Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 84 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Alleen de voorhoeven zijn bekapt wat nu?

 
Profiel   

Ik heb net echt het aller raarste ooit meegemaakt.
Mijn eigen hoefsmid had haar been gebroken dus had ik via via Een hoefsmid doorgestuurd gekregen. Hij is onlangs gekomen bij mijn merrie.
Ze is een moeilijke bij de hoefsmid omdat ze erg eenkennig is en slecht haar evenwicht kan bewaren als lang haar been wordt vastgehouden. Nu had hij haar voorhoeven bekapt en zou haar achter hoeven doen. Hij hield eerst heel lang haar been in de lucht, wat ze dus heel moeilijk vind en hij kwam heel onzeker op haar af, wat zij heel goed voelt. Toen gaf mijn merrie dus een duw met haar been tegen hem aan, waardoor hij uit evenwicht werd gehaald en omviel tegen de muur. Toen werd hij niet normaal kwaat op mij en op mijn paard en begon te schreeuwen dat ze afgemaakt moest worden, dat hij haar nek wilde doorsnijden (plus gebaren). Heeel raaar! Toen pakte die zijn spullen, en ik dacht echt dat hij haar zou slaan met een metalen ding. En liep gewoon zo weg.
Geen uitleg en zonder haar achterbenen gedaan te hebben.
Nu is ze dus voor wel bekapt, maar achter niet. Hebben jullie dit wel eens meegemaakt en wat moet ik nu doen? Ze zien er nog goed uit achter. Moet ik het zo eerst laten en over 6-8 weken gewoon met mijn eigen hoefsmid weer mee laten nemen of toch nog haar achter hoeven laten bekappen door iemand?

Helpppp!!!❤️


Laatst bijgewerkt door FrederiqueQ op 23-10-20 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-20 13:13 



 
Profiel   

Ik zou als eerste even de naam van de smid weghalen. De reactie is niet netjes, maar ik denk dan altijd, er zal misschien wat meer spelen bij deze meneer waardoor hi zo heftig reageert.
En of je paard achter ook bekapt moet worden weet ik niet, daar kan iemand alleen een oordeel over vellen als ergeen beeldmateriaal over is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-20 13:17 



 
Profiel   

Waarom de naam weghalen, ervaringen uit 1e hand mogen gewoon gedeeld.

TS ik zou even contact met hem opnemen en vragen hoe we dit kunnen oplossen. Dat je geschrokken bent van de reactie en of er over te praten valt.

Mocht dit nergens op uitdraaien dan kan je het misschien je eigen hoefsmid vragen, of je kan wachten of niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-20 13:21 



 
Profiel   

Wat naar dat de smid zo reageerde.
Meestal groeien de achterhoeven wat minder snel dan de voorhoeven, en waarschijnlijk kan het geen kwaad als die een paar weekjes later bekapt worden.
Ik zou rustig op zoek gaan naar een andere smid die wel geduldig is, eventueel vraag je bij je vaste smid naar een goed adres.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-20 13:29 



 
Profiel   

Ik zou het dan over 6 weken laten doen, zeker niet 8.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-20 13:34 



 
Profiel   

Dit is typisch het soort verhaal dat ik graag van beide kanten hoor.


Een smid die uit zijn slof schiet is niet goed, maar ik vraag me wel af hoe lastig het paard werkelijk was en hoe de eigenaar daar op dat moment mee omging, richting paard en smid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-20 13:40 



 
Profiel   

Ik probeer het verhaal langs 2 kanten te bekijken, want zo werkt dat met verhalen.

Wat bedoel je juist met " toen gaf mijn merrie een duw met haar been tegen hem aan"? Ik ken wel paarden die met hun lijf duwen, maar met enkel 1 been weet ik niet zo goed wat ik me daarbij moet voorstellen. Heeft je paard de smid getrapt?

Ik heb zelf een heel braaf paard, en onlangs voor de 1ste keer ook een nieuwe smid moeten laten komen, mijn vaste smid is wegens lichamelijke klachten helaas moeten ophouden.
Mijn paard is braaf, maar vind het ook moeilijk om haar benen én lang én hoog op te houden. Dit heb ik, op voorhand, aan de nieuwe smid laten weten. Mijn paard heeft het hier moeilijk mee omdat ze artrose heeft. Dit is dus geen opvoedkundige issue. Evenwicht bewaren, waar jou paard het moeilijk mee heeft, is imo ook geen opvoedkundig issue. Eenkennig zijn dan weer wel, het is wel aan jou als eigenaar om ervoor te zorgen dat iemand (smid, DA, tandarts, ...) op een "normale" manier met jouw paard aan de slag kan. Je paard mag eenkennig zijn, maar men moet er wel mee kunnen werken. Het is niet omdat ze eenkennig is, dat ze de smid mag lopen duwen.

Neemt niet weg dat ik de smid zijn reactie ook buiten de perken vind!

Maar ik vraag me wél af vanwaar die reactie komt, een paard dat duwt is niet leuk maar zorgt bij de doorsnee smid niet voor zo'n reactie. Als je daar niet tegen kan, dan wordt je geen smid, lijkt mij.

Mijn smid moet, om mijn paard te sparen, toelaten dat mijn paard haar voeten regelmatig even terug op de grond zet, een beetje dieper bukken dan standaard en toelaten dat ik na de voorbenen een halve minuut een rondje stap met mijn paard. In ruil daarvoor krijgt de smid een opgevoed paard in handen, een paard dat niet hangt of leunt of schopt of knabbelt. Ik biedt altijd wat te drinken en betaal per direct cash. Zo is iedereen blij, en vind mijn smid het niet erg een beetje dieper te bukken of een voetje neer te laten zetten. Maar het moet wel van 2 kanten komen natuurlijk.

Ik zeg niet dat jij perse iets fout gedaan hebt! Maar ik vraag me wel af vanwaar die hele felle reactie komt. Als die man zo op elke duw zou reageren, kan ik me niet voorstellen dat hij nog klanten overhoudt. Vandaar mijn verwondering.

Jij staat er als eigenaar bij. Het is aan jou om aan te geven dat je paard moeite heeft met evenwicht, en dat lang omhoog houden een probleem kan zijn. Dan kan de smid daarop anticiperen. Als jij dat niet doet, en je paard loopt te hangen, duwen, whatever, kan ik me voorstellen dat er een einde aan het geduld komt. Jij als eigenaar hebt ook bepaalde verantwoordelijkheden op zo'n moment.

Zoek een andere smid, en laat de achterhoeven alsnog bekappen.


Laatst bijgewerkt door LWDaisy op 23-10-20 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-20 13:43 



 
Profiel   

Femke_Tweety schreef
Dit is typisch het soort verhaal dat ik graag van beide kanten hoor.


Een smid die uit zijn slof schiet is niet goed, maar ik vraag me wel af hoe lastig het paard werkelijk was en hoe de eigenaar daar op dat moment mee omging, richting paard en smid.


Dat snap ik zeker. De man zelf had kort geleden een trap gekregen tijdens zijn werk en had hier blijkbaar nog last van, hier wist ik van te voren niks over. Ik kan begrijpen dat als je dan een harde duw krijgt van een paard dit wel even vervelend is, maar om nou zo boos te worden en weg te lopen... ik heb het van te voren netjes gemeld dat ze moeilijk is en eenkennig. Maar mijn vraag was meer wat ik nu met haar achterbenen moet gaan doen

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-20 13:45 



 
Profiel   

LWDaisy schreef
Ik probeer het verhaal langs 2 kanten te bekijken, want zo werkt dat met verhalen.

Wat bedoel je juist met " toen gaf mijn merrie een duw met haar been tegen hem aan"? Ik ken wel paarden die met hun lijf duwen, maar met enkel 1 been weet ik niet zo goed wat ik me daarbij moet voorstellen. Heeft je paard de smid getrapt?

Ik heb zelf een heel braaf paard, en onlangs voor de 1ste keer ook een nieuwe smid moeten laten komen, mijn vaste smid is wegens lichamelijke klachten helaas moeten ophouden.
Mijn paard is braaf, maar vind het ook moeilijk om haar benen én lang én hoog op te houden. Dit heb ik, op voorhand, aan de nieuwe smid laten weten. Mijn paard heeft het hier moeilijk mee omdat ze artrose heeft. Dit is dus geen opvoedkundige issue. Evenwicht bewaren, waar jou paard het moeilijk mee heeft, is imo ook geen opvoedkundig issue. Eenkennig zijn dan weer wel, het is wel aan jou als eigenaar om ervoor te zorgen dat iemand (smid, DA, tandarts, ...) op een "normale" manier met jouw paard aan de slag kan. Je paard mag eenkennig zijn, maar men moet er wel mee kunnen werken. Het is niet omdat ze eenkennig is, dat ze de smid mag lopen duwen.

Neemt niet weg dat ik de smid zijn reactie ook buiten de perken vind!

Maar ik vraag me wél af vanwaar die reactie komt, een paard dat duwt is niet leuk maar zorgt bij de doorsnee smid niet voor zo'n reactie. Als je daar niet tegen kan, dan wordt je geen smid, lijkt mij.

Mijn smid moet, om mijn paard te sparen, toelaten dat mijn paard haar voeten regelmatig even terug op de grond zet, een beetje dieper bukken dan standaard en toelaten dat ik na de voorbenen een halve minuut een rondje stap met mijn paard. In ruil daarvoor krijgt de smid een opgevoed paard in handen, een paard dat niet hangt of leunt of schopt of knabbelt. Ik biedt altijd wat te drinken en betaal per direct cash. Zo is iedereen blij, en vind mijn smid het niet erg een beetje dieper te bukken of een voetje neer te laten zetten. Maar het moet wel van 2 kanten komen natuurlijk.

Ik zeg niet dat jij perse iets fout gedaan hebt! Maar ik vraag me wel af vanwaar die hele felle reactie komt. Als die man zo op elke duw zou reageren, kan ik me niet voorstellen dat hij nog klanten overhoudt. Vandaar mijn verwondering.

Jij staat er als eigenaar bij. Het is aan jou om aan te geven dat je paard moeite heeft met evenwicht, en dat lang omhoog houden een probleem kan zijn. Dan kan de smid daarop anticiperen. Als jij dat niet doet, en je paard loopt te hangen, duwen, whatever, kan ik me voorstellen dat er een einde aan het geduld komt. Jij als eigenaar hebt ook bepaalde verantwoordelijkheden op zo'n moment.

Zoek een andere smid, en laat de achterhoeven alsnog bekappen.

Mijn merrie doet dat!

Het is geen schoppen ofzo maar ze beweegt hem opzij op een duwende manier om vervolgens weer te gaan staan.

Nu weet ik wel dat ze gaat dreigen als je het dan nog een x probeert en ik ga er dus vanuit dat ze erna uit kan halen.

Dit is overigens alleen als ze iets als pijnlijk ervaart. Bijv. Veerarts, osteo ofzo. Wij laten haar dan altijd even gaan zodat ze kan afvloeien en daarna gewoon weer en dan laat ze het weer toe en duwt dan weer weg als het onprettig is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-20 13:49 



 
Profiel   

LWDaisy schreef
Ik probeer het verhaal langs 2 kanten te bekijken, want zo werkt dat met verhalen.

Wat bedoel je juist met " toen gaf mijn merrie een duw met haar been tegen hem aan"? Ik ken wel paarden die met hun lijf duwen, maar met enkel 1 been weet ik niet zo goed wat ik me daarbij moet voorstellen. Heeft je paard de smid getrapt?

Ik heb zelf een heel braaf paard, en onlangs voor de 1ste keer ook een nieuwe smid moeten laten komen, mijn vaste smid is wegens lichamelijke klachten helaas moeten ophouden.
Mijn paard is braaf, maar vind het ook moeilijk om haar benen én lang én hoog op te houden. Dit heb ik, op voorhand, aan de nieuwe smid laten weten. Mijn paard heeft het hier moeilijk mee omdat ze artrose heeft. Dit is dus geen opvoedkundige issue. Evenwicht bewaren, waar jou paard het moeilijk mee heeft, is imo ook geen opvoedkundig issue. Eenkennig zijn dan weer wel, het is wel aan jou als eigenaar om ervoor te zorgen dat iemand (smid, DA, tandarts, ...) op een "normale" manier met jouw paard aan de slag kan. Je paard mag eenkennig zijn, maar men moet er wel mee kunnen werken. Het is niet omdat ze eenkennig is, dat ze de smid mag lopen duwen.

Neemt niet weg dat ik de smid zijn reactie ook buiten de perken vind!

Maar ik vraag me wél af vanwaar die reactie komt, een paard dat duwt is niet leuk maar zorgt bij de doorsnee smid niet voor zo'n reactie. Als je daar niet tegen kan, dan wordt je geen smid, lijkt mij.

Mijn smid moet, om mijn paard te sparen, toelaten dat mijn paard haar voeten regelmatig even terug op de grond zet, een beetje dieper bukken dan standaard en toelaten dat ik na de voorbenen een halve minuut een rondje stap met mijn paard. In ruil daarvoor krijgt de smid een opgevoed paard in handen, een paard dat niet hangt of leunt of schopt of knabbelt. Ik biedt altijd wat te drinken en betaal per direct cash. Zo is iedereen blij, en vind mijn smid het niet erg een beetje dieper te bukken of een voetje neer te laten zetten. Maar het moet wel van 2 kanten komen natuurlijk.

Ik zeg niet dat jij perse iets fout gedaan hebt! Maar ik vraag me wel af vanwaar die hele felle reactie komt. Als die man zo op elke duw zou reageren, kan ik me niet voorstellen dat hij nog klanten overhoudt. Vandaar mijn verwondering.

Jij staat er als eigenaar bij. Het is aan jou om aan te geven dat je paard moeite heeft met evenwicht, en dat lang omhoog houden een probleem kan zijn. Dan kan de smid daarop anticiperen. Als jij dat niet doet, en je paard loopt te hangen, duwen, whatever, kan ik me voorstellen dat er een einde aan het geduld komt. Jij als eigenaar hebt ook bepaalde verantwoordelijkheden op zo'n moment.

Zoek een andere smid, en laat de achterhoeven alsnog bekappen.


Dankjewel voor je antwoord!
Nou hij had haar hoef dus vast en gaf echt een soort duw (lees, knietje). Dit mag ze natuurlijk niet doen. Vooraf alles netjes uitgelegd aan hem, maar ter plekke gehoord dat die net getrapt is en hierdoor een blessure heeft aan zijn been. Ik denk dat die daarom zo door het lint was gegaan.

Eenkennig op het vlak dat ze dus haar achterbenen moeilijk vind en hierdoor een onbekende moeilijker toelaat. Wel gewoon braaf bij anderen in de omgang.

Ja ik had het mijn contact ook voorgelegd van wie ik hem had doorgestuurd gekregen. Ze vertelde dat hij niet graag moeilijke paarden doet, maar ik had dit van te voren aan de beste man verteld en hij had hier toen geen problemen mee.

Ik heb van te voren netjes die man verteld dat ze moeilijk is, haar evenwicht niet lang kan houden etc.

Dank voor reactie!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-20 13:52 



 
Profiel   

GabberGill schreef
LWDaisy schreef
Ik probeer het verhaal langs 2 kanten te bekijken, want zo werkt dat met verhalen.

Wat bedoel je juist met " toen gaf mijn merrie een duw met haar been tegen hem aan"? Ik ken wel paarden die met hun lijf duwen, maar met enkel 1 been weet ik niet zo goed wat ik me daarbij moet voorstellen. Heeft je paard de smid getrapt?

Ik heb zelf een heel braaf paard, en onlangs voor de 1ste keer ook een nieuwe smid moeten laten komen, mijn vaste smid is wegens lichamelijke klachten helaas moeten ophouden.
Mijn paard is braaf, maar vind het ook moeilijk om haar benen én lang én hoog op te houden. Dit heb ik, op voorhand, aan de nieuwe smid laten weten. Mijn paard heeft het hier moeilijk mee omdat ze artrose heeft. Dit is dus geen opvoedkundige issue. Evenwicht bewaren, waar jou paard het moeilijk mee heeft, is imo ook geen opvoedkundig issue. Eenkennig zijn dan weer wel, het is wel aan jou als eigenaar om ervoor te zorgen dat iemand (smid, DA, tandarts, ...) op een "normale" manier met jouw paard aan de slag kan. Je paard mag eenkennig zijn, maar men moet er wel mee kunnen werken. Het is niet omdat ze eenkennig is, dat ze de smid mag lopen duwen.

Neemt niet weg dat ik de smid zijn reactie ook buiten de perken vind!

Maar ik vraag me wél af vanwaar die reactie komt, een paard dat duwt is niet leuk maar zorgt bij de doorsnee smid niet voor zo'n reactie. Als je daar niet tegen kan, dan wordt je geen smid, lijkt mij.

Mijn smid moet, om mijn paard te sparen, toelaten dat mijn paard haar voeten regelmatig even terug op de grond zet, een beetje dieper bukken dan standaard en toelaten dat ik na de voorbenen een halve minuut een rondje stap met mijn paard. In ruil daarvoor krijgt de smid een opgevoed paard in handen, een paard dat niet hangt of leunt of schopt of knabbelt. Ik biedt altijd wat te drinken en betaal per direct cash. Zo is iedereen blij, en vind mijn smid het niet erg een beetje dieper te bukken of een voetje neer te laten zetten. Maar het moet wel van 2 kanten komen natuurlijk.

Ik zeg niet dat jij perse iets fout gedaan hebt! Maar ik vraag me wel af vanwaar die hele felle reactie komt. Als die man zo op elke duw zou reageren, kan ik me niet voorstellen dat hij nog klanten overhoudt. Vandaar mijn verwondering.

Jij staat er als eigenaar bij. Het is aan jou om aan te geven dat je paard moeite heeft met evenwicht, en dat lang omhoog houden een probleem kan zijn. Dan kan de smid daarop anticiperen. Als jij dat niet doet, en je paard loopt te hangen, duwen, whatever, kan ik me voorstellen dat er een einde aan het geduld komt. Jij als eigenaar hebt ook bepaalde verantwoordelijkheden op zo'n moment.

Zoek een andere smid, en laat de achterhoeven alsnog bekappen.

Mijn merrie doet dat!

Het is geen schoppen ofzo maar ze beweegt hem opzij op een duwende manier om vervolgens weer te gaan staan.

Nu weet ik wel dat ze gaat dreigen als je het dan nog een x probeert en ik ga er dus vanuit dat ze erna uit kan halen.

Dit is overigens alleen als ze iets als pijnlijk ervaart. Bijv. Veerarts, osteo ofzo. Wij laten haar dan altijd even gaan zodat ze kan afvloeien en daarna gewoon weer en dan laat ze het weer toe en duwt dan weer weg als het onprettig is.


Ja precies. Dat doet die van mij dus ook. Meer omdat ze graag haar been terug wilt dan echt uit gemeenheid, wel liet ze dus even merken dat ze na 2 keer het graag terug wilde.
Ook heeft ze last van haar achter heup gewricht wat dus meespeeld. (Ook verteld)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-20 13:54 



 
Profiel   

Frederiqueb schreef
Femke_Tweety schreef
Dit is typisch het soort verhaal dat ik graag van beide kanten hoor.


Een smid die uit zijn slof schiet is niet goed, maar ik vraag me wel af hoe lastig het paard werkelijk was en hoe de eigenaar daar op dat moment mee omging, richting paard en smid.


Dat snap ik zeker. De man zelf had kort geleden een trap gekregen tijdens zijn werk en had hier blijkbaar nog last van, hier wist ik van te voren niks over. Ik kan begrijpen dat als je dan een harde duw krijgt van een paard dit wel even vervelend is, maar om nou zo boos te worden en weg te lopen... ik heb het van te voren netjes gemeld dat ze moeilijk is en eenkennig. Maar mijn vraag was meer wat ik nu met haar achterbenen moet gaan doen



-Deze smid vragen het af te maken
-Zelf de achterhoeven iets bijwerken
-Een andere smid bellen om het af te maken
-De achterhoeven laten voor wat ze zijn nu, en die de volgende bekapbeurt wél laten doen.

Dat zijn volgens mij de opties.
Welke het beste is, is afhankelijk van hoe goed of slecht ze op die achtervoeten staat, wat je wel of niet zelf kunt, en het contact met de smid die het niet afgemaakt heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-20 13:54 



 
Profiel   

Dankjewel voor je antwoord Femke!
Het is meer dat ik hoopte dat iemand anders dit ook had meegemaakt op een soort gelijke manier. Ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat alleen de voorhoeven gedaan werden en ben ik even radeloos

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-20 13:57 



 
Profiel   

Het komt wel vaker voor dat paarden voor bekapt/beslagen worden en er achter niets hoeft te gebeuren of bijv heel weinig. Op zich kan dat geen kwaad. Ligt eraan hoe het er nu uit ziet. Als de achterhoeven niet echt lang zijn, kan dit prima bij de volgende bekapbeurt weer meegenomen worden. Zijn ze wel al lang, dan kun je een andere smid zoeken die achter even bijwerkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-20 14:02 



 
Profiel   

Frederiqueb schreef
Ik heb net echt het aller raarste ooit meegemaakt.
Mijn eigen hoefsmid had haar been gebroken dus had ik via via een hoefsmid doorgestuurd gekregen. Hij is onlangs gekomen bij mijn merrie.
Ze is een moeilijke bij de hoefsmid omdat ze erg eenkennig is en slecht haar evenwicht kan bewaren als lang haar been wordt vastgehouden. Nu had hij haar voorhoeven bekapt en zou haar achter hoeven doen. Hij hield eerst heel lang haar been in de lucht, wat ze dus heel moeilijk vind en hij kwam heel onzeker op haar af, wat zij heel goed voelt. Toen gaf mijn merrie dus een duw met haar been tegen hem aan, waardoor hij uit evenwicht werd gehaald en omviel tegen de muur. Toen werd hij niet normaal kwaat op mij en op mijn paard en begon te schreeuwen dat ze afgemaakt moest worden, dat hij haar nek wilde doorsnijden (plus gebaren). Heeel raaar! Toen pakte die zijn spullen, en ik dacht echt dat hij haar zou slaan met een metalen ding. En liep gewoon zo weg.
Geen uitleg en zonder haar achterbenen gedaan te hebben.
Nu is ze dus voor wel bekapt, maar achter niet. Hebben jullie dit wel eens meegemaakt en wat moet ik nu doen? Ze zien er nog goed uit achter. Moet ik het zo eerst laten en over 6-8 weken gewoon met mijn eigen hoefsmid weer mee laten nemen of toch nog haar achter hoeven laten bekappen door iemand?

Helpppp!!!❤️



Weet je smid dat je dit oo bokt plaatst?
Heb je hem eerst netjes zelf benaderd om dit te bespreken?

Een vervelende situatie, maar dit soort verhalen hebben vaak wel 2 kanten he.



Laatst bijgewerkt door Dyonne op 24-10-20 07:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Quote aangepast omdat eerder bericht is aangepast.


Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-20 14:02 



 
Profiel   

Jolliegirl schreef
Frederiqueb schreef
Ik heb net echt het aller raarste ooit meegemaakt.
Mijn eigen hoefsmid had haar been gebroken dus had ik via via een hoefsmid doorgestuurd gekregen. Hij is onlangs gekomen bij mijn merrie.
Ze is een moeilijke bij de hoefsmid omdat ze erg eenkennig is en slecht haar evenwicht kan bewaren als lang haar been wordt vastgehouden. Nu had hij haar voorhoeven bekapt en zou haar achter hoeven doen. Hij hield eerst heel lang haar been in de lucht, wat ze dus heel moeilijk vind en hij kwam heel onzeker op haar af, wat zij heel goed voelt. Toen gaf mijn merrie dus een duw met haar been tegen hem aan, waardoor hij uit evenwicht werd gehaald en omviel tegen de muur. Toen werd hij niet normaal kwaat op mij en op mijn paard en begon te schreeuwen dat ze afgemaakt moest worden, dat hij haar nek wilde doorsnijden (plus gebaren). Heeel raaar! Toen pakte die zijn spullen, en ik dacht echt dat hij haar zou slaan met een metalen ding. En liep gewoon zo weg.
Geen uitleg en zonder haar achterbenen gedaan te hebben.
Nu is ze dus voor wel bekapt, maar achter niet. Hebben jullie dit wel eens meegemaakt en wat moet ik nu doen? Ze zien er nog goed uit achter. Moet ik het zo eerst laten en over 6-8 weken gewoon met mijn eigen hoefsmid weer mee laten nemen of toch nog haar achter hoeven laten bekappen door iemand?

Helpppp!!!❤️



Weet je smid dat je dit oo bokt plaatst?
Heb je hem eerst netjes zelf benaderd om dit te bespreken?

Een vervelende situatie, maar dit soort verhalen hebben vaak wel 2 kanten he.


Hoi, had de naam verwijderd, maar is nog te zien volgens mij? Bedoelde het namelijk niet zo, meer even ei kwijt en had gewoon een vraag



Laatst bijgewerkt door Dyonne op 24-10-20 07:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Quote aangepast omdat eerder bericht is aangepast.


Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-20 14:09 



 
Profiel   

Diddykong schreef
Het komt wel vaker voor dat paarden voor bekapt/beslagen worden en er achter niets hoeft te gebeuren of bijv heel weinig. Op zich kan dat geen kwaad. Ligt eraan hoe het er nu uit ziet. Als de achterhoeven niet echt lang zijn, kan dit prima bij de volgende bekapbeurt weer meegenomen worden. Zijn ze wel al lang, dan kun je een andere smid zoeken die achter even bijwerkt.


Super fijn om te horen. Maak me al iets minder zorgen nu!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-20 14:13 



 
Profiel   

Femke_Tweety schreef
-Deze smid vragen het af te maken
-Zelf de achterhoeven iets bijwerken
-Een andere smid bellen om het af te maken
-De achterhoeven laten voor wat ze zijn nu, en die de volgende bekapbeurt wél laten doen.


En je paard gaan trainen om netjes de voeten te geven en langdurig en geduldig op 3 benen te staan. Ook bij 'vreemden'.


Dit is wel een beetje basis opvoeding waar je aan zal moeten werken. Dit is niet het werk voor de smid. De smid moet juist prettig kunnen werken met ieder paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-20 14:13 



 
Profiel   

Kelly_ann schreef
Femke_Tweety schreef
-Deze smid vragen het af te maken
-Zelf de achterhoeven iets bijwerken
-Een andere smid bellen om het af te maken
-De achterhoeven laten voor wat ze zijn nu, en die de volgende bekapbeurt wél laten doen.


En je paard gaan trainen om netjes de voeten te geven en langdurig en geduldig op 3 benen te staan. Ook bij 'vreemden'.


Dit is wel een beetje basis opvoeding waar je aan zal moeten werken. Dit is niet het werk voor de smid. De smid moet juist prettig kunnen werken met ieder paard.


Ja, ben ik zeer vaak mee bezig. Heb haar nu iets van 5 maanden en wist toen we haar kochten niet dat hier een probleem zat. Is ons nooit verteld dat ze niet braaf zou zijn bij hoefsmid. (via kennis gekocht). Inmiddels al sinds we haar hebben steeds aan het oefenen, het is een 13 jarige merrie die haar hele leven waarschijnlijk niet haar voeten hoefde op te tillen voor hoeven krabben (wel natuurlijk bij de hoefsmid, maar weet hier dus niks vanaf).
Inmiddels was ze braaf bij ons en bij onze vaste hoefsmid, dus had van te voren dit zeker niet zien aankomen. Maar blijven het elke dag zeker volhouden en laat voortaan ook "vreemden" haar voetjes op tillen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-20 14:21 



 
Profiel   

Nog even ter info hihi, want kan het niet meer wijzigen.
Ik heb van te voren netjes gemeld aan de beste hoefsmid dat mijn paard moeilijk is, slecht evenwicht heeft op 3 benen, last heeft van haar achter heupgewricht en in haar verleden moeite had met haar benen optillen (doordat dit nooit gedaan werd bij haar vorige eigenaren). Dit was volgends de hoefsmid geen probleem.
Toen die kwam bleek die een blessure te hebben door een recente trap van een paard tijdens zijn werk.
Hier had die blijkbaar ook nog last van. Hier wist ik niks van af van te voren, anders had ik misschien beter iemand anders kunnen bellen, om zijn best wil. Ik denk dat de reactie van hem ook daar mee te maken heeft gehad, dat hij door mijn paard haar duw het weer werd aangewakkerd. We hadden namelijk gewoon een leuk gesprek en was niks aan de hand. Bij mijn eigen hoefsmid doet ze dit niet, wel dat ze soms uit balans raakt en weer even moet staan op 4 benen. Ik wilde meer even mijn ei kwijt en was een beetje radeloos wat ik nou met die achter hoeven moest doen. Ik heb dit nog nooit meegemaakt en wil gewoon het beste. Overigens werk ik hard om haar goed haar voeten op te leren tillen en ga dit nu zeker ook laten doen door "vreemden" zodat ze hier aan went. Mijn merrie is zelf nu 13 jaar oud en ik heb haar nu nog maar 5 maanden, we leren elkaar nog steeds kennen en had dit van te voren niet aan zien komen. Iedereen met tips etc is welkom. Daar ging ook meer mijn topic over. Dat ik even mijn ei kwijt kon en hoopte op iemand die ook eens dit heeft meegemaakt, waarbij alleen voor hoeven zijn gedaan. Alvast bedankt. voor vragen stel ze!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-20 14:34 



 
Profiel   

FrederiqueQ schreef
Dankjewel voor je antwoord Femke!
Het is meer dat ik hoopte dat iemand anders dit ook had meegemaakt op een soort gelijke manier. Ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat alleen de voorhoeven gedaan werden en ben ik even radeloos


Radeloos? Echt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-20 16:22 



 
Profiel   

Mijn vorige paard was een krampentrekker, als er veel onrust was op stal kozen we er wel vaker voor achter een keer over te slaan.
Leverde eigenlijk geen problemen op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-20 16:27 



 
Profiel   

FrederiqueQ schreef
Nog even ter info hihi, want kan het niet meer wijzigen.
Ik heb van te voren netjes gemeld aan de beste hoefsmid dat mijn paard moeilijk is, slecht evenwicht heeft op 3 benen, last heeft van haar achter heupgewricht en in haar verleden moeite had met haar benen optillen (doordat dit nooit gedaan werd bij haar vorige eigenaren). Dit was volgends de hoefsmid geen probleem.
Toen die kwam bleek die een blessure te hebben door een recente trap van een paard tijdens zijn werk.
Hier had die blijkbaar ook nog last van. Hier wist ik niks van af van te voren, anders had ik misschien beter iemand anders kunnen bellen, om zijn best wil. Ik denk dat de reactie van hem ook daar mee te maken heeft gehad, dat hij door mijn paard haar duw het weer werd aangewakkerd. We hadden namelijk gewoon een leuk gesprek en was niks aan de hand. Bij mijn eigen hoefsmid doet ze dit niet, wel dat ze soms uit balans raakt en weer even moet staan op 4 benen. Ik wilde meer even mijn ei kwijt en was een beetje radeloos wat ik nou met die achter hoeven moest doen. Ik heb dit nog nooit meegemaakt en wil gewoon het beste. Overigens werk ik hard om haar goed haar voeten op te leren tillen en ga dit nu zeker ook laten doen door "vreemden" zodat ze hier aan went. Mijn merrie is zelf nu 13 jaar oud en ik heb haar nu nog maar 5 maanden, we leren elkaar nog steeds kennen en had dit van te voren niet aan zien komen. Iedereen met tips etc is welkom. Daar ging ook meer mijn topic over. Dat ik even mijn ei kwijt kon en hoopte op iemand die ook eens dit heeft meegemaakt, waarbij alleen voor hoeven zijn gedaan. Alvast bedankt. voor vragen stel ze!


Dit is al een veel duidelijk verhaal :j
Dat de achterhoeven niet mee bekapt zijn, is op zich geen ramp hoor. Afhankelijk van hoe ze er uit zien, natuurlijk :) Mijn eigen paard krijgt de hoefsmid hoop en al 3-4 x per jaar te zien, zij heeft erg goede hoeven, die niet snel groeien/scheuren en op natuurlijke wijze afslijten. Mijn vaste smid heeft de achterhoeven ook een keer moeten overslaan, mijn paard had te veel last van haar artrose. Hij is toen een week later wel weer langs gekomen om de achterhoeven alsnog te bekappen.

Maak een foto van de achterhoeven, en stuur die naar je vaste smid door, en vraag diens mening :)

Nu ik lees dat je je paard nog maar 5 maanden hebt, heb ik veel meer begrip voor je. Opvoeden kost tijd, en die heb je nog niet echt gehad :) Komt vast wel goed hoor, mits veel oefenen! :)

Ik zou in ieder geval die smid niet meer bellen. Ook al kan ik ook voor hem wel begrip opbrengen, hij zal wel last van zijn been hebben gehad. Maar dan nog zou ik zo'n reactie niet pikken - als je pijn hebt, moet je niet komen werken, iets in die aard. Kom je toch, dan verwacht ik een professionele houding. Dan mag hij nog zeggen "sorry, je paard doet moeilijker dan ik verwachtte, ik heb meer last van mijn been dan ik dacht, ik hou er mee op voor vandaag", maar staan roepen dat mijn paard moet afgemaakt worden oid, nee, dan is ie bij mij niet meer welkom. Zeker niet als je, zoals gezegd, een aantal dingen op voorhand hebt aangegeven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-20 11:02 



 
Profiel   

GabberGill schreef
Mijn merrie doet dat!

Het is geen schoppen ofzo maar ze beweegt hem opzij op een duwende manier om vervolgens weer te gaan staan.

Nu weet ik wel dat ze gaat dreigen als je het dan nog een x probeert en ik ga er dus vanuit dat ze erna uit kan halen.

Dit is overigens alleen als ze iets als pijnlijk ervaart. Bijv. Veerarts, osteo ofzo. Wij laten haar dan altijd even gaan zodat ze kan afvloeien en daarna gewoon weer en dan laat ze het weer toe en duwt dan weer weg als het onprettig is.


Oh oké, ik heb het volgens mij nog nooit gezien. Kan wel zijn dat dit komt doordat mijn paard zoiets niet doet, omdat zij artrose heeft. Op 3 benen staan is al een prestatie op zich, dan zal ze het zichzelf niet moeilijker maken door zoiets te doen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-20 11:05 



 
Profiel   

Bespreek dit met de betreffende smid. Niet eerst op Bokt zetten.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-20 11:14 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 84 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen