Intermitterende patella luxatie of... én...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HSPaard
Berichten: 55
Geregistreerd: 19-02-20

Intermitterende patella luxatie of... én...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-20 06:58

Ik heb een 6 jarige haflingermerrie die van februari onder zadel is.
Maar we hebben al een hele weg afgelegd.

Eerst was het zadel niet goed, toen eentje gekocht die wel past.
Het rijden ging goed (ik rijd al van het begin onder begeleiding van een lesgever klassieke dressuur).
Toen kreeg ik last van mijn rug en het zadel zakte steeds rechts weg.
Omdat dit bleef heb ik een ander zadel aangeschaft die wat vlakker zat en zo had ik ook geen rugpijn.

Toen kwam de hittegolf.. heeft ze 1.5 maand stilgestaan door warmte en weinig tijd.

Daarna weer opgenomen en toen begon ze steeds te bokken. Nu het is een trutje op zich maar toch dit rinkelde een belletje. Ik liet mijn lesgever komen en daar deed ze het niet meer (met mij als ruiter).
Op het einde van de les begon ze weer toen we volte werk deden.
note: het midden van de bak is bij warm weer best mul!

De keren erop bleef ze bokken, ik kon geen volte of bocht doen of ze ging rennen en bokken.

Osteopaat laten komen (iemand die ik nog niet kende, op aanraden van mijn lesgever).
week stilgestaan
keer erop ging het rijden wel maar ze was erg onrustig.
Keer daarop begon ze te bokken en ze bleef trekkerig lopen (ik dacht links).

Dierenarts geweest en die zij dat het komt omdat ze intermitterende patella luxatie had zogezegd in milde vorm. voornamelijk RECHTS
Hoefsmid laten komen maar faye staat barefoot al haar hele leven en is tot het minimum weggesleten. Dus hij kon niet veel doen.

weer gereden, ze bokte weliswaar niet meer maar ze liep ook gewoon niet correct en rechtsom had ze duidelijk ongemak.
er is een zadelpasser geweest en heeft een nieuw zadel aangemeten (maar ik heb nog niet toegezegd). Deze had ook mijn huidige zadel gepast en zei dat deze niet slecht lag, hééél nipt over de groene lijn (18de rib) maar zo dat de kussen omhoog liepen, dus wat ze zou voelen zou zelfs niet echt dragen.
(wat de 2 zadelpassers voor haar ook al zeiden).

Nu had ik op filmpje staan dat je duidelijk zag dat haar knie inderdaad "knikt" als ze op de volte loopt, dit had ik eerder niet gezien.

zaterdag komt een andere osteopaat en eventueel wil ik haar door een kundige smid op ijzers laten zetten. hij zei om het eerst alleen achter te doen zodat als dit toch niet werkte dat haar voorhoeven geen ijzer gaten zouden hebben.
hij stelde voor om geen blokjes te zetten maar om de binnenkant van de ijzers smaller te smeden en de buitenkant breder zodat dit in een piste hetzelfde effect zou hebben.

De dierenarts zei lange tijden rechtdoor te gaan, maar ze is nog niet verkeersmak, dus nu de baan opgaan is nog niet mogelijk. maar als ik de rechte lijnen van de piste volg (de hoefslag dus) en geen andere figuren rij, is dit dan ook niet gewoon rechtdoor?

iemand ervaring?
ben een beetje de wanhoop nabij want ik wil eindelijk eens doorrijden en spieren opbouwen, tot nu toe krijg ik daar de kans niet voor, en heb ik enkel gelongeerd, maarja als ze inderdaad patella probleem is is dit ook nefast.

tips?

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Intermitterende patella luxatie of... én...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 07:20

Inderdaad veel rechtuit. Als ze nog niet verkeersmak is kun je daar nu mooi tijd aan besteden dat is gelijk waardevol voor later. Ik zou voorlopig is aan de hand gaan wandelen.

NixeNiro
Berichten: 17
Geregistreerd: 19-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 23:54

Mijn 8 jarige ruin heeft een gelijkaardig parcours afgelegd. Niet echt mank maar een onverklaarbare stijfheid, naar de kliniek geweest (januari 2020) toen mank op 4 benen met de buigproeven. Rx van sprongen en kogels, alles ok. Na 2 weken ontstekingsremmers, was alles terug ok, maar bleek hij last te hebben van zadelpijn. Ik kocht een nieuw zadel en alles ging beter. Tot deze winter. Tijdens het draven op een volte doet hij een bepaalde 'move'. Hij houdt 2 benen stijf en mankt synchroon.
Deze week kwam de dierenarts om te controleren na het oplopen van een wonde doordat hij kwam vast te liggen in zijn stal, en zei hij dat hij eigenlijk patella fixatie had (dit was tegen mijn trainer, ik kwam dit pas later te weten) daar hij eigenlijk niet mankte kreeg ik groen licht om terug te starten.
Nu is het wel zo dat alles wel past binnen het plaatje van patella fixatie, al hedft6 hij het enkel tijdens het rijden.
Hij is nu 8 jaar, ik ben mij aan het inlezen, maar een operatie zie ik absoluut niet zitten. Ik moet de dierenarts ook nog laten terug komen, maar zijn hier nog bokkers met een gelijkaardig verhaal die dit hebben met een 8jaarse?

Veel liefs!

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Intermitterende patella luxatie of... én...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 00:08

Ik ben wel bekend met patella luxatie, vooral bij gebrek aan training en bizarre weersomstandigheden zoals modder (wegglijden waardoor die pezen en kniebanden oprekken).
Wat goed helpt is balkjes lopen en bergje op bergje af. Voltes etc minder doen maar juist het ondertreden van het achterbeen oefenen.

Lotus_1
Berichten: 3
Geregistreerd: 09-12-20

Re: Intermitterende patella luxatie of... én...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 15:02

Beste, ik heb een bijna 3 jarige haflinger merrie en zij heeft ook iupf, intermittent upward patella fixatie. Met name rechts achter maar ook in mindere mate links. Eerst dacht ik dat ze een krampbeen had, ze trekt wisselend haar achterbeen hoog op maar ze zwaait soms ook op zij. Ze moet dan echt haar knieën los krijgen en stapt weer verder. Ze doet het wisselend. Soms paar stapjes en soms wat meer. Als ze wat langer beweegt gaat het beter. Nu in de winter staat ze snachts op stal en overdag in de paddock en is het met name in de ochtend wat erger. Echt rechtuit wandelen is nog lastig omdat ze nog onstuimig is. Ik doe nu voornamelijk grondwerk met haar om elkaar beter te begrijpen en vertrouwen op te bouwen. Ik heb haar nu 8 maanden. Heb je ook een filmpje hoe het eruit ziet bij jou? Ik maak mij wisselend zorgen. Het wordt vaker gezien bij jonge paarden dus hoop dat het met sterker worden ook minder wordt. Maar maak mij gelijk ook zorgen als ik jou verhaal lees. In oktober heb ik haar knie rechts achter laten echo-en en foto's gemaakt. Daar zagen ze gelukkig geen bemerkingen. Ik wil nu verder met sterker maken, tips meer dan welkom.

HSPaard
Berichten: 55
Geregistreerd: 19-02-20

Re: Intermitterende patella luxatie of... én...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-21 19:32

hoi,

mijn merrie is inmiddels op pensioen gezet als weide gezelschap, ze had spat én ocd

Lotus_1
Berichten: 3
Geregistreerd: 09-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 21:21

HSPaard schreef:
hoi,

mijn merrie is inmiddels op pensioen gezet als weide gezelschap, ze had spat én ocd


Ach niet fijn om te horen, dank je voor je reactie.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Intermitterende patella luxatie of... én...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 08:49

Ojee dat is niet het nieuws dat je wilt krijgen, zo jong ook nog.