Ondergeschoven hiel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Ondergeschoven hiel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 23:23

Jezus wat een waardeloze smid is dat zeg. Geen wonder dat die knol zo beroerd op z'n benen staat.

_Nynke
Berichten: 1747
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 23:35

Ik zou inderdaad een andere smid zoeken als ik jou was. Helaas woon je niet in de buurt. Wat ik mee wil geven is dat een paard zeker wel beroerd kan lopen door steunsels die zo ver door groeien dat ze omklappen en er een dubbele zool ontstaat. Helaas heeft mijn paard dit ook gehad, al doende leert men zullen we maar zeggen ;( je vertrouwt nou eenmaal op een smid. Mijn paard liep echt verschrikkelijk, leek wel bevangen en zo is de behandeling ook ingezet door de DA. Mijn eigen smid was op vakantie en dus is de smid van mijn instructrice gekomen. Mijn paard had nog geen pas op het harde gezet en hij zag het in één oogopslag: ze is niet bevangen. Toen hij de onderkant van de hoeven bekeek was t al vrij snel duidelijk: overgroeide steunsels. Dit proces veroorzaakt ook een ontstekingsreactie in de hoef waardoor het op bevangenheid lijkt.

Sommige smeden denken dat ze vanzelf afslijten maar dit is vaak niet het geval. Sinds deze smid mijn paard bekapt is ze sowieso totaal anders gaan lopen, een heel stuk beter.

Heel veel succes!

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 07:33

_Nynke schreef:
Ik zou inderdaad een andere smid zoeken als ik jou was. Helaas woon je niet in de buurt. Wat ik mee wil geven is dat een paard zeker wel beroerd kan lopen door steunsels die zo ver door groeien dat ze omklappen en er een dubbele zool ontstaat. Helaas heeft mijn paard dit ook gehad, al doende leert men zullen we maar zeggen ;( je vertrouwt nou eenmaal op een smid. Mijn paard liep echt verschrikkelijk, leek wel bevangen en zo is de behandeling ook ingezet door de DA. Mijn eigen smid was op vakantie en dus is de smid van mijn instructrice gekomen. Mijn paard had nog geen pas op het harde gezet en hij zag het in één oogopslag: ze is niet bevangen. Toen hij de onderkant van de hoeven bekeek was t al vrij snel duidelijk: overgroeide steunsels. Dit proces veroorzaakt ook een ontstekingsreactie in de hoef waardoor het op bevangenheid lijkt.

Sommige smeden denken dat ze vanzelf afslijten maar dit is vaak niet het geval. Sinds deze smid mijn paard bekapt is ze sowieso totaal anders gaan lopen, een heel stuk beter.

Heel veel succes!



Dit inderdaad!!

Gisteren heel toevallig n fjord in handen gehad die ook niet fijn liep.
Keek er onder... Steunsels compleet doorgegroeid. Tot bijna in de straal aan toe.

Dier had n scheurtje in de hoef.
En de dame vroeg mij of ik die rond wilde vijlen.
Smid was net geweest, maar het scheurtje was niet vreemd... Te lange hoefwand.

Ik hierbij advies. "Zoek n ander..."

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Ondergeschoven hiel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 07:41

Heb weinig smeden of bekappers gezien die zoooo beroerd bekappen. Zoek inderdaad maar een ander, heb je al op de lijst gekeken van bekappers? Daar staan ook wel aantal prutsers op maar zit vast een voor je bij!

Caira
Berichten: 26066
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Ondergeschoven hiel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 07:46


Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 07:47

Op die laatste fotos te zien: die staat klaar om te bekappen :D.

De hoefwand is in de kwartieren nog veel te lang en de steunsels kunnen ook een stuk korter. Hielen kunnen een stukje omlaag en naar achrer gevijld worden. Als dit netjes gebeurt is binnen een paar bekapbeurten het probleem van ondergeschoven hielen ook weg.
Met een goede bekapper zal je hier heel veel verbetering uit halen!

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Ondergeschoven hiel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 08:39

Is dit door een professionele bekapper/hoefsmid gedaan? Want die zou echt geen geld mogen vragen voor het werk wat hij levert. Sjemig zeg, dit is toch absurd? En hoe veel van zijn klanten zullen geloven dat het dan wel prima is 'want de smid doet het zo'.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Ondergeschoven hiel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 09:24

Tip: ga zelf ook een cursus doen.

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 09:32

zazaza schreef:
Het kan best dat het 8 week geleden netjes was.....ik vind de conclusies wel snel getrokken. Mijn merrie gaat nu ze last heeft van brokkels elke vier weken, en zodra het kan weer een groter interval.

Ik vind dat je de hoefsmid pas mag beoordelen als hij net is geweest...... je kunt nu hoogstens zeggen dat hij het interval verkeerd heeft ingeschat


Een beetje bekapper ziet gelijk dat dit niet van een keer is, of 8 weken geleden wél netjes was. Dit had na een jaar zonder ijzers al veel beter moeten zijn, ook na 8 weken. ;)
Als je paard brokkels heeft dan kun je zelf wat gaan doen, of de bekapper laten komen. Hoeven groeien in de zomermaanden veel sneller dan in de winter, dus moet de smid of bekapper ook wat sneller komen in plaats van standaard om de 8 of 10 weken. Zo simpel is het.

@ Elias7: Schrap deze smid maar snel want die begrijpt het niet en mag heel snel op bijscholing. Wat een prutser.

Katyatje

Berichten: 1862
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 14:19

Dit is inderdaad een slechte smid. Daar kan niks meer over gezegd worden.

Op die twee weken zal het nu ook niet komen. Ik zou dus gewoon wachten op je afspraak met de bekapper.

Goed dat je actie onderneemt TS :)

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 15:27

Om te janken die "bekapping"
En dan te bedenken dat dit echt niet de enige is die zo "bekapt" of je moet toevallig dezelfde hebben die k vroeger had..
Ik zou maar even wachten op de bekapper idd. Loopt ie nu wel goed of gevoelig?

Earth

Berichten: 7914
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Ondergeschoven hiel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 15:34

Ik leer graag bij, die gleuven tussen de wand en de zool dat hoort niet lijkt me. Maar gebeurt dat dus als de wand te lang blijft?

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 15:42

Earth schreef:
Ik leer graag bij, die gleuven tussen de wand en de zool dat hoort niet lijkt me. Maar gebeurt dat dus als de wand te lang blijft?


Bij dit paard word de wand hier naar buiten van de zool afgeduwd de verbinding word zwakker door de krachten die er op staan en er ontstaat flare, hier van voren gezien.
Aan de andere zijde van die hoef was de hoefwand de druk al zat en is de boel afgebroken in het kwartier.

Afbeelding


Door te lange hoefwand en die steunsels duwen ook alles aan de kant. Plus dat de hiel te lang gelaten is en hierdoor onder gaat schuiven. (Hij heeft de teen nu kort gevijld maar aan de ondergeschoven hielen, steunsels etc niks gedaan)
Laatst bijgewerkt door C_arola op 17-09-20 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-20 21:08

Nynkster schreef:
Heb weinig smeden of bekappers gezien die zoooo beroerd bekappen. Zoek inderdaad maar een ander, heb je al op de lijst gekeken van bekappers? Daar staan ook wel aantal prutsers op maar zit vast een voor je bij!


Heb ik inderdaad gevonden heb er al aardig wat benaderd maar bijna niemand neemt nieuwe klanten aan, maar heb nu twee mogelijke gevonden

Nynkster schreef:
Heb weinig smeden of bekappers gezien die zoooo beroerd bekappen. Zoek inderdaad maar een ander, heb je al op de lijst gekeken van bekappers? Daar staan ook wel aantal prutsers op maar zit vast een voor je bij!


Heb ik inderdaad gevonden heb er al aardig wat benaderd maar bijna niemand neemt nieuwe klanten aan, maar heb nu twee mogelijke gevonden

Caira schreef:
http://paardenhoeven.info/blog/2012/11/03/steunsels/

Hier staat veel informatie over steunsels. De hele pagina staat vol info!


Bedankt voor deze link ik heb hem grondig doorgelezen, thanks

Duhelo schreef:
Op die laatste fotos te zien: die staat klaar om te bekappen :D.

De hoefwand is in de kwartieren nog veel te lang en de steunsels kunnen ook een stuk korter. Hielen kunnen een stukje omlaag en naar achrer gevijld worden. Als dit netjes gebeurt is binnen een paar bekapbeurten het probleem van ondergeschoven hielen ook weg.
Met een goede bekapper zal je hier heel veel verbetering uit halen!



Precies wat ik ook dacht en word nu hier nog meer bevestigd dat het dus niet goed gedaan word. Bedankt
Ik hoop dat hij gauw minder last heeft

julius_juut schreef:
Is dit door een professionele bekapper/hoefsmid gedaan? Want die zou echt geen geld mogen vragen voor het werk wat hij levert. Sjemig zeg, dit is toch absurd? En hoe veel van zijn klanten zullen geloven dat het dan wel prima is 'want de smid doet het zo'.


Ja is echt door een professionele hoefsmid gedaan. Er is nog een paard bij ons die ook door hem bekapt word en daar is hetzelde mee

Cowgirl schreef:
Tip: ga zelf ook een cursus doen.


Ga ik zeker doen!

Lindsey_99 schreef:
zazaza schreef:
Het kan best dat het 8 week geleden netjes was.....ik vind de conclusies wel snel getrokken. Mijn merrie gaat nu ze last heeft van brokkels elke vier weken, en zodra het kan weer een groter interval.

Ik vind dat je de hoefsmid pas mag beoordelen als hij net is geweest...... je kunt nu hoogstens zeggen dat hij het interval verkeerd heeft ingeschat


Een beetje bekapper ziet gelijk dat dit niet van een keer is, of 8 weken geleden wél netjes was. Dit had na een jaar zonder ijzers al veel beter moeten zijn, ook na 8 weken. ;)
Als je paard brokkels heeft dan kun je zelf wat gaan doen, of de bekapper laten komen. Hoeven groeien in de zomermaanden veel sneller dan in de winter, dus moet de smid of bekapper ook wat sneller komen in plaats van standaard om de 8 of 10 weken. Zo simpel is het.

@ Elias7: Schrap deze smid maar snel want die begrijpt het niet en mag heel snel op bijscholing. Wat een prutser.


Precies wat jij zegt dat dacht ik dus ook.

Ga ik ook doen, ben al aan het zoeken naar een natuurlijk bekapper die plaats heeft.

Katyatje schreef:
Dit is inderdaad een slechte smid. Daar kan niks meer over gezegd worden.

Op die twee weken zal het nu ook niet komen. Ik zou dus gewoon wachten op je afspraak met de bekapper.

Goed dat je actie onderneemt TS :)



Thanks :-)

WesternWay schreef:
Om te janken die "bekapping"
En dan te bedenken dat dit echt niet de enige is die zo "bekapt" of je moet toevallig dezelfde hebben die k vroeger had..
Ik zou maar even wachten op de bekapper idd. Loopt ie nu wel goed of gevoelig?


Nee hij loopt nog steeds niet goed, land op de teen en op eieren
Laatst bijgewerkt door C_arola op 17-09-20 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop

_Nynke
Berichten: 1747
Geregistreerd: 02-08-12

Re: Ondergeschoven hiel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 09:15

Mijn smid zegt, een paard moet zijn hele hoef kunnen gebruiken om comfortabel te kunnen lopen. Daar hoort dus ook hiellanden bij, mij is eerder verteld dat toonlanden wel veroorzaakt kan worden doordat de achterkant pijnlijk is. Als ik de foto's van deze hoeven bekijk denk ik dat dat hier ook best eens aan de hand kan zijn.

Ik vind ook dat je goed bezig bent TS, heel veel succes met zoeken naar een andere smid/bekapper. En ik hoop voor jou en je paard dat hij maar snel op mag knappen :)

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Ondergeschoven hiel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 09:46

Hiellanden is inmiddels ook achterhaald, het beste is het als een paard plat op zijn hoef landt.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 10:46

nessinator schreef:
Hiellanden is inmiddels ook achterhaald, het beste is het als een paard plat op zijn hoef landt.


Is dat zo?
Dan zou ik daar toch graag meer over willen weten. :D

Amado
Berichten: 1328
Geregistreerd: 22-01-15

Re: Ondergeschoven hiel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 11:09


Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 11:40

nessinator schreef:
Hiellanden is inmiddels ook achterhaald, het beste is het als een paard plat op zijn hoef landt.


ik ben benieuwd naar wie dit achterhaald heeft :D

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Ondergeschoven hiel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 21:18

Het blijkt uit slowmotion-opnamen dat goed bewegende paarden bij voorkeur met de hele hoef tegelijk op de grond komen. Ik zal morgen even wat betere bronnen zoeken.

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Ondergeschoven hiel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-20 20:10

Okee vandaag is de andere hoefsmid geweest.
Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Ondergeschoven hiel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 20:13

ik ben heel erg benieuwd wat je paard ervan vindt :)

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Ondergeschoven hiel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 22:27

Dat ziet er al een stuk beter uit!

Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Ondergeschoven hiel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 22:54

Ik vind het er ook beter uit zien!
Loopt je paard ook beter? Zal nog wel ff wennen zijn :)

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Ondergeschoven hiel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-20 11:29

Hij was iig tijdens het bekappen heel rustig wat hij altijd al deed alleen bij de vorige hoefsmid werd hij steeds vervelender dus dat viel op. Ook na elke voet die bekapt was begon hij te smakken. Met lopen zie ik al verbetering nog wel onregelmatig maar hij wil iig weer “normaal” lopen. Denk dat het bij elke bekapping beter gaat worden. Zijn hoeven zien er ook weer notmaal kea grootte uit.
Ik zal straks nog wat foto’s plaatsen.
Ben blij en hoop dat het zo dootgaat.