar je brengt het dus niet aan met een kwast?
En je gebruikt per paard een zon tube na een bekapbeurt ongeveer?

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 20:11

Nee hoor ik heb met 1 tube al 12 hoeven gedaan en nogsteeds spul over. c en D pony hoeven.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Ervaringen met hoof armor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 20:19

Ah dat klinkt toch een stuk beter betaalbaar :D

Tuittuit

Berichten: 516
Geregistreerd: 24-10-12

Re: Ervaringen met hoof armor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 01:17

Ik heb het vandaag binnen gekregen en ga het morgen aanbrengen dus ben benieuwd

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 10:40

Laagje 2 vandaag bij de D pony erop gesmeerd, alleen voorhoeven maar dat zijn dus inmiddels 14 hoeven met 1 tube. Met 1 mengtuitje kun je makkelijk 4 hoeven doen als je gewoon netjes door werkt. Ik had geen talkpoeder meer dus dan maar hartige taart mix meel erop :+
Vanmiddag even kijken of het met haar hoeven nu beter gaat over de weg.

pluisbeer

Berichten: 960
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Re: Ervaringen met hoof armor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 10:52

Ik volg jullie bevindingen met interesse.
Hoe lang doe je met de starterset?

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Ervaringen met hoof armor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 11:09

Werkt dit ook voor hoeven die snel brokkelen?
Mijn paard heeft een vrij zachte witte lijn. Heeft schimmel ingezeten maar nu niet meer. Toch blijft de witte lijn zwak. Zand schuurt er nu een soort kanaaltjes in waarop het weer brokkelt.
Smid komt elke 4 weken om alles steeds bij te vijlen en controleren.

Zou dit wat kunnen zijn?

Tuittuit

Berichten: 516
Geregistreerd: 24-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 12:39

Ik heb het zonet aangebracht ( 11 u ). Heb eerst de hele hoef bijgevijld en met staalborstel gedaan. ( had eigenlijk even foto moeten maken 8)7 ) kan ik morgen als nog even doen, dan kan je zien hoe lelijk die afgebroken/gespleten is en op de lange termijn zien of het werkt.

Ze lopen nu 24/7 buiten en de voet was toch wat vochtig dus hoop door het vijlen enz dat het blijft zitten. ( advies dus einde dag aanbrengen dat de douw weg is en de voet goed heeft kunnen drogen, gras blijft toch lang vochtig ) De volgende keer zal ik gelijk na de smid doen :D
Maar dan kan het toch wat bescherming geven tot dan, hoop ik.

Ik rij momenteel niet ivm zwellinkje op zijn rug, ondanks dat breken ze dan toch af dus vingers crosst +:)+

Marjanka11

Berichten: 170
Geregistreerd: 04-09-07
Woonplaats: Groningen

Re: Ervaringen met hoof armor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 13:45

@LetsDunit: Prachtige foto's, duidelijk +:)+ .

@Pluisbeer: De starterkit bevat de dispenser (het schuifpistooltje) en de cartridge (met natuurlijk mengtuitjes). In principe kan je met 1 cartridge 8 paardenhoeven doen, maar zoals LetsDunit aangeeft; kleinere voetjes meer! Het gestelde vanuit de USA is dat het circa 150 km over het harde mee gaat of 4 a 6 wkn, afhankelijk van de ondergrond. Enduranceruiters brengen vaak voor de trail of tussendoor (bij een meerdaagse) een extra laag aan. Bij gevoelige zolen, bevangenheid idem, of dat je na twee wkn herhaalt; in die gevallen is mijn insteek dat je goed naar je paard of pony kijkt wanneer het nodig is.
Omdat het niet zichtbaar is (HoofArmor is doorzichtig) kun je of zelf een regelmaat er in houden, of naar de beweging / comfort van je paard kijken.

@DuoPenottie: Ja, HoofArmor had vroeger (1999) nog niet de schimmelwerende werking (antibacterieel) maar sinds de 4e verbeterde versie wel (we zitten nu bij de 6e versie). Er is een mooi foto verslag terug te vinden bij de producent rondom WLD. HoofArmor legt een beschermende laag aan en sluit af, zonder inflexibel te worden. De witte lijn wordt daarmee beschermt tegen aantasting van buitenaf, en de aanwezige bacteriën / schimmels worden niet gelukkig van gebrek aan zuurstof en de antibacteriële middelen. Een zwakke lijn blijft een aandachtspuntje, omdat door de gestrekte laminea en pompwerking van de hoef, er makkelijk zand, maar ook poepjes of anderzins, opgenomen kunnen worden in de witte lijn. Fijn dat de smid iedere vier wkn komt, dat is mooi zorgvuldig werken en een fijne bekapinterval! Mede door die bekapinterval wordt het brokkelen voorkomen, maar de witte lijn is je verbindende factor van de in- en uitwendige hoefcapsule. Brokkelen kan voeding zijn, maar ook genetisch, een fysiek aspect (w.o. stand van de voet) etc. : HoofArmor beschermt tegen brokkelen, omdat het de structuur van het weefsel stugger maakt zonder dat het harder wordt, en toch flexibel blijft, net als je hoef. Je ziet op de foto's van LetsDunit heel mooi welke bescherming het biedt; de lamellen van de hoefwand, de tubelines, blijven mooi gesloten liggen.

BravoT: Hou ons op de hoogte, fijn om te volgen.

Nou allemaal, ik wens jullie een fijne zondag! :)

Tuittuit

Berichten: 516
Geregistreerd: 24-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 15:21

Ik heb vandaag even snelle foto's gemaakt in het land *-:) dan kan ik iets laten zien :=

Op de een of andere manier laat dus over de gehele breedte van de voet de bovenkant van de hoef los en splijt ie met de laag eronder. Hij scheurt dus zozeer niet naar boven in zoals een gewone hoefscheur. Hij is 10 juni bekapt dus we zijn nu 18 dagen verder en hij loopt 24/7 buiten ( even voor het idee :list: ) als die bekapt wordt dan is het er meestal net wel net niet eruit en het begint dan na 1 week weer zo te worden. Steeds klein beetje bijbeetje _-:(

Je kan het niet helemaal goed zien maar waar je de zool ziet is het toch nog wat glimmend
Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Ik heb trouwens nu de straal en straal groeve niet meegenomen. Doos de gehele zool en 2 cm de hoek mee om aan de buitenkant.
Voet zag er nog wel hetzelfde uit als voor het aanbrengen dus geen verdere breuken ofzo. Ben erg benieuwd over 2 bekap beurten en ik moet altijd met 4 a 5 weken om de boel wat netjes te houden, langer red ik echt niet.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Ervaringen met hoof armor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 15:37

Mmm, BravoT.... eindelijk eens iemand wiens paard hetzelfde euvel heeft. De wand die wijkt... dat spleetje. Ik word er ook niet goed van, bij de andere paarden sluit het mooi aan... en bij gebeurt dit steeds, ook al houd ik het mooi rond.
Hij is keurig op gewicht, krijgt goede voeding... en toch. Horendol word ik ervan, want echt helemaal jofel loopt hij er ook niet op. Op slechte momenten krijgt hij zijn schoenen aan.
IJzers werken sowieso niet...... dan valt alles echt uit elkaar.

Anyway, ik ben ook benieuwd wat hoofarmor ons gaat brengen. Hopelijk wellicht gewoon genoeg stevigheid om uiteindelijk de wand weer te laten aansluiten....

Tuittuit

Berichten: 516
Geregistreerd: 24-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 16:07

Ninx das mooi balen. En inderdaad dat laatste hoop ik ook. Is misschien ook een goeie om te melden die van mij is ook goed in conditie dus niet te dik.
Echter heeft hij als 2 jarige een slechte tussen poze gehad ( heb hem gekocht toen die 3 was ). De oude eigenaar heeft mij dit verteld met foto's erbij dus als ik deze erbij zet schrik je je dood. Ze had hem in de opfok gezet en ze stuurde steeds foto's naar haar dat het goed ging, echter hebben ze op dag 1 zoveel verschillende foto's gemaakt en deze naar haar gestuurd over een tijdsbestek dat toen ze hem na tijdje in het echt dit het resultaat was en ze hem gelijk heeft opgehaald.

Maar of die daardoor nu slechte voor voeten heeft ? Dan is links voor zijn slechte voet waar de foto's ook van zijn hier boven


Afbeelding


Afbeelding


En dit is hem nu <3
Afbeelding

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Ervaringen met hoof armor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 16:14

BravoT en Ninx, hebben jullie je paarden laten checken op "losse wand" White line disease?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 16:18

rien10 schreef:
BravoT en Ninx, hebben jullie je paarden laten checken op "losse wand" White line disease?


Ja, daar is hij heel gevoelig voor.
Hij is ook heel lang onder behandeling geweest bij de gebr. Nassau. Bij de ene broer leek het wel beter te gaan dan bij de andere, want het laatste jaar dat ik heen en weer reed werd het steeds slechter.

Ik heb alle klinieken, soorten plakbeslag, en alle behandelingen gedaan.... blootsvoets is niet ideaal bij hem, maar het helpt schimmeltjes in de kiem te smoren... je bent er veel sneller bij.

Voor nu vind ik het soms zelfs lijken op hoofwall separation disease. Het lijkt gewoon of de wand nooit echt goed hecht. Maar goed, dat komt echt alleen bij Connemara's voor.
Of ik hem ooit echt goed krijg...? Denk het niet... Maar als ik het maar onder controle kan houden, en hij zich goed voelt.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 16:20

BravoT schreef:
Ninx das mooi balen. En inderdaad dat laatste hoop ik ook. Is misschien ook een goeie om te melden die van mij is ook goed in conditie dus niet te dik.
Echter heeft hij als 2 jarige een slechte tussen poze gehad ( heb hem gekocht toen die 3 was ). De oude eigenaar heeft mij dit verteld met foto's erbij dus als ik deze erbij zet schrik je je dood. Ze had hem in de opfok gezet en ze stuurde steeds foto's naar haar dat het goed ging, echter hebben ze op dag 1 zoveel verschillende foto's gemaakt en deze naar haar gestuurd over een tijdsbestek dat toen ze hem na tijdje in het echt dit het resultaat was en ze hem gelijk heeft opgehaald.

Maar of die daardoor nu slechte voor voeten heeft ? Dan is links voor zijn slechte voet waar de foto's ook van zijn hier boven


[ [url=m/jcBgCQ.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/I1jyQy.jpg]Afbeelding[/url] ]


En dit is hem nu <3
[ [url=m/DVAVYs.jpg]Afbeelding[/url] ]


Getsie.... dat ziet er niet fijn uit....
Fijn dat hij het bij jou nu goed heeft.

Mijn paard heeft het ook niet geweldig gehad als jong paard, uiteraard kan dat levenslange gevolgen hebben....
Dus ja, dikke kans dat ons dat nu nog steeds parten speelt :-(