Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Ervaringen tussenpees blessure?

 
Profiel   

piffgek schreef
IngridM schreef
Zó herkenbaar Barney! Ik heb ook mega pech met m'n pony maar het is echt m'n moppie en ook ik heb echt geen geld (en fut) voor een 2e dus dit is het.
Gelukkig kunnen we nu, met pees blessure, nog stap ritjes maken. Over een half jaar oid of bij slechter gaan lopen ga ik pas weer scannen bij Franklin. Kijken hoe het er dan uit ziet. Tot die tijd printen toch zoveel mogelijk van elkaar te genieten. Hij is overigens 9 jaar en we kwakkelen al sinds ik hem heb (toen was hij 3).
En ja, ook hier had ik het idee dat ik door een compleet rouwproces ging....... onze lieve vriendjes...... wat houden we veel van ze he....


Super herkenbaar inderdaad. Je moet echt weer accepteren dat je je tijd met je paard op een andere manier spendeerd. Ik ga nu beginnen met clickertraining als afwisseling en nieuwe uitdaging en verder ook stapritjes in het bos. Maar ik merk wel dat ik het heel moeilijk vind om afscheid te nemen van het trainen aan dressuur/springen. Het voelt echt alsof je hobby ineens weg is, daar kan ik heel verdrietig van zijn.


Goed om te lezen dat die emoties ook bij jullie spelen, in die zin dat ik het jullie zeker niet toe wens maar dat het gevoel herkend wordt en dat ik dus niet de enige ben die moeite heeft met accepteren. Er is me meerdere malen gezegd "maar je hebt hem toch nog, dat is toch ook fijn". Dat klopt helemaal maar dat neemt niet weg dat we altijd zo fijn samen konden mennen, lessen, wedstrijden, vierdaagse, vakanties etc etc samen beleefden. En dat voelt inderdaad dat je hobby ineens verdwenen is ondanks dat je nog kunt poetsen of bijvoorbeeld clickertraining kunt doen zoals je benoemd.

@IngridM; wat balen dat je ook al vanaf zijn derde zoveel pech hebt gehad, we houden enorm van ze en dat maakt het ook allemaal enorm dubbel op zijn tijd.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-20 11:22 



 
Profiel   

Ja precies zo is het, je houdt een heel lief en fijn paard over waar je echt nog leuke dingen mee kunt doen, maar je verliest toch veel van wat je had. Ik vind het nu ook moeilijker om motivatie te vinden om dingen te doen. Dan denk ik, ga ik nou echt vanaf nu drie keer in de week een (bijna) zelfde rondje rijden? Maarja het zal wel even duren om weer een ritme te vinden

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-20 12:22 



 
Profiel   

Hoe gaat het nu met Barney?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-21 20:53 



 
Profiel   

Barney is op pensioen gezet, hij staat dag en nacht met zijn vriendjes op de wei en komt niet meer terug voor de wagen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-21 05:47 



 
Profiel   

Barney1978 schreef
Barney is op pensioen gezet, hij staat dag en nacht met zijn vriendjes op de wei en komt niet meer terug voor de wagen.


Hmm jammer zeg voor jullie!!
Toen ik terugging in april voor een scan bleek zijn tussenpees blessure zelfs verergerd te zijn ondanks niet werken (wel vrij eigen beweging). Dus mijn punt nu ook echt echt officieel met pensioen. Hij mag nog wel stapr voor de sulky gelukkig. Gewoon afwachten hoe het proces gaat verlopen. In stap nog nooit een pas gekreupeld dus waarschijnlijk kunnen we hier nog wel even mee door.

Piffgek, zo herkenbaar!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 17:36 



 
Profiel   

Wat naar zeg..sterkte :-(
Wij zijn nu 8 weken onderweg met aan 2 benen een tussen pees blessuure aan de aanhechting.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 18:30 



 
Profiel   

IngridM schreef
Ook hier een tussenpees aanhechting knie patiënt. Beide voorbeentjes. Shockwave gedaan, apart gezet en stappen stappen stappen (Raaphorst). Daarna in half jaar tijd weer opgebouwd, ging even prima maar zelfs met licht recreatief werk alleen rechtuit zelfs toch nu weer in 1 been een scheurtje op bijna exact zelfde plek en in andere beentje ook wat lichte veranderingen. Nu gekozen niet te behandelen en hem gewoon in zijn Paddock paradise te laten staan bij z'n vriendjes. Ja is een risico maar beter kort en goed leven dan lang en ellendig op een klein rotstukje in z'n uppie.

Hier vergelijkbaar verhaal. Paard wilde niet meer lopen, maar leek niet kreupel. Last van zijn rug en dat proberen op te lossen. Later in de kliniek bleken in allebei de voorbenen de tussenpezen beschadigd bij de aanhechting. Ook botweefsel was meegekomen. Rechtsvoor was meer kapot dan links. Hij heeft een paar keer shockwave gehad.
Braaf opgebouwd volgens het schema van de kliniek, alleen het op stal houden niet opgevolgd. Mijn paard wordt gek op stal. Hij heeft gewoon in de kudde gestaan.
Na een jaartje was ik weer ongeveer op het niveau van voor de blessure, alleen had hij met bewegen wel echt een beetje opstartproblemen.
Na korte tijd was de blessure terug, maar nu een stukje lager. Ik vond het wel prima en ben vanaf toen alleen met hem gaan stappen.
Jaar of drie later heb ik hem weer opgepakt, maar helemaal goed is hij nooit meer geweest. Hij is nu definitief met pensioen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-21 19:01 



 
Profiel   

Hoihoi, hier ook tussenpees blessure(s). Uiteindelijk diagnose: alle 4 de benen zwakke tussenpeestakken. Ik vraag me af of iemand dit beeld herkent bij zijn/ haar paard? Ik hoor graag jullie verhaal en tips

Mijn verhaal (sorry erg lang):
Begon maart 2020 irritatie aanhechting tussenpees rechtsvoor, vrij snel herstel in 8 weken was volgens de arts goed en mochten weer heel langzaam opbouwen, helaas 3 weken later weer kreupel rechtsvoor dit keer niet de aanhechting, oorzaak was doormiddel van scan en rontgefotos niet te achterhalen: vervolgens MRI in heesch diagnose: 2 mm scheurtje tussenpeestak (boven kogel). Dit is toen behandeld met 3 keer shockwave (in totaal). Dit heeft in totaal 26 weken geduurd, toen volledig herstelt, ook SI links door stilstaan aangetast en ingespoten met corticosteroïden. Uiteindelijk bleek de blessure volledig herstelt op echografie en liep hij klinisch rat.

Helaas kleine 2 maanden (we zaten op 2x 3 min draf) verder, opeens stokkreupel in draf rechts achter. Weer naar de kliniek en helaas weer een scheur in tussenpees tak rechts achter, toen besloten alle 4 de benen op de scan te zetten en wat bleek dat alle 4 de benen veranderingen tonen/ beschadigingen aan de tussenpeestakken, diepe buiger, check ligament wel in tact.

Besloten toch rechts achter te behandelen was een vrij heftige blessure vergeleken met rechtsvoor: Ingespoten met stamcellen daarnaast 2x shockwave, hij heeft vervolgens toen ook 3 weken bij horse in hands gestaan (revalidatiekliniek) en onder begeleiding in de aqua trainer. Ondanks hij super braaf was en we ons netjes hielden aan het advies van de raaphorst helaas bijna geen herstel te zien zowel klinisch als op de scan, na een half jaar was noot bij de raaphorst uit behandeld. Ik wilde het nog niet opgeven en besloot nog 1 keer lasertherapie bij hem toe te passen (8x in 4 weken tijd). Helaas dit ook niet geholpen.


Helaas dus geen herstel en ongunstige diagnose als rijpaard. Op dit moment is hij onder behandeling bij laarakker (holistisch dierenarts) en bij een chiropractor. Dit moment stappen wij in totaal 1.5 u per dag met hem onder het zadel of aan de hand 2 keer per dag, hij gaat 4 uur op een privé landje en 4 uur in een kleine paddock. Hij doet het nu eigenlijk heel erg goed en blijft erg braaf. Hij ziet er na al deze ellende uit als een gelukkig paard die blij is met wat hij nu kan. Ik laat het dan ook voor nu los en wie weet over 1 jaar tijd. Hij blijft idegeval bij ons tot het einde

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-21 10:03 



 
Profiel   

Mijn paard had een zware tussenpeesblessure en hebben we 14 laserbehandelingen gegeven en 11 maanden 24/7 de wei op.

Na 11 maanden klinische keuring en peesscan en we kregen goed bericht. Dit was alles waar we op hopen mochten volgens de dierenarts. Het kan dus ook goed uitpakken. :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-21 12:19 



 
Profiel   

Ik lees al lange tijd mee in het topic, omdat mijne iets soortgelijks heeft in het achterbeen. Ze loopt 24/7 buiten en ik doe verder niks. Nu ongeveer 2 maanden. Nog steeds is ze in draf onregelmatig als ze in de wei eens een stukje laat zien. Ene keer erger dan de ander. Ik vind ook dat ze periodes heeft waarbij ze het kapotte been tijdens eten te vaak ontlast. Maar als ze gewoon voorbij loopt zie je niks aan haar. En vaak genoeg ook dat ze met eten wel 50/50 beide kanten belast. Ik maak mezelf helemaal gek door er altijd op te letten hoe ze staat en loopt. Herkennen jullie dit? En na hoeveel tijd zagen jullie op het oog niks meer?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-21 12:44 



 
Profiel   

Hier goed nieuws.
Mijn haflinger heeft in oktober 2019 een klap gehad van een ander paard en hierdoor kreupel.
Er kwam toen tijdens onderzoek een tussenpeesblessure rechts voor naar boven, dit bleek een oudere blessure die nooit opgemerkt is geweest.
Door die klap werd die getriggerd.
Twee x schockwave gehad en een opbouw schema en postzegel paddock.
Echter deed ze op stal en in de postzegel paddock gek en ook aan de hand wat het is een drift kikker.
Tranquigel ging ze dwars doorheen dus al snel erop gegaan ipv aan de hand.
Al die tijd is ze ook in de paddock met slecht weer gek blijven doen en onder het zadel durft ze ook te bokken en te rennen.
Zo is ze altijd geweest als ze niet volop in het werk staat en nu ze bijna 19 is nog steeds
Hebben die vaak ons hart vastgehouden.
Op en aan konden we opbouwen ivm natte of hele mulle ruiterpaden en vd winter een te natte bak.
Dus de opbouw heeft wat langer geduurd.
Nu alle gangen onder het zadel al een tijdje dus vandaag de laatste controle scan.
Buigproef goed, volte op harde en zachte goed en de pees is volgens de scan stabiel gebleven.
We mogen in onze handen klappen zeker ivm haar gekke capriolen en leeftijd.
Zowel in de bak als buiten rijden wij haar in alle gangen.
Dit mogen we ook blijven doen. Enkel niet te vaak aan de longe en niet teveel figuren rijden.
[ img ]

Volgende week wordt ze 19 dus hopelijk kunnen we nog wat jaartjes lekker hobbelen.
Alleen bij niet pluis gevoel, warme of dikke pees of kreupelheid dan moeten we de raaphorst weer inschakelen, zo niet dan was dit de laatste controle scan.
Bloed zweet en tranen in pogingen haar rustig te houden en hierdoor ook twee x van stal moeten veranderen maar het is beloond

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-21 13:25 



 
Profiel   

Heel vervelend om alle verhalen te lezen van iedereen met een paard met een tussenpees blessure. Wel ook fijn om te weten dat we niet alleen zijn... Sterkte voor iedereen! :knuffel:

Caily schreef
Ik lees al lange tijd mee in het topic, omdat mijne iets soortgelijks heeft in het achterbeen. Ze loopt 24/7 buiten en ik doe verder niks. Nu ongeveer 2 maanden. Nog steeds is ze in draf onregelmatig als ze in de wei eens een stukje laat zien. Ene keer erger dan de ander. Ik vind ook dat ze periodes heeft waarbij ze het kapotte been tijdens eten te vaak ontlast. Maar als ze gewoon voorbij loopt zie je niks aan haar. En vaak genoeg ook dat ze met eten wel 50/50 beide kanten belast. Ik maak mezelf helemaal gek door er altijd op te letten hoe ze staat en loopt. Herkennen jullie dit? En na hoeveel tijd zagen jullie op het oog niks meer?


Dit herken ik echt heel erg! Op een gegeven moment zie je altijd wel iets en kun je niet meer gewoon naar je paard kijken. Ik probeer mezelf soms ook even wat met beide benen op de grond te zetten dat er ook heel veel mensen zijn die net iets hebben en dat je daar prima gelukkig mee kan zijn. Echt pijn is wat anders natuurlijk, maar een kleine afwijking hoeft ook niet zo erg te zijn. Het lastige is dat je ze niet gewoon kunt vragen van hé hoeveel last heb je hiervan? Dat zou het leven makkelijker maken.

Ik ben inmiddels begonnen met clickertraining en heb zo toch weer een nieuwe (meer mentale) uitdaging met mijn paard. Leuk om weer iets te kunnen oefenen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-21 09:42 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen