Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 82 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Lichte onregelmatigheid - wat nu?

 
Profiel   

Ik open dit topic eigenlijk vooral in de hoop dat ik wat gerustgesteld word :=

[ img ]

Het gaat om mijn 5 jarige kruising Shire. Ik heb hem in Juli 2020 gekocht. Hij is klinisch gekeurd en zijn benen zijn op de foto geweest, toen zijn ook zijn tanden gedaan. Zadel is aangemeten door een goede zadelpasser en in September nog een keer gecontroleerd. In November is er een osteopaat bij geweest, meer omdat ik benieuwd was hoe hij in zijn lijf zat dan dat ik echt een probleem verwachte. Hij zat wat vast bij zijn schoft (vermoedelijk door zadel vorige eigenaar) en was wat gevoelig wat meer achterop zijn rug, maar niks verschrikkelijks.

13 december
Paard komt kreupel van de wei. Het was die dag vrij glad, dus de kans dat hij is uitgegleden en daarbij iets heeft verrekt of zichzelf aangetikt is vrij groot. Aan de hand in eerste instantie niks aan te zien, klaargemaakt voor een training aan de longe en bij aandraven blijkt hij niet rad.

16 december
Paard weer aan de longe gehad om te kijken hoe hij liep. Nu wel echt kreupel rechtsvoor/linksachter (?) zowel linksom als rechtsom. In plaats van de grote paddock gaat hij nu in een kleine paddock (ong 20m2) om te voorkomen dat hij kan rennen.


19 december
Meer voor mijn eigen gemoedsrust de dierenarts erbij gehaald. Die heeft naast iets rechtsvoor het idee dat zijn hak linksachter wat gevoelig is. Geen duidelijke diagnose; 5 dagen Novacam gehad en doorgaan met wat ik al deed; rust en kleine paddock. Dierenarts geeft aan na Kerst een keer te longeren om te kijken hoe hij het doet.

27 december
Aan de longe nog steeds licht onregelmatig rechtsvoor op de rechterhand, maar wel minder dan daarvoor.

31 december
Dierenarts weer laten komen. Deze ziet ook dat hij rechtsvoor rechtsom nog een heel klein hakkeltje heeft, maar is te subtiel om uit te verdoven. Nog steeds geen idee van de oorzaak. Advies nog een week rust, daarna een week longe en daarna rijden weer oppakken en kijken hoe hij het doet. Ik reed sowieso maar 2-3x per week een half uur en deed dan echt basis werk. DA gaf aan dat ik dat gewoon weer kon oppakken.


10 januari
Eerste keer weer onder het zadel, vnl gestapt, klein drafje gedaan op beide kanten. Onregelmatigheid verergerd niet door het rijden, ook daarna niks dik of warm.

Ik rij hem 2x per week een half uurtje waarvan zeker 20 minuten stap. Ik pak inmiddels wel ook galop mee op beide kanten. Maakt geen verschil in onregelmatigheid en nog steeds niks dik of warm.

27 januari
Hij is extreem fris met rijden. Schiet na 1 rondje linksom draven een paar passen weg en loopt daarna wat onregelmatig linksachter. Blijft voor mijn gevoel rechtsom rechtsvoor die lichte onregelmatigheid houden.
Filmpjes van het rijden vind ik te eng op Bokt, maar heb ik wel zo nodig.


Inmiddels zijn we weer 3 weken verder en nu weet ik het niet zo goed -O- Advies van paardenmensen om me heen + DA is voorlopig doorgaan met wat ik nu doe zolang het in ieder geval niet erger wordt.

In al die tijd is er niks warm of dik geweest en reageert hij nergens gevoelig als ik er flink op duw, maar 100% rad loopt hij voor mijn gevoel nog steeds niet. Ik zit ook een beetje op het punt dat ik niet weet of dat er echt nog wat zit of dat ik gewoon spoken zie. Ik ben normaal erg rationeel, maar ben op het moment gewoon erg verdrietig en bezorgd. Ik zou hem het liefst van voor tot achter door laten lichten om te vinden waar het probleem zit, maar besef me ook dat sommige dingen gewoon tijd nodig hebben.

Wat zouden jullie doen in mijn geval? Volledig stilzetten, doorgaan zoals ik nu bezig ben en afwachten, of toch nu al naar de kliniek voor kreupelheidsonderzoek?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-21 17:43 



 
Profiel   

Als hij zo wisselend kreupel is, zou ik eerder denken aan spiergerelateerde problemen, of toch iets van hoger uit, zoals de rug. Ik zou een bloedonderzoek laten doen als eerste. Als daar niks uit komt, zou ik m opladen en naar de kliniek brengen. Ik zou sowieso niet met hem aan het werk gaan omdat je niet weet wat het is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-21 18:03 



 
Profiel   

Kan je niet geruststellen, uitglijder in de wei kan veel veroorzaken, soms gaan ze in spagaat en dan kan er veel mis zijn met bvb si gewricht. Naar een goede kliniek is eigenlijk het enigste wat je kunt doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-21 18:07 



 
Profiel   

Eén van mijn vorige paarden heeft ook een spierscheuring gehad nadat ze uitgegleden is. Ik zou ook verwacht dat dit spier gerelateerd is. Dit was in de achterhand en is helaas niet goed afgelopen.

Onwijs leuk dier trouwens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-21 18:11 



 
Profiel   

Bedankt voor de reacties. Niet leuk om te horen, maar wel een bevestiging van mijn gevoel. Ik ga vandaag bellen naar SMDC, die zitten op loopafstand en die zie ik hier op Bokt regelmatig voorbij komen als goede kliniek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-21 09:28 



 
Profiel   

Ja ik zou naar de kliniek gaan, dit duurt wel al best lang en voor hetzelfde geldt zit er toch ergens een spier of peesprobleem, daar kunnen ze ook flink van gaan compenseren. SMDC is echt een hele goede kliniek dus die zullen zeker wel kunnen vinden wat er mis is. Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-21 09:38 



 
Profiel   

Goed dat je naar de kliniek gaat. Als je een paard hebt dat hard voor zichzelf is kan het van alles zijn; verrekking van een hoefbandje, spiertrauma, rug/nek/bekken problematiek. Nu kan je paard het nog bolwerken in zijn lijf maar na een tijd kunnen ze zichzelf helemaal vastlopen en dan ben je verder van huis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-21 09:47 



 
Profiel   

Ik zou zijn hals op de foto zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-21 10:18 



 
Profiel   

Osteo gaf (helaas) aan dat hij vrij hard is voor zichzelf.
Volgende week dinsdag kunnen we om 10.00u terecht bij SMDC. Ik zal daarna hier ook nog even updaten :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-21 14:42 



 
Profiel   

Vanillia schreef
Osteo gaf (helaas) aan dat hij vrij hard is voor zichzelf.
Volgende week dinsdag kunnen we om 10.00u terecht bij SMDC. Ik zal daarna hier ook nog even updaten :)


Let er wel even op dat ze niet voortborduren op wat er tot nu toe gezegd is door de da, vraag ze om met jouw verhaal er blanco in gaan staan zodat ze niet op de verkeerde weg zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-21 15:36 



 
Profiel   

Ik verwacht dat er wellicht iets SI gerelateerd uit kan komen.

Wij zijn ook in Heesch geweest. Fijne kliniek.

Doe jij er evt andere rijtechnische dingen mee dan de oude eigenaar? (Springen oid)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-21 15:47 



 
Profiel   

Bigone bedankt voor de tip! Mijn eigen DA had geen idee van wat er mis was of waar het vandaan kwam. Vandaar ook de beslissing om nu meteen naar de kliniek te gaan en niet mijn reguliere DA nog een keer te laten komen.

Saaams; ja wel anders, maar niks extreem belastends. Zij reed hem 2-3x in de week en vooral bosritjes en een keer een jacht. Bij mij werkt hij ook 2-3x in de week, afwisselend dressuurgericht in de bak (half uurtje), longe, buitenritje en 1x per 2 maanden een springles.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-21 15:55 



 
Profiel   

Vanillia schreef
Bigone bedankt voor de tip! Mijn eigen DA had geen idee van wat er mis was of waar het vandaan kwam. Vandaar ook de beslissing om nu meteen naar de kliniek te gaan en niet mijn reguliere DA nog een keer te laten komen.

Saaams; ja wel anders, maar niks extreem belastends. Zij reed hem 2-3x in de week en vooral bosritjes en een keer een jacht. Bij mij werkt hij ook 2-3x in de week, afwisselend dressuurgericht in de bak (half uurtje), longe, buitenritje en 1x per 2 maanden een springles.



Goede beslissing, met een goede diagnose ben je zo veel verder! Mijn DA doet ook rontgen en echo's, ja dat kost een paar tientjes maar hij gaat niet weg voor hij aan kan wijzen wat er "stuk" is. Hij komt dan later nogmaals een echo maken om te kijken of het genezen is. Soms loopt een paard al weer zuiver, maar kun je op de echo nog irritatie zien. Zou je dan op gaan bouwen komt er na een paar weken weer een hakkeltje in en ben je terug bij af. Maar ga je op de echo af en behandel je door tot het volledig genezen is dan voorkom je dat aanmodderen.

Ik hoop voor je dat ze op de kliniek iets behandelbaars vinden, dan weet je waar je aan toe bent en kan je een plan gaan maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-21 16:49 



 
Profiel   

Naar de kliniek lijkt me zeker de beste weg om te gaan.
Hoe loopt hij op het harde? en daarbij ook op de longe/volte?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-21 17:14 



 
Profiel   

Dat hoop ik ook Gypsy.. Het is mijn eerste eigen paard en ik word echt heel verdrietig van het idee dat het paard wat ik een half jaar geleden gezond heb gekocht mogelijk al permanent stuk is -O-

Harde of zachte volte maakte de laatste keer dat de DA er was niks uit. Heb hem sinds begin Januari niet meer aan de longe gehad omdat hij dan enorm uit zijn stekker gaat. Onder het zadel gedraagt hij zich - over het algemeen - wel netjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-21 17:32 



 
Profiel   

Vanillia schreef
Dat hoop ik ook Gypsy.. Het is mijn eerste eigen paard en ik word echt heel verdrietig van het idee dat het paard wat ik een half jaar geleden gezond heb gekocht mogelijk al permanent stuk is -O-

Harde of zachte volte maakte de laatste keer dat de DA er was niks uit. Heb hem sinds begin Januari niet meer aan de longe gehad omdat hij dan enorm uit zijn stekker gaat. Onder het zadel gedraagt hij zich - over het algemeen - wel netjes.

Niet te negatief denken. Ieder paard is wel eens kreupel."Vroeger" waren al die mogelijkheden van scans enzo er veel minder en we zetten een kreupel paard gewoon op rust, d.w.z. niet laten werken,tot hij weer rad was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-21 18:15 



 
Profiel   

Volgende keer niet meer die dierenarts thuis laten komen... dat kost bij elkaar net zoveel als kreupelheids onderzoek in Heesch. Schiet niet op! Ik zou het ook niet op bokt vragen... je krijgt alle mogelijke plekken aangewezen van mensen die dat op een filmpje denken te zien omdat hun paard ook op die plek kreupel is geweest. Ik vindt hem overigens behoorlijk kreupel op de filmpjes... dat argument dat hij niet kreupel genoeg is om te kunnen uitverdoven is de reinste onzin!! Het gebeurd mij weleens dat ze een fors letsel hebben en dat ze dan nog geen 25 % kreupel zijn van dit.. Andersom ook hoor! Veel kreupeler en dan is het met 1 keer inspuiten opgelost!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-21 18:43 



 
Profiel   

JeanneV schreef
Volgende keer niet meer die dierenarts thuis laten komen... dat kost bij elkaar net zoveel als kreupelheids onderzoek in Heesch. Schiet niet op! Ik zou het ook niet op bokt vragen... je krijgt alle mogelijke plekken aangewezen van mensen die dat op een filmpje denken te zien omdat hun paard ook op die plek kreupel is geweest. Ik vindt hem overigens behoorlijk kreupel op de filmpjes... dat argument dat hij niet kreupel genoeg is om te kunnen uitverdoven is de reinste onzin!! Het gebeurd mij weleens dat ze een fors letsel hebben en dat ze dan nog geen 25 % kreupel zijn van dit.. Andersom ook hoor! Veel kreupeler en dan is het met 1 keer inspuiten opgelost!


Ze mag niet op bokt vragen want dan krijgt ze commentaar waar ze niets mee kan? En waar moet jouw commentaar onder geschaard worden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-21 18:47 



 
Profiel   

Dankje Anjali :)

JeanneV; ik zou willen dat wat je zegt over de kosten waar was, maar dat is helaas echt niet zo. Kreupelheidsonderzoek kost bij SMDC €500-€800 is me vanmorgen verteld. Mijn eigen DA heeft me €180 gekost voor 2x huisbezoek en 1x Novacam. Alsnog veel geld, maar wel een totaal andere orde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-21 19:17 



 
Profiel   

bigone schreef
JeanneV schreef
Volgende keer niet meer die dierenarts thuis laten komen... dat kost bij elkaar net zoveel als kreupelheids onderzoek in Heesch. Schiet niet op! Ik zou het ook niet op bokt vragen... je krijgt alle mogelijke plekken aangewezen van mensen die dat op een filmpje denken te zien omdat hun paard ook op die plek kreupel is geweest. Ik vindt hem overigens behoorlijk kreupel op de filmpjes... dat argument dat hij niet kreupel genoeg is om te kunnen uitverdoven is de reinste onzin!! Het gebeurd mij weleens dat ze een fors letsel hebben en dat ze dan nog geen 25 % kreupel zijn van dit.. Andersom ook hoor! Veel kreupeler en dan is het met 1 keer inspuiten opgelost!


Ze mag niet op bokt vragen want dan krijgt ze commentaar waar ze niets mee kan? En waar moet jouw commentaar onder geschaard worden?

Beter lezen!! Er staat niet dat ze niks met het commentaar zou kunnen.... er staat dat mensen aan wijzen waar het zit! Dat is tamelijk zinloos!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-21 19:26 



 
Profiel   

Vanillia schreef
JeanneV; ik zou willen dat wat je zegt over de kosten waar was, maar dat is helaas echt niet zo. Kreupelheidsonderzoek kost bij SMDC €500-€800 is me vanmorgen verteld. Mijn eigen DA heeft me €180 gekost voor 2x huisbezoek en 1x Novacam. Alsnog veel geld, maar wel een totaal andere orde.

500 - 800 euro?? Wordt je dan zelf tussen door gemasseert om te blijven ontspannen?? Heesch word wel beetje duur!! Er zijn ook dierenartsen die voor dat geld ook nog wel behandelen....

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-21 19:29 



 
Profiel   

Goed dat je naar de kliniek gaat. Ben benieuwd wat eruit komt.

Snap de bezorgheid om het 'stuk zijn' van je paard wel. Heb zelf die bezorgdheid tot afgelopen maand ook gehad en helaas is het met mijn paard minder goed afgelopen.
Nou had mijn paard ook wel dikke pech en die liep ook echt fors kreupel, ook met stalrust.

Ben vooral benieuwd waar bij jouw paard het probleem zit. En hoop dat ze het direct op de kliniek kunnen behandelen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-21 20:04 



 
Profiel   

JeanneV schreef
Vanillia schreef
JeanneV; ik zou willen dat wat je zegt over de kosten waar was, maar dat is helaas echt niet zo. Kreupelheidsonderzoek kost bij SMDC €500-€800 is me vanmorgen verteld. Mijn eigen DA heeft me €180 gekost voor 2x huisbezoek en 1x Novacam. Alsnog veel geld, maar wel een totaal andere orde.

500 - 800 euro?? Wordt je dan zelf tussen door gemasseert om te blijven ontspannen?? Heesch word wel beetje duur!! Er zijn ook dierenartsen die voor dat geld ook nog wel behandelen....

Hier zitten waarschijnlijk ook rontgen bij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-21 20:18 



 
Profiel   

SMDC is zeker niet zo duur.
Als je specifiek wat kosten wil kan je me een pb sturen.
Maar ik was er bij lange na niet zoveel kwijt.

Waarschijnlijk is die prijs gebasseerd op onderzoek, uitverdoven en evt echo of rontgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-21 20:19 



 
Profiel   

Saaams schreef
SMDC is zeker niet zo duur.
Als je specifiek wat kosten wil kan je me een pb sturen.
Maar ik was er bij lange na niet zoveel kwijt.

Wij waren er ruim €1000 kwijt. Maar dat was klinisch onderzoek, verdoving, röntgen, MRI, mesotherapie :=

Deed even zeer, maar paard is toen wel goed nagekeken
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-21 20:21 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 82 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen