Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hoefzweer

 
Profiel   

Vandaag nogmaals de hoef van mijn paard verzorgd. Het weken in een hoefzak zonder resultaat. Haar ijzer is eraf maar nu loopt ze op t zand kreupel en op harde onregelmatig.

Zit met een raadsel wat nou is....
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-20 11:26 



 
Profiel   

Dat is wel een beetje summiere informatie. Is er een zweer vastgesteld? Door wie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-20 11:35 



 
Profiel   

Ik zou je aanraden om een hoefsmid in te schakelen :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-20 11:38 



 
Profiel   

Is de ontsteking ook eruit? Hoef kan wel zachter worden door een hoefzak te gebruiken maar zolang de ontsteking er nog zit is het pijnlijk. Ik zou ook een hoefsmid vragen en evt uitsnijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-20 11:39 



 
Profiel   

Afgelopen donderdag is de hoefsmid geweest heeft haar ijzer er afgehaald. Kon geen locatie of heftige reactie vinden. (Ze heeft al wel 2 x Hoefzweer gehad aan t zelfde been ).

We weken nu 2 x per dag en zaterdag liep ze alleen op het zand kreupel met af en toe een hink moment op harde onregelmatig maar hinkt ze niet.

Nu vertellen mensen mij het is geen Hoefzweer want dan lopen ze alleen op een harde ondergrond slecht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-20 12:02 



 
Profiel   

Hebben ze wel ook het andere ijzer eraf gehaald? Dus links en rechts gelijk.
Al maakt dat op zand minder uit trouwens. Lastig hoor.. En ze is niet heel gevoelig op de zool?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-20 12:03 



 
Profiel   

Nou, bij een actieve hoefzweer, loopt een paard rond alsof die een gebroken been heeft. Ondergrond maakt op dat moment echt niet uit.
Ik zou de dierenarts erbij halen om uit te sluiten dan wel te bevestigen dat het een zweer is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-20 12:05 



 
Profiel   

Ze liep vrijdag ook rond of ze gebroken been had! Niet willen belasten kreunen bij de eerste stap als ze weer even stil stond.

Mijn duidelijke vraag is dus ook of mensen ervaring hebben met een Hoefzweer dat ze op t zand kreupel blijven lopen. Overal staat harde ondergrond.

Hoefsmid komt vandaag weer om t ijzer weer er onder te plaatsen ze heeft zooltjes Nu misschien toch deze er niet onder plaatsen zo dat ik door kan gaan met weken ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-20 12:14 



 
Profiel   

Mijne liep ook kreupel op het zachte met een hoefzweer. Duurde ook zeer lang (3 maanden) voor hij weer helemaal goed liep. De hoefzweer zelf is 2x uitgesneden en zelf boven ook nog uitgebroken.
Hij heeft maar 2 dagen heel slecht gelopen, de andere dagen liep hij steeds onregelmatig/ licht kreupel.
Wij hebben van die 3 maanden er 1 of 2 geweekt geloof ik. Ik zou in elk geval doorgaan met weken.
En de hoefsmid erbij halen. En als je het niet vertrouwd, kunnen ze foto's maken. De hoefzweer van die van mij was daar zeer duidelijk zichtbaar.
Edit: foto gemaakt omdat ze bang waren voor een hoornzuil(?) omdat het zo lang duurde dus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-20 12:28 



 
Profiel   

Waarin en hoe lang heb je de hoef geweekt? Toen mijn paard hoefzweren had heb ik 10 dagen in zuurkool geweekt (iedere dag verversen). Dit heeft enorm geholpen, idd eerst zo kreupel alsof ze haar been gebroken had en na 10 dagen weken was de kreupelheid (en de zweer) verdwenen. Zuurkool heeft een zuiverend effect en trekt de zweer als het ware uit de hoef.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-20 12:33 



 
Profiel   

LoveBodin schreef
Mijne liep ook kreupel op het zachte met een hoefzweer. Duurde ook zeer lang (3 maanden) voor hij weer helemaal goed liep. De hoefzweer zelf is 2x uitgesneden en zelf boven ook nog uitgebroken.
Hij heeft maar 2 dagen heel slecht gelopen, de andere dagen liep hij steeds onregelmatig/ licht kreupel.
Wij hebben van die 3 maanden er 1 of 2 geweekt geloof ik. Ik zou in elk geval doorgaan met weken.
En de hoefsmid erbij halen. En als je het niet vertrouwd, kunnen ze foto's maken. De hoefzweer van die van mij was daar zeer duidelijk zichtbaar.
Edit: foto gemaakt omdat ze bang waren voor een hoornzuil(?) omdat het zo lang duurde dus.


Bedankt voor je reactie liep die van jou op t pad ook beter ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-20 12:37 



 
Profiel   

Laartje87 schreef
Mijn duidelijke vraag is dus ook of mensen ervaring hebben met een Hoefzweer dat ze op t zand kreupel blijven lopen. Overal staat harde ondergrond.


Ja, mijn paard liep op iedere ondergrond kreupel. Zelfs op stal zag je dat ze de pijnlijke hoef probeerde te ontlasten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-20 12:39 



 
Profiel   

Gini schreef
Laartje87 schreef
Mijn duidelijke vraag is dus ook of mensen ervaring hebben met een Hoefzweer dat ze op t zand kreupel blijven lopen. Overal staat harde ondergrond.


Ja, mijn paard liep op iedere ondergrond kreupel. Zelfs op stal zag je dat ze de pijnlijke hoef probeerde te ontlasten.


Lara eerste dagen ook. Nu dus op t zand duidelijk kreupel op pad onregelmatig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-20 12:41 



 
Profiel   

Omdat ze het al 2 x heeft gehad en ze vanaf t begin duidelijk t beeld liet zien van een Hoefzweer ging ik daar ook gelijk van uit!

Hoefsmid gebeld maar toen hij niks kon vinden slaat de twijfel toe Vandaar mijn vragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-20 12:43 



 
Profiel   

Misschien was ie donderdag nog niet helemaal rijp, dan is ie slecht te vinden, zou zeker nog wel even doorgaan met weken, heb t zelf ook wel eens gehad dat ie slecht te vinden was dus niet open gesneden, gewoon geweekt tot ze weer goed liep en volgende bekapbeurt kon de smid zien waar ie had gezeten

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-20 12:50 



 
Profiel   

Tips:
- Elke dag een badje van 15 minuten met warm water en biotex, dit minimaal 2x daags
- Inpakken met een luier en daarin zuurkool
- Niet belasten
- Zoek een smid die de locatie kan uitsnijden
- Blijf na het uitsnijden vooral wel weken in een badje met biotex om de laatste resten eruit te laten komen
- Werkt dit allemaal niet: maak een afspraak voor foto's van de hoef

Ieder paard reageert anders een hoefzweer en dus ook of het kreupel loopt op een zachte bodem.

Succes ermee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-20 12:54 



 
Profiel   

Helaas kon de hoefsmid vandaag niet!

Na t weken in de biotex 20 min liep ze beter ook in het zand. Ik vind dat weer apart omdat je zou zeggen de hoef wordt zacht.

Blijf een raadsel

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-20 17:44 



 
Profiel   

roosje78 schreef
Tips:
- Elke dag een badje van 15 minuten met warm water en biotex, dit minimaal 2x daags
- Inpakken met een luier en daarin zuurkool
- Niet belasten
- Zoek een smid die de locatie kan uitsnijden
- Blijf na het uitsnijden vooral wel weken in een badje met biotex om de laatste resten eruit te laten komen
- Werkt dit allemaal niet: maak een afspraak voor foto's van de hoef

Ieder paard reageert anders een hoefzweer en dus ook of het kreupel loopt op een zachte bodem.

Succes ermee!


Dank je voor je advies

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-20 17:45 



 
Profiel   

Laartje87 schreef
Helaas kon de hoefsmid vandaag niet!

Na t weken in de biotex 20 min liep ze beter ook in het zand. Ik vind dat weer apart omdat je zou zeggen de hoef wordt zacht.

Blijf een raadsel


Dat heeft mijn paard ook gehad die heeft er ongeveer 2 weken last van gehad. Deze is overigens nergens uitgekomen of weggesneden. Ook al was het niet helemaal zeker of het een hoefzweer was...

De hoefsmid had bij mij wel de plek gevonden maar niks wat de pijn had kunnen veroorzaken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-20 18:35 



 
Profiel   

Na overleg met TS hebben we besloten dat dit topic beter op BEH (beweging en hoefverzorging) past en verplaats ik het daar heen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-20 12:51 



 
Profiel   

Ik heb ervaring met meerdere hoefzweren bij mijn eigen paard in een zeer korte periode!
Op het zachte kreupel lopen of juist goed dat zegt voor mij helemaal niks mijn paard liep de ene dag als een gek door de bak te rennen terwijl ze 2 dagen later weer stok kreupel kon zijn en liever wou liggen.
Mijn advies is overleg met je hoefsmid en desnoods de dierenarts en week niet te lang met biotex. Ik heb mijn paard bijna straalkanker gegeven omdat ik de straal te lange periode te nat had gemaakt.
Als je vragen hebt mag je altijd een berichtje sturen

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-20 13:00 



 
Profiel   

Bij mijn paard werkte inpakken met zuurkool goed, misschien ook een idee voor jou?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-20 19:07 



 
Profiel   

Helaas loopt ze nog steeds niet goed en is er nog niks gevonden! Nu ga ik natuurlijk wel twijfelen of t wel echt een hoefzweer is. DA is langs gekomen maar kon ook niet goed aangeven wat het kon zijn, ze krijgt pijnstillers. 4 januari wordt ze door Rianne ENGEL dierfysiotherapie nagelopen.

Ze loopt nu op het harde erg gevoelig en vooral bij de eerste 3 stappen. Vooral na het weken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-20 23:39 



 
Profiel   

Ik dacht dat een hoefzweer op een foto gevonden kon worden misschien dat je daar nog even naar kan vragen

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-20 23:47 



 
Profiel   

Toen mijn paard een hoefzweer had zijn er ook foto's van de hoeven gemaakt, niets geks op te zien. Maar het was wel degelijk een hoefzweer. Kreupelheid was over na 10 dagen weken in zuurkool.

Volgens mij heb je dit advies nu meerdere keren gehad trouwens. Snap dat het een gedoe is, maar als je paard nog steeds kreupel is lijkt het me toch zeker het proberen waard.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-20 10:34 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen