Verbening

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Inge

Berichten: 1409
Geregistreerd: 31-03-05

Verbening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 11:33

Vorig jaar hebben wij een paard overgenomen en deze klinisch laten keuren.
Hij had een kleine bemerking rechtsvoor maar voor het doel wat wij ermee hadden zagen ze dit niet als een probleem.
In het afgelopen jaar hebben wij hem eerst goed bij laten komen, osteopaat en tandarts laten komen zodat we zeker wisten dat hij zich goed voelde.
Na 3 maanden zijn we hem voorzichtig gaan oppakken, ene dag liep hij volledig rad andere dag een kleine vage kreupelheid.
Via Facebook waren we in contact gekomen met 1 van zijn vroegere ruiters, die vertelde ons dat hij hoefkatrolontsteking gehad heeft.
Aan de hand hiervan hebben we hem op de foto laten zetten, de dierenarts vond de hoef katrol niet het grootste probleem maar zag een duidelijke verbening van de hoefkraakbeenderen.
Haar advies is hem op aangepast beslag en vooral veel recht richten, niet springen, en geen harde bodem.
Echter is het niet duidelijk of en hoeveel pijn hij hiervan heeft.
Cancellara is een apart paard, kan heel agressief naar andere paarden zijn, echt tot het najagen in de weide van bijten, stampen als iemand voorbij zijn stal loopt.
Hij kan ook ontzettend lief zijn, is heel eenkennig naar zijn mensen.
We vinden het ontzettend moeilijk wat nu wijsheid is met hem, hij is bijna 11 jaar overigens.
Hij staat nu op aangepast beslag maar loopt niet lekker, komt erg in verzet als je wil draven of galopperen. Hij loopt niet overduidelijk kreupel maar meer een gevoel alsof hij op eieren loopt.
Ons belang is dat hij geen pijn heeft, dus als dit is niet meer rijden dan is dat zo.
Heeft het nut om uitgebreider op de foto te zetten in de kliniek?

Zal de rontgenfoto’s toevoegen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Earth

Berichten: 7904
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Verbening

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 12:58

Ik heb er ook eentje gereden die dit had, bleek achteraf. En die had ook altijd pijn, ook met speciaal beslag. Zijn gedrag kan ook voort komen uit pijn.
Ik zou hem eens een tijdje op pijnstilling zetten en dan kijken hoe hij veranderd in gedrag en in lopen.

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 19:34

Als ik naar die foto's kijk lijkt het voor mij alsof hij aan beide benen hoefkraakbeenverbening heeft. Dan is het niet zo vreemd dat hij niet echt kreupel loopt, behalve op momenten dat hij opeens aan één been wat meer last heeft. Verder zie ik op de zijfoto's van rechtsvoor ook aan de voorkant van het kroonbeen een onregelmatigheid, daaroverheen loopt een strekpees. Als hij daar last van heeft zal hij ook rechtsvoor minder goed lopen.
Het feit dat hij zo boos doet naar andere paarden kan natuurlijk gewoonte zijn, maar het kan ook bij pijn vandaan komen.
Is het paard eigenlijk voordat de foto's gemaakt werden uitverdoofd en zo ja, ook nog specifiek op verschillende plaatsen onderin de hoef? Daarmee kan de locatie van de pijn beter beoordeeld worden.
Mijn paard liep op een gegeven moment ook niet lekker, niet echt duidelijk kreupel, maar zij wilde ineens ook niet meer vlot draven en galopperen, terwijl ze dat altijd wel deed. Ze was van de zomer wel licht hoefbevangen geweest, dus ik vermoedde dat het daar wel mee te maken had. kreupelheidsonderzoek op de kliniek in Wassenaar, RV licht onregelmatig. Na uitverdoving goed. Foto's: lichte kanteling van het hoefbeen en met echo was er een lichte ontsteking van de slijmbeurs van de hoefkatrol te zien. Ze is een nacht gebleven omdat ze op dat moment niet meer specifiek konden uitverdoven vanwege de algehele verdoving van het hoefgebied. Volgende dag: eerst uitverdoven slijmbeurs: geen verbetering. Toen uitverdoven hoefgewricht: goed. Dus daar zat het probleem bij haar. Ze is toen behandeld met IRAP en nu loopt ze weer goed ( na zo'n 6/8 weken met een specifiek opbouwschema was het voldoende hersteld). Nu wil ze ook weer lekker doorlopen, doet ze weer gek, speelt ze weer met andere paarden met haar bijna 12 jaar.

Als je dit traject niet zo willen aangaan, zou ik er ook voor kiezen om hem op flinke pijnstillers te zetten ( geen metacam, dat is een mildere pijnstilling) en zien hoe hij zich dan gaat gedragen en of hij dan wel weer graag draaft/galoppeert.

Marijke_85
Berichten: 43
Geregistreerd: 22-03-21

Re: Verbening

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 15:23

Elk gedrag komt door iets. Dus dat hij zo reageert kan komen dat hij problemen of ergens pijn heeft. Soms reageren paarden extreem naar andere omdat ze proberen zichzelf te beschermen, aangezien het nu verzwakt is door de pijn.

Rodevlinder

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-02-16

Re: Verbening

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 15:26

Ik ga met de rest mee, dit gedrag zou voort kunnen komen uit pijn.
Wat zegt jouw dierenarts ervan?

Goof

Berichten: 28770
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Verbening

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 15:31

Een paard dat zoveel verzet toont en zoveel agressief gedrag lijkt me inderdaad pijn hebben.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 15:32

Das niet een klein beetje verbening. Er zitten hele takken aan al... Ik snap wel dat die pijn heeft ik zou er niet meer op rijden..

Kidde
Berichten: 3447
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Verbening

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 15:37

Heb je hem wel eens tijdelijk op pijnstilling gezet? Dan kan je eventueel verschil zien

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 15:41

Pfoe, dat is vrij stevig zo te zien al.


Probeer inderdaad eens een paar weken met stevige pijnstilling en beslag dat pijn vermindert.

Ik ben bang dat je dan een heel ander paard gaat zien, qua beweging en gedrag.

En dat is op deze jonge leeftijd wel een hard gelag lijkt me.

Rocamor

Berichten: 10848
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 15:45

Mijn paard heeft al vanaf haar 3e zulke verbening. Zou volgens de veearts van Emmeloord nooit goed komen en altijd kreupel blijven: advies inslapen.

Ze wordt dit jaar 10 en loopt prima. Als er iets is dat haar doet kreupelen, is het iets anders. Maar ik laat haar niet springen, gaat niet op het harde.

Vaak is er klinisch iets mis met een paard. Rx --> verbening, DUS dat is het probleem. Maar er zijn ook veel paarden die nooit wat laten zien en toch verbening hebben. Probeer er achter te komen of het paard niet ergens anders problemen heeft die het kreupele en de agressiviteit kunnen veroorzaken. hoe is het met zijn rug bv?

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 16:24

Dat op plek 1 iets aantoonbaar afwijkt zegt inderdaad niet dat paard daar duidelijk last van heeft. Door compenseren kan de pijn heel ergens anders in het lijf zitten (of daar luider zijn, waardoor het lijkt alsof plek 1 geen pijn geeft). Afgaande op het gedrag heeft dit paard pijn. Vraag is dan wat de volgende stap is qua behandelen, aangezien deze mogelijke oorzaak lastig op te lossen is en er in een hoef ook weinig ruimte is voor extra of ander weefsel.
Onbelast geen pijn zonder pijnstillers zou mooi zijn, maar wees wel kritisch of dat inderdaad zo is (bv door week of 2 pijnstillers te geven en verschil of niet te bepalen). Vraag is of dit paard pijn heeft, dan waardoor (als dat vast te stellen is) en vervolgens of dat op te lossen is incl. succeskansen, hoe lang die oplossing duurt en hoeveel onderhoud daar bij komt kijken.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 13:14

Jammer dat hier zoveel onzin wordt verteld.
Verbening van het hoefkraakbeen veroorzaakt geen pijn bij het paard.
Paarden lopen er nooit kreupel, en zelfs niet onregelmatig door.

Dat is wetenschappelijk klaar en duidelijk bewezen.
Jouw dierenarts moet terug naar school.

Earth

Berichten: 7904
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 13:36

BigBen schreef:
Jammer dat hier zoveel onzin wordt verteld.
Verbening van het hoefkraakbeen veroorzaakt geen pijn bij het paard.
Paarden lopen er nooit kreupel, en zelfs niet onregelmatig door.

Dat is wetenschappelijk klaar en duidelijk bewezen.
Jouw dierenarts moet terug naar school.


Oh vertel? Welke wetenschap is dat dan?

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 13:42

BigBen schreef:
Jammer dat hier zoveel onzin wordt verteld.
Verbening van het hoefkraakbeen veroorzaakt geen pijn bij het paard.
Paarden lopen er nooit kreupel, en zelfs niet onregelmatig door.

Dat is wetenschappelijk klaar en duidelijk bewezen.
Jouw dierenarts moet terug naar school.


Nou doe eens even een paar linkjes met bron vermelding er bij dan?

Want de laatste keer dat ik op school zat leerde ik dat er gewoon zenuwen lopen in de hoef en als hoef kraakbeen verbeend kan het niet meer meebuigen met het hoef mechanisme waardoor het wel degelijk zeer doet.

De pompende beweging van het hoef mechanisme wordt door de verbening namelijk gewoon geblokkeerd in sommige gevallen.

Het hangt er van de vorm van de hoef en de pijngrens van het paard af of het er last van krijgt en of het kreupel gaat lopen.

Dat is dus ook de reden dat er bij sommige paarden een dubbel lips ijzer met een zooltje onder gezet wordt. Want dan is het mogelijk om in sommige gevallen gewoon recreatief te blijven rijden doordat het hoefmechanisme begrenst wordt door het ijzer.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 16:31

Conclusie onderzoek van prof. F. Verschooten van Gent:

"It is concluded that the clinical significance of ossification is almost nil. Ossification is not painful when developing and not thereafter. There is no correlation between navicular disease and ossification of the cartilages either. Orthopedic shoeing is of no significance at all. An unfavorable advice in purchase examinations in sporting horses due to cartilage ossification is not justified in the author's opinion."

https://www.sciencedirect.com/science/a ... 0696802231

Veel recenter, gebaseerd op een enorme hoeveelheid data uit de praktijk, conclusie van een Zweedse studie naar de relatie tussen verbening en de prestaties van koudbloed Scandinavische dravers:

"Ossification of the ungular cartilages does not cause decreased performance in cold-blooded trotters and is therefore most likely not a cause of clinical or subclinical lameness in this breed."

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4220060/

Vooral die laatste studie is zodanig goed opgezet, en steunt op zo'n complete set data, dat er wetenschappelijk weinig twijfel meer over bestaat dat verbening van het hoefkraakbeen geen oorzaak is van kreupelheid.

Earth

Berichten: 7904
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Verbening

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 17:24

Interessant hoor. Als je dat nou direct even bij je post vernoemd ipv als een stoomwals binnen te komen, dan is dat een stuk prettiger communiceren.

Maar nu dan de vraag, waar komt de kreupelheid wel vandaan? Want dat paard wat ik reed had echt wel pijn. En die was verder op de benen gewoon helemaal goed.

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 18:34

Is de rug ook onderzocht bij de da? In de OP geef je aan dat jullie na 3 maanden zijn begonnen met het oppakken van het rijden en dat hij afwisselend kreupel liep - begon de kreupelheid dan dus pas na op starten met rijden? Want als dat zo is, en de da heeft de rug nog niet nader bekeken, dan zou dat voor mij een volgende stap zijn denk ik.

Wat mij ook opvalt is dat het lijkt of de straal van RV bij de hoefballen wat rommelig is? Ik ben wel benieuwd naar hoe dat er 'in het echt' uitziet!

Sting

Berichten: 12858
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Verbening

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 19:07

Hier een haflinger van 25 die sinds een jaar of 4 met pensioen is wegens verbening in zijn hoef kraakbeen. Röntgenfoto zag er ongeveer gelijk uit. Volgens de dierenarts die bij mij was, deed het proces pijn maar is het uiteindelijk een beperking in de beweging. Paard loopt altijd licht kreupel, maar ziet er niet uit alsof hij pijn heeft en loopt nog wel uit zichzelf een rondje, of doet met de rest mee als ze voor de lol een ronde vrolijk doen. Natuurlijk speelt zijn leeftijd ook mee, dus zo actief is hij niet meer.

Speciaal beslag ook geprobeerd, ging hij slechter van lopen. We wandelen nu vooral en op het zachte rechtuit waar mogelijk.

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 19:37

De verbening zelf hoeft niet voor de pijn te zorgen maar kan wel bijdragen aan het niet goed functioneren van het hoefmechanisme en daardoor pijn veroorzaken aan de hiel bijvoorbeeld.
Het op eieren lopen klinkt alsof hij aan beide voorvoeten pijn heeft. Ik vermoed dat als je hem uitverdooft op 1 voet dat hij stokkreupel is op de andere.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 20:00

Suzanne F. schreef:
De verbening zelf hoeft niet voor de pijn te zorgen maar kan wel bijdragen aan het niet goed functioneren van het hoefmechanisme en daardoor pijn veroorzaken aan de hiel bijvoorbeeld.

Dit is onjuist. Verbening heeft geen effect op het hoefmechanisme. Uit de studie van F. Verschooten:

"The expansion of the hoof was measured in the laboratory in several feet of warmblood and draft horses and was found to be minimal with no differences whether ossification was present or not."