Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 3 [ 72 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats een nieuw onderwerp

Paard onzuiver, geen oorzaak te vinden

 
Profiel   

Die van ons is ook helemaal door de medische molen geweest omdat hij achter zo beroert was. Uiteindelijk ook hals op de foto gezet, had hij net achter zijn oren een ontsteking, geloof bij zijn tweede halswervel. Ondanks osteopaat en eerst DA niks gemerkt, omdat we het aan de achterkant zochten. DA zei later dat hals er voor kan zorgen dat hij achter erg beroert is.

Vandaar dat ik daar aan dacht!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-21 16:20 



 
Profiel   

Amado7 schreef
Die van ons is ook helemaal door de medische molen geweest omdat hij achter zo beroert was. Uiteindelijk ook hals op de foto gezet, had hij net achter zijn oren een ontsteking, geloof bij zijn tweede halswervel. Ondanks osteopaat en eerst DA niks gemerkt, omdat we het aan de achterkant zochten. DA zei later dat hals er voor kan zorgen dat hij achter erg beroert is.

Vandaar dat ik daar aan dacht!


Dat lijkt me dan sowieso zinvol voor ts om naar te kijken. :)

Hoe bedoel je trouwens dat hij als een draver loopt TS? Bedoel je dat hij snel draaft of doet hij tolten? Wan dan zou ik eerder denken aan iets van ijslander :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-21 16:25 



 
Profiel   

Earth schreef
Amado7 schreef
Die van ons is ook helemaal door de medische molen geweest omdat hij achter zo beroert was. Uiteindelijk ook hals op de foto gezet, had hij net achter zijn oren een ontsteking, geloof bij zijn tweede halswervel. Ondanks osteopaat en eerst DA niks gemerkt, omdat we het aan de achterkant zochten. DA zei later dat hals er voor kan zorgen dat hij achter erg beroert is.

Vandaar dat ik daar aan dacht!


Dat lijkt me dan sowieso zinvol voor ts om naar te kijken. :)

Hoe bedoel je trouwens dat hij als een draver loopt TS? Bedoel je dat hij snel draaft of doet hij tolten? Wan dan zou ik eerder denken aan iets van ijslander :P



Ze heeft(had toen ze nog goed liep) een heel erg ruime en vlotte draf, zeker op wandeling, kon je bijna niet op blijven zitten :D en haar galop ziet er ook typisch draver uit.
Tölten doet ze niet, manken als ze bij momenten te snel gaat wel, maar dat is geen ‘normale’ gang voor haar..

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-21 16:30 



 
Profiel   

Amado7 schreef
Die van ons is ook helemaal door de medische molen geweest omdat hij achter zo beroert was. Uiteindelijk ook hals op de foto gezet, had hij net achter zijn oren een ontsteking, geloof bij zijn tweede halswervel. Ondanks osteopaat en eerst DA niks gemerkt, omdat we het aan de achterkant zochten. DA zei later dat hals er voor kan zorgen dat hij achter erg beroert is.

Vandaar dat ik daar aan dacht!



Die ga ik dan zeker meenemen en bespreken met DA en Orthopedist!
Bedankt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-21 16:31 



 
Profiel   

Stenzotje schreef
imaudy schreef
Wat voor paard is Ora? Het loopje van haar doet bij ook wel een beetje denken aan een stijve ijslander.



Geen idee, ze had geen papieren toen ik haar kocht.. ze heeft soms wat het loopje van een draver en galoppeert van nature al erg moeilijk dus er werd altijd gedacht aan kruising draver, maar er is eigelijk niets bekend


Ja kruising draver zou kunnen. Die kunnen best een beetje vreemde gangen hebben, beetje tussen galop en draf zitten. Ik vind de onregelmatigheid op het tweede filmpje op het eind het duidelijkste.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-21 16:39 



 
Profiel   

Komt hier toevallig iets bekend uit voor?

Citaat
stijfheid/stramheid
- het paard lijkt lui of niet vooruit te komen
- gespannen buik
- het paard geeft aan zadelen en aansingelen zeer onprettig te vinden
- het paard is moeilijk te trainen en laat mogelijk probleemgedrag zien zoals bokken, staken of steigeren
- spierspasmen die over het hele lichaam voor kunnen komen, maar het vaakst te zien zijn op de flanken, hals en schouders
- het paard wil niet meer bewegen maar strekt zich uit alsof het moet plassen
- algehele tekenen van pijn ("pain face", zich afzonderen van de kudde, een gelaten houding)
- veel zweten
- harde spieren, met name op de achterhand
- schrapen met de voorvoeten
- flehmen
- meteen na het trainen willen rollen
- het lichaam en met name de achterhand veelvuldig schuren aan wanden of andere objecten of hier met de achterhand op leunen
- moeite hebben hun voeten omhoog te houden voor de smid
- moeite om in "cross-ties" te staan
- moeite met het reizen in de trailer
- plotselinge spierafname zonder dat daar een reden voor is
- overmatig met de neus aan de grond lopen tijdens het longeren of rijden
- afwijkende manier van op rust staan (benen onder de massa of juist gestrekt)
- afwijkend gangwerk

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-21 17:13 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Week gekoot/hypermobiel in combinatie met protest en rugklachten doet mij denken aan ESPA (voorheen DSLD). Die verdikte pezen passen daar ook bij.
Een aandoening die een hoop DA's niet kennen, en vaak alleen gelinkt wordt aan Peruaanse Paso's, maar die vaker voorkomt dan men denkt, ook bij niet-Paso's.


Ik zou inderdaad ook echt hier eens naar kijken, ik vind ook dat ze in de koten echt opvallend ver doorzakt, en het beeld van de rug kan daar idd ook zeker door veroorzaakt worden.

We hebben hier een paard gehad met DSDL zoals het toen genoemd werd, en die was in beweging echt heel erg zoals dit paard. Was overigens gewoon een warmbloed. Is helaas lastig met zekerheid te diagnostiseren, bij het paard wat ik kende is het met autopsie aangetoond.
Overigens zijn ze daar jaaaaaaren mee bezig geweest, hebben elke grote kliniek wel gehad toen voor daaraan gedacht werd, blijkbaar nog steeds heel onbekend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-21 17:18 



 
Profiel   

Stenzotje schreef
Seltje schreef
Filmpje: uploaden op YouTube en link hier plaatsen.

Je hebt er al veel moeite in gestoken, en je bent bij 1 van de beste artsen in de regio... Ik zou dan even de alternatieve weg ingaan als equitom het niet kan vinden.


Gelukt denk ik, hier 2 filmpjes
https://youtu.be/mNIndjykj78
https://youtu.be/kMyM3DViN9U


Ik vind haar erg strak in haar fascies. Vooral cto (hals, romp overgang) en lso (lendenen, achterhand overgang).
Een paard dat zo strak in de spieren en fascies zit kan ook niet soepel bewegen.
Ik zie vooral bewegings kreupelheid en dat is niet altijd medisch te verklaren. Dat kan gewoon strak in de spieren en fascies zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-21 17:44 



 
Profiel   

Elin_ schreef
Komt hier toevallig iets bekend uit voor?

Citaat
stijfheid/stramheid
- het paard lijkt lui of niet vooruit te komen
- gespannen buik
- het paard geeft aan zadelen en aansingelen zeer onprettig te vinden
- het paard is moeilijk te trainen en laat mogelijk probleemgedrag zien zoals bokken, staken of steigeren
- spierspasmen die over het hele lichaam voor kunnen komen, maar het vaakst te zien zijn op de flanken, hals en schouders
- het paard wil niet meer bewegen maar strekt zich uit alsof het moet plassen
- algehele tekenen van pijn ("pain face", zich afzonderen van de kudde, een gelaten houding)
- veel zweten
- harde spieren, met name op de achterhand
- schrapen met de voorvoeten
- flehmen
- meteen na het trainen willen rollen
- het lichaam en met name de achterhand veelvuldig schuren aan wanden of andere objecten of hier met de achterhand op leunen
- moeite hebben hun voeten omhoog te houden voor de smid
- moeite om in "cross-ties" te staan
- moeite met het reizen in de trailer
- plotselinge spierafname zonder dat daar een reden voor is
- overmatig met de neus aan de grond lopen tijdens het longeren of rijden
- afwijkende manier van op rust staan (benen onder de massa of juist gestrekt)
- afwijkend gangwerk


Buiten stijf en stram zijn en moeite met achterhand voeten te geven, heeft ze niet echt iets van de andere dingen..
Over welke diagnose gaat dit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-21 20:59 



 
Profiel   

Pssm, maar naar wat jij beschrijft ts is dit geen typische pssm'er.
Is je paard door de osteopaat ook volledig losgemaakt in de bovenlijn? Er zijn op de scans en foto's geen breuken in het bekken te zien?
Hoe soepel is het paard in zijn hals? Gevoelig op de schoft?
Zijn de heupen gecontroleerd bij de onderzoeken?
Hoe is haar cyclus?
Heeft ze ooit eerder periodes gehad met slechter lopen en zo ja, wanneer was dat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-21 21:08 



 
Profiel   

Wildgirl schreef
Pssm, maar naar wat jij beschrijft ts is dit geen typische pssm'er.
Is je paard door de osteopaat ook volledig losgemaakt in de bovenlijn? Er zijn op de scans en foto's geen breuken in het bekken te zien?
Hoe soepel is het paard in zijn hals? Gevoelig op de schoft?
Zijn de heupen gecontroleerd bij de onderzoeken?
Hoe is haar cyclus?
Heeft ze ooit eerder periodes gehad met slechter lopen en zo ja, wanneer was dat?


Osteopaat heeft idd alles losgemaakt met name zeker de bovenlijn, door last van rug, bekken worden deze altijd extra zorgvuldig nagekeken en losgemaakt. Scans, foto’s niets te zien.

Hals is normaal, de eene kant iets soepeler dan de andere, maar niet verontrustend.

Heupen zijn klinisch mee nagekeken, gevoeld.

Haar cyclus.. geen idee..

Nooit eerder periodes gehad van slecht lopen, vorig jaar mank en sindsdien niet meer 100% geweest

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-21 21:40 



 
Profiel   

Supertje schreef
Ibbel schreef
Week gekoot/hypermobiel in combinatie met protest en rugklachten doet mij denken aan ESPA (voorheen DSLD). Die verdikte pezen passen daar ook bij.
Een aandoening die een hoop DA's niet kennen, en vaak alleen gelinkt wordt aan Peruaanse Paso's, maar die vaker voorkomt dan men denkt, ook bij niet-Paso's.


Ik zou inderdaad ook echt hier eens naar kijken, ik vind ook dat ze in de koten echt opvallend ver doorzakt, en het beeld van de rug kan daar idd ook zeker door veroorzaakt worden.

We hebben hier een paard gehad met DSDL zoals het toen genoemd werd, en die was in beweging echt heel erg zoals dit paard. Was overigens gewoon een warmbloed. Is helaas lastig met zekerheid te diagnostiseren, bij het paard wat ik kende is het met autopsie aangetoond.
Overigens zijn ze daar jaaaaaaren mee bezig geweest, hebben elke grote kliniek wel gehad toen voor daaraan gedacht werd, blijkbaar nog steeds heel onbekend.

Het is goed bedacht, maar ik denk persoonlijk niet dat het om DSLD gaat. Dit paard had eerder niet slecht gelopen, maar is op een dag kreupel uit de wei gekomen. Dat doet veel meer denken aan een acuut trauma, en niet aan een progressieve ziekte.

Verder geloof ik niet direct dat het iets met het SI-gewricht te maken heeft. Paarden met SI-problemen lopen doorgaans nauw voor en achter, terwijl deze merrie achter net opvallend wijd loopt.

Tildren zou ik niet aan beginnen, tenzij je absoluut zekerheid hebt dat het inderdaad om een bot probleem gaat. Wat had de botscan eigenlijk concreet opgeleverd ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-21 15:59 



 
Profiel   

Stenzotje schreef
Amado7 schreef
Misschien lees ik er overheen. Maar is haar nek al een keer op de foto gezet ?



Nee nek is niet op de foto geweest, waarom denk je daaraan?


Dacht ik ook aan. Ik vind haar voor ook niet goed lopen. Kreupelheid en vastzetten achterhand kan net zo goed ontlasten van de voorhand/hals zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-21 16:13 



 
Profiel   

Hoe gaat het nu TS?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-21 01:49 



 
Profiel   

Ik voor ook niet regelmatig. Als het budget het nog toelaat zou ik hals (ev voorbenen ) zeker meenemen. Door het overbouwde komter veel meer gewicht op haar voorkant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-21 05:53 



 
Profiel   

Reacties niet gelezen

Maar wat ik mis in je op is foto's van de rug?
Echo's si gewricht, baarmoeder en eierstokken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-21 05:57 



 
Profiel   

Marigo schreef
Hoe gaat het nu TS?



Er is nog een inwendige echo gedaan en foto’s van de hals, maar helaas niets.. besloten om niet verder te zoeken.. zowel financieel als voor mijn paard mentaal.. ze staat nu op een weitje in eigen beheer en we zijn begonnen met wat clickertraining om toch de dingen weer wat leuker te maken.. en verder geniet ze gewoon van haar lui lekker leventje op de wei..
En ik moet eerlijk zeggen.. voor het eerst in jaren zie ik mijn paard oprecht gelukkig zijn. Ondanks dat ze stijf en moeizaam loopt zie ik haar ook vaak bokken en lopen door de weide.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-21 06:59 



 
Profiel   

Indi_Vito schreef
Reacties niet gelezen

Maar wat ik mis in je op is foto's van de rug?
Echo's si gewricht, baarmoeder en eierstokken?


Foto’s van de rug zijn genomen, lichte kissing spines
Inwendige echo is 2x genomen en niets te zien

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-21 07:37 



 
Profiel   

Paar dingen waar ik nog aan denk:
-onderliggend lyme of PPID... dit kan ook een ontstekings-achtig beeld geven, vergelijkbaar met reumaklachten of fibromyalgie. Dit is vrij makkelijk te testen.

- ze loopt op blote voeten. Alhoewel de meeste gezonde paarden prima lopen op blote voeten, zitten er natuurlijk exemplaren tussen die echt pijn ervaren in de voeten. De manier waarop ze loopt lijkt soms wel wat alsof ze die voorhand (voeten?) wat lijkt te willen ontzien. Ook hier kun je dat testen met een ijzertje of bijvoorbeeld equine fusion hoefschoenen met zolen erin, en kijken of ze weer beter loopt na een aantal dagen.

- met dat hele kribbige en niet graag willen draven denk ik ook direct aan de maag. Ook dit is makkelijk te testen. Steek je licht eens op in het maagzweren topic.

Dit zijn toch een aantal veel voorkomende zaken die een keur aan klachten kunnen laten zien. Misschien zoek je teveel mechanisch en zit het meer intern.
Veel sterkte, je bent goed bezig!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-21 08:02 



 
Profiel   

Stenzotje schreef
Marigo schreef
Hoe gaat het nu TS?



Er is nog een inwendige echo gedaan en foto’s van de hals, maar helaas niets.. besloten om niet verder te zoeken.. zowel financieel als voor mijn paard mentaal.. ze staat nu op een weitje in eigen beheer en we zijn begonnen met wat clickertraining om toch de dingen weer wat leuker te maken.. en verder geniet ze gewoon van haar lui lekker leventje op de wei..
En ik moet eerlijk zeggen.. voor het eerst in jaren zie ik mijn paard oprecht gelukkig zijn. Ondanks dat ze stijf en moeizaam loopt zie ik haar ook vaak bokken en lopen door de weide.



Fijn dat jullie samen ook plezier maken. Zeker na zo’n intensieve zoektocht. Gelijk heb je, mentaal is het ook voor allebei even fijn niet aan altijd met het medische bezig te zijn.
Veel beterschap en succes samen

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-21 08:23 



 
Profiel   

Konden ze maar praten he..op de filmpjes lijkt ze op linksvoor te vallen. Ik vind haar ook erg stijf in de rug en hals. Was ze dat altijd al? als ze pijn hebben gaan ze soms ook de rug vasthouden, maar van rugpijn kunnen ze ook beroerd gaan lopen.

Ik vind de tip van de revalidatietrainer geen verkeerde, deze kunnen vaak meedenken en hebben veel probleem paarden gezien.

In ieder geval doe je heel erg je best voor je paard, chapeau! het feit dat het zo lang duurt en niet lijkt te verbeteren zou het inderdaad in de fascia kunnen zitten. Myofasciaal behandelen zou een optie kunnen zijn, een goede revalidatie trainer zou dit moeten kunnen zien/ merken etc.

Juist ook omdat je het dier kreupel uit de wei heb gehaald, ze kan natuurlijk uitgegleden zijn of een trap hebben gehad waardoor het ea er in is geschoten.

Stofwisselingsziekten kunnen ook een stijf, moeizaam bewegend beeld geven..maar het lijkt mij dat deze klachten dan al eerder voor hadden moeten komen. Maar goed, wel belangrijk om in het achterhoofd te houden wellicht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-21 08:45 



 
Profiel   

Ik zou tzt toch een bifosfonaat infuus laten geven en revalidatie training gaan doen, om haar beweging wat te verbeteren. Mijn merrie bokte ook in de wei/paddock echter waren dat geen vreugdebokken. Buitenstaanders denken dat ze zich even lekker laat gaan, ik weet helaas wel beter.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-21 08:50 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 3 [ 72 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen