Alleen de voorhoeven zijn bekapt wat nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
996981
Berichten: 9721
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 11:15

Sintara schreef:
996981 schreef:
Tot aan de trap ging de smid er op een normale manier mee om. Daarnaast staat een hoefsmid bij het bekappen van de achterbenen gebukt en kijkt naar de hoef. Dat maakt het een stuk lastigere andere signalen te zien dan wanneer je er naast staat.

Los daarvan: een paard mag niet trappen naar een mens. Onder welke omstandigheid dan ook.

Nou, dat is niet zo snugger, alleen op de hoef letten als je dat verhaal van tevoren hebt gehoord en het paard nooit eerder hebt bekapt.
Ik ben het met je eens dat een paard mensen niet mag trappen, dat betekent alleen niet dat ze het nooit doen. Zeker als je ze pijn doet of bang maakt


Wat moet hij dan doen? Om zich heen kijken terwijl hij de hoef aan het veilen is? Op het moment dat je bekapt en dus de daadwerkelijke handeling uitvoert, kun je enkel focussen op de hoef.

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 11:16

Nee nee. Iik druk me niet goed uit denk ik.
Even in andere woorden voor de duidelijkheid.
TS heeft een akkefietje met een smid. TS is namelijk boos op de smid. Geef het een naam, ik noem dat een akkefietje. De oorzaak van de boosheid van TS op de smid laat ik in het midden. Ik was er niet bij, ik ken het paard niet, ik ken de smid niet ik ken TS niet. Ik zou -na een aantal dagen afkoelen- in gesprek gaan met de betreffende smid. Vertellen wat ik niet fijn vond, wat er nu moet gebeuren met de achter hoeven en dat ik hem liever niet meer bij mijn paard wil hebben.

996981
Berichten: 9721
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 11:17

rien10 schreef:
Nee nee. Iik druk me niet goed uit denk ik.
Even in andere woorden voor de duidelijkheid.
TS heeft een akkefietje met een smid. TS is namelijk boos op de smid. Geef het een naam, ik noem dat een akkefietje. De oorzaak van de boosheid van TS op de smid laat ik in het midden. Ik was er niet bij, ik ken het paard niet, ik ken de smid niet ik ken TS niet. Ik zou -na een aantal dagen afkoelen- in gesprek gaan met de betreffende smid. Vertellen wat ik niet fijn vond, wat er nu moet gebeuren met de achter hoeven en dat ik hem liever niet meer bij mijn paard wil hebben.

Dan zijn we het met elkaar eens :D
Ik vond het al raar...

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 11:24

Ik zou iemand die zichzelf en haar paard bedreigd voelde niet aanraden om naar de betreffende man terug te gaan om het uit te praten hoor.
Daar gaat toch nooit iets positiefs uitkomen?

Als de smid eenmaal bezig is, kan die echt wel afentoe omkijken. Je voelt of een paard relaxt staat of niet. Als een paard je wilt trappen, moet die eerst zijn voet los krijgen. Dat heb je ook gewoon door hoor.. Je kunt altijd verrast worden en ik snap het ook wel dat hij er niet blij mee was. Maar de reactie is te heftig en het gedrag van het paard niet uniek op de wereld ofzo

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 11:26

Sintara schreef:
Ik zou iemand die zichzelf en haar paard bedreigd voelde niet aanraden om naar de betreffende man terug te gaan om het uit te praten hoor.
Daar gaat toch nooit iets positiefs uitkomen?

Als de smid eenmaal bezig is, kan die echt wel afentoe omkijken. Je voelt of een paard relaxt staat of niet. Als een paard je wilt trappen, moet die eerst zijn voet los krijgen. Dat heb je ook gewoon door hoor.. Je kunt altijd verrast worden en ik snap het ook wel dat hij er niet blij mee was. Maar de reactie is te heftig en het gedrag van het paard niet uniek op de wereld ofzo


Jawel. Iets afsluiten heeft een positief effect op de verwerking er van. TS zit er volgens mij mee, dan is afsluiten een goed iets.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 11:46

Hier iets soortgelijk meegemaakt.
Maar dan intraveneus gesedeerd door dierenarts. En maar blijven bijspuiten elke keer als het paard zich losgetrokken had. Ik was die nacht doodsbang dat m'n paard zou sterven door een overdosis sedatie. Hij woog maar net 400kg en kreeg voor 1200 kg in totaal.

Paard was extreem bang voor de smid, zelf de hoeven uitkrabben etc lukte wel maar heeft ook dik 2 maanden geduurd eer hij mij daarin vertrouwde.

Voorste hoeven waren ook bekapt achterste niet, smid durfde gewoon niet meer.

Raad van de dierenarts? paard naar de slacht brengen of paard 3 dagen opsluiten in een stal zonder voer of water >;) . Komaan welke dierenarts raad nu zoiets aan?
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 26-10-20 11:50, in het totaal 2 keer bewerkt

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 11:47

Maar kan je dit zomaar afsluiten dan? :D
Denk dat het een utopie is als dit de mening van TS is en dat de mening van de hoefsmid, dat ze er uit gaan komen en wellicht lopen de gemoederen en de emoties dan alleen maar hoger op. Ik heb het geprobeerd op te lossen maar helaas is dat mij ook niet gelukt en nu ben ik eigenlijk alleen nog maar kwader dan eerst.

Ik zou eerder de energie steken in het tijdig vinden van een goede vervangende smid, omdat je eigen smid waarschijnlijk nog een tijdje uit de running is. Maar goed, dat is gewoon hoe ik het zou doen met (helaas helaas) de ervaring die ik heb opgedaan. Eerder had ik daar wellicht anders in gestaan.

koend
Berichten: 1257
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 11:47

Dit is toch al dat drama niet waard?
Jij bent bezig met de opvoeding van je paard, mooi, maar je geeft zelf aan dat er nog werk aan is.
Ik stel voor dat je zelf een mesje, en snijtang en en rasp koopt en die achterbenen zelf doet. Een beetje inkorten is zo moeilijk niet. Je vangt drie vliegen in 1 klap: hoevenprobleem opgelost, je kunt goed aan de opvoeding werken en je begrip voor de hoefsmeden zal groeien.

Verder nog een paar bedenkingen:
- als mijn paard (min of meer) naar mij trapt, kan hij ook een flinke reactie terug van mij verwachten. Direct en duidelijk; maar nu ook weer niet zo overdreven dat hij de volgende keer dat er iets mis loopt, uit pure paniek helemaal door het lint gaat. Mijn smid mag hetzelfde doen, tot nu toe heb ik nog nooit iemand gehad die overdreef, integendeel.
- ik hou de hoeven van mijn paarden zelf bij ( 2x per jaar komt de smid ter controle) en ik heb veel respect gekregen voor hoefsmeden. Het is keilastig en ook de jonge paarden moeten gedaan worden.
- iemand die tegen mij begint te schreeuwen, moet bij mij niet meer langs komen. Over en out.

Verder ben ik het met Gini eens. Face to face kan je dit aan bekenden vertellen, op social media post je geen namen.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Alleen de voorhoeven zijn bekapt wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 11:57

Ik zou nog eerder melding aan de politie maken dan te gaan bellen om eventuele excuses. Als het verhaal klopt, dan was die man behoorlijk agressief en bedreigend bezig he.

Vinden jullie nou echt dat dat ok is?

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Alleen de voorhoeven zijn bekapt wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 12:00

Wie bedoel je met 'jullie' want ik zie niemand zeggen dat het allemaal ok is.

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 12:07

Ik zie toch echt niemand zeggen dat zijn reactie ok was.
Enkel dat de actie van het paard ook niet ok was.

Ik zou er ook niet meer achter bellen. Maar de politie er voor bellen? Kom op zeg.
Als ik tegen de grond gewerkt wordt door een paard (been there done that) horen ze het ook tot in Keulen donderen. Maargoed ik vloek dan gewoon wat in de rondte, niet gericht tegen een persoon of dier.
TS zal zich idd bedreigd gevoeld hebben, dat is niet ok.
Maar ik zou het er echt gewoon bij laten. Andere smid bellen, oefenen met paard op voetjes geven, eventueel zelf idd snel een vijl er over en klaar en weer door.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 12:18

Art_Ificious schreef:
Hier iets soortgelijk meegemaakt.
Maar dan intraveneus gesedeerd door dierenarts. En maar blijven bijspuiten elke keer als het paard zich losgetrokken had. Ik was die nacht doodsbang dat m'n paard zou sterven door een overdosis sedatie. Hij woog maar net 400kg en kreeg voor 1200 kg in totaal.

Paard was extreem bang voor de smid, zelf de hoeven uitkrabben etc lukte wel maar heeft ook dik 2 maanden geduurd eer hij mij daarin vertrouwde.

Voorste hoeven waren ook bekapt achterste niet, smid durfde gewoon niet meer.

Raad van de dierenarts? paard naar de slacht brengen of paard 3 dagen opsluiten in een stal zonder voer of water >;) . Komaan welke dierenarts raad nu zoiets aan?

Lekkere veearts zeg! Een veearts hoort een dierenvriend te zijn .

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 13:02

nou, ten eerste deze hoefsmid markeren als *nooit weer* in je adresboek, en over 6 weken weer een afspraak met je gewone (als die is hersteld) of een andere maken.

Afgaande op je verhaal: een hoefsmid heeft een mond, en oren, en ik neem aan dat je verteld hebt dat ze niet zo makkelijk/snel uit balans is. Hij had op zijn beurt kunnen vertellen dat hij (nog) niet zo vast ter been is vanwege een blessure.
Dit had heel makkelijk voorkomen kunnen worden met een beetje communicatie.

Van een hoefsmid verwacht ik wel enige kennis over paardengedrag en als deze zo enorm boos wordt en gaat dreigen dan r*t ie maar snel op. Dat getuigt niet van enige horsemanship.

Je kunt zelf de wand wat bijvijlen, dat is niet zo moeilijk. Wel een goede vijl lopen (black farrier) dan is dat zo gepiept. Even rondom overal evenveel eraf, de vijl plat op de hoef leggen of je het allemaal recht hebt gedaan en links/rechts/teen en afronden.
Laatst bijgewerkt door Lindsey_99 op 26-10-20 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra
Berichten: 13760
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 13:10

Vind dit wel weer zo een typisch sensatie paardenmiep verhaal om eerlijk te zijn.
Er word van een mug een olifant gemaakt. 3 pagina`s verder nog even verder overdrijven dat de TS de politie moet bellen.. :')

fjordjes

Berichten: 12037
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 13:15

Popstra schreef:
Vind dit wel weer zo een typisch sensatie paardenmiep verhaal om eerlijk te zijn.
Er word van een mug een olifant gemaakt. 3 pagina`s verder nog even verder overdrijven dat de TS de politie moet bellen.. :')


Dit dus en volgens mij dwalen we af van de vraag van TS, namelijk wat te doen met de achterbenen die niet zijn bekapt.

@ts,ik zou een andere smid bellen die de achterbenen kan bekappen en de vorige smid lekker laten voor wat het is.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Alleen de voorhoeven zijn bekapt wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 13:34

Nee, ik zei dat ik nog eerder een melding bij de politie zou maken dan die smid nog een keer bellen, aangezien hij zich zo agressief had gedragen. Ik heb dus helemaal niet gezegd dat ts de politie erbij moest halen.

Lezen is ook een kunst..

hagelslag
Berichten: 9038
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 20:43

996981 schreef:
anjali schreef:
Waarom niet Gini? Ik wil mijn paard beschermen tegen ruwe behandeling door een smid.Mag van zoiets niets gezegd worden?

Je krijgt een kant van het verhaal, waarbij ik een aantal vragen zet over het “duwen met het achterbeen” een paard duwt niet met een achterbeen. Het paard heeft waarschijnlijk gedreigt te slaan door het been op te tillen en weg te stoten. Het is een hoefsmid goed recht boos te worden op de eigenaar dat het paard onopgevoed is.

Dat hij ook boos wordt op het paard komt waarschijnlijk omdat heel veel eigenaren tegenwoordig een probleem niet aan pakken en dan wordt het geschaard onder “trauma”, “probleem paard” of een ander, in veel gevallen, dubieus label. Bij 90% van de paarden gaat hier gewoon iets mis in de opvoeding.

Daar hoeft een hoefsmid, die voor inkomen afhankelijk is van zijn lijf, niet door in gevaar gebracht te worden. Hoefsmeden zijn over het algemeen geen kleine jongens. Als hij door de “duw” tegen de muur gevallen is zat er echt wel kracht achter.


Amen,
Ik waarschuw onze smid elke x, let op ze trekt haar been eerst wat raar naar voren en dan moet je even wachten en kun je gewoon naar achter trekken en bekappen.
Aangezien de hoefsmid iemand is die vele paarden ziet kan het zijn dat hij het vergeten is. Dus ik meld het elke x.
Net als dat ik meld, bij layka rustig de voeten optillen met respect, dan respecteerd ze jou ook.
En echt, die merrie is echt de beste ooit.maar ga er niet respectvol mee om en je hebt verloren.

Maar tot dusver zijn we tevreden met hem...
En nouja vooral als eigenaar je paard opvoeden is echt extreem belangrijk

Ineke2

Berichten: 33119
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 09:12

Sintara schreef:
Nee, ik zei dat ik nog eerder een melding bij de politie zou maken dan die smid nog een keer bellen, aangezien hij zich zo agressief had gedragen. Ik heb dus helemaal niet gezegd dat ts de politie erbij moest halen.

Lezen is ook een kunst..

Maar waarom, omdat de smid een beetje verbaal uit zijn slof is geschoten? Let wel dat hij dat deed nádat hij tegen de grond werd gewerkt door een paard.
Hou op zeg de politie heeft echt wel wat beters te doen. Ts belt deze smid niet weer dus deze situatie gaat niet weer ontstaan. In elk geval niet weer met de zelfde personen dus wat wil je er mee bereiken zeg. Als iedereen de politie belt / melding maakt na een flinke scheldpartij snap ik dat de politie het veel te druk heeft om echt belangrijke zaken op te lossen.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 12:51

Wij verschillen nogal van mening. Ik vind het niet alleen een scheldpartij, en vind zo'n bedreiging van iemand die zogenaamd professioneel aanwezig is serieus veel te ver gaan.

Dit topic zit vol met mensen die zeggen dat het de schuld is van ts, omdat zij haar paard niet goed heeft opgevoed. Of de schuld van het paard. En daarom heeft ts dit schijnbaar verdient ofzo. Nou, ik ben het daar dus niet mee eens.
Hij had alle reden om te stoppen, om weg te gaan, zulke dingen. Maar hij had echt géén reden om zich zo te misdragen tegenover ts en haar paard

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 13:21

Sintara schreef:
Wij verschillen nogal van mening. Ik vind het niet alleen een scheldpartij, en vind zo'n bedreiging van iemand die zogenaamd professioneel aanwezig is serieus veel te ver gaan.

Dit topic zit vol met mensen die zeggen dat het de schuld is van ts, omdat zij haar paard niet goed heeft opgevoed. Of de schuld van het paard. En daarom heeft ts dit schijnbaar verdient ofzo. Nou, ik ben het daar dus niet mee eens.
Hij had alle reden om te stoppen, om weg te gaan, zulke dingen. Maar hij had echt géén reden om zich zo te misdragen tegenover ts en haar paard

Vind ik ook hoor. Hier op Bokt worden geregeld personen en bedrijven flink door het slijk gehaald terwijl dat dan eerder om zakelijke dingen gaat. Maar een smid die mishandelt of bedreigt,daar mag dan niets van gezegd worden. Overigens was dit dan "slechts"een bedreigende smid,maar een tijdje geleden was er iets over een smid die een paard een schedelbreuk had geslagen wat zelfs tot een rechtszaak leidde, en daar mocht toen ook niets van gezegd worden en het lukte me niet om de naam van die smid te achterhalen,wat ik wilde om die bij mijn (zeer brave) paard uit de buurt te kunnen houden!Volgens mij zitten hier nogal wat smeden en\of vriendinnen van smeden op Bokt en houden die elkaar de hand boven het hoofd!

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Alleen de voorhoeven zijn bekapt wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 13:31

Nou idd. Als het gaat om een eigen ervaring mag je een naam gewoon delen, ook volgens de regels van bokt.

Maar goed, misschien is er genoeg over gezegd.. Wat betreft de hoeven van het paard zou ikzelf een foto door appen naar mijn eigen smid en zijn /haar advies erover vragen

Ineke2

Berichten: 33119
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Alleen de voorhoeven zijn bekapt wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 13:44

Hij heeft het paard of ts niks aangedaan dus om een eenmalige scheldpartij meteen te melden bij de politie ja dat gaat mij wat ver.

Had hij schade aan dier en/of mens toegebracht dan zou ik wel aangifte doen.

Maar zéker met de latere toevoeging van ts erbij dat de smid al een blessure bleek te hebben en hierdoor dan schrik te hebben en in dit geval een korter lontje tja... Is het netjes? Nee natuurlijk niet en ik zou meneer ook geen 2de x uitnodigen.

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 13:47

Ineke2 schreef:
Maar zéker met de latere toevoeging van ts erbij dat de smid al een blessure bleek te hebben en hierdoor dan schrik te hebben en in dit geval een korter lontje tja...

Dan hoor je dat op voorhand te communiceren naar je klant. "Ik heb een blessure en kan niet zo veel hebben."

Of wees zo wijs helemaal niet te beginnen aan bekappen van een paard waarvan je net verteld is dat het lastig kan zijn. Dat is professioneel gedrag. Schelden en tieren zeker niet.

Ineke2

Berichten: 33119
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Alleen de voorhoeven zijn bekapt wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 13:51

Ja natuurlijk ben ik het daarmee eens en ik had zo’n scheld kanonnade niet gewaardeerd.
Verkeerde communicatie onder invloed van hoe wij ons als mens voelen gebeurd echt dagelijks. Je eigen reactie, daar heb je invloed op en terug reageren met dezelfde boosheid en onredelijkheid helpt meestal niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 13:59

Paard hoort zich te gedragen, een hoefsmid ook. Kan je je emoties niet de baas, dan ben je fout bezig. Je gaat niet zo verbaal te keer tegen je klanten, punt, uitermate onprofessioneel.

Hier in zuid west drenthe ook een nare ervaring met een smid en zijn hulpje. Ik heb hem weg gestuurd. Sommige mensen hebben een erg kort lontje, die moet je niet bij je paard willen, zeker niet als ze hun frustratie gaan botvieren op je paard.

Om mij mogen dit soort hoefsmeden met naam en toenaam op het internet.