Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 4 [ 82 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Lichte onregelmatigheid - wat nu?

 
Profiel   

Ik snap niet waarom je DA adviseert om - wanneer het paard na twee weken duidelijk kreupel uit de wei kwam - gewoon weer te gaan starten ook al is het dier nog steeds licht onregelmatig.

Dat betekent dat het nog steeds niet helemaal goed is dus om dan arbeid weer te gaan introduceren kan ik niet volgen.


Eigenlijk heb je twee opties.
1) Stoppen met arbeid en nog langer rust geven evt. in combinatie met een ontstekingsremmer om te ondersteunen. Na vier weken opnieuw kreupelheidsonderzoek om te kijken hoe het er mee staat.
2) Stoppen met arbeid en verder onderzoek doen.

Zonder onderzoek proberen te bedenken wat het is, is pure speculatie. Het kan een spierscheur zijn, het kan ook een peesprobleem zijn dieper in de hoef (denk aan diepe buiger aanhechting), het kan collateraalband probleem zijn, het kan een botscheur zijn. Het kan iets compleet anders zijn.

Pas als je hebt uitverdoofd en beeldvorming hebt gedaan (echo, rx, MRI) weet je concreet waar je mee te maken hebt en kun je gericht strategie bepalen (hoe lang rust, hoe lang revalideren, welke behandeling is geschikt).

Door blijven gaan met beweging geven zou ik in ieder geval niet adviseren. Je weet niet wat er speelt en welk herstelproces je vertraagt door weer te gaan belasten.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-21 12:18 



 
Profiel   

Bedankt voor je reactie Focussed!

De DA vond hem dusdanig licht onregelmatig dat ik weer aan de gang kon en dan kon kijken of de onregelmatigheid verdween of niet. Mijn DA is een ervaren paardenarts en ik heb pas een paar maanden een eigen paard, dus ik heb daarin op zijn oordeel vertrouwd.

A.s. dinsdag gaan we naar SMDC voor kreupelheidsonderzoek en uiteraard staat hij in ieder geval tot die tijd op rust.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-21 12:27 



 
Profiel   

Vanillia schreef
Dat hoop ik ook Gypsy.. Het is mijn eerste eigen paard en ik word echt heel verdrietig van het idee dat het paard wat ik een half jaar geleden gezond heb gekocht mogelijk al permanent stuk is -O-


Ik snap je gevoel :(:) Dan heb je een leuk, lief, mooi, eigen paard en dan is hij stuk :\ . Als eigenaar heb ik ook al snel de neiging om uit te gaan van het ergste. Uiteindelijk valt het vaak gelukkig wel mee en komt het met een juiste diagnose en behandeling weer gewoon goed :-)

Hier op Bokt komen ook heel vaak de verhalen langs waarbij het een kleine blessure leek en uiteindelijk een definitief stuk paard blijkt te zijn. Uiteraard hoor je ook van stalgenoten, vrienden en kennissen ook alleen maar horrorverhalen over paarden die gelijk weideversiering zijn.

Gelukkig is het ook gewoon heel vaak zo dat het iets kleins blijkt te zijn dat met een goede behandeling ook zo weer over is :-)

Laten we hopen dat het in jullie geval ook gewoon zo is :-) Het is een heel leuk paard om te zien en een paard waar je nog jarenlang veel plezier mee zult hebben :-)

Heel veel sterkte en succes op de kliniek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-21 12:39 



 
Profiel   

Vanillia schreef
Bedankt voor je reactie Focussed!

De DA vond hem dusdanig licht onregelmatig dat ik weer aan de gang kon en dan kon kijken of de onregelmatigheid verdween of niet. Mijn DA is een ervaren paardenarts en ik heb pas een paar maanden een eigen paard, dus ik heb daarin op zijn oordeel vertrouwd.

A.s. dinsdag gaan we naar SMDC voor kreupelheidsonderzoek en uiteraard staat hij in ieder geval tot die tijd op rust.


Ah ja, dan begrijp ik waarom je zijn advies hebt opgevolgd.

Bij het SMDC ben je in hele goede handen. Ik ga duimen voor je dat er iets relatiefs eenvoudigs uitkomt wat met een beetje rust of behandeling weg gaat !

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-21 12:46 



 
Profiel   

Helaas geen definitieve diagnose na vandaag, hopelijk morgen.

[ img ]

Hij was weer echt enorm fris, draven aan de hand was een behoorlijke uitdaging, dus hij heeft al vrij snel een klein roesje gehad :=
Het was op de sensoren duidelijk te zien dat het probleem linksachter zit. Dit been is uitverdoofd en bij het uitverdoven van de tussenpees was het probleem weg. De DA wil nu een echo doen en foto's maken, maar dat ging niet meer vandaag vanwege het uitverdoven. Omdat ik het niet zag zitten om weer 100m terug te lopen met dit weer mag hij een nachtje daar blijven en morgen worden de aanvullende onderzoeken gedaan.

Wordt vervolgd dus :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-21 14:59 



 
Profiel   

Ohhh ze hebben nu sensoren! Wat interessant! Ik ben groot fan van de deskundigheid van SMDC. Wens je veel sterkte en ben benieuwd wat eruit gaat komen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-21 15:02 



 
Profiel   

Nou dan lijk je al aardig te weten wat er aan de hand is als het probleem weg is met het uitverdoven van de tussenpees linksachter. Hopelijk valt het mee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-21 15:11 



 
Profiel   

Ja dat is waar Elisa, maar ik probeer niet teveel voor mezelf in te vullen en maar gewoon vast te houden aan de dingen die we nu zeker weten. Al is tussenpeesblessure ook wel het eerste waar ik aan dacht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-21 15:21 



 
Profiel   

Dit klinkt alsof ze het wel gaan vinden morgen. :j Ik zal nog even duimen voor je dat het een goed te "repareren" probleem is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-21 17:20 



 
Profiel   

De dierenarts belde net, hij was als eerste aan de beurt vandaag.

Ze hebben zijn sprong links en rechts op de foto gezet, daar zien ze links duidelijk een verdikking van het bot, rechts is gelukkig nog rustig. Aan zijn linkerbeen is de buitenste lob van de tussenpees dikker dan de binnenste, dus duidelijk dat daar het probleem zit.
De oorzaak ligt hem helaas grotendeels in zijn bouw en manier van bewegen. Hij veert vrij ver door zijn kogel als hij loopt, wat zorgt voor een hogere belasting van de pezen.
De prognose is op zich gunstig, met speciaal beslag zou hij met een maand of 3 weer comfortabel moeten zijn. De DA gaat nu overleggen met hun hoefsmid en komt dan nog bij me terug wat voor beslag hem het best gaat helpen. Het idee is dat hun hoefsmid hem de eerste keer beslaat en dat mijn eigen smid het dan overneemt.

De DA was het wel met me eens dat we even moeten kijken naar iets om hem rustig te houden de komende tijd, hij was ook gisteren wel erg jolig := Hij doet het gewoon niet zo lekker op verplichte rust, dus wrs gaan we iets van een pasta krijgen om hem veilig te kunnen stappen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-21 08:59 



 
Profiel   

Dat lijkt me verstandig, wellicht kan het krachtvoer ook verminderd worden en met die kou zijn ze natuurlijk ook erg fris.

Wat betekende de verdikking van het bot? wel vervelend dat het aan zijn bouw ligt, is daar nog iets aan te doen qua training? Of is het speciale beslag genoeg aanpassing?

Fijn dat je duidelijkheid hebt en heel goed dat je door bent gaan zoeken ipv door bent gaan rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-21 09:05 



 
Profiel   

Succes met het opknappen en revalideren!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-21 09:11 



 
Profiel   

Dankje Anjali!

Haha ja dat zei de DA ook Elisa, maar hij krijgt al geen krachtvoer. Hij krijgt vrijwel onbeperkt hooi, dat heeft hij ook wel nodig, en als aanvulling een bekertje Pavo Vital :=

Als ik het goed heb begrepen is de verdikking een gevolg van de irritatie van de aanhechting van de pees. De vraag over training heb ik inderdaad ook opgeschreven voor als ze straks terugbelt. Manier van rijden, maar ook of er bijv. ondergronden zijn die ik beter kan vermijden etc.
Ik hoop van harte dat het beslag voldoende is, want qua rijden zit ik op B/L niveau. Als er rijtechnisch meer nodig is is dat wel een uitdaging want dat kan ik hem niet bieden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-21 09:22 



 
Profiel   

Misschien wel met wat hulp :-)

Goed dat je het opgeschreven hebt, ik ben benieuwd naar de antwoorden. Ondergronden is ook een goede. Als de verdikking komt door de irritatie van de pees dan is het nog relatief onschuldig denk ik. Hoe oud is hij nu? Soms moeten ze ook rustig sterker worden als ze nog jong zijn.

Haha ja nou wel een goed teken als hij zo fris is :-D

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-21 09:27 



 
Profiel   

Vanillia schreef
Dankje Anjali!

Haha ja dat zei de DA ook Elisa, maar hij krijgt al geen krachtvoer. Hij krijgt vrijwel onbeperkt hooi, dat heeft hij ook wel nodig, en als aanvulling een bekertje Pavo Vital :=

Als ik het goed heb begrepen is de verdikking een gevolg van de irritatie van de aanhechting van de pees. De vraag over training heb ik inderdaad ook opgeschreven voor als ze straks terugbelt. Manier van rijden, maar ook of er bijv. ondergronden zijn die ik beter kan vermijden etc.
Ik hoop van harte dat het beslag voldoende is, want qua rijden zit ik op B/L niveau. Als er rijtechnisch meer nodig is is dat wel een uitdaging want dat kan ik hem niet bieden.

Met een goede instructeur kun je een paard prima juist trainen denk ik :)

Even overleggen met de dierenarts voor dat punt, kijken wat er aan training nodig is, maar denk niet dat je daarvoor Z-niveau moet rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-21 09:27 



 
Profiel   

Heb ze niet verder gekeken? Op het filmpje is hij duidelijk echt niet goed aan de voorkant. Als ze daar niets vinden moet de hals op de foto.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-21 12:25 



 
Profiel   

Dat klinkt als een zinnige diagnose TS :-)

Het zal fijn zijn als met aangepast beslag en wat aangepaste beweging de tussenpees weer helemaal kan herstellen. Het is in elk geval niet gelijk zo'n doomscenario als waar je voor vreesde :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-21 14:43 



 
Profiel   

Gelukkig heb je wel je gevoel gevolgd en ben je verder gaan kijken. Anders was je verder gaan rijden met een peesblessure.

Ik snap je gevoel wel dat je gelijk die pech hebt met je eerste paardje! Hier hetzelfde en inmiddels bijna een jaar verder.

Qua rijden zou je eens kunnen kijken bij takt academy. Zij trainen vanuit biomechanica. Door hem goed recht te richten en op eigen benen te laten lopen, kan je hem waarschijnlijk wel "goed" houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-21 15:09 



 
Profiel   

Net de dierenarts weer gesproken en hij staat inmiddels achter op 'aluminium tussenpeesbeslag (brede toon en smalle takken) waarbij dit ijzer voldoende is terug gelegd om de break over te verbeteren. Met dit beslag laat Jackson zien dat hij achter minder ver door de kogels veert.' Mijn eigen smid heeft goed contact met de smid van SMDC dus dat moet goed komen :)


@Elisa; hij is bijna 6 en nu ruim een jaar onder het zadel. De DA vond hem ook wat hypermobiel in zijn bovenlijn. Dat laatste is geen nieuws. Ik probeerde hem altijd al goed over zijn rug te rijden en dat wierp echt wel zijn vruchten af als je foto's van een paar maanden geleden vergelijkt met nu.
Er is een verdikking en onregelmatigheid te zien bij het bot vanwege de irritatie. Blijkbaar blijft er vaak wel wat verdikking te zien, maar in de meeste gevallen gaat die onregelmatigheid wel weg en dat is het belangrijkst.

@janderegelaa; ik heb in de kennismaking aangegeven dat er mogelijk 2 losstaande problemen waren (linksachter, rechtsvoor). Vervolgens is er op 3 manieren naar hem gekeken; live, op film en dmv die sensoren. Er was niks wat aanleiding gaf om ook naar zijn hals te kijken.


Wat betreft training moeten we even kijken. Ze verwacht niet dat ik meteen iets moet aanpassen, maar dat hangt ook af van hoe het zich verder ontwikkelt als we gaan opbouwen.

De komende 3 maanden moet hij volledig op rust (box, of een kleine paddock als hij zich rustig houdt) en daarbij dagelijks 20-30 minuten stappen op een zachte, stabiele bodem. Voor nu dus hopen dat hij goed reageert op de kalmeringspasta, dagelijks stappen en dan over 3 maanden terug voor een echo om te kijken of het speciale beslag en de rust het gewenste effect hebben gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-21 15:23 



 
Profiel   

Dat klinkt als een prima opbouwschema, vanaf daar zul je hem waarschijnlijk steeds wel wat sterker kunnen maken. Hypermobiel kan lastig zijn wbt training, wordt extra belangrijk inderdaad om hem zijn lijf goed te laten gebruiken maar het klinkt alsof je daar al goed mee bezig was. Nu even een stapje terug en van daaruit hopelijk weer vooruit!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-21 09:06 



 
Profiel   

Voor de volledigheid (en om even van me af te schrijven) nog even een update over hoe het nu met hem gaat, helaas geen happy end -O-

Na de rustperiode van 3 maanden boxrust met dagelijks (gesedeerd) stappen en speciaal beslag heb ik hem weer laten scannen bij SMDC en stonden alle lichten op groen om weer rustig te gaan opbouwen; de irritatie die er zat was volledig verdwenen. Hij stond inmiddels 24/7 buiten met een schuilstal omdat dat qua management de betere optie voor hem zou zijn. We hebben het opbouwschema van SMDC gevolgd en eigenlijk nog rustiger opgebouwd dan in het schema stond. Uiteindelijk zijn we 2 weken voor het eind van het schema gestrand.

14 augustus had ik hem voor een klein bosritje (half uurtje) meegenomen, dat hadden we al 2 keer eerder gedaan. Hij knapte daar mentaal echt van op, al deden we niet echt iets anders dan stappen en een paar keer een paar passen draven. Helaas voelde ik bij de 2e keer aandraven meteen dat hij weer niet goed liep. Hierna heeft hij weer volledige rust gehad.
28 augustus is mijn instructrice erop gegaan omdat ik vanaf de grond wilde zien of dat wat ik dacht gevoeld te hebben ook zichtbaar was. Helaas was hij toen echt heel duidelijk kreupel.

Ik heb toen in overleg met SMDC besloten om hem weer een maand op rust te zetten om te kijken wat dat deed. Het feit dat hij met verwaarloosbare belasting weer kreupel stond was niet echt hoopvol. We hebben alle opties afgewogen; langer rust geven (heeft weinig zin, want irritatie was volledig weg toen we begonnen met opbouwen na 3 maanden boxrust), nog rustiger opbouwen (kan eigenlijk niet, belasting was nu al verwaarloosbaar) of een dure operatie waarbij ze een zenuw doorhalen en een kapsel zodat de pees meer ruimte heeft om te zwellen. Kans van deze operatie was echter 50/50 en succes valt of staat met dat het paard zich rustig houdt gedurende de hele revalidatie periode (9-12 maanden). Met wat we nu over Jackson weten is dat laatste ook geen optie, die houdt zich niet rustig en wordt daar doodongelukkig van. Als weidemaatje is eigenlijk ook geen optie want hij blijft die pezen irriteren, waardoor hij dus pijn blijft hebben, met goede en slechte dagen. Uiteindelijk overlegd dat inslapen misschien de beste optie is.

In overleg met SMDC heb ik hem de maand erna een paar keer op de wei gehad en in een grotere paddock, hij werd zo doodongelukkig van niet kunnen rennen en kapot was ie toch al, dus dan maar de optie waar paardlief het meest gelukkig van wordt. Eind September ben ik er nog 1 keer op gegaan, puur voor mijn eigen gemoedsrust dat ik de beste keuze voor hem maakte. Die gemoedsrust had ik, want toen bleek dat hij nu een dubbele tussenpeesblessure achter heeft. Dankzij die paar sprintjes op de wei en in de paddock dus..

Uiteindelijk is er niet echt een harde diagnose; hij is hypermobiel en heeft op echo duidelijk een zwakke structuur van zijn tussenpezen. Beide kan aanwijzing zijn voor DSLD; deze test heb ik uiteindelijk niet laten doen omdat dat niks aan de situatie verandert.

Eind oktober heb ik een fotoshoot laten doen zodat ik in ieder geval nog mooie foto's van ons samen heb. Komende donderdag zal hij worden in geslapen bij SMDC.


[ img ]


Ik heb geen behoefte aan goed bedoelde 'heb je dit of dat geprobeerd', alles is in overleg met SMDC gegaan en hoe lastig deze beslissing ook is ben ik er van overtuigd dat dit voor hem de meest eerlijke oplossing is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 16:20 



 
Profiel   

Jeetje wat rot, heel veel sterkte :knuffel:

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 16:33 



 
Profiel   

Sterkte, TS! :knuffel: Het klinkt als een goede beslissing, waar goed over nagedacht is.. Maar een goede beslissing is daarom nog niet leuk...

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 16:35 



 
Profiel   

Wat een rot nieuws TS, maar je hebt er alles aan gedaan en kiest voor zijn welzijn. Sterkte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 16:45 



 
Profiel   

potverdorie wat een naar nieuws. Veel sterkte :knuffel:
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 16:55 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 4 [ 82 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen