Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Opbouwen na operatie/spierbevangenheid

 
Profiel   

Goeieavond!

Ik zit een beetje met mijn handen in mijn haar.

4 bijna 5 maanden geleden is mijn pony geopereerd aan een steekwondje in haar kogel (links achter). Na de operatie wilde ze niet meer opstaan en heeft ze haar voorbenen enorm zwaar belast waardoor ze erg spierbevangen is geraakt. Ze heeft een nacht aan het infuus gestaan en het was afwachten of ze het zou redden. Haar schouders zijn ook mega dik geweest.

Na 1 maand en ingespoten te zijn wilde de da dat we gingen opbouwen met stappen maar mijn pony liep nog steeds niet goed.
Toen ze niet meer zoveel last had van de spieren is ze in goed overleg 4 maanden het land op gegaan. (Dit deed haar zichtbaar goed!)

Nu ze van het land is ben ik met een halstertje gaan longeren 2 weken en de 3e week met een bijzet. Pony was kort voor en een beetje stijf maar liep verder prima. Eind week 3 ben ik er op gegaan en 1 rondje ene kant gedraafd en 1 de andere kant. Pony liep prima. Week 4 ging ik erop en ze hinkte links voor en merkte je dat ze niet helemaal goed liep, daarna 1 dag rust en 1 dag gelongeerd. Met longeren is ze alleen wat stijf en kort maar niet kreupel.

De fysio komt de 17e van november (eerder was helaas niet mogelijk) en ze gaat kijken of er iets in haar schouders niet lekker zit. Ook komt de zadelmaker nog langs of het misschien toch het zadel kan zijn.

Mijn vraag, hebben jullie tips? Een opbouwschema? Een vergelijkbare situatie? Of kent iemand, iemand die hier samen naar wil kijken (voor niet al te duur ivm operatie die al echt veel heeft gekost).

Ik wil haar graag beweging geven zolang ze natuurlijk niet kreupel is maar ben bang dat ik snel teveel doe of juist iets kapot maak.

Ik wil het beste voor mijn pony dus als ze echt heel kreupel zou zijn of zichtbaar pijn heeft komt uiteraard de dierenarts ! Het is nu meer de vraag of ze spierpijn heeft of iets dwars kan zitten.

Nog wat info over pony: Candy, merrie, 6 jaar, 1,45 hoog & super lief.

Sorry voor het lange en misschien warige bericht! Ik hoor graag jullie reacties.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-20 19:29 



 
Profiel   

Misschien heel simpel aan de hand gaan wandelen? Als ze verkeersmak is, over de weg, rechtuit? Op de volte longeren is buigen. Hoe zwaar is de bodem, waar je haar op longeerd?

Sterkte in ieder geval met je pony :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-20 19:44 



 
Profiel   

Mijn paard heeft 2 jaar geleden een hele zware operatie gehad, met veel complicaties, waaronder een radialis paralyse. De zenuw in zijn schouder was verpletterd en hij is een week verlamd geweest en heeft een week enorme kramp gehad in dat been.
Hij heeft maanden boxrust gehad voordat ik mocht beginnen stappen. Ik heb eerst een maand enkel wat aan de hand mogen grazen (na 4-5 maanden boxrust dus). Daarna mocht ik beginnen aan de hand stappen. Beginnen met 10 min per dag, elke week opbouwen met 5 min. Na een 6-tal weken is hij ook begonnen met aqua training om zijn spieren al op te bouwen, voordat ik er op mocht.
Na de 5 maanden boxrust, 1 maand grazen, 2 maanden stappen, mocht ik onder het zadel beginnen.
Ik had een beetje zo een schema:
week 1-3: 10-15 min stap, 2-5 min draf
week 4-6: 15-20 min stap, 5-7 min draf
controle
week 7-9: 20-25 min stap, 10 min draf
week 9-12: 25+ min stap, 12-15 min draf
controle
week 12-15: onbeperkt stap, 15 min draf, 2 min galop (1 rondje elke kant)
week 15-18: onbeperkt stap, 15-20 min draf, 2-5 min galop
controle
week 19-21: onbeperkt stap, 20-25 min draf, 5-7 min galop, enkele gemakkelijke figuren in draf en galop (diagonaal, grote volte)
controle
week 22-24: onbeperkt stap, 30 min draf, 7-10 min galop, opbouwen naar licht werk (toevoegen van meer figuren)
week 25-27: normaal werk
controle

de dierenarts zei dat het niet uitmaakte bij de draf en galop minuten, of ik deze aan 1 stuk deed, of dat ik tussendoor stukken stapte. het was het totaal aantal minuten die telden. De eerste maanden mocht ik enkel de piste rond en moest ik van kant wisselen in stap.

Hopelijk heb je hier iets aan...

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-20 19:46 



 
Profiel   

Uit je tekst lees ik dat ze nu grotendeels op stal staat? Zo ja, dan zou ik een plek zoeken waar ze overdag zoveel mogelijk kan bewegen, en het liefst 247. Als ze goed opknapte door op het land te staan zegt dat al genoeg. Ik heb helemaal niets met longeren. Longeren is trouwens lang niet altijd goed, ik ga liever grondwerken en rechtrichten. En een bijzet is imo nutteloos bij longeren en voegt helemaal niets toe behalve een afgedwongen houding.
Misschien is het veel beter om veel buiten te rijden, lange rechte stukken en op een later moment als ze helemaal is hersteld weer het 'rondjes draaien' te vragen. Misschien dat ze het dan wel weer aankan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-20 20:13 



 
Profiel   

Ik zou eerst beginnen met om de dag stappen onder de man zoveel mogelijk rechtuit, dat opbouwen van 1e week 20 minuten, 2e week 30 minuten, 3e week 40 minuten. Daarna 15 minuten instappen 3x 2 minuten draven met 5 minuten stappen tussendoor en 10 minuten uitstappen, dat per week uitbouwen naar 3x 3 minuten, 3x 4 minuten, enz. Longeren zou ik voorlopig achterwege laten, veel te belastend.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-20 18:48 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen