Paard zet altijd hetzelfde been voor

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Noblesse_

Berichten: 1839
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Belgie

Paard zet altijd hetzelfde been voor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 18:42

Hoi,

Ik heb even een vraagje. Mijn 3 jarige volbloed zet altijd zijn rechterbeen naar voor als hij z’n muesli krijgt. Het viel me op dat dit 90% van de tijd altijd rechts is en bijna nooit links naar voor zet. Ik dacht dat het misschien ongelijke bodem was, maar ik voer hem op verschillende plekken en hij doet het altijd zo.
Tijdens het grazen doet hij dit weinig tot niet, hij verplaatst gewoon één voor één z’n benen en zet ook gewoon links naar voor.

Hij is niet kreupel of onregelmatig en galoppeert vrolijk door de wei.

Hij heeft ietwat platvoeten, dit wordt echter goed bijgehouden zo goed mogelijk aangepast door de hoefsmid.
Hij staat niet op ijzers.

Moet ik me zorgen maken?

Voorbeeldje van hoe hij erbij staat als hij z’n slobber of muesli krijgt. Dit doet hij op verschillende ondergronden hetzelfde.
Afbeelding

gerlindie

Berichten: 4631
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Paard zet altijd hetzelfde been voor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 18:46

Ik heb dit gezien bij een paard toen ik een dagje met de chiropractor meeliep.
Als je die merrie een stapje voor- of achteruit zette, zag je dat ze er altijd voor zorgde dat rechst voor stond.
Als je goed keek, zag je dat haar ene schouderblad ook hoger zat dan haar andere.

Direct na de behandeling was het al veel gelijker,en wilde ze niet meer per se met hetzelfde been vooruit staan.

Paard was dus gewoon scheef :)
Been voor was een gewoonte, misschien vanuit compensatie voortgekomen

pillow
Berichten: 7786
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 18:47

Ik zie het probleem niet. Hij heeft gewoon een voorkeur voor rechts. Als hij het voor de rest niet doet, niks aan de hand.

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Re: Paard zet altijd hetzelfde been voor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 18:57

Hij zal inderdaad iets scheef zijn, net als de meeste paarden én mensen. Kan je inderdaad met behandeling en training verminderen.

Noblesse_

Berichten: 1839
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Belgie

Re: Paard zet altijd hetzelfde been voor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-21 10:45

Oh oké, ik vermoedde ook al een natuurlijke scheefheid oid maar een klein stemmetje in m’n hoofd maakte me toch wat bang :+ .
Hij heeft nu eventjes vakantie maar daarna gaan we eraan werken.