Dikke kogels achter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Dikke kogels achter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-20 11:57

Wat is jullie idee over waarom de achterkogels dik worden?
1,5 jaar geleden van de ijzers af.
Daarna 1,5 jaar verkeerd bekapt waardoor de hoeven te lang en te breed zijn geworden, ondergeschoven.
Nu aantal keer natural bekapt maar benen kogels worden steeds dik.

Hier zijn ze redelijk slank
Afbeelding

Afbeelding


Hieronder weer verdikt

Afbeelding

Afbeelding

Hij krijgt nu 8 uur weidegang en daarna in grote paddock
Weinig gras, hooi uit hooinet en metazoa timotexx vitaminebrok.

Kwa training weet ik het niet meer, de een zegt bewegen om vocht eruit te krijgen en de ander zegt gewoon rust houden.

Wat is wijzheid, wat zien jullie aan de benen en hebben jullie tips?


Alvast dank je wel

Earth

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Dikke kogels achter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 13:41

Dit kan meerdere dingen betekenen. Het is een fries toch? Het kan ook beginnend CPL zijn, dat gewoon de vochtafvoer in de benen niet goed is.
Het kan ook opvulling door irritatie zijn(gallen). Ik zat even te kijken naar je eerdere berichten en ik zag dat hij ook anders is bekapt? Hoe oud is hij? Met irritatie bedoel ik geïrriteerde bandjes in de kogel omdat de voet nu anders staat. Of misschien wel artrose wat nu tot uiting komt omdat de stand van de benen anders is.

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-20 17:05

Earth schreef:
Dit kan meerdere dingen betekenen. Het is een fries toch? Het kan ook beginnend CPL zijn, dat gewoon de vochtafvoer in de benen niet goed is.
Het kan ook opvulling door irritatie zijn(gallen). Ik zat even te kijken naar je eerdere berichten en ik zag dat hij ook anders is bekapt? Hoe oud is hij? Met irritatie bedoel ik geïrriteerde bandjes in de kogel omdat de voet nu anders staat. Of misschien wel artrose wat nu tot uiting komt omdat de stand van de benen anders is.



Hey hoi, bedankt voor het reageren.
Het is idd een fries.
Hij is 15 jaar
Het Klopt dat hij anders is bekapt, het is eigenlijk ook gekomen daarna.
Ik ga zo foto’s maken van de hoeven en zal ze hier plaatsen.

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Dikke kogels achter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-20 20:23

Hieronder de foto,s van vandaag

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Deze foto’s zijn van 30-08 ( minder zwelling )
Afbeelding
Afbeelding

Zo staat mijn paard nu

Afbeelding

Viel mij nu ook op dat de zwelling warm aanvoelt

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Dikke kogels achter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 20:26

Ik zou hm gewoon een paar x in de klei zetten. Ff kijken wat dat doet. Detox kuur eventueel en brandnetel voeren.

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Dikke kogels achter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 20:27

Merk je effect als je een tijdje met hem hebt gestapt?

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 20:27

stalbenen?
en ja dat kan ook op paddock .
worden ze na een paar uur beweging weer dun?

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-20 22:18

Horseloverl schreef:
Ik zou hm gewoon een paar x in de klei zetten. Ff kijken wat dat doet. Detox kuur eventueel en brandnetel voeren.



Brandnetel geef ik hem samen met kleefkruid en goudsbloem.
De rest ga ik proberen.


Sintara schreef:
Merk je effect als je een tijdje met hem hebt gestapt?


Ja als ik heb gestapt ( waar hij wat in tegenstibbelt, niet exht door willen lopen ) heb ik het idee dat het minder word, maar bij longeren weer erger.


ellepel schreef:
stalbenen?
en ja dat kan ook op paddock .
worden ze na een paar uur beweging weer dun?


Stappen worden ze wel dunner heb ik het idee, maar bij longeren weer niet.

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Dikke kogels achter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-20 22:20

Ter vergelijking nog een foto met dezelfde hoef naast elkaar maar dan een paar maanden ertussen.
En ook de verdikking rond de kogel is erger geworden.

Afbeelding

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 07:41

Ik vind eerlijk gezegd niet dat de manier van bekappen beter lijkt, zo van de foto's.. Hij stond wat scheef en imo niet geweldig, maar op de laatste foto's staat hij meer ondergeschoven.

Maar ik vind de verdikking van linksachter ook wel verdacht. Het is niet gewoon een dik gewricht en ook niet 1 gal. Ook op de oude foto's al. Wat zegt de dierenarts ervan?

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Dikke kogels achter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 08:46

Dikke kogels die niet dunner worden in combinatie met het weker worden van de voetstand: het kan wijzen op ESPA/DSLD. Google er maar eens op. Mocht je vragen hebben, stuur me maar een PB.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 08:52

Elias7 schreef:
Horseloverl schreef:
Ik zou hm gewoon een paar x in de klei zetten. Ff kijken wat dat doet. Detox kuur eventueel en brandnetel voeren.



Brandnetel geef ik hem samen met kleefkruid en goudsbloem.
De rest ga ik proberen.


Sintara schreef:
Merk je effect als je een tijdje met hem hebt gestapt?


Ja als ik heb gestapt ( waar hij wat in tegenstibbelt, niet exht door willen lopen ) heb ik het idee dat het minder word, maar bij longeren weer erger.


ellepel schreef:
stalbenen?
en ja dat kan ook op paddock .
worden ze na een paar uur beweging weer dun?


Stappen worden ze wel dunner heb ik het idee, maar bij longeren weer niet.


Van longeren wordt het niet dunner, het is warm en het wordt erger -> dierenarts bellen. Dan kun je het ea uitsluiten.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Dikke kogels achter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 08:57

Kan werkelijk van alles zijn van gewoon gallen/voos beenwerk tot peesblesseres en artrose aan toen.
Het is heel lokaal dus gewoon even naar laten kijken en beeldmateriaal laten maken en je weet het.

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-20 12:29

Sintara schreef:
Ik vind eerlijk gezegd niet dat de manier van bekappen beter lijkt, zo van de foto's.. Hij stond wat scheef en imo niet geweldig, maar op de laatste foto's staat hij meer ondergeschoven.

Maar ik vind de verdikking van linksachter ook wel verdacht. Het is niet gewoon een dik gewricht en ook niet 1 gal. Ook op de oude foto's al. Wat zegt de dierenarts ervan?


Dat vind ik dus ook, en daarom
Verdenk ik ook dat het daaraan ligt dat het dik word.
Mijn DA is geweest en heeft zonder het paard te laten lopen een diagnose gesteld ( in de stal )die naar mijn idee niet klopt en los staat van de standsverandering.
Foto’s maken was niet nodig werd mij verteld.
Vandaar dat ik het hier plaats om ervaringen of ideeën van jullie te horen.


hoogendroog schreef:
Dikke kogels die niet dunner worden in combinatie met het weker worden van de voetstand: het kan wijzen op ESPA/DSLD. Google er maar eens op. Mocht je vragen hebben, stuur me maar een PB.


Bedankt voor je reactie ik heb ernaar gekeken maar denk niet dat dit het is, teminste dat hoop ik .


Sizzle schreef:
Kan werkelijk van alles zijn van gewoon gallen/voos beenwerk tot peesblesseres en artrose aan toen.
Het is heel lokaal dus gewoon even naar laten kijken en beeldmateriaal laten maken en je weet het.


Ik heb second opinion gevraagd ook zij zei dat ze het onnodig vind om te komen.
Paard loopt niet kreupel maar een fries is sws heel hard voor zichzelf en laat het vaak pas zien als het te laat is.
Ik wil wel graag foto’s

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Dikke kogels achter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-20 12:31

Ze zeggen allemaal dat het niet door verandering van hoefstand kan komen maar hieronder nog twee foto’s ter vergelijking

Afbeelding
Afbeelding

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 12:36

ik zag jou ook op facebook geloof ik in een groep met deze vraag?
ga er gewoon mee naar een kliniek, laat de boel op de foto zetten dan weet je het zeker.
want de een zegt dit,nde ander zegt dat.
gewoon even duidelijkheid in de kliniek krijgen. :j

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 12:47

Ik vind hem ook bij de eerdere foto‘s ook behoorlijk voos, dus ik zou eerder denken dat het los van de hoefstand verslechterd is.

Maar als jij gewoon vraagt om foto‘s dan krijg je foto‘s.
Is het niet bij je eigen dierenarts danwel bij een ander.
Ik zou persoonlijk ook de regio rond de ringband willen zien met echo. Maar ik wil gewoon al vrij snel graag wat bevestigd zien. Als hij zuiver is dan is er ook echt niets op tegen om gewoon niets te doen hoor.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Dikke kogels achter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 12:51

Maar die twee foto’s , in twee maanden tijd de stand veranderd ? Dan vind ik het niet gek dat je problemen krijgt. Is de manenkam ook wat hard en dik?

hagelslag
Berichten: 9000
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Dikke kogels achter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 21:55

Mijn ervaring door een verkeerde bekappen had onze merrie een echt flinke flinke blessure.
Dus aub ga weer op het normale bekappen. Desnoods even met ijzers zodat er weer meer hier gekweekt kan worden

Tenno7

Berichten: 2240
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Dikke kogels achter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 03:12

Ik zou als je erg twijfelt ermee naar een dierenarts gaan en zijn advies vragen.

Voor mij lijken het stalbenen. En ja ook met 8 uur Paddock kan dat. Wat je nog kan doen is het hooi laten testen. Bij mijn paard krijgt hij stalbenen bij hooi met teveel suiker.

Maar nogmaals. Voor zekerheid zou ik een dierenarts raadplegen.

pluisje88

Berichten: 8057
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Dikke kogels achter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 07:55

Een paard kan heel erg veel last hebben van standverandering. Dit werkt namelijk door op het hele lijf. Dus zo ineens de stand veranderen is ook zonder medische aandoening heel pijnlijk. Ik heb de pech gehad om een slechte smid te treffen. In 3 keer bekappen heeft hij mijn paard “verkloot”. We zijn al ruim anderhalf jaar bezig om dit heel langzaam terug te zetten. Ze wordt steeds beter hoor maar je ziet gewoon welke ellende het heeft veroorzaakt in de rest van het lijf.

Ik hoop dat de foto van je hele paard vertekent en dat ik het daardoor verkeerd zie maar het paard lijkt wel erg vol te zijn. Op basis van het beeld denk ik eerder aan ir en of hoefbevangenheid. Heeft je paard een harde manenkam?

Rizette
Berichten: 4336
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Dikke kogels achter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 08:50

Dierenartsen die niet willen komen als je je zorgen maakt over jouw paard omdat er echt wel wat is zou ik nooit weer heen gaan. Zoek een goede dierernarts die het niet afdoet en serieus neemt en laat je paard goed nakijken. Hier ie echt wel wat aan de hand. Paard wat niet graag mee loopt in stap al, is ook echt niet normaal.

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-20 18:29

bigone schreef:
Maar die twee foto’s , in twee maanden tijd de stand veranderd ? Dan vind ik het niet gek dat je problemen krijgt. Is de manenkam ook wat hard en dik?


Dat denk ik dus ook
Nee manenkam Is niet dik ;-)


hagelslag schreef:
Mijn ervaring door een verkeerde bekappen had onze merrie een echt flinke flinke blessure.
Dus aub ga weer op het normale bekappen. Desnoods even met ijzers zodat er weer meer hier gekweekt kan worden


Bedankt voor je berichtje
Heb inmiddels hem weer op ijzers staan na overleg


Tenno7 schreef:
Ik zou als je erg twijfelt ermee naar een dierenarts gaan en zijn advies vragen.

Voor mij lijken het stalbenen. En ja ook met 8 uur Paddock kan dat. Wat je nog kan doen is het hooi laten testen. Bij mijn paard krijgt hij stalbenen bij hooi met teveel suiker.

Maar nogmaals. Voor zekerheid zou ik een dierenarts raadplegen.


Stalbenen in paddock dat wist ik niet.
Maar hij heeft nooit stalbenen gehad ook niet toen hij nog op stal stond, zo ineens is deze verdikkingen ontstaan.
Maar heb hem nu een tijdje op rust en nu gaat het beter.
Ons hooi is Helaas niet te testen omdat het erg wisselend is


pluisje88 schreef:
Een paard kan heel erg veel last hebben van standverandering. Dit werkt namelijk door op het hele lijf. Dus zo ineens de stand veranderen is ook zonder medische aandoening heel pijnlijk. Ik heb de pech gehad om een slechte smid te treffen. In 3 keer bekappen heeft hij mijn paard “verkloot”. We zijn al ruim anderhalf jaar bezig om dit heel langzaam terug te zetten. Ze wordt steeds beter hoor maar je ziet gewoon welke ellende het heeft veroorzaakt in de rest van het lijf.

Ik hoop dat de foto van je hele paard vertekent en dat ik het daardoor verkeerd zie maar het paard lijkt wel erg vol te zijn. Op basis van het beeld denk ik eerder aan ir en of hoefbevangenheid. Heeft je paard een harde manenkam?


Dat denk ik dus ook, vind het ook stom dat veel zegGen dat het niet daardoor kan komen.
Ik denk dat dat een vertekend beeld is omdat hij raar staat. want ik vind het wel meevallen. Hij heeft geen dikke manenkam.

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-20 19:24

Allemaal hartstikke bedankt voor de reacties.
Inmiddels staat mijn paard weer op ijzers.
Het was duidelijk dat het door de standverandering kwam, waardoor mijn paard anders ging lopen en staan en daardoor ook zijn hoeven verkeerd afslijten waardoor de pezen ook overbelast raakte.
Zie foto’s hij staat echt al veel beter.
En ik haalde hem net uit de wei en het lijkt dat de benen minder vocht hebben.

Afbeelding
Afbeelding

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Dikke kogels achter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-20 19:30

Vergelijking

Afbeelding

Afbeelding