Stagiair van smid doet paard, nu flinke da rekening

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hunter87

Berichten: 2942
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: apeldoorn

Stagiair van smid doet paard, nu flinke da rekening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-21 20:57

Een paar weken geleden is mijn paard bekapt door de stagiair van mijn smid (ijzers door smid zelf gedaan).
Samen waren zij met een half uur klaar, het ging echt in een razend tempo!! Per direct heb ik gezegd dat mijn paard anders op zn voeten staat dan normaal.
Antwoord, nee hoor dat zag ik verkeerd. Niemand erbij als getuige, alleen de smid, stagiair en ik.

Mijn paard staat 24/7 met springschoenen om (bekend bij de smid, op zijn advies)!! Normaal maat M, in de paddock/wei maat XL!! Deze vallen dus tot op de grond!

(Dit verhaal gaat over hetzelfde been)
Na een week trapt mijn paard zijn ijzer eraf. Ok,kan gebeuren. Smid erbij, ijzer eronder €25 afrekenen en door.

Na een 3 dagen, ijzer eraf. Smid gebeld, kon niet komen dus andere smid gebeld.
Die trekt zn voetje omhoog en vraagt zich af waarom de zool niet is uitgesneden. En idd, de zool/straal van dat been is niet uitgesneden. Ik kan dat normaal niet zien omdat mijn paard zooltjes draagt.
Omdat we niet weten hoe het andere been is, word de zool half uitgesneden. Ik app mijn smid waarom de zool niet is uitgesneden, antwoord. "Dat doen we altijd ", ja dat snap ik dus waarom is het nu niet gedaan? Daar had die geen antwoord op.

Na 4 dagen, ijzer er weer af. Gevolg, paard kreupel!!
2 dagen later komt mijn eigen smid om het ijzer er onder te doen, ik ben er zelf niet bij.

3 dagen later, ijzer er weer af!!
(DUS 4X IN 4 WEKEN TIJD BIJ HETZELFDE BEEN!!!!)
ik natuurlijk woest want mijn paard weer een tik op zn zere been. Ik trek zn voetje omhoog en zie een perfect uitgesneden zool!! Iets wat mijn smid heeft bijgewerkt toen hij voor de 3e keer het ijzer er onder heeft gezet.

Dierenarts erbij, kreupelheidsonderzoek, sedatie, echo en spul om op zn been te smeren, rekening €304!!

Van de da moest hij zo snel mogelijk op ijzers dus smid er weer bij en hele paard overnieuw laten bekappen en beslaan. Hij wist dat mn paard kreupel was, toen hij aankwam stond hij met een icepack om zn knie, geen woord hoe het met hem gaat....

Maar wie gaat deze rekening betalen. Ik snap best dat ik de eigenaar ben dan dat ik mijn Dierenarts betaal, maar ik zou het wel zo fair vinden als het 50/50 word met de smid/stagiair, maar sta ik ook in dat recht....?

Dus
Ik heb het per direct aangegeven dat hij anders stond.
4x binnen 4 weken tijd, zelfde been ijzer eraf.
Kreupel paard
Smid rekening 2x €25 1x €20 voor het onder slaan van het ijzer
Dierenarts rekening €304

Wie weet raad?

01San

Berichten: 18751
Geregistreerd: 08-07-10
Woonplaats: Voorne-putten

Re: Stagiair van smid doet paard, nu flinke da rekening

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 21:04

Ik zou het echt niet weten maar vind het wel echt heel zuur voor je!
Is je smid als “leerbedrijf” ofzo verzekerd voor fouten van z’n stagiaires? Naja aan de andere kant moet hij dat natuurlijk ook zelf nakijken of de stagiaire het goed heeft gedaan..
Ik weet het niet , sterkte

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 21:06

Euhm waarom moet die zool perse uitgesneden worden?
Blijf liever van die zool en stralen af, enkel losse flapjes wegsnijden is voldoende.

Gevoelig lopen kan juist komen door teveel van de zolen weg te snijden waardoor de zool dus te dun wordt.

hunter87

Berichten: 2942
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-21 21:08

Art_Ificious schreef:
Euhm waarom moet die zool perse uitgesneden worden?
Blijf liever van die zool en stralen af, enkel losse flapjes wegsnijden is voldoende.

Gevoelig lopen kan juist komen door teveel van de zolen weg te snijden waardoor de zool dus te dun wordt.


Omdat een straal altijd word uitgesneden. Maar mijn paard loopt niet gevoelig dus snap niet helemaal wat je met je laatste stukje bedoeld

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Stagiair van smid doet paard, nu flinke da rekening

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 21:11

Is achterhaald hoor... Door het bijsnijden van de straal belemmert je de natuurlijke werking ervan want met ijzer en bijsnijden kan de straal de grond niet goed meer raken en dus de natuurlijke pompwerking niet meer doen. Om die reden lopen paarden dus ook gevoelig als ze van ijzers af komen waarna de eigenaar dan denkt dat paard niet zonder ijzers kan.

Maar als het medisch is dat die op ijzers moet is het uiteraard een ander verhaal. Al blijf ik bij mijn standpunt dat er vaak teveel gesneden wordt aan de voeten.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 21:13

Ze bedoelt dat het niet uitsnijden van de zool in elk geval niet voor gevoelig lopen zal zorgen, noch heeft het iets te maken met het verliezen van een ijzer.
Ijzers verliezen heeft te maken met niet goed omnieten, de nieten te veel afvijlen of slecht hoornweefstel zodat het domweg niet houd.

smurffie

Berichten: 11127
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 21:14

Ik vind het zeer bijzonder dat je na een week een ijzer afgetrapt 25 euro moet betalen om die weer onder te slaan :=
Mijn smid doet dat tot 3 weken gratis.

Verder.. wat doet je smid om te zorgen dat hij niet aftrap?
Zet ie m wat krapper, rond hij het ijzer af ect?
Ik verloor bij mijn eerste smid om de haverklap ijzers. Bij mijn tweede en huidige misschien 1.per jaar met een merrie die in galop zichzelf vaak tikt. Langere springschoenen werkte trouwens niet bij haar, dan tikken ze omhoog. Gewoon net over de ijzer rand zonder de grond te raken.

Esther_r20

Berichten: 2413
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 21:16

mrie schreef:
Ijzers verliezen heeft te maken met niet goed omnieten, de nieten te veel afvijlen of slecht hoornweefstel zodat het domweg niet houd.


Paard trapt bij beide smeden het ijzer eraf. Dat klinkt meer als een hoornprobleem dan verkeerd afwerken van de smid

Als je geld wilt verhalen bij smid 1 wat is je klacht dan exact? Ik lees niet zo goed in je verhaal wanneer de blessure is ontstaan. Voor smid 1, na smid 2?

hunter87

Berichten: 2942
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-21 21:18

mrie schreef:
Ze bedoelt dat het niet uitsnijden van de zool in elk geval niet voor gevoelig lopen zal zorgen, noch heeft het iets te maken met het verliezen van een ijzer.
Ijzers verliezen heeft te maken met niet goed omnieten, de nieten te veel afvijlen of slecht hoornweefstel zodat het domweg niet houd.


Idd het ijzer aftrappen heeft in dit geval niks te maken met het aftrappen van het ijzer, wel had de smid die jongen erop moeten wijzen dat hij die straal is vergeten.
Na mijn idee stond mijn paard platter op zn voeten, ijzers te ver naar achter dus paard ging op zn takken staan

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 21:18

smurffie schreef:
Ik vind het zeer bijzonder dat je na een week een ijzer afgetrapt 25 euro moet betalen om die weer onder te slaan :=
Mijn smid doet dat tot 3 weken gratis.

Verder.. wat doet je smid om te zorgen dat hij niet aftrap?
Zet ie m wat krapper, rond hij het ijzer af ect?
Ik verloor bij mijn eerste smid om de haverklap ijzers. Bij mijn tweede en huidige misschien 1.per jaar met een merrie die in galop zichzelf vaak tikt. Langere springschoenen werkte trouwens niet bij haar, dan tikken ze omhoog. Gewoon net over de ijzer rand zonder de grond te raken.

Dat dus ook.
Mijn Pony stond eerst op ijzers ivm verwaarlozing aan de hoeven. Maar afgetrapt ijzer werd er kosteloos gewoon weer onder gezet zelfs al was dit na 4 weken.

2de x beslaan werd er voor kortere takken gekozen én schuine kant zodat aftrappen moeilijk zou worden. Echter vond ik nog geen 3 weken later ijzer in de wei met een stuk hoefwand en witte lijn eraan nog. Sindsdien geen ijzers meer laten zetten en veel sterkere hoeven gekregen.
Zijn hoefwanden waren gewoon te zwak voor ijzers.

hunter87

Berichten: 2942
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-21 21:20

smurffie schreef:
Ik vind het zeer bijzonder dat je na een week een ijzer afgetrapt 25 euro moet betalen om die weer onder te slaan :=
Mijn smid doet dat tot 3 weken gratis.

Verder.. wat doet je smid om te zorgen dat hij niet aftrap?
Zet ie m wat krapper, rond hij het ijzer af ect?
Ik verloor bij mijn eerste smid om de haverklap ijzers. Bij mijn tweede en huidige misschien 1.per jaar met een merrie die in galop zichzelf vaak tikt. Langere springschoenen werkte trouwens niet bij haar, dan tikken ze omhoog. Gewoon net over de ijzer rand zonder de grond te raken.


Niks! Omdat het normaal misschien 1x per jaar een keer gebeurt dat die een ijzer kwijt is! Bij de 4e keer appte ik hem, kreeg als antwoord
"Wtf wat doe die er mee"
Hij niet... jullie hebben een fout gemaakt

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Stagiair van smid doet paard, nu flinke da rekening

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 21:24

Zou op zoek gaan naar een andere smid.
Als deze smid al niet zelf ziet dat er iets fout gegaan is. Hij is het ijzer er toch 2x zelf weer onder komen zetten... Dan moet hij het toch ook zien dat er iets anders is dan vorige keren.

Of ben ik nu te ver aant denken ?

hunter87

Berichten: 2942
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-21 21:26

Art_Ificious schreef:
Zou op zoek gaan naar een andere smid.
Als deze smid al niet zelf ziet dat er iets fout gegaan is. Hij is het ijzer er toch 2x zelf weer onder komen zetten... Dan moet hij het toch ook zien dat er iets anders is dan vorige keren.

Of ben ik nu te ver aant denken ?


Nee ook hier is mijn twijfel. Ik heb hem al 6 jaar en mijn paarden staan super op de voeten, dat maakt het zo lastig. Alleen nu 1x zn grote fout. Maar wie gaat er voor die €304 op draaien. Vergis je niet, vanwege speciaal beslag betaal ik €150 per 6 weken + 3x ijzer onder zetten + de da rekening....

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 21:29

Maar paardlief trapt bij beide smeden de ijzers af. Ik kan de clou niet ontdekken wat dat met het bekappen van de stagair van smid 1 te maken heeft.

Blijkbaar zitten er of verkeerd gesmede ijzers onder of je paard doet iets waardoor ze niet blijven zitten.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 21:29

Esther_r20 schreef:
mrie schreef:
Ijzers verliezen heeft te maken met niet goed omnieten, de nieten te veel afvijlen of slecht hoornweefstel zodat het domweg niet houd.


Paard trapt bij beide smeden het ijzer eraf. Dat klinkt meer als een hoornprobleem dan verkeerd afwerken van de smid

Als je geld wilt verhalen bij smid 1 wat is je klacht dan exact? Ik lees niet zo goed in je verhaal wanneer de blessure is ontstaan. Voor smid 1, na smid 2?

Ik quote dit even...
Als de blessure er al was vrees ik dat je er toch zelf voor moet opdraaien. Smid zal ook weten dat paard op ijzers moet voor een blessure en dat de blessure dus niet door hem/stagiaire veroorzaakt is

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 21:29

Ik zou ook naar een ander gaan. Springschoenen zouden niet nodig moeten zijn. Als je paard zich aantikt betekend dat dat hij niet goed genoeg afrolt over zijn voorhoeven en daardoor niet snel genoeg weg is met zijn voorhoeven wanneer de achterhoeven er al weer aankomen. Bij een goede bekapper/smid zou je geen springschoenen nodig moeten hebben.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 21:32

Gypsy schreef:
Ik zou ook naar een ander gaan. Springschoenen zouden niet nodig moeten zijn. Als je paard zich aantikt betekend dat dat hij niet goed genoeg afrolt over zijn voorhoeven en daardoor niet snel genoeg weg is met zijn voorhoeven wanneer de achterhoeven er al weer aankomen. Bij een goede bekapper/smid zou je geen springschoenen nodig moeten hebben.

Hierin kan je je lelijk vergissen.
Mijn Pony kreeg mooie afronding en ijzers die de afrolling meevolgen., echter hij tikte ze niet af door de achtervoeten maar door met de andere voorvoet erop te staan bij rare sprongen. Ook met springsschoenen helaas.

hunter87

Berichten: 2942
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-21 21:37

Ladygiroc schreef:
Maar paardlief trapt bij beide smeden de ijzers af. Ik kan de clou niet ontdekken wat dat met het bekappen van de stagair van smid 1 te maken heeft.

Blijkbaar zitten er of verkeerd gesmede ijzers onder of je paard doet iets waardoor ze niet blijven zitten.


Omdat de 2e smid niks aan het ijzer heeft gedaan/ stand van de voeten dus het ijzer er weer onder heeft gezet. Mijn paard heeft speciaal beslag en word koud beslagen en omdat de 2e smid niet zomaar iets gaat veranderen heeft hij alleen opnieuw beslagen. Mijn paard draagt dit vanwege een blessure dus hij kan ook niet zomaar iets veranderen en gaat niet een heel ijzer opnieuw smeden

hunter87

Berichten: 2942
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-21 21:40

Even voor de duidelijkheid
Speciaal beslag heeft niks te maken met kreupel worden na aftrappen ijzer en de blessure die hij heeft Waarom hij speciaal beslag heeft, heeft niks te maken met een dikke knie.


Maar niemand weet dus of ik hem verantwoordelijk kan stellen voor de kosten.?

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Re: Stagiair van smid doet paard, nu flinke da rekening

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 21:48

Je hebt veel te veel emotie in je bericht en daardoor zie je verbanden die er niet zijn... Hoe weet je zo zeker dat hij kreupel is door die afgetrapte ijzers? Dat verband bestaat niet en als het wel bestaat is het amper te bewijzen...

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 21:48

Lijkt me lastig... Jouw woord tegen het zijne.
Zou je verlies nemen. Ik moest ook eens 300 betalen voor een dierenarts die ik onder politiebevel heb moeten laten komen terwijl eigen dierenarts zelf al geweest was en ik nog op bepaalde uitslagen aant wachten was.
Echter dierenarts 2 heeft exact hetzelfde als mijn eigen dierenarts geconcludeerd... Toch moet ik zelf betalen ookal was het niet mijn eigen keuze die arts te laten komen.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 18-04-21 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 21:48

Verantwoordelijk stellen voor de kosten?

Lijkt me niet eerlijk gezegd.

Ik ben verder geen jurist, maar zolang de kreupelheid niet bewézen rechtstreeks uit het handelen van de smid komt, sta je niet bepaald sterk lijkt me.

En ik denk dat het nauwelijks te bewijzen is wat oorzaak is, en wat gevolg.

Dus ofwel met je smid om tafel om hem weer lekker op zijn benen te krijgen, ofwel een andere smid kiezen,
Maar dat idee van dierenartskosten verhalen kun je mijns inziens maar beter laten zitten.

Ik vind het sowieso al erg ver gaan. Om zoiets bij de smid neer te gooien.
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 18-04-21 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 21:49

hunter87 schreef:
Even voor de duidelijkheid
Speciaal beslag heeft niks te maken met kreupel worden na aftrappen ijzer en de blessure die hij heeft Waarom hij speciaal beslag heeft, heeft niks te maken met een dikke knie.


Maar niemand weet dus of ik hem verantwoordelijk kan stellen voor de kosten.?
Mag toch hopen van niet als je paard na drie weken pas kreupel is. Anders kan elke Jan Doedel de kreupelheid van zijn of haar paard wel op hun smid willen verhalen.

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 21:51

hunter87 schreef:
Maar niemand weet dus of ik hem verantwoordelijk kan stellen voor de kosten.?

Ik nam per direct afscheid van jouw als klant...

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 21:52

Maar als ik het goed begrijp werd je paard kreupel nadat de tweede smid het ijzer er onder heeft gelegd en afgetrapt werd? Ik snap niet wat de eerst smid hiermee te maken heeft?

Als ik het goed begrijp is de blessure ook ontstaan doordat hij zich zelf aangetikt heeft? Daar kan de smid toch ook niet niets aan doen?
Laatst bijgewerkt door Kidde op 18-04-21 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt