2,5 jarig Paard onregelmatig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37391
Geregistreerd: 31-08-04

Re: 2,5 jarig Paard onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 09:24

Ik ben het met Babootje eens, vind hem op alle filmpjes niet fijn lopen waarbij mij vooral opvalt hoe strak hij zijn rug houdt.

Longeren op deze leeftijd zou ik sowieso niet doen.

Je kan hem een tijd wegzetten en kijken hoe het dan gaat, of nu een kreupelheidsonderzoek laten doen. Ik dat het sowieso verstandig is om hem rontgenologisch te laten keuren voordat je ermee aan de gang gaat, liefst incl. rug en hals.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Re: 2,5 jarig Paard onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-20 17:39

Heb nog met iemand op stal naar hem gekeken vandaag
Die zei als ik hem longeer heel langzaam moet laten joggen en dat deden we dan tijdens dat we haar naar lieten kijken en toen liep ie stuk beter en hij begon ook met zijn neus langzaam te zakken. Ze zei dat ie zo onregelmatig loopt komt door balans en dat hij dus zijn rug daar door ook nog is vast houd. Ze zag ook idd dat hij zijn kont hoger heeft dan zijn voorhand maar wat we allebei toen al zeiden we moeten ook bedenken dat het een jong paard is die van nature op de voorhand lopen.
Ik heb wel iemand met me mee laten kijken die al ruim 40 jaar in de paarden zit en les geeft.

Babootje

Berichten: 26366
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 18:15

Dan moet je het ook niet op bokt vragen denk ik.

Ik vind dat je paard kreupel is zoals het nu loopt. Heeft niets met een balans probleem te maken. Op het eerdere filmpje vind ik hem stijf en niet natuurlijk lopen voor een 2,5 jarige. En ik heb toch ook al meer dan 30 jaar ervaring (niet op manege niveau).
Ieder zal zijn eigen referentiekader hebben natuurlijk maar ook voor een minder kwaliteitsvol recreatie klasse paard vind ik m echt niet goed.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: 2,5 jarig Paard onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 18:21

Joggen kan een paard natuurlijk ook beter. Maar ondertreden niet.
Een jong paard, in de groei of niet, hoort toch gewoon onder te kunnen treden.

Stom voorbeeld, heb ik het in mijn heup kan ik nog wel lopen, maar lekker doorlopen met flinke pas niet meer.
Dat wil niet zeggen dat mijn heup ineens genezen is als ik kleine stapjes maak.

CalipsoLover

Berichten: 5578
Geregistreerd: 14-08-11

Re: 2,5 jarig Paard onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 18:31

Heb snel even het topic doorgelezen. De eerste filmpjes is duidelijk kreupel, houdt de rug erg strak en vind hem ook nog eens heel schraal en heel jong ogen voor zijn leeftijd. Dit zou in mijn ogen een paard van 1,5 jaar zijn. Op het filmpje van maart loopt hij wel gewoon zuiver, maar daar vind ik hem ook een stuk gezonder ogen. Paarden op die leeftijd kunnen wel eens last hebben van groeipijn, maar ik denk dat je je voerbeleid ook moet aanpassen en dit paard serieus moet gaan bijvoeren en niet aan de longe moet nemen, laat die eerst maar uitgroeien. Je kan nog een weekje wachten, maar ik zou er wel naar laten kijken door een kundige DA.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-20 18:35

Weetje waar ik bang voor ben als ik een da gewoon laat komen met me verhaal dat ie niet lekker loopt dat ie medicijnen gaat geven plaats van de oorzaak echt vinden... en ik heb dit al paar keer gehad dat ze me medicijnen gaan geven...

Cowgirl

Berichten: 23750
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 18:37

trysteffy schreef:
Weetje waar ik bang voor ben als ik een da gewoon laat komen met me verhaal dat ie niet lekker loopt dat ie medicijnen gaat geven plaats van de oorzaak echt vinden... en ik heb dit al paar keer gehad dat ze me medicijnen gaan geven...



Dan bel je een andere dierenarts of je rijd naar een kliniek waar je nog niet eerder bent geweest. Daarbij zeg je niet eerder pijnstillers voordat de oorzaak is gevonden.

Bokt gaat je niet helpen zo..

MariekeS_

Berichten: 4710
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 18:50

Ik snap de zorgen die je hebt en het kan geen kwaad kritisch te zijn, maar het is geen reden om dan maar allemaal andere mogelijkheden te verzinnen zodat je geen DA hoeft te laten komen...

Ik zou zeggen, ga naar een DA die je niet eerder erbij gehad hebt, die je niks vertelt over de achtergrond en gewoon zegt...mijn jonge paard loopt niet goed, ik vertrouw het niet, wat is ermee aan de hand.
Een kreupelheidsonderzoek kost je niet een rib uit je lijf en je kan dan altijd nog zien wat je met hun bevindingen doet.

Babootje

Berichten: 26366
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 18:51

Je moet je paard ook laten bekijken door een paardenarts en niet door een veearts die ook koeien ziet.
Meestal betekent dat ook naar een wat grotere kliniek gaan en die komen vaak niet aan. huis.

Cowgirl

Berichten: 23750
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 19:12

Babootje schreef:
Je moet je paard ook laten bekijken door een paardenarts en niet door een veearts die ook koeien ziet.
Meestal betekent dat ook naar een wat grotere kliniek gaan en die komen vaak niet aan. huis.


Hollands Kroon is een grote paardenkliniek in NH en die komen vast naar Zwaag.

Op mijn vorige stal kwamen ze helemaal vanuit Wolvega voor de sportpony van de staleigenaar. En ze zei dat het nog goedkoper was als de kliniek 15 min verderop.

Verder is een weekje pijnstiller echt niet verkeerd. Dan kan het paard ook weer normaal bewegen, ontspannen de spieren en herstelt het zich soms vanzelf weer.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110741
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 19:31

trysteffy schreef:
Weetje waar ik bang voor ben als ik een da gewoon laat komen met me verhaal dat ie niet lekker loopt dat ie medicijnen gaat geven plaats van de oorzaak echt vinden... en ik heb dit al paar keer gehad dat ze me medicijnen gaan geven...


Dan doe je hem opladen en breng je hem naar een kliniek :j Of vertel de dierenarts dat je sowieso foto's wilt laten maken. Jij bent de klant dus laat je wensen weten!
Je zult hem toch vroeg of laat moeten laten onderzoeken, want hij loopt echt niet goed en om eerlijk te zijn vind ik hem er sowieso niet 100% gezond uitzien.

Gini
Berichten: 17936
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 19:36

trysteffy schreef:
Weetje waar ik bang voor ben als ik een da gewoon laat komen met me verhaal dat ie niet lekker loopt dat ie medicijnen gaat geven plaats van de oorzaak echt vinden... en ik heb dit al paar keer gehad dat ze me medicijnen gaan geven...


Maar meestal als dierenartsen dat geven, is het toch ook nodig dan? Als dat niet zo is, lijkt het me sowieso wel handig om een andere dierenarts te zoeken die je meer vertrouwt en die beter is in zijn vak dan alleen medicijnen achterlaten.
Kijk, geen dierenarts laten komen omdat je het liever nog even aankijkt, kan ik ergens nog snappen (niet mijn keuze, maar ik zou het snappen). Geen dierenarts laten komen omdat je bang bent dat die zijn werk misschien niet goed doet, vind ik echter een heel gekke redenatie. :o

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 19:38

En of het nu 'kwaad' kan voor later of niet, in de tussentijd heeft het paard gewoon pijn, dus dat zou toch ook mee mogen spelen in de overweging.

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 19:41

Tja, pijn... als ik een paard heb wat zich even verstapt heeft of een opspelende schieffel heeft krijgt hij ook niet gelijk metacam hoor.
Volg je gevoel en blijf goed naar hem kijken.
En inderdaad, in geval van twijfel: een simpel kreupelheidsonderzoek en een buisje bloed kost anders ook echt geen vermogen.

Tango1979

Berichten: 2538
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 20:01

Ik heb toevallig een paar maanden geleden de DA ook aan huis gehad ivm een vage kreupelheid. Wel een die echo's en foto's op stal kan maken. Vond de kosten echt meevallen.

Kreupelheidsonderzoek met uitverdoven €21 per 10 minuten (hoe lager het zit, hoe goedkoper dus). Echo vervolgens en toen een lichte peesirritatie gevonden €100 inclusief verdoven. Voor de kosten hoef je het dus niet te laten en wel heel fijn dat je het dan weet.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Re: 2,5 jarig Paard onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-20 20:09

Ik ga morgen ochtend toch bellen.. ook aangezien ik bloedonderzoek wil doen wegens zijn aparte vacht wil weten wat ie te kort heeft.

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Re: 2,5 jarig Paard onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 20:24

Houdt dat geld voor het bloedje trekken gewoon in je zak. Dat levert in de praktijk vaak helemaal niets op en is best duur. Die vacht wordt vanzelf mooi als hij iets beter beweegd, getraind wordt en goed te eten krijgt.

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 20:35

JeanneV schreef:
Houdt dat geld voor het bloedje trekken gewoon in je zak. Dat levert in de praktijk vaak helemaal niets op en is best duur. Die vacht wordt vanzelf mooi als hij iets beter beweegd, getraind wordt en goed te eten krijgt.


Als er iets is waar ik werkelijk nog nooit spijt van gehad heb is het wel bloed onderzoek. Daarmee ben ik echt al een en ander voor geweest of minimaal op tijd bij geweest, ook als het paard nog mooi in zijn velletje stond. Maar dat moet verder ook iedereen zelf weten uiteraard.

Suzanne F.

Berichten: 49297
Geregistreerd: 03-03-01

Re: 2,5 jarig Paard onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 20:37

Bloedje trekken kan nooit kwaad.

cobiie

Berichten: 7310
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: 2,5 jarig Paard onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 20:39

Als een da toch op stal is voor een kreupelheidsonderzoek is even een bloedonderzoek erbij doen geen gek idee.

Earth

Berichten: 7934
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: 2,5 jarig Paard onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 20:53

Ja idd, ik weet niet waar jij het vandaan haalt dat bloed trekken zinloos is, maar ik zou dat ook zeker wel doen. Succes ts, wat een gedoe allemaal.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Re: 2,5 jarig Paard onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-20 09:54

Volgende week vrijdag gaan we naar de kliniek

Gini
Berichten: 17936
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: 2,5 jarig Paard onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 09:58

Super TS! Ik duim dat het allemaal wel meevalt. :)

MariekeS_

Berichten: 4710
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Re: 2,5 jarig Paard onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 10:03

Goed nieuws, ik zal ook duimen dat jullie hiermee geholpen worden en het uiteindelijk meevalt :)

fransje23

Berichten: 15395
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 10:10

trysteffy schreef:
Volgende week vrijdag gaan we naar de kliniek

Goed idee!


Tot die tijd lekker laten staan, niet longeren , niet checken hoe die loopt.