Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 7 [ 163 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Ervaringen met hoof armor?

 
Profiel   

Bij intensiever belasten is het wel de bedoeling meerdere lagen aan te brengen. Bijvoorbeeld eerst 1, en 24 uur later weer even schrobben met de staalborstel en dan nog een laag.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-21 12:53 



 
Profiel   

Bij mijn D pony pas 2 keer aangebracht en dat ging dus goed. Bij de C pony al 4 keer aangebracht maar evengoed hier en daar slijtage.
Allebij gevoelig op het asvalt waar die rot steentjes uit steken, maar daar zou ik ook niet op blote voeten over willen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-21 12:56 



 
Profiel   

Ninx schreef
Bij intensiever belasten is het wel de bedoeling meerdere lagen aan te brengen. Bijvoorbeeld eerst 1, en 24 uur later weer even schrobben met de staalborstel en dan nog een laag.

Dit heb ik inderdaad gedaan, ook al staat mijn paard al drie weken op rust. Maar ze heeft gewoon van op de paddock staan slijtage hoor :) (niks ergs hoor maar gewoon normaal)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-21 12:57 



 

Letsdunit schreef
Bij mijn D pony pas 2 keer aangebracht en dat ging dus goed. Bij de C pony al 4 keer aangebracht maar evengoed hier en daar slijtage.
Allebij gevoelig op het asvalt waar die rot steentjes uit steken, maar daar zou ik ook niet op blote voeten over willen :)

Bedankt voor de info. Ik heb het zojuist bij de voorhoeven van mijn oude paard aangebracht. Moet elke dag over een stuk oud asfalt en daar liggen ook nog wat van die misselijke, grote kiezels....

Doe morgen nog een extra laagje erover heen.

Het droogt als een malle, want voordat ik de ene voet klaar had, zat het tuutje al verstopt. Gebruiken jullie voor elke hoef een nieuw tuutje?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-21 14:09 



 
Profiel   

Ik heb twee hoeven met 1 tuutje geredt. Maar ik had ze allemaal super schoon gemaakt op de tegels, hoefde alleen laatste keer ff met een borstel erover en kon dan al gaan kliederen :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-21 14:17 



 
Profiel   

Ik 4 met 1 tuutje! Gewoon eerst allemaal bekappen of schoonmaken, dan je talkpoeder en hoof armor bij de hand houden. Paar druppels verdelen, uitsmeren en gelijk talkpoederen en hup on to the next!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-21 14:49 



 

Ah ik moet dus nog een beetje oefenen......

Op het filmpje zie ik nl dat ze de hoef een tijdje omhoog houden, dus dat heb ik ook braaf gedaan. Met als gevolg een verstopt tuutje :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-21 15:16 



 
Profiel   

Ik heb het ding ook met tuutje omlaag vast laten houden door iemand, dat helpt ook misschien :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-21 15:52 



 
Profiel   

[***] schreef
Ah ik moet dus nog een beetje oefenen......

Op het filmpje zie ik nl dat ze de hoef een tijdje omhoog houden, dus dat heb ik ook braaf gedaan. Met als gevolg een verstopt tuutje :j


Er staat duidelijk bij dat je bij elke voet een nieuw tuitje moet gebruiken hoor :o

Ik kan nog niet heel veel zeggen erover omdat ik nog steeds niet kan rijden, hij loopt 24/7 u buiten en zijn slechte voet lijkt in ieder geval niet slechter te worden, dus ik hoop dat het door het spul komt, inprinciepe vind ik dat ik er pas echt wat van kan zeggen nadat ie opnieuw bekapt is en dat ik het dan gelijk kan aanbrengen, maar de komende 2 weken hoeft ie nog niet naar de smid en als die wel is geweest dan zal het de komende weken erna pas iets uitwijzen :list:

Geduld is een schone zaak 8)7

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-21 15:54 



 

Je hebt helemaal gelijk BravoT. Ik ben van het type dat eerst overal op begint te drukken, tikken, in elkaar passen enz enz voordat ik de gebruiksaanwijzing lees. Doe ik bijvoorbeeld ook met een Ikea kast, nieuwe telefoon e.d :D

Ik zag het later ook in de gebruiksaanwijzing :j .

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-21 16:00 



 
Profiel   

Nou ik heel stoer over 1 tuutje 4 hoeven maar ik wilde vandaag nog een laagje doen en na hoef 2 was het gebeurd met m'n tuutje :j
Ze liep gevoelig over steentjes en dit is echr ewn stuk minder nu. Haar zool was al hard, maar nu is het beton :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-21 16:59 



 
Profiel   

Oke toch even een update, ik ben net op stal geweest en zijn slechte voet blijft het zelfde alleen zijn goede voet is nu verder aan het gaan 8)7 . Goed deze doet het ook altijd wel, maar denk meestal iets later.

In ieder geval dit is het resultaat van vandaag en de laatste foto heb ik de goede voet even bijgevijld, in de hoop dat ie niet verder gaat.


[ img ]


[ img ]

Onderstaande beetje bijgevijld

[ img ]

Denk dat ik hem met max 2 weken laat bekappen, daarna is te lang voor hem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-21 18:49 



 
Profiel   

Ik ga morgen of vrijdag ook starten met de hoofarmor. Mijn paard had last van dubbele zolen, maar blijft helaas gevoelig lopen, ook op zand.
Met hoefschoenen aan gaat het helemaal goed, maar die heeft hij alleen overdag aan.

Mijn hoop is dat de hoofarmor de schoenen kunnen vervangen.

Van Marjanka krijg ik altijd een snelle reactie, advies op maat en ze denkt graag mee. Ik ben erg benieuwd hoe onze ervaring wordt :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-21 19:47 



 
Profiel   

Gab is vanochtend naar de smid geweest

Foto's voor ( ik had hem tussen de smid beurt wel 1 x behandeld met hoofarmer, lv bleef hetzelfde, rv werd slechter )



[ img ]

[ img ]

Dit is na de bekap beurt, waar de 2 gaatjes in zitten is lv


[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Hierna heb ik de hoofarmer weer aangebracht dus wordt vervolgd %), maar zijn voeten zijn weleens beter geweest %)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-21 12:40 



 
Profiel   

Oh die lagen zijn echt helemaal los van elkaar, of niet? Is de rand rondom glad gevijld? Het lijkt zo ruw!


Ik ga het niet meer op mijn paard dr hoeven gebruiken :n het kan best aan mij liggen, of aan mijn paard maar het was het niet voor ons

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-21 15:11 



 
Profiel   

Sintara schreef
Oh die lagen zijn echt helemaal los van elkaar, of niet? Is de rand rondom glad gevijld? Het lijkt zo ruw!


Ik ga het niet meer op mijn paard dr hoeven gebruiken :n het kan best aan mij liggen, of aan mijn paard maar het was het niet voor ons


Wat is de reden dat het niet werkte?

Ik heb het gister aangebracht. Vanwege jouw verhaal over het zand (bij ons ook alleen zand), heb ik eerst ingesmeerd en daarna nog talkpoeder erop gedaan. Zodat de plaklaag weg was en er verder niets meer aan blijft plakken.
Ik heb m daarna eerst in de bak gezet, wat muller zand was, om even na te vragen of de grond waar mn paard tijdelijk zou staan niet te vochtig was. Daarna heb ik hem daar op gezet. Ik merk niets van dat er van alles aan blijft plakken.
Ook het opslurpen wat je eerder beschreef herken ik niet. Ik heb een filmpje van 1,5min van hoofarmor bekeken en het zo nagedaan en dat ging eigenlijk heel makkelijk en in 1 keer goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-21 15:53 



 

Bij mij ging het aanbrengen ook vrij makkelijk (afgezien van een dichtgeplakt tuutje, maar dat is mijn eigen schuld).

Heb de hoeven goed schoongemaakt met een staalborstel en ook volgens het filmpje van Hoofarmor het spul dun aangebracht, even uitsmeren met je vingers, beetje talkpoeder erover en na een minuut of 2 de hoef in het zand neergezet. Dit is eigenlijk een beetje dubbelop want als je de hoef op het zand neerzet zou dat voldoende moeten zijn.

Heb de eerste paar dagen niet het idee gehad dat het "iets" deed, maar na een week loopt mijn oudje toch minder gevoelig over steentjes.
Bij mijn jonge paard leek het eerder te werken.

Volgende week komt de hoefsmid en dan breng ik het opnieuw aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-21 16:22 



 
Profiel   

BravoT wat een enorm lange teen en flare had je paard voor het bekappen. Het lijkt ook alsof de hoefwand van buiten gevijld is weet je daar de reden voor?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-21 16:26 



 
Profiel   

Ik kan vandaag niet naar mn paard, dus moet morgenvroeg even afwachten. Dan zit het er 48 uur op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-21 16:41 



 
Profiel   

Slmt9 schreef
Sintara schreef
Oh die lagen zijn echt helemaal los van elkaar, of niet? Is de rand rondom glad gevijld? Het lijkt zo ruw!


Ik ga het niet meer op mijn paard dr hoeven gebruiken :n het kan best aan mij liggen, of aan mijn paard maar het was het niet voor ons


Wat is de reden dat het niet werkte?

Ik heb het gister aangebracht. Vanwege jouw verhaal over het zand (bij ons ook alleen zand), heb ik eerst ingesmeerd en daarna nog talkpoeder erop gedaan. Zodat de plaklaag weg was en er verder niets meer aan blijft plakken.
Ik heb m daarna eerst in de bak gezet, wat muller zand was, om even na te vragen of de grond waar mn paard tijdelijk zou staan niet te vochtig was. Daarna heb ik hem daar op gezet. Ik merk niets van dat er van alles aan blijft plakken.
Ook het opslurpen wat je eerder beschreef herken ik niet. Ik heb een filmpje van 1,5min van hoofarmor bekeken en het zo nagedaan en dat ging eigenlijk heel makkelijk en in 1 keer goed.

Ik denk dat het opslurpen en het niet werken met elkaar te maken heeft. Met name haar gevoeligste hoef doet dat. Maar de laatste keer heb ik het erop gedaan, geprobeerd het zo veel mogelijk uit te smeren en mel een half uur op de stenen laten drogen. Daarna nog een tijdje in de longeerbak gezet, met stevig zand zodat het niet weer zo werd aangedrukt de zool in.
Maar het deed precies hetzelfde als de vorige keer :(. De dierenarts heeft de zool schoongevijld en daarna was binnen een dag de zool terug geveerd gelukkig. En weer minder gevoelig.
Het is t m gewoon niet


Laatst bijgewerkt door Sintara op 24-07-21 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-21 18:22 



 
Profiel   

Sintara schreef
Oh die lagen zijn echt helemaal los van elkaar, of niet? Is de rand rondom glad gevijld? Het lijkt zo ruw!


Ja die is glad gevijld voor zover het kan. Dus dat ruwe zijn de haren van de hoefwand ,als je daarmee je vinger langs gaat danvoelt het ook echt als stage haren

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-21 18:23 



 
Profiel   

Summerdreams schreef
BravoT wat een enorm lange teen en flare had je paard voor het bekappen. Het lijkt ook alsof de hoefwand van buiten gevijld is weet je daar de reden voor?


Die flare lijkt zo, beetje erg slechte foto's gemaakt. Als je paar pagina's terug kijkt kan je het beter zien. Het klopt dat we nu de hoefwand van buiten hebben gevijld, normaal doen we dit niet, maar zijn voeten zijn door de droogte slechter, normaal vet ik ze in met zonnebloem olie en azijn, maar door de hoefarmer doe ik dit nu niet, want dat ze de vocht in de voet moeten houden.

Doordat zijn voeten dan nu droog zijn gaat de wand sneller van elkaar af en open staan, dus de buitenwand krult omhoog ( dit is een aandoening die ie heeft en niks aan gedaan kan worden zegt de smid van de kliniek van emmeloord ) .

Dus we moeten zorgen dat er geen druk op de buitenwand komt zodat deze niet verder krult, doordat de hoef open gaat staan komt er zand tussen en druk tussen de wanden waardoor die ook weer verder opengaat staan, dus hebben we wat je ook kan zien bij rv de bovenste laag wat recht gevijld. Lastig uit te leggen zo allemaal.

Dit weer is voor zijn voeten in ieder geval niet goed %) . S winters zijn zijn hoeven beter dan in de zomer, in tegenstelling tot de meeste paarden %) .

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-21 18:30 



 
Profiel   

Ik heb de hoefarmer er ook echt in gesmeerd, waar het open staat en 2 cm buiten de rand aan de buitenkant. En uiteraard de onderkant

En de smid van de kliniek van emmeloord zij dat de stand van zijn voeten goed waren, dus geen flare of wat dan ook :D .
Maar eerdere pagina's terug heb ik dit proberen uit te leggen dat dit lijkt door de openstaande want :o .

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-21 18:33 



 
Profiel   

Het is wel heel interessant. Ben benieuwd hoe het verder gaat met de hoeven van jouw paard bravot.
Het is met deze afwijking zeker ook onmogelijk om ijzers eronder te zetten of niet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-21 18:36 



 
Profiel   

Sintara schreef
Slmt9 schreef

Wat is de reden dat het niet werkte?

Ik heb het gister aangebracht. Vanwege jouw verhaal over het zand (bij ons ook alleen zand), heb ik eerst ingesmeerd en daarna nog talkpoeder erop gedaan. Zodat de plaklaag weg was en er verder niets meer aan blijft plakken.
Ik heb m daarna eerst in de bak gezet, wat muller zand was, om even na te vragen of de grond waar mn paard tijdelijk zou staan niet te vochtig was. Daarna heb ik hem daar op gezet. Ik merk niets van dat er van alles aan blijft plakken.
Ook het opslurpen wat je eerder beschreef herken ik niet. Ik heb een filmpje van 1,5min van hoofarmor bekeken en het zo nagedaan en dat ging eigenlijk heel makkelijk en in 1 keer goed.

Ik denk dat het opslurpen en het niet werken met elkaar te maken heeft. Met name haar gevoeligste hoef doet dat. Maar de laatste keer heb ik het erop gedaan, geprobeerd het zo veel mogelijk uit te smeren en mel een half uur op de stenen laten drogen. Daarna nog een tijdje in de longeerbak gezet, met stevig zand zodat het niet weer zo werd aangedrukt de zool in.
Maar het deed precies hetzelfde als de vorige keer :(. De dierenarts heeft de zool schoongevijld en daarna was binnen een dag de zool terug geveerd gelukkig. En weer minder gevoelig.
Het is t m gewoon niet


Wat ontzettend jammer -O-
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-21 18:44 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 7 [ 163 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen