Krampbenen, supplement?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Krampbenen, supplement?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-21 14:36

Hallo allemaal.

Ik heb een merrie met 2 krampbenen.
Ze loopt 24/7 buiten met schuilstal en 6 andere paarden met onbeperkt hooi.

We rijden B dressuur en verder lekker in het bos 10 a 20km ritten.

Ze is de leider van de groep. En daarmee dus een dominante dame wat wel boze Blikken oplevert gevolgd door kramp. (beide bij haar zelf dus)
De andere paarden zijn al weg zodra ze haar horen aankomen dus onrust ervaart ze zeker niet.

Apart zetten vind ik geen optie de rest van haar leven.

Ik lees vooral stress beperken, maar ze heeft niet echt stress heb ik het idee.

Ze krijgt kramp met lopen door de paddock, met omdraaien of onverwachten bewegingen. Vooral als ze dus vrij beweegt.
Ze heeft alle ruimte om te lopen en draaien en hoeft absoluut geen korte draaien te maken.

Ook krijgt ze kramp wanneer ze poept of plast.

Aan de hand houd ik het tempo laag en de bochten groot en dat gaat prima.
Krab haar achterhoefen niet meer uit en bekappen doe ik op de kliniek met verdoving. Voorbenen kan wel gewoon normaal.

Waar wil ik heen..
Nou ik vind het eigenlijk een beetje zielig.. En ze is pas 8 jaar.
Ze heeft onwijs plezier in het rijden en bosritten. Ze kan achteruit als 1 van de beste op stal, zowel aan de hand als onder het zadel! Wat het weer gek maakt.
Daarnaast kan ze stijgeren, spaansepas, wijken aan de hand.

Allemaal dingen dat ik denk, maar waarom. Dan steeds die kramp in de paddock?!

Ze stond vroeger op stal en kon dan amper lopen als ze eruit kwam. Dus buiten doet haar zeker goed. En met die kou zet ik haar de nachten op stal. Ook heeft ze de recuptex deken die haar verlichting geeft.

Ik zou haar graag nog meer ontzien!

Ik dacht misschien een sublement of kruiden om de spieren te ontspannen en haar rust te geven in haar koppie? (ivm alfa merrie)

Wie kan mij helpen?
Ervaringen?

https://www.paardensupplementen.nl/harp ... html#specs

Deze kwam ik tegen via google, iemand hier ervaringen mee?


Edit: terwijl ik dit typ ploft ze neer en gaat lekker ligge slapen met haar ruintje op de uitkijk.
Dus rust pakt ze echt wel..

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Nadiine__x op 16-02-21 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

0000
Berichten: 5477
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Krampbenen, supplement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 14:41

Ik heb weleens gehoord dat NAF magic ook werkt voor (sommige) krampers. Zelf nooit geprobeerd maar voor rust in het hoofd doet het bij veel paarden wel veel goeds.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Krampbenen, supplement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:01

Ik denk gelijk aan magnesium en vitamine E.
Heeft de DA een idee wat de oorzaak kan zijn?

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-21 15:08

Slmt9 schreef:
Ik denk gelijk aan magnesium en vitamine E.
Heeft de DA een idee wat de oorzaak kan zijn?


Oh ja sorry vergeten erbij te zeggen.

Ze heeft wobler in haar hals. Door een trauma op 3 jarige leeftijd heeft ze 3-4 ataxisch gestaan.
Na een lange revalidatie staan we nu mer 2 krampbenen en is de ataxie gelukkig verdwenen!

Maar de oorzaak is dus zeker bekend.

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-21 15:12

0000 schreef:
Ik heb weleens gehoord dat NAF magic ook werkt voor (sommige) krampers. Zelf nooit geprobeerd maar voor rust in het hoofd doet het bij veel paarden wel veel goeds.


Heb het even opgezocht klinkt goed!
En is die ervaring dan met de vloeibare of met de poedervorm?

Beide is wat voor te zeggen:
* vloeibaar word snel opgenomen
* poeder zitten extra probiatica in voor de darmopname.

Maar ze krijgt ook luzerne digest bij, dus neig dan zelf toch eerder voor de vloeibare.

Ze heeft in het verleden poeder magnesium gehad en vitamine e en dit had niet het gewensge resultaat.
Ik lees dat dit product verder aangevuld is met kruiden wat haar koppie ook tot rust brengt wat mij dan weer erg aanspreekt.

Zijn hier meer ervaringen mee?

Het is helemaal geen drukke sensibele merrie. Maar wel adhd in acties, met trainingen van de hak op de tak. Dus kan mij voorstellen dit wat zou kunnen doen

Elisa2

Berichten: 37208
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Krampbenen, supplement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:16

Hm volgens mij is het iets neurologisch en gaan supplementen niet helpen. Wat wellicht wel zou kunnen helpen is iets van cranio sacraal therapie, omdat dit op het zenuwstelsel werkt. Je zou het ermee kunnen verbeteren maar niet genezen denk ik.

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-21 15:25

Elisa2 schreef:
Hm volgens mij is het iets neurologisch en gaan supplementen niet helpen. Wat wellicht wel zou kunnen helpen is iets van cranio sacraal therapie, omdat dit op het zenuwstelsel werkt. Je zou het ermee kunnen verbeteren maar niet genezen denk ik.


Klopt hoor, dit gaat nooit meer over.

Maar waar ik mee zit is dat ze aan de hand & onder het zadel amper tot geen last heeft. En zelfs de moeilijke oefeningen met 2 vingers in haar neus doet. (achterwaarts, spaanse pas, wijken in stap)

En dat ze op dr paddock om de haverklap in de kramp schiet.
Kramp word geactiveerd door stress staat overal.

Dus ik denk dan, koppie tot rust brengen?

Marie111
Berichten: 4671
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Krampbenen, supplement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:27

Wel eens gedacht aan een behandeling door een osteopaat?

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-21 15:29

Marie111 schreef:
Wel eens gedacht aan een behandeling door een osteopaat?


Absoluut, ze staat onder behandeling bij Jeroen Duenk!

Die heeft haar 2 keer behandeld en herken mijn eigen paard niet meer terug, echt bizar gewoon.

Maar ik zoek nog dat puntje op de i, voor dat laatste stukje comfort als ze vrij staat.

Marie111
Berichten: 4671
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 18:01

Nadiine__x schreef:
Marie111 schreef:
Wel eens gedacht aan een behandeling door een osteopaat?


Absoluut, ze staat onder behandeling bij Jeroen Duenk!

Die heeft haar 2 keer behandeld en herken mijn eigen paard niet meer terug, echt bizar gewoon.

Maar ik zoek nog dat puntje op de i, voor dat laatste stukje comfort als ze vrij staat.


Ik geloof dat ik al weet over welk paard het gaat.
En Jeroen is inderdaad heel erg goed.

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-21 23:17

Ik heb de naf magic gesteld. Ben benieuwd
:j

zigranta
Berichten: 3255
Geregistreerd: 22-02-05

Re: Krampbenen, supplement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 23:21

Misschien dry needling behandeling?
Geeft ontspanning aan de spieren, waardoor ze misschien wat minder snel in de kramp schiet.

Chiren

Berichten: 534
Geregistreerd: 19-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 23:50

Kan ze apart met haar ruin? Je zou dat eens kunnen proberen voor een week of twee om te zien of ze echt geen stres ervaart in de groep. Mijn kramper is ook de baas en lijkt ook niet gestrest maar doet het echt beter met haar vriendinnetje in een stuk voor hun twee.

irmaz

Berichten: 4777
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 23:57

Het supplement wat jij in je openingspost noemt is voor de gewrichten, niet voor spieren :)

Heeft ze echt kramp of slaan haar knieën op slot?
Als ze echt kramp heeft zou magnesium kunnen helpen. Bij op slot slaande knieën zou je extra kalk kunnen geven, ik heb een atactisch paard die veel beter beweegt wanneer hij kalk bij krijgt.

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-21 09:35

Chiren schreef:
Kan ze apart met haar ruin? Je zou dat eens kunnen proberen voor een week of twee om te zien of ze echt geen stres ervaart in de groep. Mijn kramper is ook de baas en lijkt ook niet gestrest maar doet het echt beter met haar vriendinnetje in een stuk voor hun twee.


Ik heb helaas geen plek om paarden apart te zetten, dan moet ik stoppen met mijn pensionstal. Dat gaat mij ook een beetje ver haha.

Ik heb er wel over nagedacht hoor. Maar die ruin heeft mega verlatingsangst en mijn merrie word soms een beetje geïrriteerd van. Hem en stuurt hem dan ook weg. Zou dan eerder ook mijn eigen merrie erbij zetten (heb er 2).

Maar opsplitsen is eigenlijk niet zo Handig hier. Er komt straks ook een weide en dan kunnen kf die van mij of die van de pensionstal niet op de weide.

In de toekomst komen er wel aparte paddocks, maar alles op zijn tijd. Je kan geld maar 1x uitgeven..

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-21 09:36

zigranta schreef:
Misschien dry needling behandeling?
Geeft ontspanning aan de spieren, waardoor ze misschien wat minder snel in de kramp schiet.


Geeft geen gewenst resultaat helaas.

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-21 09:37

irmaz schreef:
Het supplement wat jij in je openingspost noemt is voor de gewrichten, niet voor spieren :)

Heeft ze echt kramp of slaan haar knieën op slot?
Als ze echt kramp heeft zou magnesium kunnen helpen. Bij op slot slaande knieën zou je extra kalk kunnen geven, ik heb een atactisch paard die veel beter beweegt wanneer hij kalk bij krijgt.


Nee ze heeft echt krampbenen.
Ik heb nu die naf besteld, zit vol met magnesium die snel opgenomen word ook, dus ben benieuwd!

Elisa2

Berichten: 37208
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 09:42

Nadiine__x schreef:
Elisa2 schreef:
Hm volgens mij is het iets neurologisch en gaan supplementen niet helpen. Wat wellicht wel zou kunnen helpen is iets van cranio sacraal therapie, omdat dit op het zenuwstelsel werkt. Je zou het ermee kunnen verbeteren maar niet genezen denk ik.


Klopt hoor, dit gaat nooit meer over.

Maar waar ik mee zit is dat ze aan de hand & onder het zadel amper tot geen last heeft. En zelfs de moeilijke oefeningen met 2 vingers in haar neus doet. (achterwaarts, spaanse pas, wijken in stap)

En dat ze op dr paddock om de haverklap in de kramp schiet.
Kramp word geactiveerd door stress staat overal.

Dus ik denk dan, koppie tot rust brengen?


Ah sorry, dan heb ik de vraag verkeerd begrepen.

Magnesium zou je inderdaad kunnen proberen, soms helpt bach resque remedy ook voor de scherpe randjes.

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: Krampbenen, supplement?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-21 10:06

Geeft niet, het was ook een heel verhaal!
Bedankt voor de tip :D

irmaz

Berichten: 4777
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 10:56

Nadiine__x schreef:
irmaz schreef:
Het supplement wat jij in je openingspost noemt is voor de gewrichten, niet voor spieren :)

Heeft ze echt kramp of slaan haar knieën op slot?
Als ze echt kramp heeft zou magnesium kunnen helpen. Bij op slot slaande knieën zou je extra kalk kunnen geven, ik heb een atactisch paard die veel beter beweegt wanneer hij kalk bij krijgt.


Nee ze heeft echt krampbenen.
Ik heb nu die naf besteld, zit vol met magnesium die snel opgenomen word ook, dus ben benieuwd!

+:)+ ik ga duimen dat dit helpt.

Zou een andere manier van bekappen nog iets bij kunnen dragen? b.v. achter wat binnendoor of juist buitendoor zetten en voor misschien iets hoger of lager op de verzenen? Ik weet dat kramp door iets heel kleins kan komen. Misschien dat een goede hoefsmid hier iets over kan zeggen?

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: Krampbenen, supplement?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-21 11:19

Helaas laat ze zich helemaal niet meer bekappen.

Ik rijd nu naar de kliniek waar ze een sedatie krijgt en dan kunnen ze op snel tempo de achterhoefen bijwerken.

De scherpe randen eraf en de binnenkant wat bijsnijden.
Maar er is geen mogelijkheid voor precies werk, want ze weegt bijna 800 kilo en de smid neemt haar op zijn rug voor extra steun en pakt dan snel door.

Ben al blij dat iemand haar nog kan bijwerken op deze manier.

Hoefenkrabben doe ik ook niet meer, paardje pesten heet dat..

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 11:22

ik heb sectolin nervo gevoerd aan mijn headshaker toen hij "strak" stond. Binnen 2 dagen merkte ik resultaat met hem. Meerdere supplementen geprobeerd, maar ik denk dat het door de tryptofaan komt.

irmaz

Berichten: 4777
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Re: Krampbenen, supplement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 13:17

Heb je haar al ooit door een osteopaat laten behandelen?

lauret
Berichten: 395
Geregistreerd: 28-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 13:22

Kramp krijgen ze vaak doordat de aansturing vd spieren niet goed verloopt tgv de zenuwen.
Vit B1 wil hier nog wel eens voor helpen.
Ik geef het zelf aan mijn oudje, 1-2 pillen van 500 mg. En merk ik echt verschil, lastig om te zeggen maar voorlopig blijf ik het maar geven.

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-21 13:55

lauret schreef:
Kramp krijgen ze vaak doordat de aansturing vd spieren niet goed verloopt tgv de zenuwen.
Vit B1 wil hier nog wel eens voor helpen.
Ik geef het zelf aan mijn oudje, 1-2 pillen van 500 mg. En merk ik echt verschil, lastig om te zeggen maar voorlopig blijf ik het maar geven.


Ja zij heeft vitamine B1 gehad in haar revalidatie traject 3 jaar geleden. Dit sloeg toen goed aan.
Toen ik het later nog eens gaf merkte ik eigenlijk geen verschil meer en ben ik ermee gestopt.

Wel Kwam ik ook dit tegen:
https://www.horze.nl/vitaminen/emin-b-v ... c=google10

Wat ik lees over vitamine B1 is:

Thiamine (= vitamine B1); belangrijk voor de spijsvertering, spieren, hart en het zenuwstelsel. Vitamine B1 verhoogt de energietoevoer naar de spieren, waardoor deze meer kunnen groeien. Een hogere dosering vitamine B1 kan helpen bij het behoud van kalmte en vermindering van nerveus gedrag.

Dus eigenlijk zou dat ook alles moeten doen wat ik zoek.

Mocht de Naf magic niet genoeg helpen, dan wil ik inderdaad nog iets op vitamine B1 basis proberen!

Welke pillen geef jij?