Hoefschoenen, ja of nee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 10:46

Ik heb ooit een paard gehad met brokkelhoeven daar had ik old Macs. Het dier haalde mijn laatste twijfels weg. Zag hij ze komen dan deed hij zijn voorheen al omhoog, en zijn hoeven werden er alleen beterden van zelfs zo dat de smid aangaf dat hij dat nooit verwacht had en dacht dat ik hem iets gaf als supplement naast zijn voer en biotine!. We hebben er marathons mee gemengd, trektochten op gereden,strandritten op gereden ,gedressuurd en mee gesprongen. Als de we9ide te hard was wilde hij ze ook aan dat gaf hij dan zelf aan door zijn voeten niet te willen optillen om ze uit te doen, zo erg was het.

Ik heb het over 15 jaar terug en toen was dat nog niet zo bekend en waren er veel vooroordelen , we hebben veel en vaak wat uit moeten leggen ook bij gejureerde momenten !.
Wel had ik er 3 paar 2 om afte wisselen in de zomer en een-paar met kalkoenen erin voor de wedstrijden op gras onder het zadel als aangespannen!

Mijn advies meteen doen zorg wel dat ze goed aangemeten worden en een goede; pasvorm hebben!.
Mijn paard hield van zijn sportschoenen echt hij vond het fijn ze te dragen! *\o/*

girlyggirl

Berichten: 3094
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 15:01

kwita schreef:
Ik heb ooit een paard gehad met brokkelhoeven daar had ik old Macs. Het dier haalde mijn laatste twijfels weg. Zag hij ze komen dan deed hij zijn voorheen al omhoog, en zijn hoeven werden er alleen beterden van zelfs zo dat de smid aangaf dat hij dat nooit verwacht had en dacht dat ik hem iets gaf als supplement naast zijn voer en biotine!. We hebben er marathons mee gemengd, trektochten op gereden,strandritten op gereden ,gedressuurd en mee gesprongen. Als de we9ide te hard was wilde hij ze ook aan dat gaf hij dan zelf aan door zijn voeten niet te willen optillen om ze uit te doen, zo erg was het.

Ik heb het over 15 jaar terug en toen was dat nog niet zo bekend en waren er veel vooroordelen , we hebben veel en vaak wat uit moeten leggen ook bij gejureerde momenten !.
Wel had ik er 3 paar 2 om afte wisselen in de zomer en een-paar met kalkoenen erin voor de wedstrijden op gras onder het zadel als aangespannen!

Mijn advies meteen doen zorg wel dat ze goed aangemeten worden en een goede; pasvorm hebben!.
Mijn paard hield van zijn sportschoenen echt hij vond het fijn ze te dragen! *\o/*


Oe! Met kalkoenen! Wist niet eens dat dat bestond hihi word steeda aantrekkelijker.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoefschoenen, ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 15:25

Dennis hier op bokt heeft ook passervice. Ik heb via haar een set scootboots aangeschaft. Heel blij mee en gaan hier ook lang mee.

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 15:45

Sintara schreef:
Mloes schreef:
Hier een online pasadvies gekregen van hoofwear.nl; moest foto’s uit alle hoeken maken met liniaal erbij en zo heeft hij me schoenen aangeraden. Ze passen perfect, pony loopt er top mee (ik heb de Cavallo Trek).

Dat moest ik inderdaad ook doen, maar vervolgens kwam ze met een paar verschillende modellen en maten langs om te kijken welke de beste keus is. Duurde wel vrij lang, arme paard moest 1,5 uur voetjes geven haha. Maar dan heb je wel schoenen die passen en irl uitleg hoe ze aan moeten enzo. Vond ik prettig


Oh echt, via hoofwear? Begreep dat zij niet aan huis komen, dus dat je daarheen moet. Zonder trailer enzo werd dat lastig :Y) kreeg 1 model getipt en die past gelukkig! Makkelijke voetjes wellicht.

Nielojram

Berichten: 7799
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Hoefschoenen, ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 19:31

Als je ijzers er binnen no-time vanaf vliegen gaan hoefschoenen dat ook doen.
Zorg er eerst voor dat de hoef weer een natuurlijke vorm heeft.
Kost wat.
Duurt wat langer.
Maar je kan dan nog langer genieten van je paard :-)

MissyNr1
Berichten: 134
Geregistreerd: 29-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 21:03

Nielojram schreef:
Als je ijzers er binnen no-time vanaf vliegen gaan hoefschoenen dat ook doen.
Zorg er eerst voor dat de hoef weer een natuurlijke vorm heeft.
Kost wat.
Duurt wat langer.
Maar je kan dan nog langer genieten van je paard :-)


Dat was bij mijn paard zeker niet het geval, denk dat het meer ligt aan de pasvorm van de schoen en hoe het paard beweegt. Ik heb een flink aantal modellen geprobeerd, varierend van snel losschieten tot prima blijven zitten. En mijn paard heeft ook ijzers gehad, die bleven ook altijd op hun plek

nayla

Berichten: 312
Geregistreerd: 09-07-10
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 21:23

Mijn quarter heeft floating boots en mijn shet heeft equine fusions, beiden vallen goed mee al hebben we zelf een voorkeur voor de equine fusions maar die pasten net niet optimaal voor de quarter. Onze bekapper werkt samen met hoofwear dus dat was wel handig om alles juist te meten en te passen.

sunny43
Berichten: 1063
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 18:34

sevke schreef:
Ik heb de flex hoof boots. Werken prima, blijven goed zitten in alle gangen en op alle ondergronden. Zelfs bij oversteken rivieren met veel keien :D
Ik heb een IJs die graag zwijnt, dus letterlijk alle gangen :+
edit: ik heb ook via de passervice van Equischoen gewerkt. We hadden eerst Renegades, maar daar waren we niet zo tevreden van. We verloren er wel eens eentje en het is ook zo'n gedoe met die kabeltjes. Via de passervice hebben we nu die flex boots en die zijn super. De quarter van mijn man heeft nog een ander model voor zijn achtervoeten, de scoot boots.


Mmm ik verlies mijn flexboots wel bij een rengalop of een te enthousiaste rentelgang... oeps!
Ben nog op zoek naar iets wat wel atlijd blijft zitten.

Jaren renegades gebruikt voor andere pony maar... snap niet wat je met die kabeltjes bedoeld, 1 malig goed afstellen en nooit meer aanzitten! Ik heb er heel wat versleten.

Sjaco
Berichten: 375
Geregistreerd: 31-10-15

Re: Hoefschoenen, ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 18:48

Ik lees iets over hoefschoenen met kalkoenen. Maar ik heb ook weleens gehoord dat hoefschoenen zelf ook al behhorlijk grip hebben op gras.

Wat zijn jullie ervaringen?

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Hoefschoenen, ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 18:52

Ik heb flex boots en als ik zie hoe stevig ze vast zitten ben ik echt enorm verbaasd dat paarden ze uit krijgen. Hoe dan?

Mij is juist afgeraden met hoefschoenen te rijden op gras. Kan erg gevaarlijk zijn omdat het gladder is

sunny43
Berichten: 1063
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 18:48

Saaams schreef:
Ik heb flex boots en als ik zie hoe stevig ze vast zitten ben ik echt enorm verbaasd dat paarden ze uit krijgen. Hoe dan?

Mij is juist afgeraden met hoefschoenen te rijden op gras. Kan erg gevaarlijk zijn omdat het gladder is



Scheelt heel veel welk paard mbt op gras rijden. Ik heb mijn mijn haflinger ook altijd last met ijzers op kort gras, met mijn ijslander nog nooit iets van glijden mee gemaakt met schoen of ijzer...

Flexboots zitten wel steving vast maar toch zijn ze ineens uit... bij wat te veel enthousiasme.

sunny43
Berichten: 1063
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 18:49

Sjaco schreef:
Ik lees iets over hoefschoenen met kalkoenen. Maar ik heb ook weleens gehoord dat hoefschoenen zelf ook al behhorlijk grip hebben op gras.

Wat zijn jullie ervaringen?


Ik heb nu wel vipers met widiapuntjes overgenomen recentelijk. Die ga ik over de ijzers doen als we weer zo'n sneeuw periode krijgen. Maar ik geloof nooit dat die op gras veel verschil gaan maken. Maar dit zijn widia puntjes en geen kalkoenen