Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 4 [ 91 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Na 10 jr krijg ik die hoef nog steeds niet te pakken - tips?

 
Profiel   

Een paard is geen mens en geen hond.
Mensen en honden zijn " roofdieren" hoeven niet perse sterk te blijven.
Een hond die wat kreupelt of minder vrolijk wordt kan gaan liggen, 3 dagen rustig aan doen. Een paard is liggen niet prettig voor lange tijd.

Ik snap je onrust door mijn ( en andermans ) bericht. En uiteindelijk kan alleen jij de juiste keuze maken. Maar besef je wel dat een paard dat je dagelijks ziet je minder aan ziet dan iemand die haar nooit gezien heeft.
Immers "hoort" het bij het paard.
Vandaar mijn tip om pijnstiller te proberen, doet dat niks heb je helemaal gelijk om haar te laten lopen. Maar stel dat ze echt opknapt ervan dan weet je dat. Dan kan je haar nog even op de pijnstillers houden.
Maar als een voetje optillen zo lastig is, dat doet ze ook in mindere mate om te lopen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-21 13:13 



 
Profiel   

Berdien je benoemt mij allergrootste angst: de angst om te laat te zijn. Maar dat is volgens mij nog lang niet aan de orde :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-21 14:53 



 
Profiel   

Ik ben trouwens wel eens oprecht benieuwd of je bijv een video hebt van hoe ze loopt. Ik was even door je profiel aan het zoeken of je daar wat had en toen kwam ik deze foto tegen. Hier vind ik het heel tekenend hoe ze staat, ze ontlast hierbij twee benen. Hier zit je erop, dus de belasting is natuurlijk anders, maar het is wel al van 2013. Daarom ben ik echt nieuwsgierig hoe ze loopt.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-21 15:33 



 
Profiel   

Earth schreef
Ik ben trouwens wel eens oprecht benieuwd of je bijv een video hebt van hoe ze loopt. Ik was even door je profiel aan het zoeken of je daar wat had en toen kwam ik deze foto tegen. Hier vind ik het heel tekenend hoe ze staat, ze ontlast hierbij twee benen. Hier zit je erop, dus de belasting is natuurlijk anders, maar het is wel al van 2013. Daarom ben ik echt nieuwsgierig hoe ze loopt.
[ Afbeelding ]


Ah, maar uitgerekend deze foto is héél bijzonder :j
We waren aan de hand gaan wandelen in het bos met mijn mama, en uitgerekend op dat moment wilde ik er voor het eerst bitloos en zadelloos op. Via een bankje op haar rug geklauterd, en daar van weg gestuurd. En toen werd deze foto getrokken :j Dus op een nogal spannend moment, een first-time voor ons beide.

Ik zal morgen een filmpje maken, als ze tenminste op de zomerwei kan, het weerbericht ziet er niet zo geweldig uit momenteel. Daar draafde ze vandaag heel vrolijk op, ze stond ook heel ongeduldig te wachten om daar mee op te mogen, haar vriendjes gingen namelijk eerst :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-21 16:56 



 
Profiel   

LWDaisy schreef
Earth schreef
Ik ben trouwens wel eens oprecht benieuwd of je bijv een video hebt van hoe ze loopt. Ik was even door je profiel aan het zoeken of je daar wat had en toen kwam ik deze foto tegen. Hier vind ik het heel tekenend hoe ze staat, ze ontlast hierbij twee benen. Hier zit je erop, dus de belasting is natuurlijk anders, maar het is wel al van 2013. Daarom ben ik echt nieuwsgierig hoe ze loopt.
[ Afbeelding ]


Ah, maar uitgerekend deze foto is héél bijzonder :j
We waren aan de hand gaan wandelen in het bos met mijn mama, en uitgerekend op dat moment wilde ik er voor het eerst bitloos en zadelloos op. Via een bankje op haar rug geklauterd, en daar van weg gestuurd. En toen werd deze foto getrokken :j Dus op een nogal spannend moment, een first-time voor ons beide.

Ik zal morgen een filmpje maken, als ze tenminste op de zomerwei kan, het weerbericht ziet er niet zo geweldig uit momenteel. Daar draafde ze vandaag heel vrolijk op, ze stond ook heel ongeduldig te wachten om daar mee op te mogen, haar vriendjes gingen namelijk eerst :+


Kijk, en wij kijken dus allebei heel anders naar de ze foto. Ik zie een paard die twee benen ontlast, jij ziet een mooie herinnering. Daar is niets mis mee hoor, mooi juist, maar soms vertroebelt je liefde voor een dier het objectieve zicht ;) Daarom denk ik dat je wat neigt naar vermenselijking, je probeer voor jezelf een gevoelsmatig goede mening te kunnen geven, maar soms is dat wat lastig als je dier je zo dierbaar is. :)
Zo stond er op stal bij mij een meisje met een haflinger, welke soms op 3 benen uit stal kwam. Ik zag dan gewoon een paard met ontzettend veel pijn, zij zag haar maatje die ze met bute er doorheen kon trekken, want hij hinnikte nog iedere dag naar haar. Dus hij had nog zin in het leven, toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-21 17:08 



 
Profiel   

Ik vind dat er hier wel wat erg veel naar de dood toegepraat wordt hoor. En je kunt ook achter alles iets gaan zoeken: hoe kun je nou op basis van 1 foto (dus zonder verloop van tijd) zien wat ze hier doet? (Maar goed dat het een touwhalster is, anders zijn er vast ook mensen die dit gaan zien als een aanleuningsprobleem en teken dat het bit teveel vastgehouden wordt.)

En ook de aanname is gek dat je als verbonden persoon niet kunt beoordelen wanneer het wel of niet genoeg is. Waarom dat wantrouwen? Volgens mij is TS een betrokken eigenaar met een prima band met haar paard, waarom er dan niet op vertrouwen dat ze wel in staat is om dit goed te beoordelen? Er zijn zeker situaties waarin iemand misschien geen afscheid kan nemen. Maar daar tegenover zie ik toch vooral heel veel mensen die dat wel degelijk goed in kunnen schatten en het wel weten als het echt zover is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-21 17:28 



 

Shadow0 schreef
Ik vind dat er hier wel wat erg veel naar de dood toegepraat wordt hoor. En je kunt ook achter alles iets gaan zoeken: hoe kun je nou op basis van 1 foto (dus zonder verloop van tijd) zien wat ze hier doet? (Maar goed dat het een touwhalster is, anders zijn er vast ook mensen die dit gaan zien als een aanleuningsprobleem en teken dat het bit teveel vastgehouden wordt.)

En ook de aanname is gek dat je als verbonden persoon niet kunt beoordelen wanneer het wel of niet genoeg is. Waarom dat wantrouwen? Volgens mij is TS een betrokken eigenaar met een prima band met haar paard, waarom er dan niet op vertrouwen dat ze wel in staat is om dit goed te beoordelen? Er zijn zeker situaties waarin iemand misschien geen afscheid kan nemen. Maar daar tegenover zie ik toch vooral heel veel mensen die dat wel degelijk goed in kunnen schatten en het wel weten als het echt zover is.
Omdat ervaring je met een andere blik laat kijken dan alleen eens in de week een manegepaard zien, waardoor je uit één foto al meer informatie kan halen dan sommige mensen uit een uur naar een kreupel paard kijken. En juist uit die kleine signalen kun je in sommige gevallen heel veel halen. Earth zegt imo helemaal niets geks, ze verbindt er geen conclusies aan, vraagt nota bene nog om bewegend beeld, maar noemt wel iets wat haar opvalt. Misschien is het niets en stond ze net even onhandig, verplaatste ze net haar gewicht etc., maar het kan ook op wat anders duiden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-21 17:42 



 
Profiel   

Mkango schreef
Omdat ervaring je met een andere blik laat kijken dan alleen eens in de week een manegepaard zien,


Waar komt dat manegepaard ineens vandaan? De TS heeft het duidelijk over een eigen paard.

Citaat
waardoor je uit één foto al meer informatie kan halen dan sommige mensen uit een uur naar een kreupel paard kijken.


Soms. Soms kun je ook heel veel ononderbouwde aannames doen op basis van uit de context getrokken beelden. En daar wordt soms ook genoeg schade mee aangericht. Ik ben er niet zo'n voorstander van, vooral niet als de TS helemaal niet vraagt om die foto's eens gedetailleerd te beoordelen, maar vooral vraagt of ze het hoeven optillen door moet zetten of niet.

Citaat
Earth zegt imo helemaal niets geks, ze verbindt er geen conclusies aan, vraagt nota bene nog om bewegend beeld, maar noemt wel iets wat haar opvalt.


Dat is echt maar een micrometer verwijderd van al die wakkere burgers die 'alleen maar vragen stellen'. Brrrr.

Citaat
Misschien is het niets en stond ze net even onhandig, verplaatste ze net haar gewicht etc., maar het kan ook op wat anders duiden.


Doe er een spannende viool bij en zoom dramatisch stapsgewijs in op de foto en je bent vast een zeer interessant onderwerp op het spoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-21 17:50 



 
Profiel   

Shadow0 schreef
Ik vind dat er hier wel wat erg veel naar de dood toegepraat wordt hoor. En je kunt ook achter alles iets gaan zoeken: hoe kun je nou op basis van 1 foto (dus zonder verloop van tijd) zien wat ze hier doet? (Maar goed dat het een touwhalster is, anders zijn er vast ook mensen die dit gaan zien als een aanleuningsprobleem en teken dat het bit teveel vastgehouden wordt.)

En ook de aanname is gek dat je als verbonden persoon niet kunt beoordelen wanneer het wel of niet genoeg is. Waarom dat wantrouwen? Volgens mij is TS een betrokken eigenaar met een prima band met haar paard, waarom er dan niet op vertrouwen dat ze wel in staat is om dit goed te beoordelen? Er zijn zeker situaties waarin iemand misschien geen afscheid kan nemen. Maar daar tegenover zie ik toch vooral heel veel mensen die dat wel degelijk goed in kunnen schatten en het wel weten als het echt zover is.


Ik zeg helemaal niet dat het paard dood moet op basis van 1 foto, maar ik stel enkel dat het soms vertroebelend werkt als je zo veel van een dier houdt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-21 18:06 



 
Profiel   

Maar ik vind eigenlijk dat je helemaal niets moet stellen op basis van 1 foto van jaren geleden die op geen enkele manier bedoeld is om representatief te zijn en niet door ts wordt aangehaald. Gewoon alleen al uit fatsoen eigenlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-21 18:14 



 
Profiel   

Ik heb een filmpje gevonden van eerder deze week. Let wel - volop hengstig hier, dus hier draagt ze haar staart anders dan anders :+ :D

https://youtu.be/aVfGJzkG02k

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-21 18:48 



 
Profiel   

Luister vooral naar je dierenarts. Die kent jou en je paard en kan een objectievere inschatting maken. Zorg dat je een goede hebt, die je vertrouwt. Eentje waarvan je weet dat als die zegt 'het wordt misschien tijd om...' dat je die ook gelooft. Dat geeft rust en opluchting. Want je weet dat je niet alleen op jezelf met al je emoties moet vertrouwen, maar ook niet op anonieme mensen die jouw paard nog nooit van dichtbij gezien hebben. En dat geeft rust.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-21 19:02 



 
Profiel   

Shadow0 schreef
Ik vind dat er hier wel wat erg veel naar de dood toegepraat wordt hoor. En je kunt ook achter alles iets gaan zoeken: hoe kun je nou op basis van 1 foto (dus zonder verloop van tijd) zien wat ze hier doet? (Maar goed dat het een touwhalster is, anders zijn er vast ook mensen die dit gaan zien als een aanleuningsprobleem en teken dat het bit teveel vastgehouden wordt.)


LWDaisy, ik heb jouw topic gevolgd. Heb er zelf niet echt iets zinnigs aan toe te voegen, maar bovenstaande tekst, daar sluit ik me volledig bij aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-21 19:31 



 
Profiel   

Marilu schreef
Shadow0 schreef
Ik vind dat er hier wel wat erg veel naar de dood toegepraat wordt hoor. En je kunt ook achter alles iets gaan zoeken: hoe kun je nou op basis van 1 foto (dus zonder verloop van tijd) zien wat ze hier doet? (Maar goed dat het een touwhalster is, anders zijn er vast ook mensen die dit gaan zien als een aanleuningsprobleem en teken dat het bit teveel vastgehouden wordt.)


LWDaisy, ik heb jouw topic gevolgd. Heb er zelf niet echt iets zinnigs aan toe te voegen, maar bovenstaande tekst, daar sluit ik me volledig bij aan.


Ik schrik er zelf nogal van, om eerlijk te zijn... Ik zie ook wel dat ze geen jong veulen meer is hoor, maar zo versleten is ze toch niet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-21 19:40 



 
Profiel   

Wat zie jij zelf dan op dit filmpje? Want ze lijkt best te kreupelen en slepen, maar t is geen heel duidelijk filmpje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-21 20:04 



 
Profiel   

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik haar niet goed vind lopen op het filmpje. Met name achter heb ik het idee er wat aan te zien, naast “normale” stijfheid bij een ouder paard met artrose.

Succes TS. Lastige kwestie :knuffel:

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-21 20:08 



 
Profiel   

Het enige wat ik als advies kan geven:
Volg niet zomaar je dierenarts maar je eigen gevoel. Besef dat een paard pas laat pijn laat zien, maar bovenal: probeer je paard eens te beschrijven alsof het andermans paard is. Wat zou je dan zeggen en vinden?
En bepaal je eigen grens. Waar zit die? Bij gebruik pijnstillers of niet meer vrolijk ogen of meer kwalen ontwikkelen?

Dat van de dierenarts zeg ik, omdat bij mij 2 dierenartsen aangaven dat een paard wel stopt met eten of met lopen, dan hebben ze echt te veel pijn.
Ik vind zelf dat je dan echt veel en veel te laat bent. Maar ook dat is mijn mening, dat hoeft niet de jouwe te zijn.

Het is jouw paard en jij moet leven met de keuzes die je voor haar maakt. Niemand hier op bokt hoeft dat.

Succes en voor ooit alvast sterkte

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-21 20:23 



 
Profiel   

Eens met spoekkie.

TS, kan je alleen mijn eigen ervaring vertellen. Ik hield mijn paard ook steeds in de gaten. Al jaren op pensioen, niet goed genoeg om te rijden. Steeds weer problemen met zijn pezen.

In februari was het ineens mis. Hij ging nog meer compenseren. Steeds meer. En ik ging aan inslapen denken. Of nou ja, steeds meer, want ik keek al heel lang kritisch of zíjn leven nog goed voor hém was. Maar ineens was hij echt niet goed meer.

Mijn partner redeneerde als jij, paard eet, is tevreden, kijkt blij, loopt af en toe te bokken en gek te doen. Ook mijn buurvrouw, paardenvrouw in hart en nieren zag het niet. Hij staat toch tevreden te zijn.

Tot ik ze erop wees. Die kleine dingetjes die me opvielen. En ineens zagen zij het ook.

Met de dag werd het duidelijker. Pain face werd duidelijker. Heb veel staan observeren zonder dat mijn paard dat doorhad. En als ie zich ongezien waande, zag je des te meer.

Ik heb hem 3 weken terug laten gaan. Na 21 jaar samen te zijn geweest. Hij is 23 jaar geworden. Op de laatste foto's van hem (in leven) zie je er niks aan, vrolijk en alert en tevreden. Extravert.

Ze zijn zo gehaaid in het verbergen van ongemak en pijn.

En hoewel de tranen nu weer stromen om mijn maatje, de rust die het mij gegeven heeft, is onbeschrijflijk. Ik weet nu 100% zeker dat hij pijnvrij is en dat was het mooiste cadeau dat ik hem kon geven.

Kijk diep in je eigen hart, kijk op onbewaakte ogenblikken naar je paard. Vooral als zij op rust staat. Wat doet ze dan? Hoe kijkt zij, hoe staat zij.

Want als je echt durft te luisteren, vertellen ze meer dan je denkt. En eigenlijk ook meer dan je eigenlijk wilt horen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-21 20:40 



 
Profiel   

Ik wil jullie danken voor jullie antwoorden en ervaringen, maar wil tevens ook vragen om te stoppen met mij in een bepaalde richting te duwen. Ik weet dat ik op een dag dé beslissing zal moeten maken - dat weet ik al 10 jaar - maar dat is nu nog niet aan de orde.

Mijn paard is mijn absolute nummer 1. Bepaalde dingen wilt een mens liever niet zien, ik ook niet - maar geloof me, ik zie haar graag genoeg om eerlijk te zijn naar haar toe en het wél te zien, als het er is.

In dit geval gaat niet enkel zien, maar ook kénnen op. Ik kén mijn Daisy, zoals jullie jullie paarden ook kennen.
Daardoor weet ik dat ik een koele kikker heb, die zich zelden laat gek maken door andere paarden als die bijvoorbeeld een paard en koets spotten en daardoor beginnen rennen. Ik heb het type paard dat dan eens met haar ogen rolt en zucht, zo van "kinderen..."

De ruin waar ze nu mee op de zomerwei staat, vind ze leuk genoeg om af en toe mee door de wei te rennen.

Zo is ze nu, als 19-jarige, en zo was ze ook al als 6-jarige.

Natuurlijk loopt ze niet 100% want ze is nu eenmaal 19 jaar, en ze heeft nu eenmaal artrose.
Maar als grasmaaier-zijnde is dat geen probleem. Ze wordt niet meer gewerkt, niet meer belast. Dus de slijtage waar wij tegenaan lopen, hoeft geen groot issue te zijn. Natuurlijk doet het pijn aan mijn hart om te zien als ze stijf recht komt na een dutje, maar eerlijk, daar laat je toch geen paard voor inslapen?! Als het dat is? Als die stijfheid er binnen de minuut is uitgestapt?

Ja, bij de smid hebben we het moeilijk. 2x per jaar.
Moet ik haar daarvoor laten inslapen?

Ze is niet 100% - maar ze is nog veel te goed om al te laten gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-21 09:13 



 
Profiel   

Je kunt geen zinnig woord zeggen over dit soort zaken op afstand.
Ik was door dit topic ook even getriggerd omdat mijn merrie 18 is, wat ‘kraakt’ en haar rechtervoet liever niet gaf.

Gelukkig stond er een afspraak met de dierenarts/ chiropractor.
Merrie mag graag eens ruzie maken en zat vast in de hals, en nog ergens in de achterhand. Dit is opgelost en nu heeft ze rechts weer veel makkelijker.
Ik heb wel een goed supplement meegekregen, want de kans dat er ‘iets’ zit is vrij groot op deze leeftijd.

Ik weet niet of ik er overheen gelezen heb, maar heb je een ECHT goede dierenarts/ chiropractor haar ook al eens even echt goed laten nalopen?
Daar los je geen artrose mee op, maar alles helpt om betere voorwaarden te scheppen.

Richt je op wat je zelf ziet, wat je dierenarts ziet en derden die jouw paard kennen en in het echt zien.
Op zo’n forum zit je jezelf alleen maar gek te maken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-21 09:23 



 
Profiel   

Overigens ben ik zelf ook bang het niet meer te zien. Ik heb daarom met meerdere mensen afspraken gemaakt. Als zij denken: “goh Sanet, waar ben je mee bezig?” Dan mogen zij aan de bel trekken. Je kan niet zomaar iedereen daarin geloven. Ik begon met wedstrijden rijden toen mijn paard 13 was. Dat vonden sommige mensen al sielaaagh want het was al zo’n oud paard.....

@TS: Heb je die tip met de zwiltwrat al eens geprobeerd? Mijn merrie is idd heel fel op aan de zwiltwrat zitten. Ook als ik hem korter wil maken. Kun je uitkijken dat je geen blauw oog geslagen wordt :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-21 12:29 



 
Profiel   

Sanet schreef
Overigens ben ik zelf ook bang het niet meer te zien. Ik heb daarom met meerdere mensen afspraken gemaakt. Als zij denken: “goh Sanet, waar ben je mee bezig?” Dan mogen zij aan de bel trekken. Je kan niet zomaar iedereen daarin geloven. Ik begon met wedstrijden rijden toen mijn paard 13 was. Dat vonden sommige mensen al sielaaagh want het was al zo’n oud paard.....

@TS: Heb je die tip met de zwiltwrat al eens geprobeerd? Mijn merrie is idd heel fel op aan de zwiltwrat zitten. Ook als ik hem korter wil maken. Kun je uitkijken dat je geen blauw oog geslagen wordt :)


Die tip heb ik nog niet geprobeerd, dat ga ik morgen wel doen, ik laat het weten! :j

Ik heb inderdaad wel aan een aantal mensen die dicht bij mij en mijn paard staan, die weten dat ik van hen verwacht dat zij aan de bel trekken als ik het zelf niet zie :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-21 13:04 



 
Profiel   

Betreft het "alleen maar" voeten optillen of betreft het "juist" voeten optillen.
Ask yourself.

Als een paard daadwerkelijk zoveel waarneembare pijn en invaliditeit ervaart aan een van de meest essentiele onderdelen die een vluchtdier bezit; Het bewegingsapparaat, dan begrijp ik niet dat je dit nog goed praat voor jezelf.
Zeker omdat dit alleen nog maar slechter wordt.
Je kunt niet te vroeg met euthanasie zijn, enkel te laat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-21 13:15 



 
Profiel   

BarbaLala schreef
Je kunt niet te vroeg met euthanasie zijn, enkel te laat.


Pffff! Hier kan ik echt niets mee he? Alles wat leeft gaat dood, zo werkt het. Dan kun je een veulentje ook wel gelijk laten inslapen. Want je kunt niet vroeg genoeg zijn en hij gaat toch wel dood? :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-21 13:18 



 
Profiel   

Sanet schreef
BarbaLala schreef
Je kunt niet te vroeg met euthanasie zijn, enkel te laat.


Pffff! Hier kan ik echt niets mee he? Alles wat leeft gaat dood, zo werkt het. Dan kun je een veulentje ook wel gelijk laten inslapen. Want je kunt niet vroeg genoeg zijn en hij gaat toch wel dood? :(


Dan vraag je wat er mee bedoeld wordt ipv zelf iets te verzinnen. :)*

Een dier leeft in het moment en weet niet dat hij of zij er straks of morgen of volgend jaar niet meer is. Daarom is het beter om niet te wachten met euthanaseren tot het ècht helemaal niet meer gaat.
Dat is voor een dier (en zeker voor een vluchtdier) alleen maar onnodig extra leed.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-21 13:33 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 4 [ 91 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen