Waarom zulke hoge verzenen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Waarom zulke hoge verzenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-20 13:07

Hoi bokkers,

ik vraag me heel serieus af waarom een paard zo hoog in de verzenen gelaten wordt door de hoefsmid. Het gaat voornamelijk om de voorhoeven. Het betreft een dressuurpaard dat 1 jaar geleden nog normale verzenen had. Wie kan mij wijzer maken?
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Nicky1963 op 25-11-20 13:12, in het totaal 3 keer bewerkt

Gimmick11

Berichten: 1098
Geregistreerd: 29-07-08

Re: Waarom zulke hoge verzenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 13:10

Mijn vorige paard had dit ook. Helaas had ze aan beide achterbenen de kootringband verrekt. De veearts zei dat het kwam om dat ze zo hoog stond.
Ik wist dat niet, had haar toen ook nog niet zo lang. Ze is altijd kreupel gebleven...

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 13:13

Moeilijk te zien met deze wazige foto, maar ik heb niet het gevoel dat de hoefas nu gebroken is.
De lijn recht door het midden van het kootbeen lijkt parallel aan voor- en achterkant van de hoef te lopen en dus keurig recht door te lopen door het hoefbeen.
Dat zou betekenen dat met lagere verzenen er wél een gebroken voetas zou zijn en deze hoefvorm dus beter zou zijn dan de oude.

Maar vraag het de smid?

Oh, de andere foto laat wel een enigszins gebroken voetas zien.

MariekeS_

Berichten: 4706
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Re: Waarom zulke hoge verzenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 13:20

Slecht te zien op deze foto's maar op de bovenste lijken de verzenen ook heel verschillend tussen links en rechts. Dat zou betekenen dat het paard nu heel ongelijk staat?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 13:22

Heeft dit paard geen ongelijke voeten van zichzelf?
Maar inderdaad wazige foto.

Als een paard in een jaar tijd van voetstap veranderd is dat wel raar. Je zou inderdaad de smid er naar kunnen vragen.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 13:23

Ik zou het aan eigenaar paard en hoefsmid vragen. Kan ook zijn dat deze stand dichter aanleunt bij de natuurlijke stand van het paard en dat het dier met de lagere verzenen juist pijnlijker liep.
Maar het zijn bovenstaande twee personen die waarschijnlijk het antwoord weten, hier ga je enkel gokken vinden.

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-20 13:32

Dank voor de reacties.
Mijn vraag is niet per se over dit paard, maar wat in het algemeen de redenen kunnen zijn om een paard zo hoog in de verzenen te laten.
Dat zou bijvoorbeeld medisch kunnen zijn, of om de paslengte te beinvloeden of de natuurlijke stand is zo of andere redenen die ik niet ken.

Gini schreef:
Ik zou het aan eigenaar paard en hoefsmid vragen. Kan ook zijn dat deze stand dichter aanleunt bij de natuurlijke stand van het paard en dat het dier met de lagere verzenen juist pijnlijker liep.
Maar het zijn bovenstaande twee personen die waarschijnlijk het antwoord weten, hier ga je enkel gokken vinden.

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Waarom zulke hoge verzenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 13:35

Oh, er zijn in het algemeen wel redenen de verzenen hoog te laten. Bij peesproblemen bv. Je kunt een wig onder het ijzer doen, of de verzenen lang laten - in beide gevallen verlaag je de druk op de buigpezen. Verzenen hoog laten is constanter dan een wig onder het ijzer. Een wig heeft de neiging de verzenen juist verder af te laten slijten en dus effectief te verlagen.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 13:45

Ook de hoefwand aan de voorkant is behoorlijk lang gelaten. Ik vraag me ook af hoe lang er tussen de beslagbeurten zit en wanneer ze weer moet.

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Re: Waarom zulke hoge verzenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 14:13

Wacht even hoor: Dus jij gaat dit vragen in zijn algemeen, voorbeeld geven van het paard van een ander, die je dus al een jaar ziet lopen, want je weet het verschil met een jaar geleden en dan vraag je het niet aan de eigenaar?

irmaz

Berichten: 4769
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 14:20

Goede vraag. Ik heb een half jaar geleden een paard gekocht waar dit ook het geval bij was. Is dit een nieuwe stroming bij bepaalde hoefsmeden?
Ik heb er de ijzers onderuit laten halen en zoetjes-aan de verzenen weer omlaag gekregen. Paard loopt nu soepeler en leniger maar met ietsje minder knie aktie. Mogelijk dat dit vooral bij dressuurpaarden gebeurd speciaal voor die knie actie?

Ik geloof dat dit beeld vroeger (eerste helft 20ste eeuw) ook heel normaal en gewenst was.

denisesilver

Berichten: 2881
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Waarom zulke hoge verzenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 14:28

Sommige paarden staan ook gewoon van nature hoger dan anderen. Bij mij staan er vier met allen verschillende hoogtes en dezelfde smid.

Maar inderdaad, vraag het na bij de eigenaar. Als jij zelf de eigenaar niet bent vind ik het zelf niet bepaald netjes om foto's van iemand anders zijn paard te delen, al staan enkel de benen erop :o

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 14:40

De eerste vraag is wat mij betreft, waarom groeien de verzenen zo omhoog? Is dit de natuurlijke conformatie van het paard of is er iets aan de hand waardoor dit gebeurd? Dus: check door dierenarts/fysio/osteo.

Vervolgens kan er bepaald worden of het wenselijk voor dit paard is om de verzenen te laten zakken. Naar mijn mening is het vaker wel dan niet wenselijk om ze te laten zakken maar doe dat weloverwogen.

c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Waarom zulke hoge verzenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 14:44

Dit kan je eigenlijk alleen aan de betreffende smid vragen...
Vaak is zo hoog niet wenselijk, maar wie weet heeft het paard een bepaalde beperking of blessure waardoor dit de ideale vorm is geworden... op basis van de problematiek?

irmaz

Berichten: 4769
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 17:11

Ir111 schreef:
De eerste vraag is wat mij betreft, waarom groeien de verzenen zo omhoog? Is dit de natuurlijke conformatie van het paard of is er iets aan de hand waardoor dit gebeurd? Dus: check door dierenarts/fysio/osteo.

Vervolgens kan er bepaald worden of het wenselijk voor dit paard is om de verzenen te laten zakken. Naar mijn mening is het vaker wel dan niet wenselijk om ze te laten zakken maar doe dat weloverwogen.

De verzenen van mijn paard waren zo hoog omdat ze zo bekapt werd en vervolgens op ijzers werd gezet. Er is op die manier geen sprake meer van natuurlijke afslijting. Nu ze zonder ijzers staat groeien de tenen door en slijten de verzenen meer. Ze heeft nu ook geen gebroken voetas meer, durft in de wei volledig uit haar plaat te gaan en is op beton niet meer bang om onderuit te gaan.

De natuurlijke stand van de voet van een paard zo extreem veranderen door ijzers lijkt me nooit wenselijk, ga zelf maar eens 24/7 op hoge hakken lopen.

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Re: Waarom zulke hoge verzenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-20 18:16

Afbeelding
Is dit een duidelijkere foto?

denisesilver

Berichten: 2881
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 20:31

Jeetje, is inderdaad goed vertimmerd. Sterkte nogmaals TS! Goede hoefsmid onder de arm nemen en dit in stapjes weer rechtbreien.

Als ik naar onze paarden kijk, dan loopt de merrie met hoge verzenen vooral als een hert :+ Verder wel een paard met veel balans, maar daar verbaas ik mezelf nog dagelijks over, en ik denk niet dat haar bouw daar heel veel aan bijdraagt.

Ik zie sportsgewijs ook niet het nut van een paard zo stijl zetten. Lijkt me dat je daar sneller blessures mee kweekt.

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Waarom zulke hoge verzenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 21:33

Het valt mij altijd wel op dat paarden met hoge verzenen altijd ijzers dragen.
Krijg wel eens het idee dat het ijzer belangrijker is dan de vorm van de hoef en het daarop te lang wordt aangepast.

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Re: Waarom zulke hoge verzenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 21:38

De hele hoefwand is rondom lang zo te zien... Zal ook wel samengeknepen hoefballen hebben.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Waarom zulke hoge verzenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 21:43

Voor zover ik kan zien heeft dit paard ongelijke voeten. Niet ideaal en de smid moet er dan maar het beste van maken. Zo te zien is het ook tijd dat hij weer eens langskomt. Dan kan je meteen alle vragen stellen, de meeste smeden geven met alle plezier uitleg bij hun werk.

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 21:49

Nielojram schreef:
Het valt mij altijd wel op dat paarden met hoge verzenen altijd ijzers dragen.
Krijg wel eens het idee dat het ijzer belangrijker is dan de vorm van de hoef en het daarop te lang wordt aangepast.


Kan ik het alleen maar mee eens zijn.
Hoeven worden richting het ijzer gevormd, je ziet soms ook wel dat hele hoeven in een boog naar buiten lopen.

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-20 22:45

Sclimpre schreef:
Voor zover ik kan zien heeft dit paard ongelijke voeten. Niet ideaal en de smid moet er dan maar het beste van maken. Zo te zien is het ook tijd dat hij weer eens langskomt. Dan kan je meteen alle vragen stellen, de meeste smeden geven met alle plezier uitleg bij hun werk.


Hij heeft dit er 2 november onder geslagen. 2020. En ik had deze smid nooit aan mijn paard laten zitten als ik het geweten had.

c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 00:02

Nicky1963 schreef:
Sclimpre schreef:
Voor zover ik kan zien heeft dit paard ongelijke voeten. Niet ideaal en de smid moet er dan maar het beste van maken. Zo te zien is het ook tijd dat hij weer eens langskomt. Dan kan je meteen alle vragen stellen, de meeste smeden geven met alle plezier uitleg bij hun werk.


Hij heeft dit er 2 november onder geslagen. 2020. En ik had deze smid nooit aan mijn paard laten zitten als ik het geweten had.


Dit is niet van 1x beslaan?

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 00:41

Nynkster schreef:
Nielojram schreef:
Het valt mij altijd wel op dat paarden met hoge verzenen altijd ijzers dragen.
Krijg wel eens het idee dat het ijzer belangrijker is dan de vorm van de hoef en het daarop te lang wordt aangepast.


Kan ik het alleen maar mee eens zijn.
Hoeven worden richting het ijzer gevormd, je ziet soms ook wel dat hele hoeven in een boog naar buiten lopen.

Hoeft niet hoor.
Mijn halve tuiger had van nature ook steilere hoeven met hoge verzenen helemaal vergeleken met mijn arabier, die veel vlakker groeit en snel last heeft van naar binnen groeiende verzenen.
Mijn kleintje heeft helemaal snel platvoeten en moet veel vaker bijgewerkt worden.
Mijn Fries heeft weer hele korte hoeven van zich zelf, daar moest ik weer aan wennen dat ze niet te kort waren, maar zo bij haar hoorde.

En ja ze staan ijzerloos.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Waarom zulke hoge verzenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 08:50

Ik zou graag foto's plat van de onderkant willen.

Geeft nog meer informatie dan alleen dit.