2,5 jarig Paard onregelmatig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

2,5 jarig Paard onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-20 17:32

Mijn paard iets ouder dan 2,5 jaar oud.
Loopt sinds deze week niet echt lekker.
Ik heb hem 2x in de week aan de longe sinds 2 weken.
Nou vraag ik me af is dit een balans kwestie of zit er meer dat ie niet hellemaal lekker loopt.

Deze kant vind ik hem niet lekker lopen


Een langzaam filmpje heb ik ook gemaakt


En de andere kant

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 17:38

Ik zou een dierenarts laten komen ter controle. Je paardje lijkt zijn bekken volledig te verstijven en links achter komt niet lekker mee.
Kan hij vast gelegen hebben? Ik vind je paard verder ook erg puppy, zou niet met hem/haar gaan longeren.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: 2,5 jarig Paard onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 17:40

Die loopt niet lekker inderdaad. Sleept ook met de benen vanachter. Ik zou de DA laten kijken :)

MariekeS_

Berichten: 4706
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 17:49

Eens met hierboven.
Linksom vind ik hem echt duidelijk onregelmatig en rechtsom vind ik het staart zwiepen, de scheve staartdracht en het hoge hoofd duidelijk ongemak uitstralen.

Ik zou hem even goed door de molen halen... Kreupelheidsonderzoek bij de DA en daaruit evt foto's van rug/hals en bekken/SI gewricht laten onderzoeken.
Eerst DA, dan pas evt ostheopaat/fysio.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 17:52

Ik zou er ook een DA bijhalen. Hij loopt inderdaad niet lekker. Kan het niet zijn dat hij is uitgegleden of inderdaad heeft vastgelegen?

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Re: 2,5 jarig Paard onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-20 17:59

Hij rolt wel eens in stal geen idee of ie snachts vast heeft gelegen. Stal lag er normaal bij zoals gewoonlijk.

Het zwiepen met zijn staart hij had enorme last van vliegen ze blijven gewoon zitten..
Ik heb het vaak met de da over zijn scheve staart gehad maar dat heeft ie al sinds ik hem heb 10 maanden oud. En daarvoor droeg hij hem ook altijd als veulen. Dat het bij hem dus hoort. Er zit wat tuigerbloed in.

Ik wou hem sowieso voordat ik er eigenlijk op zou stappen rontgenolische keuren zowel hals en rug en klinisch. Of heeft dat geen nut?

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: 2,5 jarig Paard onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 18:02

Ik zou m ook even laten nakijken, ik vind hem linksom inderdaad niet rad maar ik vind hem in zijn hele bewegen stijf en beperkt. Ik zou eerst een kreupelheidsonderzoek laten doen en daarna misschien nog fot's laten maken, ook van de rug inderdaad. Misschien nog bloed trekken voor tekorten.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 18:18

Ik zou niet twijfelen over een dierenarts hoor.
Serieus, maak een afspraak. Hij loopt gewoon niet goed. Je laatste vraag over keuren is voor ieder paard prettig. Ongeacht hoe het paard loopt. Voordat je er op gaat zitten. Jouw paard toont niet oké, dus is het behoorlijk een noodzaak geworden om hem te laten checken.

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Re: 2,5 jarig Paard onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 18:29

Dit is niet onregelmatig hoor. Dit is hartstikke kreupel. Hop naar de veearts ermee!

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: 2,5 jarig Paard onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 18:33

Ik vind hem inderdaad ook niet goed lopen. Is dit niet het paardje dat ik een keer vastgelegen heeft in de slowfeeder? Wellicht heeft het daarmee iets te maken.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-20 18:56

Isabel_k schreef:
Ik vind hem inderdaad ook niet goed lopen. Is dit niet het paardje dat ik een keer vastgelegen heeft in de slowfeeder? Wellicht heeft het daarmee iets te maken.


Nee gelukkig heeft ie nooit vast gelegen in een slowfeeder

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: 2,5 jarig Paard onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 19:01

Rechtsvoor kreupel. Nergens anders.

silvia58

Berichten: 1829
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 19:04

Het zou mij niet verbazen als hij als veulen een ongemak heeft gehad.
Bv uitgegleden of vast gelegen.
Ook een tuiger loopt niet zo.
niet meer longeren en eerst de DA erbij.
Beterschap voor je paard Y;(

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Re: 2,5 jarig Paard onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-20 19:09

Is het verstandig om hem nu ook in de groep te doen of beter even apart?

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 19:18

trysteffy schreef:
Is het verstandig om hem nu ook in de groep te doen of beter even apart?


Als ie altijd in de groep staat zou ik hem gewoon daar bij laten. Uit de groep kan weer onrust geven en dan rennen ze zichzelf nog wel eens voorbij.

Gewoon erbij laten en morgen een afspraak met je DA maken.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-20 19:21

Cowgirl schreef:
trysteffy schreef:
Is het verstandig om hem nu ook in de groep te doen of beter even apart?


Als ie altijd in de groep staat zou ik hem gewoon daar bij laten. Uit de groep kan weer onrust geven en dan rennen ze zichzelf nog wel eens voorbij.

Gewoon erbij laten en morgen een afspraak met je DA maken.



Hij kan alleen staan hij is vrij makkelijk. Hij staat nog met 3 andere paarden in de wei en op de paddock soms met 2 anderen en anders staat ie alleen. Als ie alleen staat gaat ie slapen in de groep doet ie dat niet.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-20 22:11

Wat mij nu opvalt ik kijk filmpjes terug en sleept ie volgens mij ook met zijn achter benen toen.


Muronia

Berichten: 19555
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: 2,5 jarig Paard onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 22:25

Ik vind hem achter stijf, maar voor kreupel. Ook ik zou hier een dierenarts naar laten kijken en tot die tijd ook niet meer longeren.

imaudy
Berichten: 5045
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 22:25

janderegelaa schreef:
Rechtsvoor kreupel. Nergens anders.


Ik dacht net als de rest ook achter, maar RV is idd het enige voetje die hij voorzichtig op de grond zet lijkt het.

Muronia

Berichten: 19555
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: 2,5 jarig Paard onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 22:29

Ik vind het altijd heel moeilijk te zien of het links of rechts zit, maar hij knikt elke pas met zijn hoofd, dus moet het voor zitten.

hwn
Berichten: 4699
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 22:30

janderegelaa schreef:
Rechtsvoor kreupel. Nergens anders.


Waarom denk je dat? Door t knikje in het hoofd?

Ik persoonlijk dacht ook direct aan problemen in het bekkengebied, paard loopt achter duidelijk korter dan voor (heb er ook zo één, vandaar mijn conclusie). Ik zal nu wss heel bokt over me heen krijgen, maar ik zou in eerste instantie een osteo erbij halen, en pas DA als osteo niet kan helpen (iemand die beide is, is natuurlijk nog beter). Maar feit is dat ie idd niet correct loopt.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Re: 2,5 jarig Paard onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-20 22:43

Hij heeft in oktober vorig jaar vast gezeten in een hek ook met hek en al van de ene paddock naar de andere paddock gerold. Het hek zat in zijn middel het was een poortje van een paddock namelijk.
Dus een osteopaat laten komen die voelde toen weinig bij hem niet echt schokbarende dingen.
Daarna paar maanden later een kraker omdat mijn gevoel niet goed zat bij de osteo zat die toch wel vast achter... deze kraker kende ik niet en was met 5 min ook eigenlijk klaar met hem wat ik behoorlijk snel vond.. maar mijn eigen dierenarts werkt al bijna een jaar niet meer die is in de ziekte wet en die is ook nog is chiropractor het liefst had ik haar maar een ander zoeken die ook nog da is is vrij lastig hier eigenlijk...

ruitje

Berichten: 12318
Geregistreerd: 29-06-03

Re: 2,5 jarig Paard onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 22:51

Gewoon naar een kliniek opladen en daar volledig onderzoek laten doen.

Als je er nu een chiropractor of osteo bij haalt ben je bezig met de verkeerde volgorde. Als het vast zetten in zijn lijf komt door een kreupelheid uit bijv. De voorvoet, dan laat jij hem steeds los maken maar zal hij zich vast zetten omdat het probleem blijft :)

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Re: 2,5 jarig Paard onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 23:20

Rechtvoor kreupel. Eerlijk? Lekker de wei in. Uit laten groeien op 3,2 jaar pas eruit halen. Als hij dan nog slecht loopt zou ik hem laten keuren klinisch en rontgen, mits er bij de buigproeven al iets uitkomt kan je gaan verdoven gericht.

Voor nu lekker laten uitgroeien, mogelijk spierpijn van longeren, verstapt, vast gelegen, gespeeld oid.

amsterdam10
Berichten: 592
Geregistreerd: 03-05-16

Re: 2,5 jarig Paard onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 07:38

Ik vind het ook lastig te zien, maar aangezien hij met het neerzetten van zijn linkervoorbeen een raar hupje maakt, lijkt mij rechtsvoor het probleem te zitten.

Ik ben erg benieuwd wat eruit komt, laat je het ons weten ts?