Na 10 jr krijg ik die hoef nog steeds niet te pakken - tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Na 10 jr krijg ik die hoef nog steeds niet te pakken - tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-21 07:03

Ik heb mijn merrie komende mei 10 jaar, en heb al even lang moeite met haar hoeven uit te krabben.

Ze is 19 jaar nu, en staat al 10 jaar met artrose op pensioen. Ze staat 24/7 op de wei (met schuilstal) om stijfheid zoveel mogelijk te voorkomen, en krijgt duivelsklauw.

De jaren beginnen te tellen en te wegen. Ze heeft nu meer moeite dan vroeger met hoefjes geven, en dat laat ze horen dmv gekreun, geblaas, gekneut.

Achterhoeven zijn geen probleem om te pakken te krijgen. Ik moet nog maar wijzen, en hop, daar gaan ze (één voor één hoor haha). Ik laat haar dan even uitzoeken naar wat voor haar de makkelijkste houding is, en schiet dan pas in actie.

Maar mijn God, die voorhoeven! -O-
De smid krijgt ze wél te pakken. Ook onze nieuwe smid, die gisteren voor de 2de keer bij ons geweest is. Ze moet er wel moeite voor doen hoor, en zij ondervind hetzelfde als ik - paardenbeest gaan érg tegenduwen als je de hoef wilt pakken, hangt als je hem te pakken hebt. Ze wilt hem ook graag asap weer neerzetten, maar in 2x kan de hoefsmid de hoef wel volledig afwerken, dus dat valt al bij al nog wel mee. Ze spant meteen heel haar lichaam op, en dat been verandert in iets zonder gewrichten, iets dat het vermogen om te plooien plots kwijt is. Ze kan dat been heel overtuigend voor boomstam laten doorgaan :+

Ze is niet stout. Ze heeft last, pijn.

Linksvoor lukt nog wel, die strijd staakt ze relatief snel, en dan is het voor mij een kwestie van snel werken, en heel enthousiast belonen met een koekje. Daisy is zo'n paard dat alles voor eten doet :+

Rechtsvoor - ik heb het na 20 minuten opgegeven gisteren.

Maar - bij de smid doet ze het dus wél.

Daisy is gelukkig wel zo'n oerpaard, dat héél onderhoudsvriendelijke hoeven heeft. De laatste keer dat de smid geweest is, was (no sh*t) augustus vorig jaar. Achterhoeven hoefden niet eens worden bijgeknipt, die staan qua lengte hoe ze moeten staan. Voorhoeven zijn wel geknipt.

Ik heb haar jaren geleden een beetje lastig gevallen met de clicker, en daardoor kan ze op commando (wanneer ze zin heeft) voetjes geven, a la jambette. Dat deed ze linksvoor vandaag heel flink - rechts kwam amper van de grond. Ik heb hem 2x kunnen pakken, maar ze plantte hem meteen weer in de grond, dus ik heb niet kunnen uitkrabben.

Ben ik te flauw? Heeft ze door dat ik niet zo doorzet als de smid?

Haar een stapje proberen verzetten, werkt niet. Ik doe niet aan trekken aan de vetlok - dit werkt toch niet. In de pees knijpen oid werkt ook niet. Nu ja - bij mij werkt dit niet haha, bij de smid wel.

Het enige wat volgens mij kan werken, is dat ik de clicker weer boven haal, ik kan niks anders bedenken wat in Daisy haar geval zal werken. Hebben jullie tips, tricks?

Ik heb in de loop der jaren stalgenoten gehad die de uitdaging wel wilden aangaan - maar vergeet het maar dat zij die hoef te pakken kregen :+ Het is geen kwestie van sterk zijn, haar uit haar evenwicht halen oid, dat werkt gewoon allemaal niet. Als Daisy "nee" zegt, is en blijft het "nee" - de kunst is om haar "ja" te laten zeggen, en ik zou (buiten de clicker) niet weten hoe ik dit kan bereiken.

Dus mochten jullie tips hebben, hoor ik die heel graag! Ik heb niet elke dag de tijd om 20 minuten te smeken of ik die ene hoef kan krijgen, en om eerlijk te zijn kan mijn rug dat ook niet aan.

Afbeelding

Goof

Berichten: 28795
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 07:09

Als je paard zoveel pijn heeft dat ze haar voet niet op wil tillen, moet je misschien eens heel kritisch gaan bekijken hoe het echt met je paard gaat.

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-21 07:15

Goof schreef:
Als je paard zoveel pijn heeft dat ze haar voet niet op wil tillen, moet je misschien eens heel kritisch gaan bekijken hoe het echt met je paard gaat.


Ze heeft last, en soms ook pijn, dat ontken ik zeker niet. Het is iets waar ik elke dag mee bezig ben en rekening mee hou, en ik zou haar nooit onnodig laten lijden. Ik hoop dat ze 100 jaar wordt, maar alleen als dit comfortabel kan - zo niet, zal ik zeker mijn verantwoordelijkheid nemen.

De enige keer dat je merkt dat ze last heeft, is bij het geven van de hoeven. Verder staat ze lekker op pensioen. Dus imo is het nog geen tijd - vooral omdat ze gelukkig zo'n sterke hoeven heeft die weinig onderhoud vragen. Ze is op die ene hoef altijd érg koppig geweest, vanaf dag 1. Doordat ze zo weinig onderhoud nodig heeft aan haar voeten, heb ik er nooit echt heel veel aan gedaan.

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 07:15

Goof schreef:
Als je paard zoveel pijn heeft dat ze haar voet niet op wil tillen, moet je misschien eens heel kritisch gaan bekijken hoe het echt met je paard gaat.


Dit is eigenlijk ook mijn eerste gedachte.

Daarbij; als de hoeven zo onderhoudsvriendelijk zijn, waarom moet ze die dan elke dag optillen? Ik zou dat zo veel mogelijk minimaliseren en wellicht zelfs gewoon niet meer doen en alleen voor de hoefsmid bewaren.

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-21 07:18

Marjo schreef:
Goof schreef:
Als je paard zoveel pijn heeft dat ze haar voet niet op wil tillen, moet je misschien eens heel kritisch gaan bekijken hoe het echt met je paard gaat.


Dit is eigenlijk ook mijn eerste gedachte.

Daarbij; als de hoeven zo onderhoudsvriendelijk zijn, waarom moet ze die dan elke dag optillen? Ik zou dat zo veel mogelijk minimaliseren en wellicht zelfs gewoon niet meer doen en alleen voor de hoefsmid bewaren.


Dat was mijn aanpak de afgelopen 10 jaar ook, maar ik moet eerlijk toegeven dat ik een jaar of 2 geleden hier wel door tegen de lamp ben gelopen.
Ik merkte dat ze niet liep zoals anders, en vermoedde dat er een kiezeltje in haar hoef zat, die waren op onze vorige stal overvloedig aanwezig. Ik kreeg haar echter niet overtuigd om mij die hoef te geven, en heb de smid moeten laten komen. Er zat idd een kiezeltje in, de smid heeft dit er kunnen uithalen.
Maar ze heeft dus wél moeten wachten tot de smid kon komen (binnen de 24u gelukkig), en in de toekomst zou het handig zijn als ik dit zélf kan oplossen.

Ze moet ze zeker niet alle dagen optillen, dat is mijn bedoeling niet. Maar als het nodig is, wil ik ze wel te pakken kunnen krijgen.

Handigste zou zijn als ze een dutje doet, dan mag ik ook gewoon uitkrabben :+
Laatst bijgewerkt door LWDaisy op 02-04-21 07:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Rocamor

Berichten: 10871
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 07:19

Staat jouw paard wel ontspannen en relaxed als ze even op rust staat? Of wiebelt ze dan van ene op andere been? De hoekige wenkbrauw triggert me ook.

Want afgaande op jouw verhaal ga ik eigenlijk wel met Goof mee.

Je zegt dat het vanaf dag 1 al een drama was. Maar als ik goed reken staat ze al (ongeveer) vanaf dag 1 bij jou op pensioen met artrose.

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-21 07:22

Rocamor schreef:
Staat jouw paard wel ontspannen en relaxed als ze even op rust staat? Of wiebelt ze dan van ene op andere been? De hoekige wenkbrauw triggert me ook.

Want afgaande op jouw verhaal ga ik eigenlijk wel met Goof mee.

Je zegt dat het vanaf dag 1 al een drama was. Maar als ik goed reken staat ze al (ongeveer) vanaf dag 1 bij jou op pensioen met artrose.


Ik had haar 6 maanden toen ze de diagnose artrose kreeg, en sindsdien staat ze idd op pensioen. De foto is getrokken na het bezoek van de smid, dus ik kan wel geloven dat ze daarop nog tekenen van ongemak vertoont.

Mocht ze heel de dag met pijn rondlopen, zou ik de beslissing die niemand wilt nemen, wel nemen.
Maar daar is het nu nog te vroeg voor.

Ze staat ontspannen op rust, zonder te wiebelen. Na die rust is ze een halve minuut stijf, daarna heeft ze die stijfheid er uit gelopen en loopt ze (voor haar doen) weer normaal. Net iets korter dan een een jong en gezond paard, maar zeker niet in die mate dat je zegt "het is tijd".

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Na 10 jr krijg ik die hoef nog steeds niet te pakken - tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 07:28

Ja weet je, een paard dat pijn heeft en daardoor de voet niet wil optillen, die kun je daar niet op trainen. Zodra ze iets niet willen kun je hoog of laag springen, ze winnen het wel van je. En als je dit 10 jaar lang geaccepteerd hebt, dan zit er weinig anders op dan nu ook accepteren dat je voor een kiezel verwijderen de smid moet bellen als het je zelf niet lukt.

Sanet

Berichten: 7950
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 07:29

Om de hoef te kunnen uitkrabben, hoeft hij niet helemaal omhoog, als de onderkant maar vrij is. Dus al blijft ze steunen op de teen, dan zou je prima kunnen hoeven krabben, toch?
Ik zou kijken of je dat voor elkaar kunt krijgen. Want als ze dat niet kan, dan kan ze ook niet fatsoenlijk stappen en dan wordt het misschien toch tijd om vervelende beslissingen te gaan nemen :(

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-21 07:32

Marjo schreef:
Ja weet je, een paard dat pijn heeft en daardoor de voet niet wil optillen, die kun je daar niet op trainen. Zodra ze iets niet willen kun je hoog of laag springen, ze winnen het wel van je. En als je dit 10 jaar lang geaccepteerd hebt, dan zit er weinig anders op dan nu ook accepteren dat je voor een kiezel verwijderen de smid moet bellen als het je zelf niet lukt.


Ik vind het niet eens erg dat ik de smid moet bellen en moet betalen voor een stomme kiezel, begrijp me niet verkeerd. Ik vind het wél erg dat mijn paard hierop moet staan wachten, en daardoor langer met dat ongemak rondloopt.

Dat ze koppig is, weet ik ondertussen ook :+ Maar het is niet dat ze hem nooit geeft, bij de smid doet ze dit wél. Ook van de eerste keer bij de nieuwe smid, dus het moet ergens ook aan mij liggen denk ik dan.

Sanet Dat lijkt me wel het proberen waard! Ze kan het wel hoor, ze stapt vooraan ook normaal, het is achteraan dat ze korter stapt. Ze heeft vorig jaar 5 shiatsu-behandelingen gehad, en daarbij moest ze ook voetjes geven - niet met volle zin, maar ook hier gaf ze ze. Bij mijn daarentegen... :+

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-21 07:35

Ik zal straks even kijken of ik een simpel, basic filmpje kan maken van hoe ze stapt voor jullie.

Ze wandelt heel de wei af, dat zie ik aan waar haar drollen liggen. Héél soms laat ze zich ook verleiden om gek te doen met de buren, maar doordat ze zo koel is in het hoofd staat ze vaker naar ze te kijken met een blik van "kinderen.." :+

Mijn punt - ze beweegt wel. Ze stapt 90% van de tijd, en ze doet dutjes en rolt dagelijks heel enthousiast.

Ik snap hoe dit klinkt - alsof ik het niet wil zien. Ik zie het wél, en weet al heel lang dat ik op een bepaald zal verliezen. Maar daar is het nu oprecht te vroeg voor.

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 08:03

En als je haar op een zachte bodem zet en dan haar voetjes pakt gaat het dan niet beter ?

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 08:04

TS
Ik vind dat je heel lief en correct bent naar je paard toe. Respect!
Je bent ook op zoek naar details die het leven voor haar nog comfortabeler kunnen maken, wat kan ze meer wensen?

En af en toe een keertje pijn betekent niet dat je direct het laatste besluit moet nemen.
Ik sta ook elke morgen op met pijn maar dat wil nog niet zeggen dat ik er een einde aan wil maken.

LaPluche

Berichten: 1980
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 08:07

Ik ga met Goof mee. Als je paard dan zoveel pijn heeft met het opgeven van de hoeven...

Goof

Berichten: 28795
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 08:24

LWDaisy schreef:
Ze staat ontspannen op rust, zonder te wiebelen. Na die rust is ze een halve minuut stijf, daarna heeft ze die stijfheid er uit gelopen en loopt ze (voor haar doen) weer normaal. Net iets korter dan een een jong en gezond paard, maar zeker niet in die mate dat je zegt "het is tijd".


Weet je wat het rotte is van artrose in beide voorbenen? dat je niet ziet hoe slecht ze zijn omdat ze niet kreupel lopen. Als beide benen slecht zijn compenseert dat elkaar.
Je kent je paard ongetwijfeld het beste hoor, maar een been niet willen optillen van de pijn doen ze niet als ze 'een beetje last' hebben, dat is mijns inziens echt een flink signaal.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Na 10 jr krijg ik die hoef nog steeds niet te pakken - tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 08:32

Ik snap jullie gedachtegang betreft: geen been willen geven = teveel pijn.
Ik zit in krak dezelfde situatie als ts, 25 jarige trekpaardmerrie, wss artrose op allevier de benen, in combi met cpl.
Paard is sowieso onregelmatig op allevier de benen, als ze eens een drafje doet in de weide loopt ze zo vierkantig als ze groot is.
Voeten geven is een ramp (combi door trauma's en mindere beweeglijkheid.)
Maar, ze stapt prima, staat niet te wiebelen, blijft goed op gewicht, struint lekker met de kudde mee, en staat idd met haar oma blik te kijken als de kinderen idioot aan het doen zijn. Ze gaat nog in een drafje mee als ze naar haar nieuw stukje weide mag. Maar de voeten geven zelf is een probleem.

Bij ts: als paard wél haar voeten geeft bij de smid, ook al moet het in twee keer, dan kan ze het wel nog, en lijkt me dat ze bij ts idd gewoon iets meer probeert dan bij de smid...

Tilten is idd wel een goede, kan je prima uitkrabben.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Na 10 jr krijg ik die hoef nog steeds niet te pakken - tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 09:43

Is het geen idee om ze op ongelijke ondergrond te zetten? Dus dat je ze met de voorbenen 10cm hoger zet dan de achterbenen? Dan gaat het gewicht automatisch naar achteren als je een voetje tilt. En de druk op de andere voorvoet is dan niet zo hoog. Ik denk bijvoorbeeld aan een afstapje ergens op het erf, een drempeltje etc... is maar een idee en het eerste wat in me opkwam.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6683
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 09:46

Ik heb een soortgelijke situatie gehad. Ook artrose, paard was verder heel blij en gelukkig in de wei en ook de hoefsmid kreeg het wel voor elkaar.
Wat bij mij hielp was heel kritisch naar mezelf kijken. Ik deed het toch met meer aarzeling, ook al was dat voor mezelf nauwelijks merkbaar. Je weet dat ze het niet fijn vinden en wellicht pijn doet en het voelt niet fijn dat te moeten doen. Voor mij was de truuk dus om goed bij mezelf stil te staan en dat gevoel van me af te schudden. Duidelijker overtuigd zijn dat het gewoon eventjes moet zonder in m’n achterhoofd ‘sorry schat’ te denken. Even geen gedonder en hoppa doen.

Ik deed dit ook zo min mogelijk, dagelijks uitkrabben is ook totaal niet nodig bij een weidepaard.

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Na 10 jr krijg ik die hoef nog steeds niet te pakken - tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 09:55

Pezen knijpen heeft geen effect, aan de vetlok trekken ook niet. Bij geen enkel paard.

Wat wel áltijd werkt, omdat dat een reflex oplevert, is knijpen in de zwilwrat. Ieder paard tilt dan in een reflex z'n voet op. Net als wanneer de huisarts je met een hamertje onder je knie tikt, dat is niet tegen te houden.

Dus gebruik die reflex om de voet los van de grond te krijgen, en dan is het een kwestie van snel zijn en vasthouden.

Montgri
Berichten: 655
Geregistreerd: 18-07-15

Re: Na 10 jr krijg ik die hoef nog steeds niet te pakken - tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 10:13

En als je der been naar voren tilt? Nee de onderkant zie je niet dan... maar dan is het een kwestie van gevoel en borsteltje er langs, horen of er een steentje zit? Dat dede wij met een paard die een botje gebroken had en zijn been niet te hoog mocht optillen op de normale manier doordat de kans op verschieten van dit botje dan bestond. Die is maanden op die manier bekapt en hebben we zo zijn hoef uitgekrabt.

Ik heb niet gelezen of deze tip al is gegeven. Sorry.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 13:31

en daar is je Daisy weer op beeld.
Bitje apart dat hier niemand je op het idee brengt wat je allang in huis hebt: jouw clicker van 4,- in jou la , dus hopenlijk breng ik je op dat idee.., als +R positivo _/-\o_

Pak het gewoon weer op, ze weet echt alles :j nog en als je haar weer naar dit krijgt in ontspanning:

Afbeelding

kun je moeiteloos en pijnvrij haar hoeven altijd doen wanneer je het nodig vindt, desnoods elke dag voor controle.
Kun je er zelf ook nog bij gaan zitten 8-)

Succes !

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Na 10 jr krijg ik die hoef nog steeds niet te pakken - tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 13:34

Als je in de zwilwrat van een been knijpt, dan tilt een paard bijna altijd dat been op, haast in een reflex. Dit wordt ook al door de merrie gedaan als ze nog veulen zijn, veel mensen kennen het trucje niet, maar probeer het eens.

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 13:41

Mijn oude merrie wilde haar rechtervoorbeen ook niet optillen. Ze had haar linkervoorbeen ooit geblesseerd ( uiteindelijk artrose in haar voorknie) en met lopen zag je er weinig aan. Maar ik kon RV niet optillen omdat ze niet op LV wilde steunen. Dus stukje optillen, zodat de teen nog op de vloer rustte. Ik moest de volgorde van hoeven uitkrabben ook omgooien : eerst RV dan RA dan LA en als laatste LV.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Na 10 jr krijg ik die hoef nog steeds niet te pakken - tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 13:51

Als het de hoefsmeden(beide dus zoals ik lees)het wel lukt zou ik deze vragen om advies/hulpt.
Want ergens hebben hun dus de handigheid dit wél voor elkaar te krijgen.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Na 10 jr krijg ik die hoef nog steeds niet te pakken - tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 13:56

Linksvoor is dus pijnlijker dan rechtvoor, aangezien ze geen extra gewicht op links wil hebben. Verklaart ook het hangen op de smid, die geeft ze dat extra gewicht. Kost je je smid, maar het is ook een indicatie dat paard meer last heeft dan ze gewoon rondhobbelend toont. Overleg met je DA over welke pijnstillers en evalueer na zo'n 2 weken wat verder te doen.