Stagiair van smid doet paard, nu flinke da rekening

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 15:09

hunter87 schreef:
Ok, best vreemde reacties hier. Lezen jullie wel goed?

Als iemand per direct zegt dat het paard platter op de voeten staat, takken van de ijzers dus verder naar achter liggen dus meer risico op aftrappen, hoe kan je dan bedenken dat er GEEN verband is...?

En afscheid nemen van mij als klant, haha prima geen probleem maar liever een smid die mn paard netjes doet dan een smid die mn paard verkloot

Het is niet zo dat als jij geen gelijk hebt en geen gelijk krijgt een ander niet goed leest hoor.
Probeer eens wat meer naar jezelf te kijken, dat gaat je echt wel helpen in de communicatie en verwachtingspatronen met anderen.

Gini
Berichten: 17903
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 20:04

Jasmijn159 schreef:
Ik heb nog nooit betaald als de smid terug moest komen om een afgetrapt ijzer er weer onder te slaan. Is dat normaal?


Hangt ervan af. Mijn paard trapte ze zo vaak af, dat ik het abnormaal had gevonden als die zijn werkdag telkens gratis had omgegooid. Maar goed, dan spreek ik ook van een periode waarin mijn paard het leuk vond om in drie weken tijd haar ijzers even vaak af te trappen. :D

f4bjheu
Berichten: 987
Geregistreerd: 09-03-13
Woonplaats: op de aarde

Re: Stagiair van smid doet paard, nu flinke da rekening

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 20:50

Zie de reactie van Floortje voor juridisch. Denk niet dat er een (bewijsbaar) causaal verband is.

Verdere toevoegingen;
- tip voor volgende keer; vraag aan DA wat hij van t beslag vindt. Als het een praktijk is; als je denkt dat je paard kreupel is door de smid, laat dan je paard beslaan door de smid Vd da (iig 1x)
- denk rustig na over wat er allemaal is gebeurd en hoe je daar zelf ook op hebt gereageerd. Het is logisch dat je enorm baalt (mag ook!), maar hoe je dat uit/daar mee om gaat is een andere vraag. Lees bijvoorbeeld dit topic door om je eigen reacties even te lezen en hoe die over komen. Even rustig aan doen voor je je smid spreekt is denk ik wel handig, hard op het werk, zacht op de man :)
- ik heb een zelfde situatie gehad. Paard trapt sowieso snel ijzers er af (zelfs in stal een keer gebeurd). Op een gegeven moment 3x in 2 weken. Da; kreupel. Bij mij was het echter zo dat ze een lichte peesblessure had waardoor haar been wat trager was, dus trapte ze de ijzers er af. Aftrappen zelf is niet echt top voor benen, zeker niet als ze het een beetje onhandig doen. Punt is; kan prima dat door het aftrappen de blessure meer geïrriteerd is geraakt, maar ik denk dat de kans behoorlijk groot is dat het paard al (licht) geblesseerd was voor de eerste keer aftrappen.
- naast goed vallende springschoenen (en groter is niet altijd beter, ja moet grond raken maar moet flubberen), hebt het ook om extra nagels er in te slaan, takken aan de achterkant iets in te korten (dus waar hoef op staat is gewoon normaal, maar steekt weinig uit), er voor te zorgen dat het paard beter kan afrollen door een opzetje en wat mijn smid ook doet zijn de eindjes van het ijzer afslijpen. Horizontaal gezien lijkt het dan bij wijze van spreken eerder een ovaal dan vierkant (als in de randjes dus afgeslepen). Dat zorgt er voor dat zelfs als ze er op staan, de hoef minder grip heeft om t ijzer er ook echt af te wikken.

Ik heb overigens niets op mijn smid verhaald oid, was zijn fout niet + was allang blij dat hij steeds zo snel weer op stal kon zijn om het ijzer er weer onder te tikken. Even afkloppen maar sinds we van de blessure wisten en behandeld hebben gaat het al heel lang goed

tengeltje11
Berichten: 7134
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Stagiair van smid doet paard, nu flinke da rekening

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 21:03

Geen idee of het al gezegd is, maar een maal ijzers eraf en er terug op gaat nog, maar 4x maakt het enkele nog gevoeliger om ijzer te verliezen, want waar moet je op de duur nog nagelen?...

Hutcherson

Berichten: 7338
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 22:34

robert45 schreef:
Hutcherson schreef:
Raar. Ooit ons vogeltje (liefhebbers vogel, geen kanari) naar een DA gebracht nadat we hem hadden gevraagd of hij kon wieken. Ja hoor, geen probleem kom maar langs. Beest volledig verknipt, viel zichzelf kapot op de grond en in de kooi. Paar keer helemaal versuft en duf door het vallen. Vreselijk.
Toen naar een echte vogelarts gebracht en die heeft toen een brief voor ons geschreven dat onze vogel onnodig leed is aangedaan door foutief wieken. Vervolgens vogel onder narcose geopereerd. Die rekening heeft de eerste DA wel betaald. Daarna is ie ook gestopt met zijn praktijk vreemd genoeg.


Wat heeft dit te maken met een stel ijzers die er onderweg vliegen?


Als aantoonbaar is door de DA dat de hoefsmid nalatig is geweest heb je hetzelfde scenario als wat ik aan de hand heb gehad. Het ging in het topic over dat men zich afvraagt of TS kan bewijzen dat de hoefsmid letsel heeft toegedaan aan het paard door verkeerd beslaan of dat het toeval is. En dat hoefsmid geen resultaatverplichting heeft maar een inspanningsverplichting.. Lijkt me toch dat je gewoon je sh*t in orde moet hebben qua kennis en kunde als smid?

Als ik als therapeut iemand advies geef wat iemand juist meer schade toebrengt, dan ben ik aansprakelijk. Ik ben daarvoor verzekerd. Lijkt me toch dat hoefsmid ook zoiets heeft?

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 09:28

Als je als therapeut iemand advies geeft en die loopt daardoor schade op, dan kun je aansprakelijk zijn. Je hebt dan iets verkeerd gedaan, er is schade ontstaan én er is causaal verband tussen wat jij verkeerd hebt gedaan en de schade die is ontstaan. (er zijn nog een paar voorwaarden, zoals redelijkheid, maar die doen in dit topic niet zo ter zake).

In het verhaal van TS is het duidelijk dat er schade is, namelijk de rekening van de dierenarts. Wat de fout is, is mij niet duidelijk (verkeerde hoefstand, straal niet uitgesneden of ijzers niet goed vastgezet), en het causale verband tussen de schade en een van de vermeende oorzaken ontbreekt volgens mij ook. De schade is pas een week of 3 later ontstaan en er is nog een tweede hoefsmid bij geweest die ook een handeling gedaan heeft.

In de basis is iedereen verantwoordelijke voor zijn eigen schade, tenzij... en niet andersom.

Aansprakelijkheid is een lastig onderwerp. Een ongeveer gelijke situatie kan een andere uitkomst hebben omdat aan één van de voorwaarden van aansprakelijkheid niet is voldaan. Of er een contract is waarin afgeweken wordt, of er nog andere wetsartikelen mee gaan spelen.
Emotie doet er in ieder geval niet zo toe.

Edit: de hoefsmid zal best een aansprakelijkheidsverzekering hebben. De verzekering keert alleen uit als de hoefsmid aansprakelijk is, en dat is hier volgens mij niet zo. En bovendien zal er een eigen risico op de verzekering zitten. Bij dit soort beroepen is dat vaak minimaal €500,- per schade.

ivy_power89

Berichten: 5849
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Stagiair van smid doet paard, nu flinke da rekening

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 09:43

Maar wat ik nog steeds niet begrijp...

Wat is nu precies de blessure? Een icepack om een knie, ga ik dus vanuit dat er een knie blessure is. Is er door een DA gezegd dat dit veroorzaakt is door het werk van de DA?

Want wat ik echt heel bijzonder vind, is dat dit paard in de normale situatie al 24/7 met springschoenen staat. In mijn beleving is dat omdat er dus vaker ijzers af gaan. Dus wat is de reden dat de ijzers er nu 4x afliggen?

Als ik het samen moet vatten is het eerder door het handelen van het paard zelf dan dat de hoefsmid hier iets mee kan.

En ik vind het ook bijzonder dat zodra er kosten gemaakt worden, er altijd naar een zondebok gezocht wordt om de kosten te verhalen

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 12:29

hunter87 schreef:
Een paar weken geleden is mijn paard bekapt door de stagiair van mijn smid (ijzers door smid zelf gedaan).
Samen waren zij met een half uur klaar, het ging echt in een razend tempo!! Per direct heb ik gezegd dat mijn paard anders op zn voeten staat dan normaal.
Antwoord, nee hoor dat zag ik verkeerd. Niemand erbij als getuige, alleen de smid, stagiair en ik.

Mijn paard staat 24/7 met springschoenen om (bekend bij de smid, op zijn advies)!! Normaal maat M, in de paddock/wei maat XL!! Deze vallen dus tot op de grond!

(Dit verhaal gaat over hetzelfde been)
Na een week trapt mijn paard zijn ijzer eraf. Ok,kan gebeuren. Smid erbij, ijzer eronder €25 afrekenen en door.

Na een 3 dagen, ijzer eraf. Smid gebeld, kon niet komen dus andere smid gebeld.
Die trekt zn voetje omhoog en vraagt zich af waarom de zool niet is uitgesneden. En idd, de zool/straal van dat been is niet uitgesneden. Ik kan dat normaal niet zien omdat mijn paard zooltjes draagt.
Omdat we niet weten hoe het andere been is, word de zool half uitgesneden. Ik app mijn smid waarom de zool niet is uitgesneden, antwoord. "Dat doen we altijd ", ja dat snap ik dus waarom is het nu niet gedaan? Daar had die geen antwoord op.

Na 4 dagen, ijzer er weer af. Gevolg, paard kreupel!!
2 dagen later komt mijn eigen smid om het ijzer er onder te doen, ik ben er zelf niet bij.

3 dagen later, ijzer er weer af!!
(DUS 4X IN 4 WEKEN TIJD BIJ HETZELFDE BEEN!!!!)
ik natuurlijk woest want mijn paard weer een tik op zn zere been. Ik trek zn voetje omhoog en zie een perfect uitgesneden zool!! Iets wat mijn smid heeft bijgewerkt toen hij voor de 3e keer het ijzer er onder heeft gezet.

Dierenarts erbij, kreupelheidsonderzoek, sedatie, echo en spul om op zn been te smeren, rekening €304!!

Van de da moest hij zo snel mogelijk op ijzers dus smid er weer bij en hele paard overnieuw laten bekappen en beslaan. Hij wist dat mn paard kreupel was, toen hij aankwam stond hij met een icepack om zn knie, geen woord hoe het met hem gaat....

Maar wie gaat deze rekening betalen. Ik snap best dat ik de eigenaar ben dan dat ik mijn Dierenarts betaal, maar ik zou het wel zo fair vinden als het 50/50 word met de smid/stagiair, maar sta ik ook in dat recht....?

Dus
Ik heb het per direct aangegeven dat hij anders stond.
4x binnen 4 weken tijd, zelfde been ijzer eraf.
Kreupel paard
Smid rekening 2x €25 1x €20 voor het onder slaan van het ijzer
Dierenarts rekening €304

Wie weet raad?


niet alles gelezen, wel een deel. ik kan je niet vertellen of je je geld kan verhalen op je smid. maar ben je wel (normaal) met hem ingesprek geweest? heeft hij wel de kans gehad aan te bieden mee te betalen oid als het al aan hem te wijten is.
ik heb zelf een smid gehad waar niet mee te overleggen was, niet mijn ding. daar had hij ook altijd ijzers eraf en ook op de meest rare plekken (vast naast een paal bijvoorbveeld) altijd met springschoenen in de wei en heel vaak gezegd dat ik zn voeten niet mooi vond. plat, lange teen en veel brokkebn. nu een andere smid, al 4 beslag beurten geen ijzer er meer af, mooie korte teen en geen brokken meer. sterker nog, hij heeft geen springschoenen meer om!

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Stagiair van smid doet paard, nu flinke da rekening

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 12:58

TS heeft zeker een punt wanneer ze direct ziet dat het paard anders op zijn voeten is gezet. En ja, als de takken langer zijn achter kunnen ze vaker de ijzers aftrappen. Daarin ga ik mee met TS.
Alleen had ik geeist dat de ijzers eraf gingen en opnieuw en dan goed eronder gelegd werden.

Wanneer je verder wel altijd blij bent met deze smid zou ik hem hiervoor niet laten gaan.... een andere goede smid zoeken is lastig, je kunt wel bespreken dat een stagiar niet meer aan jouw dier mag komen. Maar praat erover met je smid gewoon.... voor jou 100 anderen want ze zijn gewoon zo druk.

Verhalen van de DA kosten ? lijkt me niet. Die zijn gewoon voor jezelf.

Kosten van ijzers onder laten zetten na aftrappen ??? Tja, verschilt per smid hier, ik heb nog nooit daarvoor moeten betalen bij mijn eigen smid.
Wanneer een andere smid toevallig eerder op stal is kost het soms niks, en soms 15 euro, bij een ander zelfs 25.
Ken ook een smid die idd bij eigen klanten ook gewoon 25 euro rekent.
Mijn smid zegt altijd : ik mats een collega, zij mij ook dus ik reken niks.